• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke pad en poets?

Bazza3105

Detailing trainee
1 mrt 2021
10
35
Beste forumleden,

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een Mercedes Cla met kosmos zwarte lak uit 2019. Deze heeft behoorlijk wat waskrassen als ik in het strijklicht kijk. Nu wil ik kijken of ik deze goed weg kan krijgen en ik ben al in het bezit van een Dap900 met bijgeleverde kit van Monello. Al veel topics doorgelezen, maar ik kom er niet helemaal uit wat verstandig is. Nu krijg ik de krassen niet goed weg met een oranje of microvezel pad icm de grofste poets die bijgeleverd zit. Nu zit ik te kijken voor een Rupes wool pad en misschien een andere poets. Ik zou graag advies willen hoe dit aan te pakken.
 
Bazza3105, ik volg even, heb een B180 kosmos zwart uit 2019 en loop straks misschien tegen hetzelfde aan.
 
Welkom op het forum. :D

Oranje is een medium pad, Geel is de grofste foampad. Een Cutting MF-pad i.c.m. Veloce is dan weer een stapje grover dan Geel + Veloce.

Veelal zit de kracht in herhaling, maar ik kan natuurlijk niet zien hoe je polijst. ;) Zie je wel verbetering wanneer je een keer gepolijst hebt?

Nou kan je natuurlijk ook een bikkelharde lak hebben en dan is herhaling sowieso nodig.
 
Beste forumleden,

Sinds 3 maanden ben ik in het bezit van een Mercedes Cla met kosmos zwarte lak uit 2019. Deze heeft behoorlijk wat waskrassen als ik in het strijklicht kijk. Nu wil ik kijken of ik deze goed weg kan krijgen en ik ben al in het bezit van een Dap900 met bijgeleverde kit van Monello. Al veel topics doorgelezen, maar ik kom er niet helemaal uit wat verstandig is. Nu krijg ik de krassen niet goed weg met een oranje of microvezel pad icm de grofste poets die bijgeleverd zit. Nu zit ik te kijken voor een Rupes wool pad en misschien een andere poets. Ik zou graag advies willen hoe dit aan te pakken.
Dit kan aan vanalles liggen. Teveel pasta of een verzadigde pad. Iig is een woolpad echt wel de laatste stap die je wilt zetten op schuren na. Ik zou eerder proberen om nog een hit te doen voor je naar wol gaat.
 
Ik heb even het lijnenspel bekeken van een CLA en zie heel veel zones voor "pad stall". Zo goed als ieder paneel heeft krapte voor een 125mm pad zie ik. Techniek is in deze een hele grote variabele die niet zo even uit je post is af te leiden.

Zoals al aangegeven er is nog zoveel meer onduidelijkheid voor een gericht advies, maar het moge wel duidelijk zijn dat je met veloce op MF toch wel resultaat zou verwachten.
 
Wat fijn dat er al zoveel goede berichten zijn gepost, heel erg blij mee. Ik heb de laatste keer met de microvezel pad gepolijst omdat de oranje pad al wat op begint te raken. Deze heb ik al behoorlijk gebruikt op een klein bestelbusje. Ik doe ongeveer 5 knijpjes pasta op een pad en begin op stand 1 om het te verdelen. Langzaam voer ik de snelheid op naar 5 a 6 om, zonder teveel druk uit te oefenen, te polijsten. Het is dan een dunne film over de lak en poets dan met langzame beweging de pasta uit. Ik doe dit wel met een 150mm pad. Misschien toch maar naar een wat kleinere maat gaan? Ik zal straks nog even de cutting mf pad met veloce in de webwinkel opzoeken.
 
Ik denk dat je sowieso wat te veel polijstmiddel gebruikt, maar een polijstpad die na 2 auto's versleten is?? Mijn advies: probeer eerst je polijsttechniek te verbeteren, en begin even met de motorkap: die ligt op een makkelijke hoogte, en je ziet beter wat je doet. Pas als je op de motorkap duidelijke verbetering hebt, verder gaan met de rest van de auto. Maak je de pad ook tussendoor schoon, of ga je de hele auto rond met de volgelopen pad?
 
Heb het gevoel als ik minder middel gebruik, dat ik dan meer met de pad aan het poetsen ben als met de pasta. Maar wellicht is dit niet het geval. Welke pad gebruiken jullie voor de veloce?
 
@Bazza3105,ik ga je ook volgen.
Want ik ben ook zo aan de beurt.
Ben nu stukje voor stukje de auto aan het kleien
monello Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay
Zou graag ook een Dap Evo willen maar weet eigenlijk niet welke.
 
Ik heb nu de Dap evo 8mm. Voor een sneller resultaat kan je ook de 15mm kiezen.

Qua polijstmiddel hou ik het voorlopig bij veloce, schijnt een van de betere te zijn.
Ik heb nu de normale paarse scholl, een spider en een rupes blue corse wool pad besteld. Voor de lastiger bereikbare plaatsen een adapter met bracketplate en 50mm blauwe scholl pads en een 50mm wool pad van rupes.
Verder heb ik nog een meguiars shampoo, monello non ferro, geyon prep, geyon primer en dodo wax aangeschaft.
Verder heb ik nog wat zitten inlezen over techniek en de hoeveelheid poetsmiddel. Nu eens kijken wanneer ik tijd vrij heb om het eea uit te proberen. Ik begin even op mijn witte bestelbusje en ga dan later over op de zwarte Mercedes. Het busje ken ik al aardig qua lak, de zwarte ga ik rustig proberen wat het best is.
 
  • Leuk
Reactions: Einsteinova
Vandaag eerst eens m'n witte bestelbusje onderhanden genomen. Eerst maar eens de gehele wagen flink gewassen met de meguiars shampoo. Ik moet zeggen dat het al een dag en nacht verschil heeft als je een goede shampoo gebruikt. Alle kieren en naden voorzichtig met veel water en een zachte afwasborstel gedaan en de rest met een mf spons. Ook netjes alle binnenkanten van de deuren meegenomen Zo'n anderhalf uur bezig geweest met de eerste sessie. Daarna de auto gedeeltelijk ingespoten met de monello non ferro. Zoals verwacht veel vliegroest op de lak. Was de eerste x dat ik het spul gebruikte, dus even kijken hoe lang het z'n werk moest doen. Werkt verder fantastisch en de rest van de auto hiermee ingespoten en daarna flink afgespoeld. Na de non ferro heb ik de auto voor de 2e keer gewassen en gedroogd. Totaal, met tussendoor ff koffie een uur of 3 zoet geweest. Misschien best lang, maar het is bij elkaar ook best een oppervlak.
De laatste uurtjes nog een portier en zijscherm gepoetst met de rupes woolpad. Ik moet zeggen dat deze erg fijn werkt en hiermee nu al een mooi resultaat heb bereikt. Ook had ik een adapter voor op de accutol en wat kleine pads besteld voor de moeilijker bereikbare plekken. Ook hier ben ik erg over te spreken. Ik heb nu alleen even met een One step ready middel van Colad gepoetst, dus de finish is best netjes. Helaas heb ik niet zoveel vrije tijd, dus weet niet wanneer ik weer verder kan.
 

Bijlagen

  • 20210410_133148.jpg
    20210410_133148.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 72
  • 20210410_133131.jpg
    20210410_133131.jpg
    62,7 KB · Weergaven: 61
  • 20210410_164845.jpg
    20210410_164845.jpg
    61,7 KB · Weergaven: 68
  • 20210410_170413.jpg
    20210410_170413.jpg
    35,3 KB · Weergaven: 68
Peugeot partner...... eigenlijk precies hetzelfde als de berlingo alleen dan een ander embleem. Dit is mooi een auto om te oefenen en te kijken welke pad wat doet, voordat ik aan de andere auto ga beginnen. Er zitten al best wat kleine beschadigingen en een deuk in het rechter zijscherm. Misschien laat ik er nog wel eens naar kijken om dat te verhelpen. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen maar voor woon/werk verkeer en spullen te vervoeren.
 
Zelf heb ik de gele wol pad van Rupes gebruikt op diverse auto's met een harde lak. Dit geeft een goed resultaat maar met wol heb je wat meer pasta nodig. Zou net als hierboven beschreven een testspot maken en zo laag mogelijk met pasta en pad grofheid beginnen en stapsgewijs opschalen naar een pad of pasta met meer polijstpower.
 
Op de Mercedes ga ik het zeker zo doen. Ik heb gisteren sowieso al veel meer pasta op de blauwe woolpad gebruikt als de keren hiervoor. Aangezien er best al wat vervelende waskrassen op de zwarte lak zitten is het plan om met de gewone paarse of spider Scholl pad icm mezzo of veloce te beginnen.
 
Peugeot partner...... eigenlijk precies hetzelfde als de berlingo alleen dan een ander embleem. Dit is mooi een auto om te oefenen en te kijken welke pad wat doet, voordat ik aan de andere auto ga beginnen. Er zitten al best wat kleine beschadigingen en een deuk in het rechter zijscherm. Misschien laat ik er nog wel eens naar kijken om dat te verhelpen. Ik gebruik de auto eigenlijk alleen maar voor woon/werk verkeer en spullen te vervoeren.

Gokte op de Berlingo vanwege de vorm maar zat er niet ver naast dus.