Waxoyl is niets meer dan een traditionele sealant hoor, het mag echt niet onder de lakcoatings gerekend worden.
Voor de hedendaagse maatstaven is Waxoyl een matig presterende paint sealant, die voor veel (te veel) geld aan de klant wordt verkocht.
Een hybride wax, zoals Monello Ibrido, verslaat met gemak Waxoyl als het gaat om duurzaamheid, beading en sheeting. Maar er is een reden waarom Ibrido duur is, de ingrediënten zijn gewoonweg prijzig en bijzonder en dat zie je terug in het resultaat.
mvs;344446 zei:
Afgelopen zaterdag heeft mijn auto een Waxoyl behandeling gekregen. Nu is mij verteld dat ik de auto de eerste week niet mag wassen. Toen ik vanmiddag echter naar mijn auto liep zag ik dat er een stuk of 5 plekken op de motorkap zaten met vogelpoep. Ik heb de motorkap daarom gedeeltelijk moeten schoonmaken. Heeft iemand enig idee wat voor gevolgen dit heeft voor de Waxoyl laag? Zou deze nu gedeeltelijk verdwenen zijn ivm nog niet volledig uitgehard? Of zal het zo'n vaart niet lopen?
Waxoyl hardt niet uit, het voegt geen hardheid toe. Vrijwel alle coatings, ook de hi-tech SiO2 coatings worden in bepaalde mate aangetast door vogelpoep.
mvs;344454 zei:
Ik heb het topic gelezen en ken de resultaten van de test. De behandeling kostte mij echter bijna niets en nu er toch een Waxoyl laag opzit, houd ik deze het liefst er een tijdje op.
Regen heb ik niets over gehoord.
Ik vraag mij af in hoeverre die 8 dagen niet wassen geldt: mag je er dan totaal niet aankomen, mag je niet wassen maar is water geen probleem, wat nu als je voorzichtig bent etc. Weet iemand hoe dit zit? Ik had weinig keus met de vogelpoep...
Voor Waxoyl zal min of meer hetzelfde gelden als voor EX-P of een andere sealant. Binnen 12 uren is de boel chemisch gereed en ik vermoed dan ook dat die 8 dagen niet wassen eerder een marketingverhaal is. Anders is het bij glascoatings op basis van siliciumdioxide, daar staat een langere uithardtijd voor. Tot drie weken kan het duren voor een glascoating geheel uitgehard is.
RedSwift;344457 zei:
Heb ook een Waxoyl behandeling op mijn auto gratis gekregen toen ik hem kocht. Je mag hem de eerste 8 dagen inderdaad niet wassen, volgens Waxoyl vanwege uitharden van de waxoyl laag. Om vogelpoep te verwijderen kan je misschien een detailer spray zoals PB S&W gebruiken. Bij gebruik van een milde shampoo bleef de werking naar mijn ervaring het eerste jaar wel goed, maar dit kan je ook krijgen van een goede sealent mits goed aangebracht. Het tweede jaar was de werking beduidend zowat al weg. Maar wil je 100% veilig zijn met de garantie dan is het beste de shampoo en detailer spray van Waxoyl zelf aan te schaffen en bij vlekken door vogelpoep naar de dealer langs gaan om het pantser te controlleren.
Waxoyl behandeling is leuk als je het gratis erbij krijgt, heb je zeker eerste half jaar/jaar plezier van.
Suzuki heeft een eigen variant gemaakt, Glascoat, welke 5-jaar volgens suzuki moet werken. Misschien ook een idee voor een vergelijkende test met een sealent zoals PB EXP.
Dat je denkt dat je een jaar plezier hebt van Waxoyl, komt meer door de perceptie en vergeet niet dat je blanke lak ook een hoop doet, om maar niet te spreken over de onderhoudsmiddelen die de laag zogenaamd onderhouden (lees in beperkte mate weer opnieuw aanbrengt).
Een dealer kan niets zien aan de Waxoyl laag. Visueel is deze niet te controleren, je hebt een microscoop nodig om de eventueel aanwezige polymeerketen te kunnen ontdekken. Hooguit dat ze op de plek de sealant opnieuw aanbrengen, maar vergeet niet dat Waxoyl geen glascoating of lakpantser is, het is gewoon een traditionele polymeersealant.
Glascoatings, meestal op basis van SiO2, houden het ook geen 5 jaar uit. Ook dat is onzin. Bovendien hecht zich voor die tijd toch vuiligheid op de lak. Een paar weken geleden hebben wij onze blauwe Golf R herbehandeld, deze stond in een glascoating en op de lak zat gewoon vervuiling die gekleid moest worden en bovendien zat de auto ook van top tot teen onder de vliegroest. Zelfs de beste coating houdt dat niet tegen. Een coating, zelfs de allerbeste coatings ter wereld, zijn aan slijtage en invloeden van buitenaf onderhevig.
Ik moet eerlijk zeggen dat al die valse claims me aardig irriteren. De ene claim is nog gekker dan de ander. Je wilt niet weten hoeveel jonge auto's van 1, 2 of 3 jaar oud wij hier herbehandelen die van de dealer uit met Protech, Waxoyl of een andere sealant geleverd zijn. Vorige week nog een prachtige BMW M3 van 2,5 jaar oud, die van de dealer uit Protech heeft gekregen. Daar was echt helemaal niets meer van over, terwijl Protech 5 jaar garantie erop geeft. En dan is Protech nog een heel stuk beter dan Waxoyl.
RedSwift;344459 zei:
Dat klopt zeker, maar 5-jaar is echt heel lang. Dodo juice heeft ook glascoating, misschien daar een vergelijking mee maken.
5 jaar is gewoon onhaalbaar lang en écht niet realistisch. Onze beste coating is momenteel de Gyeon MOHS+ en gelukkig snappen de mensen van Gyeon wél dat het een keer afgelopen moet zijn met die valse claims over jarenlange bescherming. Gyeon garandeert een werking van 2 jaar en dan zeggen ze er ook bij dat na 2 jaar je niet mag verwachten dat het nog hetzelfde werkt als toen het net was aangebracht. Deze mensen zijn tenminste eerlijk en realistisch en tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat de MOHS+ coating gehakt maakt van Waxoyl, Protech, Waxguard, Flon4000 enzovoorts.
Ik wil best Waxoyl gaan vergelijken met een glascoating, die van Dodo of die van Gyeon. Ik denk dat de tranen dan helemaal in je ogen springen. Waar een simpele paintsealant (zoals de EX-P) het al wint van Waxoyl, maakt een glascoating het pijnlijk duidelijk wat de verschillen zullen zijn. Een zakje Waxoyl kost niet voor niets maar € 8,- en een MOHS+ kit kost voor een Certified Detailer ook niet voor niets € 130,-. En de meerprijs die een Certified Detailer voor MOHS+ vraagt is ongeveer € 350,- en die prijs komt wel heel pijnlijk dicht bij de prijs die zo nu en dan voor Waxoyl gevraagd wordt en dat is gewoon niet juist.
GMToyota;344460 zei:
Tussen gratis en de 300+ euro's die men normaliter voor waxoyl betaald zit wel een erg groot verschil. Ik denk dat het probleem niet zozeer zit bij de werking van waxoil, maar vooral bij de prijs ervan. Het is op zich een redelijk product met een redelijke werking, maar uit de test blijkt dat een sealant van rond de twee tientjes beter presteert.
Inderdaad, Waxoyl is een paintsealant die niet perse uitblinkt in iets, het zou eigenlijk gewoon altijd gratis geleverd moeten worden. De kostprijs is nihil en na de normale poetsbeurt, die de auto toch al behoort te krijgen. Is het een (half) uurtje extra arbeid.
Krijg je het niet gratis, dan kun je nog beter zelf een flesje EX-P aanschaffen en aan de slag gaan. Je krijgt voor die twee tientjes en een beetje inspanning een beter resultaat, dat je ook nog eens zelf makkelijk periodiek kan herhalen.