• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waxoyl bescherming verdwenen?

jpeeters

Detailing rookie
18 jan 2013
38
0
Ik heb een klein jaartje terug een nieuwe Kia Sportage gekocht waar een Waxoyl behandeling op is gezet door de dealer. Nu heb ik al wat gelezen hier over Waxoyl dus ik vraag me nu zelf af hoe stom ik heb kunnen zijn om dit mee te nemen in de afleverkosten, maar goed van fouten leer je. De dealer vertelde destijds dat het wel 3 jaar werkzaam zou zijn. Nou geloof ik dat niet zo, maar hoe kan ik zien of waar moet ik op letten om te kunnen beoordelen of ik zelf de auto al onderhanden moet nemen met de producten van carclean?

Wie kan mij een advies geven

Bij voorbaat dank

Zo'n waxoyl laag hoort waterafstotend te zijn.

Het makkelijkst is als je de auto bekijkt als deze nat is. Bij een 'onbeschermde auto' blijft er een plas of een 'grote vlek' water liggen op bijv. het dak en de motorkap. Als er nog bescherming aanwezig is, dan kun je dat zien aan:

1. - druppelvorming (beading) op de lak:
20121124_105404.webp

en/of

2. - het snel wegglijden van water van de lak (sheeting):
Zie filmpje:
http://youtu.be/kiUT_OeglyE

Ervaring heeft mij geleerd dat het beste er na 6mnd echt vanaf is, en dan was de applicatie in mijn geval zeker op de juiste manier gedaan (met de juiste voorbehandeling e.d.).
Bij dealers of poetsers laat dat vaak ook te wensen over, wat weer niet ten goede komt aan de standtijd...

Ik zeg altijd: de eerste regenbui na een wasbeurt is je ijkpunt. Als je dan geen druppelvorming (hoeft niet rond te zijn) meer hebt dan heb je waarschijnlijk ook geen bescherming meer.
De reden is dat sommige shampoos tijdelijk beading voorkomen waardoor je onterecht het idee hebt dat je geen bescherming meer hebt.

Kijk dat is nog eens duidelijk. Nou zoals in dat filmpje is het bij mij niet hoor..

Mijn auto is natuurlijk nog vrij jong, kan ik dan stappen overslaan, bijv alleen wassen en drogen en daarna in een wax?

Kan uiteraard wel maar het is natuurlijk beter om de aanwezige verontreiniging dmv kleien en/of Iron X weg te nemen. Swirls ofzo zullen er niet opzitten neem ik aan?

Nee Swirls heb ik gelukkig nog niet gezien. Ik was hem vanaf dag 1 met het 2 emmer systeem incl. grittguard en met een washmitt.

Dan toch nog kleien? is dat niet schadelijk voor de lak?
Haalt die IronX ook de nog aanwezige waxoil weg?

Geloof mij: je waxoyl laag is al met de noorderzon vertrokken.

En natuurlijk is kleien niet schadelijk voor je lak, lees je er maar even over in ;)