• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wegpolijsten krassen deur nieuwe wagen

Enig advies met welke pads/polish ik het beste resultaat zou kunnen bereiken?
Bij de PowerPack zit de basis aan gradaties polijstmiddel én pads. Deze basis is als volgt;

  • GROF - Gele Pad + Veloce
  • MIDDEL - Oranje Pad + Mezzo
  • FIJN - Witte Pad + Finale.
Maak een ''testspot'' om te kijken hoe hard je lak is. Dan pak je bijv. je fijnste combi en probeert op een stuk lakwerk hoever je hier mee komt. Zie je swirls en/of krassen als sneeuw voor de zon verdwijnen? ... Dan heb je een zachte lak die zich makkelijk laat corrigeren.
Zie je dat je met deze fijne combi alleen wat meer hoogglans krijgt, maar de swirls en/of krassen lijken onaangeroerd? ... Dan kan je opschalen naar de middel - of - grove combi. Zo weet je dus welke combi geschikt is voor jouw lak.

Ik probeerde zo veel mogelijk in sets te zoeken om de prijs wat te drukken.
Slim, dat zeker. Echter is mijn ervaring dat setjes misschien wel de prijs drukken, maar wanneer je specifieke producten kiest tegen nét die meerprijs, dat ze je beter gaan bevallen en in de langere termijn juist besparen;

Zo wilde je een drietal handschoenen aanschaffen. Tweemaal een losse handschoen van €13 en omgerekend één van ongeveer €10. In totaal is dat €36 en voor €40 heb je ook twee dikke/fijne/populaire handschoenen.

Zo wilde je de klei-set nemen voor €30,- (Klei/Detailingspray/Doek) Voor €18 heb je de losse klei + €9 voor 2,5L glijmiddel. (Anders €12 voor 500ml)

Enzovoorts... :p


Zocht de wielen te reinigen met een wash mitt en een wheel woolie.
Een wheel woolie is prima. Kwastje erbij en je kan de velg ook in de hoekjes schoonmaken.

Kan ik door het netjes te polijsten roestschade voorkomen?
Hoe bescherm ik het achteraf? Ik neem aan door er een wax op aan te brengen, of zijn er meer geschikte producten voor?

Als er roest ontstaat omdat de grondverf of zelfs het metaal aan de elementen bloot ligt, dan heeft polijsten hier niets mee te maken. ;) Waxen zal de roest misschien iets uitstellen, maar dat is dweilen met de kraan open. :p
Krijg jij de krasjes weggepolijst omdat het oppervlakkig in de blanke lak zit, dan is je lak/metaal nog gewoon beschermd en kan er ook niets roesten. Krassen verwijder je immers door de omliggende blanke lak weg te slijpen en dus moet er wel blanke lak zijn om uberhaupt weg te kunnen halen. :D
 
  • Leuk
Reactions: Jordan
Nu ontdek ik dat Renault hier blijkbaar een glasscoat op heeft gezet.
Wat dat is vinden jullie hier. Meer dan dit weet ik er zelf ook niet van.
Ik neem aan dat ik deze beschermlaag er mee afpolijst op de plaats waar de krassen staan.

Denken jullie dat dit problemen gaat geven?
Zou deze plek dan zichtbaar verschillen van de rest van de auto, waar deze beschermlaag nog steeds aanwezig is?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat je de auto weer snel gaat vinden...

En je zult dit verschil niet heel erg zien maar het is wel onbeschermd. Je zou er plaatselijk een sealant op kunnen zetten of je doet het hele paneel en zet er zelf weer een coating op.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Je auto vinden voordat je gaat polijsten is wel handig, inderdaad. :p

Kan weinig concrete info vinden over de coating. Anyways.. Ja, polijsten verwijderd alles weer. Ik zou dan het gehele paneel polijsten en hier weer een bescherming op zetten. (Wax/Sealant/Coating/etc) Er zal misschien een licht verschil ontstaan, maar ik vermoed dat dit niet overduidelijk is. Mocht de glasscoat de ''goede'' lak ietsjes warmer gemaakt hebben qua kleur, dan kun je dit met een wax o.i.d. ook wel bereiken.
 
Ik sluit niet uit dat het wit wat je ziet de beschadigde glascoat (kwarts) is. Alles met een ruw oppervlak lijkt wit, onverschillig welke kleur het materiaal nu echt heeft. Zeker omdat het wit verdwijnt als je het nat maakt, geeft dit aan dat het wit door het ruwe oppervlak komt: door het nat te maken, wordt het oppervlak even niet meer ruw, en ziet het niet meer wit. Nu is de vraag of alleen de glasscoat is beschadigd, of ook de blanke (transparante) lak eronder.

Een glasscoat (kwartslaag) geeft altijd een iets andere kleurweergave, doordat de reflectie veranderd door het glaslaagje, en een andere dikte van het laagje geeft ook een schijnbaar kleurverschil in de kleurlak. Voor nu is het beste wat je kunt doen gewoon de boel polijsten en zien hoe het er uitkomt. Als het kleurverschil door de verdwenen glasscoat erg groot is, kun je het complete paneel polijsten en dan opnieuw een kwartscoating aanbrengen, maar dat laatste is geen klus voor een beginner.
 
het witte wat je ziet zou ook heel goed 'painttransfer' kunnen zijn. Dit krijg je heel makkelijk weg door met een 'wonder' of melamine sponsje het weg te poetsen icm wat apc. Dit geeft wel wat marring en zal je na moeten polijsten. Melamine sponsje heeft voor mij wonderen verricht bij mensen die paalsen hebben aangetikt/langs zijn geschaaft, waardoor er volop groene lak van het paaltje op de wagen zat.
 
Wel benieuwd naar het resultaat eerlijk gezegd. Ik volg het topic. Hopelijk krijg je het meeste eruit.

Ben gisteren voor de eerste keer aan het polijsten gegaan.
Ik heb de volgende hits gegeven:

1 x Oranje + Mezzo
1 x Geel + Mezzo
2 x Geel + Veloce
1 x Oranje + Mezzo
1 x Wit + Finale

De krassen zijn er niet volledig uit gegaan; op foto is dit pijnlijk zichtbaar. Ik moest echter wel mijn fototoestel in een serieuze hoek manoeuvreren om een foto te kunnen nemen waarop de kras zichtbaar is. Door het polijsten blinkt het paneel nu als een spiegel :cool:.

Toch heb ik de indruk dat het met het blote oog bijna niet meer zichtbaar is, tenzij je er echt naar gaat zoeken.

VOOR:

Schade_1_Voor.jpg


NA:

Schade_2_Na.jpg
 
Zeker! Er is een verbetering, en daar hoopte ik op!

Al bij al ben ik tevreden van het resultaat, al had ik toch (stiekem) gehoopt het helemaal weg te krijgen . Toch blij dat ik meteen in de DAP geïnvesteerd heb. Wat een fantastische machine!
 
  • Leuk
Reactions: M3fan
Zag op mijn testspot met oranje + mezzo inderdaad niet meteen correctie. Ben dan maar meteen met de zware middelen beginnen werken .

Aangezien ik m'n nagel in de kras kon zetten, was er wel wat corrigeerwerk te doen. Ik vermoed ook dat de coating die erop ligt, het geheel wat harder maakte waardoor ik wat minder correctie had bij mijn eerste hits.

Aangezien het al behoorlijk donker werd, heb ik al snel terug beginnen afbouwen. Misschien waag ik me over enkele maanden opnieuw aan enkele hits; wanneer er terug wat 'lovemarks' op mijn wagen staan en het de moeite is om de DAP terug boven te halen.
 
Paarse wollen pad met Veloce heeft in mijn ervaring altijd veel meer effect dan gele pad met Veloce. Ik heb indertijd regelmatig zulke krassen volledig uit mij Grand Scénic kunnen halen met paars + Veloce.
 
Als je kijkt naar de 'na-foto' en deze vergelijkt met 'voor', dan zie je ook dat in de kleine beschadigingen wat kleur teruggekomen is, en het dus minder wit is, dat is ook typisch het effect van het polijsten van krassen. Iets wat ruw is (afgebrokkelde lak in een kras bijvoorbeeld) is per definitie wit, als je dat glad maakt (polijst) dan komt ook de kleur terug, doordat de ruwheid verdwijnt.

Ik krijg de indruk dat óf je lak voor een auto van Franse komaf, vrij hard is, óf dat je iets te snel bent gestopt met elke hit. Dat is mijn indruk op basis van de foto's, maar als je geen vergelijkings materiaal hebt, én geen lakdiktemeter zou ik niet lukraak opnieuw grof gaan polijsten. (soms is een lak veel zachter dan je denkt, en zit schade ook veel dieper)
 
Ik krijg de indruk dat óf je lak voor een auto van Franse komaf, vrij hard is, óf dat je iets te snel bent gestopt met elke hit.

Ik heb geprobeerd voldoende traag te werken, al is dat natuurlijk een relatief begrip :).

Begrijp volledig dat ik inderdaad niet te roekeloos met mijn lak moet omgaan. Zou nl. niet willen dat ik al mijn clearcoat oppolijst :blush:.
Zoals gezegd probeer ik het tijdens de volgende polijstbeurt nog eens opnieuw. Misschien dat ik tegen dan al wat meer ervaring heb.
Bij de volgende DAP-clinic probeer ik me zeker aan te melden, zodat ik daar (hopelijk) nog wat meer kan opsteken en ik de kans krijg de krassen eens te laten evalueren :). Ik neem aan dat ze daar een lakdiktemeter ter beschikking hebben?

Paarse wollen pad met Veloce heeft in mijn ervaring altijd veel meer effect dan gele pad met Veloce. Ik heb indertijd regelmatig zulke krassen volledig uit mij Grand Scénic kunnen halen met paars + Veloce.

Heb inderdaad spijt dat ik geen paarse pad mee heb besteld de vorige keer.
Bestel ik de volgende keer in elk geval mee!
 
Ik wilde eigenlijk neerzetten dat er waarschijnlijk wel iemand in de buurt woont, waar je mee kan kijken, of die je kan helpen. Toen ik even verder ging zoeken zag ik dat je in St.-Niklaas woont, ik ken wel mensen in de buurt, maar of die nu ook echte detail kennis en ervaring hebben? Mogelijk dat ik over 2 weken naar een meeting van een ander forum ga in St-Niklaas, en dan zou ik mijn lakdiktemeter mee kunnen nemen.
(meeting is bij de lokale Skodadealer Waasland)
 
  • Leuk
Reactions: Animemations
Hoe meer ervaren personen er zich over willen buigen, hoe beter ;).
Lijkt me zeer fijn om op deze manier eens te kunnen kijken naar het probleem.
Je laat anders maar iets weten via PM. Lijkt me alleszins een fijn aanbod!