• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[TEST] WaxOyl 100+ Lakpantser

We lachen er misschien om, maar als je een auto goed voorbereidt, daarna ontvet en dan een laag Turtle Wax Hard Shell erop zet (de pasta wax) dan denk ik dat jullie nog gek zullen kijken. Ik vermoed namelijk dat het resultaat van Turtle Wax dan helemaal niet zo slecht is.

Turtle Wax timmert overigens de laatste jaren goed aan de weg, ze komen met nieuwe producten en hebben inmiddels een heel compleet assortiment.

IbizaSigno;341714 zei:
Wat ik me dan ook wel afvraag is of de WaxOyl een slecht product is of dat deze onjuist is aangebracht?

In onze test was het goed aangebracht en daaruit bleek dat het een sealant met matige resultaten betrof. Dus in onze test heeft Waxoyl zo optimaal als mogelijk kunnen presteren.
 
Afgelopen zaterdag heeft mijn auto een Waxoyl behandeling gekregen. Nu is mij verteld dat ik de auto de eerste week niet mag wassen. Toen ik vanmiddag echter naar mijn auto liep zag ik dat er een stuk of 5 plekken op de motorkap zaten met vogelpoep. Ik heb de motorkap daarom gedeeltelijk moeten schoonmaken. Heeft iemand enig idee wat voor gevolgen dit heeft voor de Waxoyl laag? Zou deze nu gedeeltelijk verdwenen zijn ivm nog niet volledig uitgehard? Of zal het zo'n vaart niet lopen?
 
Lees ff heel het topic ( of stop na enkele # 's ) en vergeet waxoyl ....
Zonde van het geld, voor die prijs koop je een mooi setje aan produkten die je auto minstens even goed beschermen ( meestal beter )
Vogelpoep is zowat het ergste dat een autolak kan overkomen en moet liefst asap verwijderd worden.

Was je auto gewoonweg helemaal en gebruik de (meegeleverde ? ) spullen van waxoyl ............zie je na de poetsbeurt de vlekken van de vogelpoep dan raad ik je aan om langs de dealer te gaan om je "pantser" te laten controleren ......

Je mocht de 1e week je wagen niet wassen..........wat gebeurd er dan met de laag als je ( nu ) door een (hevige) regenbui rijdt ? :-"
 
Ik heb het topic gelezen en ken de resultaten van de test. De behandeling kostte mij echter bijna niets en nu er toch een Waxoyl laag opzit, houd ik deze het liefst er een tijdje op.
Regen heb ik niets over gehoord.
Ik vraag mij af in hoeverre die 8 dagen niet wassen geldt: mag je er dan totaal niet aankomen, mag je niet wassen maar is water geen probleem, wat nu als je voorzichtig bent etc. Weet iemand hoe dit zit? Ik had weinig keus met de vogelpoep...
 
Heb ook een Waxoyl behandeling op mijn auto gratis gekregen toen ik hem kocht. Je mag hem de eerste 8 dagen inderdaad niet wassen, volgens Waxoyl vanwege uitharden van de waxoyl laag. Om vogelpoep te verwijderen kan je misschien een detailer spray zoals PB S&W gebruiken. Bij gebruik van een milde shampoo bleef de werking naar mijn ervaring het eerste jaar wel goed, maar dit kan je ook krijgen van een goede sealent mits goed aangebracht. Het tweede jaar was de werking beduidend zowat al weg. Maar wil je 100% veilig zijn met de garantie dan is het beste de shampoo en detailer spray van Waxoyl zelf aan te schaffen en bij vlekken door vogelpoep naar de dealer langs gaan om het pantser te controlleren.
Waxoyl behandeling is leuk als je het gratis erbij krijgt, heb je zeker eerste half jaar/jaar plezier van.
Suzuki heeft een eigen variant gemaakt, Glascoat, welke 5-jaar volgens suzuki moet werken. Misschien ook een idee voor een vergelijkende test met een sealent zoals PB EXP.
 
Dat klopt zeker, maar 5-jaar is echt heel lang. Dodo juice heeft ook glascoating, misschien daar een vergelijking mee maken.
 
Tussen gratis en de 300+ euro's die men normaliter voor waxoyl betaald zit wel een erg groot verschil. Ik denk dat het probleem niet zozeer zit bij de werking van waxoil, maar vooral bij de prijs ervan. Het is op zich een redelijk product met een redelijke werking, maar uit de test blijkt dat een sealant van rond de twee tientjes beter presteert.
 
@ Tim: het blijkt heel duidelijk uit de test dat de EX-P (in dit geval) beter presteert dan de WaxOyl. Het beeld licht wat mij betreft toch genuanceerder dan enkel te bij voorbaat "te roepen" dat het een waardeloosproduct is. Anderen probeer ik altijd duidelijk uit te leggen wat de voor- en nadelen zijn van een "lakcoating" zoals WaxOyl ten opzichten van een meer traditionele sealant of zelfs (hybride) waxlaag.
 
Waxoyl is niets meer dan een traditionele sealant hoor, het mag echt niet onder de lakcoatings gerekend worden.

Voor de hedendaagse maatstaven is Waxoyl een matig presterende paint sealant, die voor veel (te veel) geld aan de klant wordt verkocht.

Een hybride wax, zoals Monello Ibrido, verslaat met gemak Waxoyl als het gaat om duurzaamheid, beading en sheeting. Maar er is een reden waarom Ibrido duur is, de ingrediënten zijn gewoonweg prijzig en bijzonder en dat zie je terug in het resultaat.

mvs;344446 zei:
Afgelopen zaterdag heeft mijn auto een Waxoyl behandeling gekregen. Nu is mij verteld dat ik de auto de eerste week niet mag wassen. Toen ik vanmiddag echter naar mijn auto liep zag ik dat er een stuk of 5 plekken op de motorkap zaten met vogelpoep. Ik heb de motorkap daarom gedeeltelijk moeten schoonmaken. Heeft iemand enig idee wat voor gevolgen dit heeft voor de Waxoyl laag? Zou deze nu gedeeltelijk verdwenen zijn ivm nog niet volledig uitgehard? Of zal het zo'n vaart niet lopen?

Waxoyl hardt niet uit, het voegt geen hardheid toe. Vrijwel alle coatings, ook de hi-tech SiO2 coatings worden in bepaalde mate aangetast door vogelpoep.


mvs;344454 zei:
Ik heb het topic gelezen en ken de resultaten van de test. De behandeling kostte mij echter bijna niets en nu er toch een Waxoyl laag opzit, houd ik deze het liefst er een tijdje op.
Regen heb ik niets over gehoord.
Ik vraag mij af in hoeverre die 8 dagen niet wassen geldt: mag je er dan totaal niet aankomen, mag je niet wassen maar is water geen probleem, wat nu als je voorzichtig bent etc. Weet iemand hoe dit zit? Ik had weinig keus met de vogelpoep...

Voor Waxoyl zal min of meer hetzelfde gelden als voor EX-P of een andere sealant. Binnen 12 uren is de boel chemisch gereed en ik vermoed dan ook dat die 8 dagen niet wassen eerder een marketingverhaal is. Anders is het bij glascoatings op basis van siliciumdioxide, daar staat een langere uithardtijd voor. Tot drie weken kan het duren voor een glascoating geheel uitgehard is.

RedSwift;344457 zei:
Heb ook een Waxoyl behandeling op mijn auto gratis gekregen toen ik hem kocht. Je mag hem de eerste 8 dagen inderdaad niet wassen, volgens Waxoyl vanwege uitharden van de waxoyl laag. Om vogelpoep te verwijderen kan je misschien een detailer spray zoals PB S&W gebruiken. Bij gebruik van een milde shampoo bleef de werking naar mijn ervaring het eerste jaar wel goed, maar dit kan je ook krijgen van een goede sealent mits goed aangebracht. Het tweede jaar was de werking beduidend zowat al weg. Maar wil je 100% veilig zijn met de garantie dan is het beste de shampoo en detailer spray van Waxoyl zelf aan te schaffen en bij vlekken door vogelpoep naar de dealer langs gaan om het pantser te controlleren.
Waxoyl behandeling is leuk als je het gratis erbij krijgt, heb je zeker eerste half jaar/jaar plezier van.
Suzuki heeft een eigen variant gemaakt, Glascoat, welke 5-jaar volgens suzuki moet werken. Misschien ook een idee voor een vergelijkende test met een sealent zoals PB EXP.

Dat je denkt dat je een jaar plezier hebt van Waxoyl, komt meer door de perceptie en vergeet niet dat je blanke lak ook een hoop doet, om maar niet te spreken over de onderhoudsmiddelen die de laag zogenaamd onderhouden (lees in beperkte mate weer opnieuw aanbrengt).

Een dealer kan niets zien aan de Waxoyl laag. Visueel is deze niet te controleren, je hebt een microscoop nodig om de eventueel aanwezige polymeerketen te kunnen ontdekken. Hooguit dat ze op de plek de sealant opnieuw aanbrengen, maar vergeet niet dat Waxoyl geen glascoating of lakpantser is, het is gewoon een traditionele polymeersealant.

Glascoatings, meestal op basis van SiO2, houden het ook geen 5 jaar uit. Ook dat is onzin. Bovendien hecht zich voor die tijd toch vuiligheid op de lak. Een paar weken geleden hebben wij onze blauwe Golf R herbehandeld, deze stond in een glascoating en op de lak zat gewoon vervuiling die gekleid moest worden en bovendien zat de auto ook van top tot teen onder de vliegroest. Zelfs de beste coating houdt dat niet tegen. Een coating, zelfs de allerbeste coatings ter wereld, zijn aan slijtage en invloeden van buitenaf onderhevig.

Ik moet eerlijk zeggen dat al die valse claims me aardig irriteren. De ene claim is nog gekker dan de ander. Je wilt niet weten hoeveel jonge auto's van 1, 2 of 3 jaar oud wij hier herbehandelen die van de dealer uit met Protech, Waxoyl of een andere sealant geleverd zijn. Vorige week nog een prachtige BMW M3 van 2,5 jaar oud, die van de dealer uit Protech heeft gekregen. Daar was echt helemaal niets meer van over, terwijl Protech 5 jaar garantie erop geeft. En dan is Protech nog een heel stuk beter dan Waxoyl.

RedSwift;344459 zei:
Dat klopt zeker, maar 5-jaar is echt heel lang. Dodo juice heeft ook glascoating, misschien daar een vergelijking mee maken.
5 jaar is gewoon onhaalbaar lang en écht niet realistisch. Onze beste coating is momenteel de Gyeon MOHS+ en gelukkig snappen de mensen van Gyeon wél dat het een keer afgelopen moet zijn met die valse claims over jarenlange bescherming. Gyeon garandeert een werking van 2 jaar en dan zeggen ze er ook bij dat na 2 jaar je niet mag verwachten dat het nog hetzelfde werkt als toen het net was aangebracht. Deze mensen zijn tenminste eerlijk en realistisch en tegelijkertijd ben ik ervan overtuigd dat de MOHS+ coating gehakt maakt van Waxoyl, Protech, Waxguard, Flon4000 enzovoorts.

Ik wil best Waxoyl gaan vergelijken met een glascoating, die van Dodo of die van Gyeon. Ik denk dat de tranen dan helemaal in je ogen springen. Waar een simpele paintsealant (zoals de EX-P) het al wint van Waxoyl, maakt een glascoating het pijnlijk duidelijk wat de verschillen zullen zijn. Een zakje Waxoyl kost niet voor niets maar € 8,- en een MOHS+ kit kost voor een Certified Detailer ook niet voor niets € 130,-. En de meerprijs die een Certified Detailer voor MOHS+ vraagt is ongeveer € 350,- en die prijs komt wel heel pijnlijk dicht bij de prijs die zo nu en dan voor Waxoyl gevraagd wordt en dat is gewoon niet juist.

GMToyota;344460 zei:
Tussen gratis en de 300+ euro's die men normaliter voor waxoyl betaald zit wel een erg groot verschil. Ik denk dat het probleem niet zozeer zit bij de werking van waxoil, maar vooral bij de prijs ervan. Het is op zich een redelijk product met een redelijke werking, maar uit de test blijkt dat een sealant van rond de twee tientjes beter presteert.
Inderdaad, Waxoyl is een paintsealant die niet perse uitblinkt in iets, het zou eigenlijk gewoon altijd gratis geleverd moeten worden. De kostprijs is nihil en na de normale poetsbeurt, die de auto toch al behoort te krijgen. Is het een (half) uurtje extra arbeid.

Krijg je het niet gratis, dan kun je nog beter zelf een flesje EX-P aanschaffen en aan de slag gaan. Je krijgt voor die twee tientjes en een beetje inspanning een beter resultaat, dat je ook nog eens zelf makkelijk periodiek kan herhalen.
 
Die hele waxoyl business is gewoon een margeverhoger voor een heleboel autodealers: kunnen ze weer wat extra "korting" geven terwijl ze dit in werkelijkheid (bijna) niets kost..

"tuurlijk meneer, krijgt u deze maal een waxoyl behandeling van 350 euro erbij"

Aan de ene kant kan ik ze ook geen ongelijk geven...en de meeste klanten zijn blij met het idee dat ze een goede deal hebben gemaakt.. Maar het wekken van valse pretenties m.b.t de levensduurvan dat spul ..das een ander verhaal..
 
Ik vind dat je de klant op deze manier eigenlijk ook niet mag misleiden. Tenminste ik vind het geen nette manier van zaken doen.

De klant laten geloven dat je een behandeling van € 300,- cadeau krijgt, terwijl de meerprijs een paar euro is voor de dealer. Die auto wordt toch al gepoetst en ik mag hopen dat ze er normaal al een wax of sealant op aanbrengen voor hij de deur uit gaat. Die wax of sealant dan vervangen voor Waxoyl maakt qua kostprijs nagenoeg geen verschil.
 
Tim;344469 zei:
Ik vind dat je de klant op deze manier eigenlijk ook niet mag misleiden. Tenminste ik vind het geen nette manier van zaken doen.

De klant laten geloven dat je een behandeling van € 300,- cadeau krijgt, terwijl de meerprijs een paar euro is voor de dealer. Die auto wordt toch al gepoetst en ik mag hopen dat ze er normaal al een wax of sealant op aanbrengen voor hij de deur uit gaat. Die wax of sealant dan vervangen voor Waxoyl maakt qua kostprijs nagenoeg geen verschil.

Helemaal mee eens. :)^
 
Vind het ook te belachelijk voor woorden en de boel belazeren. Maar goed niemand doet er ook wat aan. Als er een kraakje of dingetje is met een nieuwe auto dan is iedereen als de kipper erbij en staan ze gelijk voor de deur bij dealer, maar en 'wax' behandeling van een paar honderd euro die na een maand of 3/4 weg is vinden ze het wel best.
 
Waxoyl is zoiets als "is de tuin al winterklaar gemaakt ?"
Gvrdegvr, neutronenkorrels, is gewoon bastert suiker!

Voor mij valt dit puur onder "oplichting"
Voor 300 euro per auto wil ik voor de helft wel ff een laagje EXP aanbrengen..............
 
Ik had dit ook in het Gyeon topic gezet:

Tim;342867 zei:
Dat vinden wij ook, natuurlijk zal de beading en sheeting na twee jaar niet hetzelfde zijn als van de net aangebrachte coating, maar we vinden het tenminste realistisch.

Het enige probleem is dat we nu de lulkoek-garanties van de 'concurrentie' duidelijk moeten maken bij de eindgebruikers, maar ook bij potentiele Gyeon dealers.

Gyeon geeft een eerlijke en realistische garantie, waarschijnlijk zelfs wat aan de voorzichtige kant. Maar andere aanbieders strooien graag met royale garanties, die eigenlijk niet waar gemaakt kunnen worden, maar waar een leek wel voor valt. Dat Gyeon die kant niet op wil, siert het merk, maar het wordt wel een uitdaging om duidelijk te maken dat in de praktijk een Gyeon coating vele malen beter presteert dan een andere relatief simpele sealant.


Waxoyl - 3 jaar garantie op glans en kleur
WaxGuard - 3 jaar garantie op de beschermlaag
Flon 4000 PTFE - 3 jaar schriftelijke glansgarantie
Protech - 5 jaar op een nieuw auto, verzekerde bescherming, kleur en glans
Flon Nano - 5 jaar glansgarantie
Diamondbrite - 6 jaar schriftelijke garantie

De hobbyist en de kenners weten inmiddels dat bovenstaande claims onwaar zijn en ik vind het zelfs richting laakbare misleiding gaan. Feit blijft dat je als 'eerlijk' merk je op moet gaan boksen tegen de valse claims die door de concurrentie gegeven wordt.
 
Tim;344469 zei:
Die auto wordt toch al gepoetst en ik mag hopen dat ze er normaal al een wax of sealant op aanbrengen voor hij de deur uit gaat.

Ik zie niet meteen het verband om een nieuwe wagen "standaard" van een waxlaag te voorzien ( door de dealer) , het gros van de nieuwe eigenaars rijdt 1 week later al door een wasstraat en dan kan je die waxlaag al vergeten.....
De meeste dealers weten dit en doen daarom volgens mij verder geen moeite om een auto nog properder/gladder af te leveren.

De klant vraagt ook niet voor ( slechts ) een waslaag , als er dan toch iets meer gedaan wordt dan de auto wassen dan moet je de klant een indruk geven dat je veel meer doet dan enkel een extra bescherming en dan smeren ze je dus een lakpantser oid aan zodat je jaaaaaaren verder kunt .

Ik heb ooit een gebruikt sponsje meegekregen van mijn garagist en dat was een exacte kopie van wat ik in het test-topic van waxoyl heb gezien : rood-geel met een zakje in .

Volgens mij werden er zelfs meerdere wagens met 1 sponsje "behandeld" : diegene die zich liet ompraten kreeg de 1e bewerking , een ander die zich niet liet ringeloren kreeg de verdunde versie op z'n wagen ...........eens de auto's gewassen waren moesten ze die toch droog wrijven en dat ging nu eenmaal makkelijker als de wagen was ingesmeerd met zo'n sponsje .....

Op een gegeven moment komt er niks meer uit het plastic zakje en zit er ook niets meer in de mousse en dan pas gooien ze dit weg .

Ik kreeg toen de raad om dat sponsje vochtig te maken en ff te kneden ........en idd , er kwam een (verdunde) sealant te voorschijn die ik mooi kon oppoetsen na een 10-tal minuten .

Mijn buur hebben ze onlangs ook liggen gehad en die hebben ze zowaar een teflon-behandeling aangesmeerd op z'n nieuwe BMW......kostte ook flink wat duiten en dan dacht ie nog dat ze dit gratis gedaan hadden..........niet dus :s
( was telefonisch en ze vroegen terloops of ze de auto ook ff moesten behandelen voor ie deze kwam halen enkele dagen later...)
 
  • Leuk
Reactions: Tim
En na alles gelezen te hebben zit je met het volgende probleem:
Mijn straks 3 jaar oude Alto had ook bij aflevering een Waxoyl behandeling. Uiteraard niet gratis.
Altijd gewassen met de Waxoyl shampoo, van 11 euri de 500ml. waar je lang mee doet, dat weer wel.
Af en toe nabehandelen met de 3 in 1 Ultraclean, die aardig aan de prijs is met 25 euro voor een halve liter, want 1/5 ben je per keer wel kwijt. (waarom kun je hier als particulier geen 5 ltr. bussen kopen, veeeel voordeliger in gebruik)
Heb altijd water en een beetje Ultraclean mee om vogelpoep onderweg gelijk te verwijderen.

Nu is de 3 jaar bijna voorbij en de auto ziet er nog als nieuw uit, ben er erg zuinig op.

Wil dus doorgaan met een goede vorm van bescherming, weet alleen niet wat je het beste kunt doen, wil het wel zelf doen en niet uit besteden, daar neem ik wel de tijd voor.
Waarom zou je hem niet opnieuw in de Waxoyl kunnen zetten, zoals bij een nieuwe, met de gewoon leverbare sponsjes met zakje van een euro of 20?
Want ik vraag mij af wat het verschil is met de versie voor oudere auto's, die zie ik eigenlijk niet zo op internet.

Mijn zoon met zijn net 3 jaar oude Polo heeft het zelfde probleem, ook bij aflevering Waxoyl en moet nu doorgaan met ......?

Wij gaan niet aan de gang met een poetsmachines.
Kleien is wel een optie.
Wat is een goede volgorde in ons geval en hoe vaak moet je dat herhalen?

Auto's komen nooit in de wasstraat, altijd met de hand gewassen, wel met hogedruk spuit. (op afstand)

Vroeger gebruikte ik alléén Wash and Shine (lekker sopje, niet zo schraal als van Waxoyl) op de auto's, die hadden geen blanke lak laag en zagen er netjes uit, af en toe in de was zetten, uit een blikje.
Pas nog een fles W&S gekocht, blijkt nog steeds veel gebruikt te worden.
Durf het nog even niet aan om op mijn auto te gebruiken.
 
Dit is volgens mij niet helemaal de juiste plek voor dit onderwerp, maar als je dit topic door gelezen hebt, dan ben je er ook achter dat een sealant zoals Poorboy's EX-P net zo goed werkt als Waxoyl. Voor verdere informatie over wat je kunt doen, kan je dit stappenplan https://forum.Carclean.com/#handlei...g-exterieur-stappenplan-handmatig-met-video-s eens goed doorlezen.
 
Quattro heeft het juiste antwoord gegeven, vergeet Waxoyl en lees het stappenplan rustig door. Als er daarna vragen zijn, stel ze dan gerust.

Je mag ons ook altijd bellen of mailen. Ook langskomen mag!