• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden koplampen '99 Toyota Yaris.

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.989
193
47
Den Haag
Deze keer weer een set koplampen gecorrigeerd omdat de eigenaar het vermoeden heeft dat de auto met deze koplampen in deze staat, niet door de apk zou komen.

Met name bij dit bouwjaar staan ze er om bekend dat de koplampen verweren, ze slaan mat uit en vergelen helemaal.
Destijds heeft Bert ook de koplampen van de Yaris van Mirjam onder handen genomen.

Plan van aanpak en gebruiktte materialen:
- koplampen reinigen
- omliggende delen afplakken
- dodo juice born slippy als glijmiddel
- excentrisch wetsanden met korrel 1000, 2000 en 3000
- roterend polijsten met 4 inch backingplate + oranje pad, witte pad en zwarte pad
- polijstmiddelen van Flex Special Polish P 3/5 en Flex NanoPolish P02/06

De koplamp vóór aanvang.
[
20130331_111439_zpsa493b71f.jpg


Alles rondom afgeplakt zodat de scherpe hoekjes en de lak niet beschadigd kan worden
20130331_112009_zpsfbfd5270.jpg


De koplamp heb ik 2x behandeld met elke korrel grofte.
20130331_112437_zpsa396c1f2.jpg


Begonnen met korrel 1000. Als je goed kijkt, zie je de piggy tails zitten, ondanks een excentrische machine met een schuuruitslag van slechts 2mm
20130331_112433_zpsf78b73f7.jpg


De volgende stap is korrel 2000, ook deze stap 2x gedaan op de koplampen.
De piggytails worden al een stuk minder en het glas] kunststof wordt al een stuk 'helderder'
20130331_113039_zps0a8a0231.jpg


20130331_113550_zps40e0e465.jpg


Nagenoeg geen piggy tails meer.
20130331_113556_zps4311569a.jpg


Voor het polijsten heb ik 3 verschillende pads gebruikt: oranje, wit en zwart. Elke polijstsessie heb ik 2x gedaan.
een soort van 50/50
20130331_114057_zps1eebb03b.jpg


En de koplamp is klaar. Die kijkt weer helder uit zijn ogen.
20130331_120124_zps2014a3b8.jpg


20130331_120156_zps6b0cd243.jpg


Okee, het is niet verstandig om een 50/50 te maken met afplaktape, maar in dit geval wil ik even duidelijk het verschil laten zien tussen on-/ en behandeld
20130331_120911_zpsaca5a3eb.jpg


Uiteraard heb ik de rechterkoplamp op dezelfde manier behandeld als de linker, hiervan zijn geen foto's, wel van het eindresultaat.

20130331_124357_zpsde9052d7.jpg


20130331_125521_zpsac303cb6.jpg


20130331_125529_zpsc1336e56.jpg


De gebruiktte materialen (alleen de Born Slippy staat er niet op)
20130331_131740_zpsf3674490.jpg
 
mooi werk ze zien er terug als nieuw uit , ik zou ook mijn koplampen eens moeten wetsanden en polijsten . zou dit mogelijk zijn om met de hand de wetsanden en daarna te polijsten met de dap 900 of zou deze te weinig kracht hebben ?
 
Altijd leuk zulke lampen :)

Bert heeft de lampen toen zelf niet gedaan ;)
Alleen de foto's gemaakt.

Polijsten met de DAP900 gaat prima.
 
Prachtig resultaat nicknameless, die zijn enorm opgeknapt!

Hoe zit het met de duurzaamheid van de koplampglazen na het wetsanden en polijsten? Moet je nu om de x maanden een sealant met UV bescherming aanbrengen om ze zo helder te houden?
 
Je kan een product met UV blockers gebruiken, maar dit moet je om de x aantal tijd herhalen. Een langere bescherming zou de koplampen behandelen met een 2K blanke lak.

Aangezien ik geen specifiek product in m'n collectie heb om de koplampen langdurig te beschermen, heb ik er voor gekozen om de Monello Ibrido en Collinite #845 te gebruiken.
Normaal zou ik weer naar de Wolfgang Fusion grijpen aangezien hier specifiek op staat dat het UV blockers bevat, maar deze had ik niet bij de hand.

En om toch iets van bescherming te geven, beter iets dan niets.
 
Potverdikkie, elke keer zie ik al die koplampen weer zo gigantisch opknappen. Toch eens kijken of ik me er ook een keer aan ga wagen.

Al met al weer netjes gedaan.
 
Naar mijn weten moet je de koplampen echt om de zoveel tijd weer even beschermen. Je zou hiervoor ook een CQuartz laag aan kunnen brengen. Anders zouden ze heel snel weer verkleuren.
 
nicknameless;321735 zei:
Je kan een product met UV blockers gebruiken, maar dit moet je om de x aantal tijd herhalen. Een langere bescherming zou de koplampen behandelen met een 2K blanke lak.

Aangezien ik geen specifiek product in m'n collectie heb om de koplampen langdurig te beschermen, heb ik er voor gekozen om de Monello Ibrido en Collinite #845 te gebruiken.
Normaal zou ik weer naar de Wolfgang Fusion grijpen aangezien hier specifiek op staat dat het UV blockers bevat, maar deze had ik niet bij de hand.

En om toch iets van bescherming te geven, beter iets dan niets.

Bedankt voor deze info :)^.
 
Mooi resultaat Patrick ! (weeral :grinning: )

Deze kan net zo goed bij "handleidingen en tutorials" lijkt me ..........of bij de medaille-kandidaten :-"
 
Ik wil best wel een keertje een how to maken, alleen moet ik daar wel de tijd en een object voor hebbben.

En die medailles ach, daar doe ik het niet voor hoor.
 
Wat mij betreft heb de gouden plak gewonnen ;) het ziet er weer uit als een zonnetje. Mega verschil. Ze zouden zo nieuw geplaatst kunnen zijn.
 
je kan ook een sealant gebruiken als bescherming...deze hebben vaak UV blokkers

mijn eigen pt cruiser koplampen heb ik nooit beschermd en blijven mooi! dus noodzaak......
 
Zou je dit ook met een achterruit van een E91 kunnen doen ???
Die van mij heeft enorm veel krasjes , toen ik de wagen gekocht heb was dit al en ben al gaan informeren voor een nieuwe ruit maar kostprijs 980€.

Groetjes..
 
Twointje;325728 zei:
Zou je dit ook met een achterruit van een E91 kunnen doen ???
Die van mij heeft enorm veel krasjes , toen ik de wagen gekocht heb was dit al en ben al gaan informeren voor een nieuwe ruit maar kostprijs 980€.

Groetjes..

In Nederland heb je bij sommige Glasgarages een polijstrobot staan die de swirls uit de ramen polijst, door een minimaal laagje van de ruit af te schuren. Dan ben je alle ondiepe krasjes al kwijt. Misschien bestaat er ook zoiets in België?