• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke volgorde hanteren?

Saxo 16v

Detailing guru
11 feb 2014
217
123
Brunssum (Limburg)
Hee Poetsfanaten,

Even een vraag die betrekking heeft op het foamen icm een insectenreiniger..nu worden beide produceten geadviseerd op een droge ondergrond aan te brengen. Wat is nu een goede volgorde? Zelf dacht ik eerste de voorkant insprayen met insecten om vervolgens daar overheen te foamen..

Is dit aan te raden? Graag jullie advies..
 
@Saxo 16v Gevoelsmatig zou ik het ook zo doen, als ik moet beredeneren is dat niet zo éénduidig:
- foamen doe je op een droge ondergrond, omdat foam op een natte plek gelijk naar beneden loopt, dus foamen op een plek waar al insectenreiniger zit, heeft weinig zin
- insectenreiniger op droge ondergrond, zal zijn zodat insectenreiniger in de insektenresten kan trekken, op een auto die afgespoeld/nat gesproeid is, kan de insectenreiniger niet goed zijn werk doen
- foam is heel veel lucht en een beetje zeep en een beetje water, dus een insektenlijk zal van foam niet zo heel nat worden
- als ik bovenstaande punten in ogenschouw neem, en de inschatting maak wat de verschillende zaken voor invloed op elkaar hebben, zou ik logisch berederend zeggen, eerst foamen en dan insectenspray.

Dus tot nu toe ben ik de enige die de andere kant op gaat.
 
Ik doe het ook anders: eerst foamen, afspuiten en dan insectenspray, heel lokaal (enkel op de insectenkadavers dus). De redenering hierachter is: als ik de auto foam, dan ligt er stof, zand,... en insecten op die dan door het schuim min of meer loskomen van de lak. Bij het afspuiten hou ik minimaal 80 cm afstand tussen de lak en de spuitmond van de HDreiniger. Dit omdat de hoge drukstraal, als ze nét bovenop een zandkorreltje terechtkomt, dat zandkorreltje over de lak kan schuren met een mirco-kras tot gevolg. Ik spoel dus het schuim af en daarmee ook de grofste vervuiling met "lage" druk. Daarna gebruik ik dan insectenspray en kan ik op "veiligere" wijze de in de insectenspray opgeloste kadavers met hoge druk afspuiten. (30 cm).
Bovendien denk ik: als je een insectenspray op de droge lak spuit en dan de foam erover, dan gaat die insectenspray toch snel enige minuten in contact staan met de lak? Dat lijkt me niet het beste voor de lak of de wax/sealant of coating. Insectenspray blijft er bij mij 30 tot maximum 60 seconden op liggen vooraleer ik het afspuit. Als het insect in kwestie dan nog niet weg is herhaal ik gewoon eens, maar een goede insectenspray haalt de meeste insecten wel weg na 30 seconden op een gecoate auto.
 
Ik spray eerst de hele auto in met TFR 1:30 met de Gardena spuit, ook de wielen.
Na 3-4 minuten een laagje Monello foam (of andere) zodat ik de kiertjes en ruitenwissers en dergelijke kan agiteren met de kwast.
Dan maak ik eerst de wielen schoon (waar TFR ook heel erg goed op werkt) zonder velgenreinigers of iets dergelijks.
Daarna met de HD alles netjes schoonspuiten, alle vliegenlijkjes weg, de wielen al mooi schoon en dan licht wassen en weer afspuiten met de HD (om alle shampoo delen weg te spoelen) daarna eens naspoelen met de open straal (tuinslang).
Eerst met de sidekick de kiertjes en spiegels en wielen uitblazen en de restanten water met een droogdoek opdoen.
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Ik ga ook de weg op van @Cordoba en @BrunoV. Redenen hebben ze allebei al aangegeven.
Daarbij ook niet vergeten dat de meeste insectenreinigers niet echt waxvriendelijk zijn.
Als de wagen ook goed in de bescherming staat en je de wagen bijhoudt, is een insectenreiniger imo beetje overkill.

Als ik een insectenreiniger gebruik, spuit ik het op een reeds gefoamde en afgespoten wagen, meestal enkel voorruit, motorkap, voorbumper. Ik laat het echt een zéér korte tijd inwerken en dan was ik onmiddellijk voorzichtig met een goed ingezeepte (lubricatie) washmitt de panelen. Meestal is dit voldoende om insectenresten te verwijderen.
 
Zou je niet eerst de boel afspuiten en daarna pas met de mitt aan de slag gaan? Je wilt toch juist niet al die vliegenresten in je washmitt hebben?
 
Kijk aan, zo is er toch nog een kleine discussie op gang gekomen.. :)

Ik heb voor vandaag mijn eigen auto op het programma staan en zal dan eerst de auto foamen om dan pas aan de slag te gaan met insectenreiniger mocht dit nodig zijn..aangezien ik hem 2 weken geleden nog in de wax gezet heb, verwacht ik dat het wel aardig los komt!

Bedankt voor het delen van jullie kennis!