• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

wetsanden/lakherstel

bs

Detailing addict
27 dec 2010
543
62
Hoi Iedereen,

Ik ga waarschijnlijk over een tijdje aan een goude Peugeot Partner Tepee uit 2010 werken.
De eigenaar stoort zich aan de vele krasjes en een tijd geleden is er een vrachtwagen tegen de achterbumper aangekomen (er zijn nu allemaal stukjes lak weg van 0,5 tot 2 cm).
Nu hebben wij besloten de lak op te vullen en daarna te gaan wetsanden, omdat nooit geschoten altijd mis is (als het niet lukt kan hij hem altijd nog laten overspuiten).
Ik heb hierover een paar vragen:

- Hoe kan ik het beste de lak aanbrengen (vloeitje,doktersnaald etc.)?
- Kan ik met de Dap 900 de wetsand plekken verwijderen van een zachte Peugeot lak?
- Hoelang moet ik wachten voordat ik met de tweede laag verf begin?

De eigenaar wilt eerst het resultaat zien van het lakherstel en daarna mag ik verder met de auto. De meeste krasjes zijn er gewoon met de Dap 900 uit te halen en komen van een struik etc.

Alvast bedankt voor de tips die komen gaan.

Gr. Bob
 
-Lak aanbrengen doe ik persoonlijk met een micro-brush, anderen gebruiken vaak een sateprikker.

-Als het wetsanden goed gebeurd en er met voldoende fijne korrel (2500, 3000) geeindigd word lukt dit normaalgezien wel met de dap900.

-Volgende laagje lak aanbrengen als het vorige droog is maar dat spreekt voor zich. Beter iets te lang wachten en beter veel dunne laagjes dan 1 dikke.
 
Idd met een saté prikkertje de "chip" opvullen tot er een bolletje ontstaat. Het bollertje kun je dan weer vlakschuren.

Wel een beetje een vreemde "opdracht". Je mag pas verder als je laat zien dat je de lakschade kunt herstellen. Komt op mij over als een examen wat je af moet leggen.
 
Eerst goed schoonmaken en ontvetten de plekken die je gaat doen. Daarna putjes opvullen met een satéprikker, grotere krassen kun je misschien wel met het kwastje doen, maar niet te veel verf. Afschuren met korrel 1500 tot 2500. Met veel water, blijven sproeien. Daarna kun je met de DAP900 beginnen om de korrel weg te polijsten. Mezzo op de oranje pad was bij mij voldoende, daarna wit met Mezzo en Finale op zwart.
 
LB: De eigenaar wilt alleen dat de krasjes eruit zijn,dat is het belangrijkste voor hem. Als hij daarna overtuigd is (omdat hij er geen kennis van heeft)gaan we verder.

Het wetsanden zal wel moeilijker zijn op grote stukken waar de lak vanaf is, als bij een diepe kras waar je de verf in laat vloeien.
Is het verstandig om nog blanke lak aan te brengen of wordt het gerepareerde deel dan meer zichtbaar (volgens mij ooit eens gehoord hier op het forum).

Iedereen nogmaals bedankt. :cool: