• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kruisen nieuwe wagen in voorruit

boup

Detailing chief
21 dec 2018
103
75
Hallo,

Mijn nichtje heeft vogelpoep willen verwijderen van de voorruit van haar nieuwe wagen.
En ze heeft daarvoor een schuursponsje gebruikt dat ze gebruiken voor potten en pannen uit te schuren......
Nu is ze daarstraks komen vragen of ik eens wil proberen om de krassen uit de voorruit te krijgen.
Nu ze zijn zeker niet diep,ik voel ze niet met mijne nagel.

Ik heb 2 polijstmachines -- DAP EVO en de DAP EVO MINI
Ik heb ook een pad "Glass polishing disk - 135mm -- Flexipads
Nu heb ik gekeken dat de Glass Polish van "Sonax - Profiline Glass Polisch 250ml" daarvoor beste zou zijn.
Spijtig genoeg heb ik deze niet liggen thuis bij mijn producten die ik in de loop der jaren heb besteld bij Carclean.

Nu was mijn vraag.
Ik heb wel de glass polisch liggen -- "Autoglym -- car glass polisch - 500 ml"
Maar ik heb polijstmiddel van Menzerna "Super Finisch 3500" en "Super Finisch plus 3800"
Zou dat met deze ook producten ook gaan??

Ik zou dat graag morgen morgen gaan proberen,want ze slaapt er ni van ;)

Alvast bedankt

• Verbluft
Reacties: Cordoba
Glas polijsten is geen werkje wat je zomaar kan doen.
Glas is hard en door de opbouw (kunststof tussenlaag) gevoelig voor plaatselijke warmte.

De flexipads schijf is de juiste, maar die moet steeds uiterst vlak blijven.
Begin met een fijne polish (die van Autoglym is goed, maar vooral reinigend) en pas als die echt niet werkt, opschalen.
Om de minuut de temperatuur controleren !

• Leuk
Oke ik heb net de glas polisch van Sonax ook besteld.Die zou vrijdag geleverd worden.
Ga morgen eerst proberen met die van Autoglym
Om de minuut de temperatuur controleren,bedoel je dan met de hand voelen?
En in welke stand zet ik de machine best,snelheid stand 2?
Zou ni graag hebben dat ze barst,is een autoruit zo gevoelig voor warmte dan?

Mijn inschatting is dat de kans op scheuren van het glas meevalt: de constructiesterkte van het glas zit in het binnenste (dikke) glas, de buitenste glaslaag is veel dunner en vooral bedoeld om de binnenste ruit te beschermen, zodat deze bijna altijd heel blijft. Bij polijsten zal dus vooral de dunne glaslaag op de buitenkant warm worden, het binnenste deel van het glas en de rand van de carrosserie waarom deze is verlijmd zullen veel minder in temperatuur stijgen door het polijsten (de kunststof folie/lijmlaag tussen de voorruit zal warmte slecht geleiden). Dit alles betekent dat de buitenste glaslaag dus vooral onder drukspanning (interne stress) komt te staan, omdat de onderlaag van het glas koeler blijft en dus minder uitzet dan de buitenste glaslaag zou willen. Glas scheurt onder trekspanning (dus precies tegenovergestelde van drukspanning), een kleine beschadiging zorgt dan dat een scheur verder loopt. Drukspanning kan glas veel beter weerstaan dan trekspanning, vandaar mijn inschatting dat de kans op scheuren beperkt is. Omgekeerd als de hele voorruit warm is en deze vervolgens snel afgekoeld wordt door aan de buitenkant ijswater of iets dergelijks op de ruit te gieten krijg je trekspanning in het buitenste glaslaagje en grote kans op scheurvorming.

Wat wel een aandachtspunt is bij glas zorg dat de temperatuur voor het geheel redelijk gelijk is: één punt dat veel kouder of veel warmer is dan het omringende glas zorgt zonder meer voor scheuren.

Ben ik dan best dat ik mijn machine op lage toerstand zet bv 2
Dan ga ik toch minder warmte veroorzaken met het draaien van de schijf of zie ik dat verkeerd

o oke,ik heb al op you tube liggen zoeken,en er zijn er die de ruit eerst bevochtigen of de vilt pad eerst bevochtigen voor ze polijstmiddel op de pad aanbrengen.

Klein beetje vocht erbij als het polijstmiddel dik is, niet teveel dat gaat spetteren
Dun / vet polijstmiddel heeft pas later wat vocht nodig om niet te gummen

Lage toeren beginnen, vooral omdat je de schijf dan makkelijker vlak houdt
Vaak controleren door te ontvetten en de lamp erbij

Met Autoglym is het niet gelukt,nu aan het wachten op mijn bestelling.
Dan ga ik eens proberen met "Sonax profiline glass polisch"
Hopelijk lukt het daarmee wel.
Hou jullie op de hoogte

• Leuk