Waar Lexusfreak en ik het al een tijd geleden over hadden en afgelopen zondag nog met SkyBuMp staat nu ook bevestigd op een groot engels forum door Bilthamber:
Vrij vertaald: tijdens zomerse dagen worden donkere lakken makkelijk 70 graden of zlfs meer. Warm genoeg om bijenwax te laten smelten.
Wax uit/opwrijven dan ook alleen in de schaduw doen anders verplaats je het alleen maar en krijg je een waas/waxhologrammen.
Zelfs met een volledig uitgeharde wax kan deze heet genoeg worden om weer zacht en vloeibaar te worden.
Was je auto dan ook nooit in de zon (als de lak dan heet is, een avondzon is heel iets anders dan een zomerzon om 12 uur 's middags).
Ook heet water is een no-go. Handwarm prima maar heet water is funest voor je wax.
met dank aan SkyBuMp voor de tip! ^
enDuring hot weather the surface of your paint on can reach temps above the melt point of some waxes. 65 - 70 + c is easily achieved on dark coloured cars, warm enough to melt bees wax. Only buff in cool conditions, or else you'll just chase the film around.
With a non convertible coating like a wax, in hot weather even fully cured the wax will re-melt and become mobile and oil-like above its melt point. Another point here is to never wash a hot car, the surfactants will grab any softened wax and remove it easily - a highly durable wax will be gone!
Vrij vertaald: tijdens zomerse dagen worden donkere lakken makkelijk 70 graden of zlfs meer. Warm genoeg om bijenwax te laten smelten.
Wax uit/opwrijven dan ook alleen in de schaduw doen anders verplaats je het alleen maar en krijg je een waas/waxhologrammen.
Zelfs met een volledig uitgeharde wax kan deze heet genoeg worden om weer zacht en vloeibaar te worden.
Was je auto dan ook nooit in de zon (als de lak dan heet is, een avondzon is heel iets anders dan een zomerzon om 12 uur 's middags).
Ook heet water is een no-go. Handwarm prima maar heet water is funest voor je wax.
met dank aan SkyBuMp voor de tip! ^