• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wetsanden vs denim pads

supervinnie40

Detailing addict
14 mei 2012
29
65
Richting de herfst/winter wil ik een keer de tijd nemen om wat meer orange peel van mijn lak te verwijderen. Ik heb dit in het verleden eigenlijk alleen nog maar via wetsanden gedaan en heb een enkele keer met een denim pad gewerkt (tijdens een demo).

Zou iemand (die beide manieren gebruikt heeft/kent) een vergelijking kunnen geven over deze 2 technieken? Ik heb voor mezelf nog niet besloten welke ik ga kiezen.
 
Lokaal zou ik sanden en 'gehele' auto met de denimpads doen:
ja er zijn er die standaard de auto in zijn geheel wetsanden ( al dan niet eens gekeken met lakdiktemeter ),
zou voor de grote oppervlaktes wat meer op safe spelen en de pads gebruiken
 
Absoluut Denimpads. De finish is al super die nablijft dus je hebt gelijk resultaat. Daarbij geen kans op schuurkrassen o.i.d. Neem aan dat het om een hele auto gaat? Lokaal zou ik ook voor wetsanden gaan.
 
Het gaat inderdaad om een hele auto. Ik heb het al eens met wetsanden gedaan, maar toen zat ik aan tijd gebonden en heb lang niet alles weggehaald.

Van de demo die ik heb gedaan met denim pads kreeg ik de indruk dat die sneller werken, minder afwerking nodig hebben, minder rotzooi geven en ook wat meer "idiot-proof" zijn. Het enige wat misschien een beetje lastig kan zijn, is dat mijn plaatwerk vol rondingen zit. Ik weet niet hoe denim pads daar op reageren.
 
Ligt aan je rotary-skills hoe de pads met rondingen omgaan ;)
Eigenlijk is alles al gezegd, lokale krassen, overspray of hevige orangepeel? Sanden...
Hele auto/meerdere plaatdelen? OP pads :)
Minder risico's, minder 'nabewerking', minder zweet in de bilnaad ;)
 
Probeer de pad wel altijd zo vlak mogelijk te houden en je moet niet gaan "grinden" zoals je met bv wol kan. Misschien het enige puntje waar je op moet letten in warmte ontwikkeling van de Denimpads. Dit is dus ook de reden dat je er niet mee moet gaan grinden.
 
  • Leuk
Reacties: ivo's
Met wetsanding zal je je auto strakker krijgen dan met orangepeelpads. Maar het resultaat met orangepeelpads is al bijzonder goed.

Met wetsanding zal je ongeveer een factor 2 a 3 kwijt zijn aan tijd (50+ uur voor een auto). Bovendien blijft het risico op schuurkrassen aanwezig, zeker op keerpunten en krappe plekken.
 
als je een rotary hebt: denim pads.

ik heb ze zelf geprobeerd met dap 500 en dap 900. resultaat was vrij beperkt. je merkt wel dat de pad volloopt met blanke lak, maar het duurt een eeuwigheid. (zelf geprobeerd icm meg 205 en scholl s3/s30)
 
orangepeel pads hebben een nadeel, bij randen van bijvoorbeeld stootstrips e.d. kun je niet zo goed alle orangepeel daarlangs weghalen omdat je pad daar niet zo goed bij kan, helemaal als je een dap gebruikt, je zou eigenlijk kleine 2'' orangepeel pads moeten hebben voor bij dergelijke randen.

maar op een dap is het bijna hufterproof, langzamer als met een Rotary maar wel veiliger.
op de dap gebruik ik mezzo, maar ik vermoed dat het nog beter werkt met S20black van scholl
 
Ik denk dat het dan toch een combi moet gaan worden. Grote panelen zoals deuren en het dak kan ik gerust met een denimpad doen, maar kleinere randjes, rondingen met een hoge hoek en dergelijke kan ik beter wetsanden.

@Tim, je zegt "Met wetsanding zal je ongeveer een factor 2 a 3 kwijt zijn aan tijd", hoe zou je denimpads inschatten?
 
Dan ga ik gecombineerd aan het werk. Op de grote panelen kan ik dan wat tijd winnen met denim pads, op de kleine plekjes "verlies" ik dan een klein beetje tijd met wetsanden, maar daar kan ik met denimpads gewoon niet bij (of het is niet handig/verstandig).

Bedankt iedereen voor de tips.
 
  • Leuk
Reacties: opelmark