• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wel zo netjes... oude knar stelt zich voor

Wide-O

Detailing guru
16 jun 2019
343
115
Was hier al een tijdje, maar nog niet aan voorstellen toegekomen. Autoliefhebber die langzaam naar z'n 6e decennium gaat, maar nog steeds 18 is als het op auto's aankomt.

Begonnen met een gammele BMW 323i (E21) - dat ik dat overleefd heb ... - toen een 318iS (laatste E30 model), daarna een Calibra, Volvo 850T5 break (nog steeds spijt dat ik die weggedaan heb), Impreza GTT, tussendoor wat rare dingen zoals een race-Eend (jaja), een Opel Speedster voor Mevr. Wide-O (een ramp - de auto bedoel ik) en een Hyundai Terracan (ook een vergissing) om dan uiteindelijk in 2006 bij de Evo IX aan te belanden.

evo1.jpg

(Zo strak krijg ik'm niet meer denk ik. Achteraf gezien redelijke kwaliteit lak bij afleveren, maar dat balanceer-lood op de velg...: unamused: )

Race Eend met op de achtergrond de Impreza:

doni3.jpg


De Evo is nu 13 jaar oud, en ik moet zeggen de enige auto waar ik nooit problemen mee gehad heb. Normaal onderhoud dat niet bijzonder duur is, en er gaat gewoon niets aan kapot. De Impreza had ik helemaal verbouwd (wielen, remmen, stuur, turbo, ECU, versnellingsbak, differentiëlen, ophanging, stoelen etc etc), maar elke keer stuit je op de volgende zwakke plek als het op circuit-gebruik aankomt. En een hoop aanpassingen voor de autokeuring elk jaar, waar de lol ook af ging. Wel veel van geleerd.

Detailing stelde nog niet zo veel voor rond de eeuwwisseling, en als je in onze kringen al een "cleanse" gebruikte (op de unilak) voor het waxen was je al "gevorderd". Een rode auto was indertijd niet echt een goed idee, en de roze Volvo kreeg al gauw een andere bijnaam die ik hier best niet herhaal. :eyes:

vulva.jpg


(poging tot opfrisbeurt van de lak, jaar of 25 geleden)

Een tijdje nadat ik de Evo gekocht had namen werk, verbouwingen, & andere hobbies alle tijd in beslag en werd de auto wat verwaarloosd qua detailing (niet motorisch). Laatst merkte ik echter dat de restwaarde van de auto behoorlijk aan het stijgen was, en daardoor leek het me een leuk project om hem weer zo goed mogelijk voor de dag te laten komen, ofwel voor de verkoop, ofwel om gewoon bij te houden.

Dat is echter niet zo eenvoudig, maar door advies hier op het forum, en de spullen van Carclean, ben ik best al een eindje op weg. Het is verbijsterend hoeveel mogelijkheden er bij gekomen zijn in de loop der jaren (misschien waren die er al wel maar ik heb 15 jaar niet opgelet), en best ingewikkeld om in het begin te begrijpen hoe het allemaal werkt. En ja, best verslavend, omdat je naar elk detail begint te kijken, en daar dan een oplossing voor zoekt.

Wat de toekomst brengt weet ik nog niet. Ik ben best gefascineerd door Tesla en de mogelijkheden van de electrische auto, maar ik weet niet of ik al klaar ben om de sprong te maken. De Evo IX is op weg om een klassieker te worden, en dit soort auto's worden niet meer gemaakt voor die prijs (€37.000 in 2006). Aan de andere kant is het oude technologie, vervuilend ook (hij verbruikt 40liter/100km op circuit...), het interieur is altijd een beetje goedkoop geweest...

Maar goed: eerst de auto helemaal afmaken, en dan zien we wel weer!
 
Welkom! Leuke introductie!

Kan me een aflevering van top gear herinneren waarin ze een getunede Evo (FQ400?) raceden tegen een fiat multipla o.i.d. De Evo verloor omdat ze op moesten trekken vanaf 40 in de derde versnelling en de Evo had een turbogat van hier tot swahili.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Bedankt voor de reacties. Ben duidelijk niet de enige krasse knar. ;)

En ervaring... bwah. Ik weet niet of je nog veel bijleert na je 20ste hoor. :grinning:

Bruudt, is dat een V? Een vriend van me die mijn auto's kietelde had ook een 5. Rally rijder en tijdje testpiloot, dus met hem meerijden was altijd een... ervaring. :eek:

Kan me een aflevering van top gear herinneren waarin ze een getunede Evo (FQ400?) raceden tegen een fiat multipla o.i.d. De Evo verloor omdat ze op moesten trekken vanaf 40 in de derde versnelling en de Evo had een turbogat van hier tot swahili.

Dat was deze (ik link meestal alleen naar deel 1 :grinning:)

Mooi voorbeeld van hoe je je eigen staart achterna kunt jagen, inderdaad. De FQ400 had 400 PK door een grotere turbo, helaas ééntje die behoorlijk wat toeren nodig had om echt mee te spelen. Onder de 4000 is die niet thuis, en rijdt ie eigenlijk slechter dan de goedkoopste niet-turbo Lancer. Dat rijdt dus gewoon niet lekker, terwijl de standaard turbo daar geen last van heeft; integendeel, de auto blijft vinnig ook onder de 3000 toeren. Mitsubishi had er alles aan gedaan om dat te bekomen (o.a. door het MIVEC systeem dat niet op de vorige Evo's zat), en dan is het een beetje zonde om dat teniet te doen.
 
Van mij is een 6gsr, op dit moment draai ik rond de 390 pk op de wielen.
Als de portomonee het toelaat deze winter wat kleine aanpassingen, en dan volgend jaar opnieuw mappen. Denk dat ik dan rond de 450pk op de wielen kom op 1.8bar.
 
  • Leuk
Reactions: Wide-O
Zow, dat is best veel. Daar kom ik lang niet aan, en wellicht maar goed ook. De 6-speed is fantastisch om mee te rijden, maar ik vermoed dat die in dezelfde behuizing zit als de 5-speed, en dus dunnere tandwielen heeft. En als iemand die ooit al een "Unbreakable Gear Set" uit Australie (in de Impreza) heeft gebroken tegen 50km/u bij het rustig vervoeren van een tuinkabouter (ik verzin het niet) ben ik daar nogal beducht voor. :grinning:

Ik zit aan een conservatieve/veilige 360pk aan de krukas, dus een pak minder op de wielen (geen idee hoeveel verlies er is, zal best wel veel zijn, zijn ook veel discussies over, maar pakweg 60pk*), en daar ben ik erg tevreden mee.

(*vaak wordt dat als percentage gezien, 25% voor AWD etc, maar als ik het me goed herinner klopt dat niet, het verlies wordt niet groter als je meer vermogen maakt, maar ik kan mis zijn - lang geleden dat ik me er nog in verdiept heb)

Mijn doel was: veilig voor 10 jaar, door de keuring zonder problemen, zoveel mogelijk standaard laten. Zit alleen downpipe van een XIII MR op, andere uitlaat, rond de 1.4 bar boost, en 2 dagen gemapt op standaard ECU zonder tegen de grenzen aan te zitten. Dealer had er geen problemen mee voor de garantie, dat was wel heel leuk. :cool:
 
Ik weet in nl nog wel serieus een goeie kwa mappen.
Wat Ik er van weet is 1.6bar echt heel goed te doen op een standaard blok.
En dat zonder dat aandrijfassen enzo mee gaan spelen of blok mowite gaan hebben (voordeel van evo tegenover een impreza)
We hebben ook een whatss app groep met meer dan 30 evo rijders daarvoor pm me even als je dat wat lijkt
 
Laatst bewerkt: