• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxen

RubenS

Detailing trainee
4 jun 2024
12
35
40
Vlaanderen
Hai,

Gebruikt men nog old-school wax tegenwoordig, of is alles ceramic coat / spray deze dagen?

Heb zelf ondervonden dat een spray veel sneller en leuker is om aan te brengen, maar heb nog een pot nxt 2.0 liggen, (waar bij mij het detailen mee begonnen is, vond het een prachtig product) en ben van zin om de wagen terug in de wax te zetten, eventueel toppen met een ceramic spray.

Wat zeggen / doen jullie tegenwoordig?

Groetjes

• Leuk
Reacties: Wax Master
Ik ben nog van de oude stempel dus ik zit in team waxen.
Een wax aanbrengen is het welbekende kersje op de taart en is een zen momentje, je bent helemaal 1 met de auto :innocent:

De NXT 2.0 stond nou niet bepaald bekend om zijn lange standtijd.
Tegenwoordig zijn er tal van producten die een veel langere standtijd hebben al dan niet in spray vorm.

Ik zou dan eerder een gewone wax aanbrengen en eens in de zoveel tijd de lak nalopen (na 1 á 2 wasbeurten) met een spraywax/coating/sealant of iets in die strekking om de bescherming te boosten.

Hoewel ik me bewust ben van de voordelen van coatings, heb ik deze nog nooit gebruikt op mijn lak. Hoogstens een paar keer Gyeon Rim gebruikt op velgen.
Ik ga dus ook nog regelmatig met een potje/flesje wax in de weer. Al was het alleen maar omdat ik nog meer dan genoeg aan wax op te maken heb.

Overigens heb ik ooit eens de eerste detailing stappen gezet met NXT shampoo en NXT 2.0 wax (de vloeibare) en dat beviel prima. Standtijd is zoals gezegd maar zozo, maar als je het leuk vindt om af en toe opnieuw aan te brengen, zou ik dat potje fijn opmaken.

Hoewel mijn auto in een coating staat, en ik ook regelmatig auto's voor anderen in de coating zet. Blijft een wax aanbrengen ook wel super.
Je bent er sneller mee klaar, het geeft een iets warmere glans, en een goede wax, zorgt ook voor een gave beading en goede standtijd.
Als ik een auto doe, waar een waxje op mag, heerlijk gevoel!

• Leuk
Reacties: RoCo en RubenS
We gaan met NXT Wax ver in tijd terug..
Nu zou ik in plaats van de NXT was iets van Collinite 845 aanraden.. blijft veel langer zitten en beschermen.

Collinite 845 alleen niet te lang laten zitten, meteen gaan uitwrijven al een vingerveeg meteen droog is.
Doe je dat niet dan moet je echt (teveel) schrobben om het eraf te krijgen.

• Leuk
Reacties: RubenS
Top om te horen dat er toch nog vele wax liefhebbers zijn!
Merci voor de feedback allen!
Dat de nxt al een oudere wax is, met een lagere standtijd, ben ik me van bewust.
Maar inderdaad, heb de pot nog staan, werkt leuk, ruikt lekker, en geeft me een nostalgisch gevoel , dus ga deze lekker op smeren
Ik neem de tip van de 845 mee, want hoor deze hier regelmatig terugkomen!

Fijne , zonnige dag gewenst ☀️
(Het is geen auto foto deze keer, maar hoop dat ik een enkeling jaloers kan maken met deze )

Bijlagen

• 1773927957031457006731853892205.webp
    1773927957031457006731853892205.webp
    231,2 KB · Weergaven: 39
Op eigen auto’s tegenwoordig een coating maar ik zet ook nog wel eens een auto in de wax.
Stapels waxen gehad en er zijn er maar een paar blijven hangen waarbij gebruikersgemak voorop staat ipv een lange standtijd bv.

• Leuk
Reacties: RubenS
Persoonlijk wel eens de nxt gebruikt (ooit een sample gekregen), maar ik vond 15 jaar terug de Collinite veel fijner. Ook wel eens de Dodo Juice gebruikt, ik geloof dat die Hybrid heette, dat was ook een mooie wax met lange standtijd, maar die is al jaren uit het assortiment. Ik heb één keer een wax gehad die echt een drama was om uit te buffen, maar 9 van de 10 keer dat uitbuffen moeilijk gaat heb je het gewoon te dik aangebracht (en een enkele keer is er een andere oorzaak).

@Ric325i valt de nxt daar ook onder? Of geen ervaring mee? Ik heb niet super veel waxen getest, waarschijnlijk omdat ik zo tevreden was van de nxt
Nooit de NXT gehad wel 10 tallen andere potten van goedkoop tot waxen van paar 100 euro. Nu mijn eigen auto’s in de coating staan heb ik die collectie flink uitgedund en heb ik met name waxen over die imo erg makkelijk verwerken met redelijk tot goede standtijd.
Moeilijker te verwerken waxen qua verwerking ben ik klaar mee.
Wat ik over heb:
-Surf city barrier reef wax = geweldig te verwerken wax! (Standtijd +/-3mnd)
-Gyeon wax = beetje korrelig in de tube wat ik niet vind passen bij het merk is verder wel goed te verwerken ik moest em hebben maar in de praktijk tja gebruik ik em eigenlijk niet echt.
-Angelwax Enigma (Ceramic wax) makkelijk te verwerken geweldige wax met op papier een standtijd van 12 mnd (gaat nog een keer de verkoop in).
-Wolfgang Fuzion (yesterdays hype) mooie showwax en soort erfstuk van een overleden detailbuddy goede wax ja gebruik ik em veel? Nee maar er zit voor mij een soort verhaal/herinnering aan vast dus zal deze nooit weggaan.

Prijs kwaliteit zou ik als eerste aan Collinite 845 denken.

Herkenbaar @Ric325i

Ik heb hier ook nog flink wat Waxaddict potten staan. Ik denk dat ik deze zelf ook ga verkopen aan liefhebbers. Zelf doe ik er niks mee. Enkel soms er even aan ruikeno_O
Als ik wil waxen. Pak ik ook liever Gyeon wax. Of Collinite. Of swippy bij wijze van.

De Wolfgang wax heb ik vorig jaar verkocht. Alleen is deze bij PostNL kwijt geraakt. Echt balen voor zowel mij als de koper.

• Leuk
Reacties: Wax Master
Van Waxaddict (ook yesterdays hype imo…) heb ik met name de speciale uitvoeringen gehad qua waxen (niet qua deksels…) . Ondertussen alles verkocht op 1 na geloof ik. Mooie goede waxen maar toch afgehaakt:
-Verwerking is goed te doen maar er zijn veel makkelijkere waxen.
-Vloeistoffen van het merk hadden voor mij weinig beleving/vond ik maar zozo.
-Wel mooie standtijd bij bv de 21 ,Quartz ,Graphite ,Kudos ,Grapheneen Vortex. Showwax was mooi maar kut afnemen veel te olierijk.

Met Black friday ging alles bij hun in de uitverkoop en daarmee heeft ie zichzelf uiteindelijk in de voet geschoten denk ik persoonlijk bovendien heeft ie bv Vitreo (ook andere varianten) uitgebracht in 1600 verschillende uitvoeringen (lees andere deksels). Hij had beter meer tijd kunnen steken in de ontwikkeling van producten ipv het ontwerpen van al die verschillende deksels waar niemand op zat te wachten.
Gelukkig op tijd de hele meuk kunnen verkopen let wel Waxaddict heeft niet per se slechte producten hè maar ik was er klaar mee.

• Leuk
Reacties: RoyR en Wax Master
Zeker fan van waxen:D heb er zelfs een YouTube kanaal voor gemaakt. De nxt was toen een baanbrekende wax zowel vloeibaar als in paste wax voor de consumenten lijn van meguiars. Dit omdat de polymeren voor een sheeting effect zorgde. Je vraagt of je de nxt kan aftoppen met een ceramische detailspray, ik zou je dat niet aanbevelen omdat de polymeren verhinderen dat het sio2 in de detailspray kan binden met het oppervlak.

Er is na deze meguiars periode een ware wax revolutie ontstaan, we kregen hybride waxen, sio2 waxen, graphene waxen, polymeer waxen, Carbon waxen, fluorine waxen enz.

Ik help je graag verder op weg als je dat wilt en de wax wereld weer wil herontdekken;) of bekijk eens mijn YouTube kanaal

Ga je geen spijt van krijgen ;-) hij is wel lastig te vinden! want ADBL is met de productie gestopt. Een webshop in Irland verkoopt hem nog wel.