• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wegpolijsten krassen deur nieuwe wagen

Animemations

Detailing chief
26 mrt 2018
72
75
31
Beste,

Zonder mijzelf voor te stellen (daar maak ik snel werk van) volg dit forum ondertussen al enkele weken. Sinds ik een nieuwe wagen heb gekocht, probeer ik in m'n vrije tijd namelijk wat wijzer te worden wat betreft het onderhouden van mijn nieuwe aanwinst. Het gaat om een nieuwe donkerblauwe Renault Megane Grandtour die ik ondertussen twee maanden bezit.

Jammer genoeg hebben mijn baangenoten die hun auto naast de mijne parkeren wat minder respect voor mijn wagen. In de twee maanden dat ik mijn auto heb, staan er al drie krassen op m'n wagen. Telkens verticaal; een deur tegen die van mij geknald. Wanneer het kan, probeer ik deze soort van staanplaatsen te vermijden, maar voor mijn werk kan ik m'n wagen jammer genoeg niet elders parkeren zonder een serieuze wandeling te moeten maken.

Ik deel bij deze wat foto's van de krassen op mijn wagen (ik heb jammer genoeg nog geen tijd gehad mijn auto in de was te steken, dus ziet hij wat vuil).

Mijn volgende vragen zijn:
  1. Valt deze schade te herstellen door te polijsten?
    Zoja, is de DAP 900 dan het geschikte toestel?
  2. Eventueel tips/advies die mij kunnen helpen?
Alvast vriendelijk bedankt voor het advies en de hulp!

EDIT : Wat taalfoutjes uit de post gehaald ;). Erger mij hier zelf blauw aan!
 

Bijlagen

  • 20180326_182914.jpg
    20180326_182914.jpg
    85,5 KB · Weergaven: 942
  • 20180326_183008.jpg
    20180326_183008.jpg
    118,6 KB · Weergaven: 1.010
Laatst bewerkt:
Wit is hoogstwaarschijnlijk de grondlak en dus is de schade door de kleurlak heen
Dat kan je met polijsten niet oplossen, zal je eerste de schade moeten wegwerken (opvullen)
 
Wit is hoogstwaarschijnlijk de grondlak en dus is de schade door de kleurlak heen
Dat kan je met polijsten niet oplossen, zal je eerste de schade moeten wegwerken (opvullen)

Wanneer ik het met water overspuit, wordt het geheel tijdelijk terug zijn 'oorspronkelijke' blauw en lijkt de schade (buiten de hoogteverschillen die de kras met zich meebrengt) even grotendeels te zijn verdwenen. Beperkt de schade zich dan gewoon tot de clearcoat of is het, zoals je zegt, door de lak?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een kras weg gepolijst op een rode Kia. Deze zag in den beginne ook wit. Uiteindelijk zag je deze enkel nog onder een bepaalde hoek en met het licht op de juiste plaats.
Voor:

8e6799f837bd296d58b02fbcac41b61d.jpg


Na:

bbff596aacae0a5dffdb5da6706a6926.jpg


Er is dus hoop
 
  • Leuk
Reactions: Jordan en Dany
Ik heb laatst een kras weg gepolijst op een rode Kia. Deze zag in den beginne ook wit. Uiteindelijk zag je deze enkel nog onder een bepaalde hoek en met het licht op de juiste plaats.

Er is dus hoop

Prachtig weggewerkt! Op dat mirakel ben ik dus aan het hopen!
Daarvoor zou ik op de polijstkunsten van de DAP 900 willen rekenen...
Wegwerken of grotendeels opsmukken is dus de intentie.

Nog mensen die ervaring hebben met het wegwerken van dit soort krassen?
De diepste kan ik met de nagel vastnemen. Maar zoals eerder gezegd lukt het om met wat soapy water de kras even zo goed als onzichtbaar te maken. Jammer genoeg is dit geen permanent effect ;).
 
Netjes @Nick1407.

Vrees het ergste al zal " het proberen" enkel zekerheid kunnen bieden.
Soms gaat een kras waarvan je denkt ; die is zo weg gepolijst, nooit weg of een waarvan je denkt ; die is niet weg te krijgen, zo weg.
 
  1. Valt deze schade te herstellen door te polijsten?
    Zoja, is de DAP 900 dan het geschikte toestel?

De foto's zijn wat out of focus, maar het lijkt er inderdaad op dat je letterlijk de diepte van de kras kan zien en de grondlaag zichtbaar is. Dat zou betekenen dat er geen blanke lak is om te polijsten en je de defecten dus niet weg gaat krijgen.

De afbeelding van @Nick1407 ziet er dan duidelijker uit als een schaaf op/in de blanke lak. Hierbij is er dus nog blanke lak wat je weg kan slijpen/polijsten.


Voelen de krassen diep? (Je blijft met je nagel overduidelijk hangen in de kras of je kan zelfs letterlijk de grondlaag zien?)

In dat geval zal je de krassen c.q. ''gaten'' moeten opvullen tot je nét iets boven de omliggende lak uitkomt. Zo maak je in feite een bultje/rupsje van overtollige lak die je daarna kan wegpolijsten tot hij even hoog ligt als de rest van de lak.
Wanneer je het écht goed wilt doen, dan vul je deze ''gaten'' op tot nét onder de omliggende lak. Zo vul je de ''gaten'' op tot ze bijna vol zijn, dit laat je uitharden en vervolgens vul je de rest aan met blanke lak. Overtollige kan je dan weer vlakpolijsten.


Welke producten (eventueel in een kit/set bij de DAP 900) heb ik hier dan voor nodig?
Persoonlijk dacht ik aan de DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack.
Dit is zeker een goed begin! Een DAP900 V3 is zeer all-round en een volwaardige polijstmachine.

Buiten deze set om zou een ontvetter handig zijn om je werk te controleren. (Nee, dit is geen Dasty :p ) De set is een prima begin, maar extra doeken is altijd fijn en extra pads zeker ook. Moet niet, maar doeken te kort komen is volkomen ruk en met hoge regelmaat je pad moeten gaan wassen is nóg rukker. :pDit product hoort nog bij je polijst-werkzaamheden en buiten die om zou je natuurlijk nog kunnen denken aan;

  • Alles voor het correct wassen. (Emmers, washandschoenen, shampoo, droogdoek, etc.)
  • Klei. (Detail clay + glijmiddel om vervuiling van/uit de lak te ''trekken'')
  • Polijststap
  • Wax
  • Eventueel een boostend middel voor ná de wasbeurt, zoals een shampoo met wax erin, detailerspray met extra's, etc.
 
Alles wat je nat maakt wordt onzichtbaar?? Dan is het te proberen om de krassen te polijsten. Degene waar je met de nagel duidelijk in blijft hangen, dat is in theorie te diep en zou je kunnen opvullen.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Krassen kunnen enorm opvallen en flink dramatisch lijken, maar dat valt soms ook gewoon mee;

20150524_161446.jpg ...20150524_170350.jpg

48 - Polo Before.jpg ...55 - Polo After.jpg

20160930_142907.jpg ...20160930_150423.jpg

Ik kan mijn mapje met steenslag en diepe krassen niet vinden. :scream: Bovenstaande foto's zijn alleen van polijstwerk.
 
Wat de voorbeelden van @Quantoxx wel laten zien: beschadigde blanke lak kan ook er ook wit uitzien. Dat kan dus verward worden met door de blanke lak / kleur lak heen zitten en in de grondlak. Dit hoeft dus niet zo te zijn. Of dit bij de TS het geval is? Moeilijk te zeggen vanaf de foto...
 
Alles wat je nat maakt wordt onzichtbaar?? Dan is het te proberen om de krassen te polijsten. Degene waar je met de nagel duidelijk in blijft hangen, dat is in theorie te diep en zou je kunnen opvullen.

Ben net nog eens naar de garage gegaan om een scherpere foto te nemen.
De bijgevoegde foto's staan onderaan het bericht.

Op de eerste foto zie je de scratch (met licht op) zonder soapy water.
Op de tweede foto zie je de scratch wanneer ik er net vloeistof op heb gesprayd.

Buiten deze set om zou een ontvetter handig zijn om je werk te controleren. (Nee, dit is geen Dasty :p ) De set is een prima begin, maar extra doeken is altijd fijn en extra pads zeker ook. Moet niet, maar doeken te kort komen is volkomen ruk en met hoge regelmaat je pad moeten gaan wassen is nóg rukker. :pDit product hoort nog bij je polijst-werkzaamheden en buiten die om zou je natuurlijk nog kunnen denken aan;

  • Alles voor het correct wassen. (Emmers, washandschoenen, shampoo, droogdoek, etc.)
  • Klei. (Detail clay + glijmiddel om vervuiling van/uit de lak te ''trekken'')
  • Polijststap
  • Wax
  • Eventueel een boostend middel voor ná de wasbeurt, zoals een shampoo met wax erin, detailerspray met extra's, etc.

Super bedankt voor de tips! Zelf gebruik ik de volgende producten al:

Basics:
Wielen:
Onderhoud:
 

Bijlagen

  • 20180326_215412.jpg
    20180326_215412.jpg
    310,4 KB · Weergaven: 341
  • 20180326_215530.jpg
    20180326_215530.jpg
    354,3 KB · Weergaven: 370
Laatst bewerkt:
Ik vind het een poging waard. Ze zullen mss niet allemaal verwijderd kunnen worden, maar een duidelijke verbetering lijkt me zeker haalbaar.
 
Ow, dat lijkt wel een Before-and-After foto! :p Polijsten zou misschien wel de moeite waard zijn. Buiten dat om is de aanschaf van een DAP sowieso een goede zet.

Wat betreft de basics;

Ik ken de Meguiars-emmer niet en weet ook niet wat de inhoud hier van is, maar de welbekende Grit Guard - emmers hebben mijn voorkeur. Grote inhoud, mogelijkheid om dikkere handgrepen te plaatsen, mogelijkheid om de emmers luchtdicht af te sluiten met deksels, verschillende kleuren in deksels + handvaten, transparant. De prijs is ook een paar eurie goedkoper voor één emmer + Grit Guard.

De 3 handschoenen (2 losse, 1 uit set) zou ik vervangen voor 2 dikkere washandschoenen, zoals de Increddimitt. (Blauw en Grijs) Deze nemen meer water op, voelen zachter omdat er meer demping is, etc.

De shampoo (uit de set) zou ik vervangen voor een 1L-fles Dodo Juice - Born to be Mild. Dit is een veelgebruikte shampoo die in literfles ook nog eens zéééér voordelig is.

De droogdoek koop je dan ook los en dan zou je inderdaad de grote Senza Aqua kunnen nemen, of bijvoorbeeld de Gyeon - Silk Dryer of Delerium, etc.

De Picollo Nero's zou ik vervangen voor de All-round doeken; Peluche Verde's. Twee trio-packs is een goed begin.

De klei-set zou ik vervangen voor een losse klei (Dolce Verde) en daarbij een glijmiddel, zoals de Dodo Juice - Born Slippy die in concentraat erg voordelig is en nét wat meer glijd. (zeperiger)
 
  • Leuk
Reactions: Animemations
Blij te lezen dat er nog hoop is. Ik probeer het polishen binnenkort dan eens uit.
Enig advies met welke pads/polish ik het beste resultaat zou kunnen bereiken? :)

@Quantoxx : Bedankt voor de tips!
Ik probeerde zo veel mogelijk in sets te zoeken om de prijs wat te drukken.
Natuurlijk ben ik me er van bewust dat de aanvankelijke investering natuurlijk het meeste kost :)
Wanneer ik vanavond achter mijn computer zit, bekijk ik rekeninghoudend met deze tips wat ik het beste kan nemen.
Ook een fijne topic die je daar heb gemaakt! (basispakket voor de beginner)
 
Het lijkt inderdaad dat het met polijsten minder opvallend kan worden
De basisregel met natmaken is daarvoor een indicatie
Maar vergis je niet in het opnemen van vocht door een grondlaag
Dat is ook de reden dat er zo snel roest kan ontstaan op dat soort schades
Dus rustig aan werken en tussendoor resultaat beoordelen
En daarna beschermen, want het is zeker een dunnere plek geworden
 
Wat die krassen betreft is hierboven alles gezegd wat er te zeggen valt, er is zeker hoop.
Één onontbeerlijk item ontbreekt echter nog in je aankooplijstje : een wielborstel. Als je de velgen wil netjes houden kan je niet zonder.
 
Het lijkt inderdaad dat het met polijsten minder opvallend kan worden
De basisregel met natmaken is daarvoor een indicatie
Maar vergis je niet in het opnemen van vocht door een grondlaag
Dat is ook de reden dat er zo snel roest kan ontstaan op dat soort schades
Dus rustig aan werken en tussendoor resultaat beoordelen
En daarna beschermen, want het is zeker een dunnere plek geworden

Kan ik door het netjes te polijsten roestschade voorkomen?
Hoe bescherm ik het achteraf? Ik neem aan door er een wax op aan te brengen, of zijn er meer geschikte producten voor?

Wat die krassen betreft is hierboven alles gezegd wat er te zeggen valt, er is zeker hoop.
Één onontbeerlijk item ontbreekt echter nog in je aankooplijstje : een wielborstel. Als je de velgen wil netjes houden kan je niet zonder.

Hiermee bedoel je dan, als ik het goed begrijp, een kleiner borsteltje (zoals een verfborstel)? :)
Zocht de wielen te reinigen met een wash mitt en een wheel woolie. Zo'n borsteltje is dan voor de kleinere plaatsen?
 
Ik dacht eerder aan de EZ Detail, een echte borstel met steel waar je diep mee in de velg kunt gaan zonder je handen open te halen aan scherpe voorwerpen zoals de beschermkap rond je remschijven.