• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke boormachine om met cone te polijsten?

nick91

Detailing addict
6 aug 2014
131
60
33
Mede detailers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe boormachine (liefst op accu) welke ik wil gebruiken om met behulp van cones mijn velgen te polijsten.
Hebben jullie informatie waar ik op zou moeten letten?
Of zelfs aanraders welke machine juist wel of zeer zeker niet te gebruiken?

Alvast dank.

Hey Hallo,

Waar je op moet letten: Dat het een boor is met zo'n draaiende kop. :P

Just kidding!

Ik heb recent velgen gepolijst en heb dit met een boor op 230v gedaan. Ik heb een Makita schroeftol staan en een andere te leen. Deze heb ik al snel aan de kant gegooid, want ik moest simpelweg veel van de schroeftol gebruik maken en de accu's vonden dit niet zo leuk. (Snel leeg, wat normaal gesproken niet is)

De boor is een Black&Swagger die je kan instellen op boren of kloppen. Volgens mij kan hij aardig wat toeren maken, meer als mijn schroeftollen.

Greetz

Ervaringsdeskundige in tha house :cool:

- Hoe vaak ga je de accuboormachine gebruiken voor klussen zoals velgen polijsten?
- Wat is je budget? Er zijn tollen van 2 tientjes tot enkele honderden euro's...
- Voorkeur voor een bepaald merk?

Belangrijk is het om een accuboormachine te kiezen die minstens 2 accu's heeft.
14,4 of 18 volt is wel een pre.
Let daarbij ook op het amperage, 3.0 of 4.0Ah is wel wenselijk anders zijn de accu's zo leeg.

Vergelijk een accu met de benzinetank van een auto:
Het voltage is de inhoud van de accu en het amperage het verbruik.

Een 18 volt accuboormachine is persè niet sterker, krachtiger of draait sneller dan een 14,4 volt model.
Enig voordeel is dat de 18 volt machine 40% langer meegaat met 1 acculading dan de 14,4 volt.

Ik gebruik zelf altijd mijn boormachine op 230v.
Deze is van Bosch, en kan zowel kloppen als boren.
Werkt goed voor mij, kan de koplampen er bv goed meedoen of inderdaad de velgen met een cone.

Als je inderdaad toch voor een accuboormachine wilt gaan, kijk dan voor eentje met genoeg volt en kracht.
Mijn ervaring is dat die van Makita of Bosch wel goed zijn

Kijk in ieder geval wel naar een tol met een metalen tandwielhuis en niet naar die plastic dingen. Je gaat met redelijk veel zijwaartse kracht aan de gang, meestal vind de behuizing en tandwielen dit niet echt prettig.

Even als vergelijk:
beide 14,4 volt, de linker heeft 2 plastic 'schalen' waar alle tandwielen in liggen, de andere heeft een metalen tandwielkast.

gsb-14-4-2-li-33640.webp
gsb-14-4-ve-2-li-34788.webp

@nicknameless - Nu je er toch bent, haha, kun je mij uitleggen waarom een vol opgeladen accu binnen no-time leeg is en ook leegloopt wanneer je hem niet gebruikt? Mijn Makita, niks bijzonders aan verder, laad ik op en als ik hem uit de tol laat en wegleg, is hij de volgende dag leeg?

Greetz

@Quantoxx

er zijn meerdere oorzaken voor het ontladen van de accu.

- hoe oud zijn de accu's
- hoe vaak opgeladen
- wat voor type accu is het

Zoals @m@rio al aangaf, de kans is dat de accu's geen Li-ion zijn. Welke kleur heeft je accu? Grijs, rood, zwart/grijs?
De rode zijn Ni-Cd de zwart/grijze Ni-Mh (blok accu's) en de zwarte zijn Li-ion (schuifaccu's).

Een Ni-Cd of Ni-Mh accu kan gemiddeld 1000 keer opgeladen afhankelijk hoe er mee omgegaan is. Als je de accu halverwege op gaat laden, dan verminder je de oplaad capaciteit. Er zit een stukje electronica in de accupack die de status bijhoudt van de accu. Als je dus de accu halverwege gaat opladen, merkt de electronica dit op en zal dus de accu gaan opladen vanaf het punt waarop hij dus denkt leeg te zijn (halverwege i.p.v. helemaal leeg) In feite laadt de accu maar voor de helft op en zal dus voor de helft meegaan.

Li-ion accu's kunnen gemiddeld 500 !!! opgeladen worden, echter kun je deze tussendoor opladen zonder problemen, nadeel is dus die 500 keer opladen.
Het is sterk af te raden Li-ion accu's volledig leeg te maken, als ze te diep ontladen worden, gaan ze kapot, evenals grote temperatuursverschillen.