• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke korrel, wanneer?

vroom2212

Detailing addict
25 jun 2020
65
68
Utrecht
Beste leden!

Ik ben al een tijdje nu lid van het forum en bezig het onderhouden van mijn auto en die van mijn familie. Echter vind ik nog lastig om de volgende dingen te bepalen per poetsbeurt:
- Is polijsten nodig?
en:
- Welke maat van grofheid heb ik nodig?

Ik heb een redelijk arsenaal ondertussen aan polijstmiddelen. Ik heb:
- Monello raffini mezzo
- Monello raffini Finale
en
- menzerna 1000, 2500, 3000, 3800

Ook blijf ik het lastig vinden welke pad ik moet gebruiken bij deze middelen. Ik heb een Monello wol pad, groene, witte, zwarte oranje en rode pad. (allen van monello)

PS: ik heb ook de monello faro lamp
 
Geen gele of oranje pad? :eek:

Er zwerft op het forum ook een lijstje nodig van de combinatie van pad en polijstmiddel met de schaal van polijsten die het oplevert. Daarnaast is de lak ook een belangrijke factor, jammer genoeg kun je alleen de lak niet wisselen voor één die makkelijker polijst. ;)
 
Geen gele of oranje pad? :eek:

Er zwerft op het forum ook een lijstje nodig van de combinatie van pad en polijstmiddel met de schaal van polijsten die het oplevert. Daarnaast is de lak ook een belangrijke factor, jammer genoeg kun je alleen de lak niet wisselen voor één die makkelijker polijst. ;)
Ik heb een oranje pad!

Ik heb een golfje uit 2000, weet niet of die lak makkelijk polijst.....

Heb je ergens een link van dat lijstje? Of een idee waar ik op zou kunnen zoeken? Het is mij zelf nog niet gelukt
 
- Is polijsten nodig?
... Dit zal je simpelweg zelf moeten checken; Is de lak bekrast en/of dof? (Swirls/krassen/etc) Dan zou de lak best wel wat polijst-liefde nodig kunnen hebben. Is de lak niet perse bekrast, maar lijkt er glans te ontbreken; Zelfde verhaal.

Om er zeker van te zijn: Testspot maken en checken of je het iets oplevert. ;)

- Welke maat van grofheid heb ik nodig?
... Welke combinatie van pad en polijstmiddel je nodig hebt, dan is afhankelijk van de hardheid van de lak. Ook hiervoor maak je een testspot en checked met welke combi je binnen aanzienlijke tijd de nodige resultaten behaald.

Ook blijf ik het lastig vinden welke pad ik moet gebruiken bij deze middelen.
... -> Link <-


Hoe fijner het polijstmiddel, hoe zachter de pad. ;)
 
- Is polijsten nodig?
... Dit zal je simpelweg zelf moeten checken; Is de lak bekrast en/of dof? (Swirls/krassen/etc) Dan zou de lak best wel wat polijst-liefde nodig kunnen hebben. Is de lak niet perse bekrast, maar lijkt er glans te ontbreken; Zelfde verhaal.

Om er zeker van te zijn: Testspot maken en checken of je het iets oplevert. ;)

- Welke maat van grofheid heb ik nodig?
... Welke combinatie van pad en polijstmiddel je nodig hebt, dan is afhankelijk van de hardheid van de lak. Ook hiervoor maak je een testspot en checked met welke combi je binnen aanzienlijke tijd de nodige resultaten behaald.

Ook blijf ik het lastig vinden welke pad ik moet gebruiken bij deze middelen.
... -> Link <-


Hoe fijner het polijstmiddel, hoe zachter de pad. ;)

Thanks Quantoxx! Vraagje polijst jij altijd? (Ookal is het een hele fijne finisher bijvoorbeeld)
 
@vroom2212 - Ik polijst wanneer dat nodig is qua krasjes/dofheid/etc. Maar, ook wanneer ik de lak echt brandschoon en strak wil hebben als er bijv. een coating overheen komt.

Momenteel staat mijn auto in een laagje wax, maar deze is niet heel goed meer. (Of na een wasbeurt moet hij weer wel goed zijn, maar ik betwijfel het). De lak zelf is ook niet in een hele goede staat. Ik zou dus zelf de tijd nemen en de gehele auto een rondje met een finishing-combi doen om misschien nét wat meer hoogglans te behalen en de lak is dan meteen voorbereid voor de nieuwe waxlaag.
 
Hier ooit een lijstje gemaakt om een idee te geven wat je doet qua opbouw.

Zoals Q. al aangeeft kun je nooit vooraf bepalen wat er precies nodig is en wat het beste is. Ik probeer zelf eerst Groen met Mezzo om te kijken wat ie doet. Daarna kun je altijd grover of fijner gaan. Het kan zelfs zijn dat je op 1 auto meerdere soorten van aanpak zal hebben (overgespoten, kunststof bumpers) Dit vraagt altijd om een andere aanpak. Maar proberen is kunnen kijken is kunnen bepalen en aanpassen ;)


1604789278646.png
 
  • Leuk
Reactions: ZekerPixels en Brad
Hier ooit een lijstje gemaakt om een idee te geven wat je doet qua opbouw.

Zoals Q. al aangeeft kun je nooit vooraf bepalen wat er precies nodig is en wat het beste is. Ik probeer zelf eerst Groen met Mezzo om te kijken wat ie doet. Daarna kun je altijd grover of fijner gaan. Het kan zelfs zijn dat je op 1 auto meerdere soorten van aanpak zal hebben (overgespoten, kunststof bumpers) Dit vraagt altijd om een andere aanpak. Maar proberen is kunnen kijken is kunnen bepalen en aanpassen ;)


Bekijk bijlage 134879
Woah! Onder de indruk! Zijn er op het forum ook andere van dit soort lijstjes?
 
Bedankt! Ik heb veel goede verhalen gehoord over Scholl S3, dus ik ga binnenkort maar eens een sample daarvan bestellen met een bijpassende pad.