• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zelf spuiten kunststof onderdeel auto, advies stappenplan gevraagd.

Volgens mij is het niet de bedoeling om voor het schuren te ontvetten, maar juist als laatste stap.

Maar volgens onze schade herstel expert is ontvetten met een speciale ontvetter dus een beetje overdone, en volstaat een simpele wasbenzine. Weer wat geleerd.
 
  • Leuk
Reactions: Zuyd
Voor het schuren wordt er altijd ontvet, anders schuur het vuil, wax enz in de lak. Dit kan later hechtings problemen opleveren.
 
Voor het schuren wordt er altijd ontvet, anders schuur het vuil, wax enz in de lak. Dit kan later hechtings problemen opleveren.

Klopt deels wat je zegt.
Het is uiteraard niet de bedoeling om een oppervlak te gaan schuren dat nog vol zit met wax sealants en vuil. Simpelweg omdat het je veel meer tijd kost, en eventueel je schuurpapier veel sneller vol raakt. Voor de hechting is het ontvetten voor het spuiten belangrijk, het ontvetten voor het schuren heeft hier weinig mee te maken. als je nat schuurt dan gebruik ik soms wat wasmiddel erbij. Dit omdat dan het stof mooi wordt afgevoerd (je schuurpapier raakt minded snel verstopt), je schuurpapier makkelijker langs het oppervlakte glijd en heeft ook een ontvettende werking. Het ontvetten voor het schuren is geen vereiste, het ontvetten voor het spuiten is de belangrijkste stap. Deze zorgt er namelijk voor dat alle silicone en eventueel laatste vuil verdwijnt. Desgewenst kan er ook nog met een antikleef doekje gebruikt worden.

Edit: Ook wil ik meegeven dat hoe beter er wordt voorbereid hoe sneller je mooi resultaat hebt. Haastig werken of dingen afraffelen ga je later altijd spijt van krijgen. Een goede spuiter kan tijdens het spuiten eventueel stofjes, oneffenheden of silicone nog weg spuiten, dit vereist wel ervaring omdat je goed moet weten wat de lak doet. Dit is voor onervaren spuiters vaak niet weggelegd en je kan daarom beter meerdere dunne lagen spuiten dan een te dikke. Mochten er nog vragen zijn mbt spuiten dan hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: SvA
Mijn aanpak is normaal:

-Schuren tot het mooi glad en vlak is. Laatste stap korrel 800
-Siliconen verwijderaar en/of ontvetter erover
-Plastic primer, direct gevolgd door
-Filler
-Schuren korrel 800
-Siliconen verwijderaar en/of ontvetter erover, want je hebt het weer vast gepakt
-Primer
-Basislak laagje of 3 totdat het mooi dekkend is. Bij een metallic de laatste laag van ca 30 a 40 cm afstand vernevelen om de metallic mooi te leggen. Deze laag hoeft niet te glanzen! Deze laag ook niet schuren. Dan schuur je de metallic weg.
-Blanke lak 2 laagjes dun.
-Blanke lak 1 natte laag die dicht vloeit.

Week drogen

-Opschuren korrel 2000 nat
-Polijsten
Korrel 800 voor primer is veel te fijn . P320 of 400 max ;)