• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke kleur auto

tomellen

Detailing addict
19 nov 2009
34
52
Hallo allemaal,

Ik had eens graag jullie mening gekend over het volgende:
we gaan een nieuwe auto aanschaffen (320d touring) maar ik kan maar niet kiezen welke kleur we zouden nemen. Zelf ben ik een gewone poetser, dwz ik spuit mijn auto af in een wasbox (thuis is moeilijk) en kuis hem met mijn Poorboy's shampoo en washandschoen van Meguiar's. Meestal gebruik ik wel geen 2 emmer methode :confused: . Waxen doe ik regelmatig met Wolfgang DGPS of Carpro Reload Spray Sealant. Nu weet ik dat je swirls niet echt kan vermijden en op zwart is dit zeker zo. We twijfelen nu tussen een mineralgrau (zie foto) of een zilverkleurige. Zou je op mineralgrau ook erg vuil en swirls zien? Of zou deze lak veel makkelijker te onderhouden zijn dan zwart? Graag jullie advies.

Laatst bewerkt door een moderator:
Neem een kleur die je zelf mooi vind. Je bent d'r vanaf het begin bij dus je kunt de swirls zo goed mogelijk voorkomen (dus toch die 2 emmers)
Persoonlijk zou ik een donkerbruine nemen met een licht interieur.

Over kleuren kan je blijven discussiëren , neem een kleur die jij mooi vind en waarvan je toch denkt dat ze makkelijker te onderhouden is dan een zwarte (alle andere kleuren dus )

Zwart is mooi , zoniet 1 van de mooiste kleuren voor een auto , maar dat is enkel als de auto net uit de showroom rijd en er zelfs nog geen beetje stof op gevallen is....

Ik heb reeds 2 zwarte auto's gehad en moet er NOOIT meer 1 hebben in die kleur :-d

Persoonlijk vind ik jouw keuze wel best oké . (mineralgrau)

Er is net een topic hier op het forum waar verschillende mensen hun methode uit de doeken doen om toch een nagenoeg swirlvrije auto te houden .

Enkele tips alvast :

- zeker afspuiten met HD voor je echt gaat wassen
- misschien wel investeren in een "gloria fm10-spuit" als voorwas of als extra voor je gaat afspuiten met de HD-lans
- meerdere handschoenen voor je lak : 1tje voor de properdere delen en 1 voor de vuilere (wissel deze nooit om en begin bovenaan te wassen )
- eens je onderaan gewassen hebt met de 2e handschoen : ga niet meer over de bovenliggende delen : je water zal immers veel vuiler zijn dan toen je nog bovenaan waste...
- een grote emmer (zeker 15 liter of meer) die je goed/veilig kan afsluiten en die je meeneemt naar de wasbox
- eventueel bidonnetjes van +- 10 liter die je extra meeneemt om je water te verversen of als je de emmer niet goed kan afsluiten
- een detailerspray en droogdoek , tenzij je de auto nooit afdroogt en de natuur z'n gang laat gaan
- je kan met het "vuile" water je velgen nog poetsen , tenzij je ook hiervoor een aparte emmer gaat gebruiken maar gebruik dan een afgedankte washandschoen en spoel je emmer achteraf heel goed uit ivm remstof dat nu in je waswater terecht is gekomen.

Veel leesplezier trouwens op het forum , je zal 98% van je vragen reeds vinden in bestaande topics .

Niet vergeten om na een wasbeurtje ...........een foto te posten :lol

Ok en dan maar ineens doorvragen :) Welke Foam Gun is een goede en geschikt om op de hogedruk in de wasbox aan te sluiten? En welke foam raden jullie aan?

grandscenicman;312484 zei:
- zeker afspuiten met HD voor je echt gaat wassen

Ben ik het niet helemaal mee eens, een HD reiniger is niet perse noodzakelijk. Met een tuinslang werkt het ook prima. Het gaat er om dat je het vuil eerst losweekt en het losse vuil er al af haalt.

Ik denk niet dat je een foamgun kunt aansluiten in de wasbox (althans, bij mij gaat dat niet).
Daarom dat GSM een Gloria FM10 voorstelt, die werkt met manueel druk opbouwen en foamen.

Verder zou ik persoonlijk voor de mineralgrau gaan, is echt een super kleur voor de auto. Ik kan je ook ten stelligste wit en zwart afraden als kleuren xD

lol koen! Ik zou ook zeker geen zwarte wagen nemen. ;)

Persoonlijk zou mijn keuze uitgaan naar de mineral grau. En om swirls te voorkomen: Begin dan echt te wassen met 2 emmers. Het scheelt echt, vooral als je geen 20 liter emmers gebruikt. Wij hebben 2 zwarte wagens, allebei regelmatig onderhouden en in het voorjaar is een snelle, lichte polijstbeurt (finale op zwart) al voldoende om de auto weer strak te krijgen. Met de hand kan je zulke lichte swirls er ook uit krijgen, maar met de machine gaat het sneller. Gewoon voorzichtig wassen en de tijd nemen.

Foamen is niet verplicht. De nieuwe foam van Valet Pro kun je ook als pre-wash gebruiken in een normale goedkope pompverstuiver om het vuil los te weken: https://www.Carclean.com/product/Valet_Pro/Advanced_Neutral_Snow_Foam_1000ml_ANSF1L_102372
Ik gebruik van Valet Pro een andere vuillosweker (volgens mij al iets ouder): de "orange pre-wash" met een pomp verstuiver. Werkt ook uitstekend.

Zwart zou zeker ook niet mijn keuze zijn. Zelf heb ik ook een zilverkleurige auto gehad en ook die gaat er niet meer komen.
Reden daarvoor is dat je iedere schade die wordt bijgewerkt blijft zien (als detailer).

Nu heb ik een donker grijze metallic wat (qua detail hobby) uitstekend bevalt.
Zelf ben ik ook wel van de donkerbruin metallic tinten zoals de Sparkling Bronze

Voor mij ook nooit meer een zwarte...
Proper en goed onderhouden is dit inderdaad ook voor mij nog steeds de mooiste kleur.
Maar je ziet alle vuil onmiddellijk en ook alle schades.
Weet niet of BMW hier last van heeft, maar hoor/lees dat de lak (algemeen) van meer en meer merken fragieler wordt (watergedragen lak tegenwoordig).
Ook mijn wagen heeft hier last van.
Golf Variant bj2010, zogezegd met harde lak, maar met heel snel krassen en steenslag (witte grondlak) waardoor ik nooit meer zwart zal nemen (bij om het even welk merk).
Maar ik moet zeggen, ben heel precies op dit vlak en zie alles.
Veel mensen zien niet eens de swirls op hun dikwijls "krasstraatauto".

tomellen;312486 zei:
Welke Foam Gun is een goede en geschikt om op de hogedruk in de wasbox aan te sluiten? En welke foam raden jullie aan?

Moest dit idd kunnen : :party

Ik vrees er alleen voor : die "krasvrije" borstels zitten vast gemonteerd aan die houder/slang omdat ze er anders elke dag nieuwe kunnen voorzien .
(als je geluk hebt dan heeft de vorige er lekker z'n velgen mee gepoetst en dan mag jij er jouw krasvrije lak mee poetsen , maw : gebruik zo'n borstel enkel en alleen voor jouw velgen als je zelf niks bij hebt....)

Die Gloria FM10 staat momenteel ook op mijn verlanglijstje , enkel nog een deftige site vinden die ook doet wat ie belooft.
(als iemand zich geroepen voelt om mij te helpen : pm me maar )

Afspuiten kan idd ook enkel met een tuinslang , ieder heeft zijn voorkeuren natuurlijk ;) . Maar als het kan en je hebt een HD ter beschikking : lekker infoamen met een heavy-duty foamlans . Persoonlijk vind ik dat de HD meer vuil van de auto haalt dan enkel een tuinslang MAAR dan heb je wel weer meer kans op krasjes door de druk van het water.....

Daarom: auto natmaken met lage druk, foamen, afspuiten opnieuw met lage druk, dan een rondje hogedruk vanop 20 cm en dan wassen met die heerlijke Merino washmitt.

Kleur Beemer? Mineralgrau boven zilvergrijs, maar..... Mijn keuze: Imperial Blau!
Laat je vooral NIET beïnvloeden qua kleurkeuze hoor! Smaken en kleuren.........

Ok thanks allemaal voor de leuke reacties!
Zaterdag gaan we hem bestellen in......... Mineralgrau ;-)
De estoril blue is ook mooi maar dat is een beetje durven uiteraard.

Voor de rest ga ik zeker de wastips (foam en 2 emmers) zeker opvolgen!

Ga alstublieft niet voor licht of donker grijs, er rijden er daar al zoveel van rond. En laat je tevens ook niet afschrikken van zwart, het kan zo mooi zijn op een wagen.
Je moet een kleur niet kiezen omdat die makkelijker te onderhouden is, je kiest een vrouw toch ook niet omdat ze goed proper te houden is?
Deze wagen zou ik persoonlijk in één van de volgende kleuren nemen: Estoril Blauw, Melbourne rood, Saphirschwarz maar de echte topper is toch BMW Individual Tansanitblau.

rodders;312632 zei:
Ga alstublieft niet voor licht of donker grijs, er rijden er daar al zoveel van rond....Je moet een kleur niet kiezen omdat die makkelijker te onderhouden is.... de echte topper is toch BMW Individual Tansanitblau.

Dat transitblauw is idd echt wel mooi ! (Avus blauw komt ook dicht in de buurt )

Zelf kies ik toch een kleur op basis van én mooi én (redelijk) makkelijk te onderhouden hoor . Soms kan je zelfs niet kiezen voor een echt mooie kleur naar je zin........vanwege het beperkte aanbod ]-0
Dan is het zaak om eens goed te gaan kijken naar auto's in de kleuren die je nog doen twijfelen....en daarvan de minst slechte te nemen .

Ik ga denk ik de Gloria FM10 aanschaffen. De vraag is alleen waar....

Mijn buurman gebruikt steeds het schuim van de wasbox. Elke week doet hij volgende stappen in de wasbox:
Auto volledig infoamen
Auto met water spoelen (geen shampoo)
Wassen met eigen shampoo (PB die ik voor hem altijd bestel :) )
Opnieuw spoelen met water
Afdrogen met droogdoek
Laagje Carpro Reload

Ik was dit zelf ook van plan op de nieuwe 3 maar dan toch beter met eigen foam? Of is het toch niet zo erg om de wasboxfoam te gebruiken omdat je toch telkens weer een laagje reload aanbrengt?

Groetjes

De shampoo/foam uit de wasboxen schijnt nogal agressief te zijn en niets van je waxlaag over te laten. Als je elke keer weer een nieuwe waxlaag o.i.d. wilt aanbrengen dan kan dat natuurlijk. Dat zou ik zelf niet wekelijks willen. De foamspuitnvan gloria zou wat mij betreft een betere keus zijn.