• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ziek door airco? Hoe op te lossen.

YRV

Detailing trainee
1 apr 2018
7
45
Hoi allemaal,

Mijn ouders hebben enige tijd geleden een tweedehands auto gekocht met airconditioning. Auto is nu 18 jaar oud en is door de vorige eigenaar heel weinig gebruikt (lage kilometerstand). Vorige zomer hebben ze voor het eerst de airco aan gehad en ze zijn daarna goed ziek geworden. Tot aan doktersbezoek met antibiotica aan toe. Ze hebben toen in december (bij een dealer van het merk) een nieuw interieurfilter laten plaatsen en er is een reiniging gedaan met zo´n spuitbusje van ik dacht Tunap of Forté.

Nu ben ik laatst met mijn vader meegereden en toen hebben we ook de blazers en airco enige tijd aan gehad. Enkele dagen daarna zijn zowel ik als mijn vader ziek geworden met hardnekkige luchtwegklachten die na bijna 3 weken nog niet weg zijn. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar wij hebben het idee dat de luchtkanalen en/of de verdamper verontreinigd zijn met schimmels, bacteriën, micro-organismen, etc. Hoewel we dan weer geen muffe ´natte hond´ geur ruiken die daarbij vaak genoemd wordt.

Sinds 2011 zijn de airco schoonmaakmiddelen die grondig reinigen (met biocide) verboden en wordt er vaak gebruik gemaakt van die spray busjes die niet echt de kern van het probleem verhelpen. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Weet iemand of er nog middelen op de markt zijn die wel goed en grondig werken?

Heb zelf al wat onderzoek gedaan en zag o.a. deze producten:

- Wynn's Aircomatic III (apparaat met ultrasone verneveling)
- Motip Airco Reiniger 500ml (bus met schuim)
- Tunap 994 of 995 (reinigingsvloeistof icm drukbekerpistool)
- Innotec Duct Cleaner (luchtkanaalreiniger met schuim)
 
Laatst bewerkt:
Al die middeltjes werken niet echt, ik zou er een ozongenerator in zetten. Doordat sinds 2011 bepaalde stoffen verboden zijn werken deze producten meer om de geur te verbloemen.

Kijk ook even of er geen schimmel achter het dashboard zit, vaak blijft er water staan doordat de afwatering dicht zit en krijg je stilstaand water.

Om wat voor auto gaat het?
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Heb zelf de tunap 994,deze werkt prima. Kan er geen slechte dingen over zeggen.
Heb zelf de wynn's aircomatic lll en motip airco reiniger, ook gebruikt!
De motip airco reiniger is makkelijk in gebruik, effectief maar de werking is na mijn mening maar van korte duur.
Wynn's aircomatic lll prima apparaat alleen kan het bij mij niet halen als je het gaat vergelijken met de Tunap 994.
 
Ik heb hier verder he-le-maal geen verstand van, maar kan je alleen mijn ervaring delen;

De airco in mijn ouwe BMW deed het al een lange tijd niet meer. (Enkele jaren). Wanneer ik 'm aanzette kwam er een smerige geur uit en later zelfs warme lucht. Ik ben toen voor een mooie prijs bij een monteur geweest en die heeft een hoop dingen aan de auto opgeknapt en zo ook de airco. Het hele systeem was leeggehaald (vloeistof?), schoongemaakt met iets en toen weer gevuld en afgeperst. (Op de juiste druk gebracht o.i.d)

Hierna werkte hij weer beter dan ooit en geen rage geuren en fratsen. :)
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Schimmels gaan vaak op de verdampen zitten, vandaar de vervelende muffe/stinkende geur.
Prima te behandelen met tunap

Zie filmpje:
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Heb er 65 euro voor betaald vorig jaar. Excl 5 liter vloeistof. Gebruik hem zo nu en dan nog. Tot nu toe nog geen beter apparaat kunnen vinden op het gebied van airco-reinigen
 
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Precies wat blingbling zegt. En vervang gewoon elk onderhoud het interieur filter mee. Bij auto’s met automatische airco word een filter met koolstof geadviseerd. Dus niet zo’n papieren filter. Deze werkt ook beter voor mensen met allergieën.

b09eaa1e4570afe510fe6ff6e5503694.jpg
 
Filter houd geen bacteriën en schimmels tegen die gaan wonen op de natte verdamper, filter zit ook voor de verdamper dus de stank komt gewoon uit je roosters. Ik zou de green XL airco cleaner eens proberen of gewoon de verdamper laten vervangen als je er echt goed ziek van wordt.
 
Klopt. Dat heb ik ook niet gezegd

Het helpt alleen wel tegen stank van buitenaf (koolstoffilter). Daarom is het reinigen van de airco verdamper inderdaad een goede oplossing wat al gezegd werd. Ik gaf het filter alleen als onderhoud punt.
 
  • Leuk
Reactions: MX5
Ja zeker vervangen die dingen zijn smerig na een paar jaar! De buurman moest €50 betalen voor een extra goed filter tegen de airco stank vandaar mijn opmerking. Ik zou zelf de stoomreiniger pakken denk, dat doen ze bij de airco's hier binnen ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Reactions: BlueRaccoon
Ook daar hebben ze gelijk in. Zo’n filter vol bladeren en vervuiling in combinatie met vocht geeft ook een stank wat wel rechtstreeks je roosters in komt. Als er bij ons een klacht van van airco stank is. Doen we ook altijd het reinigen van de airco verdamper en het interieur filter vervangen door zo’n “extra duur filter”. Waarschijnlijk word er dan zo een met koolstof gebruikt.
 
Bedankt iedereen nog voor alle reacties! :cool:

Ik denk dat het toch de combinatie gaat worden van Tunap 994 (reinigen van de verdamper met vloeistof onder druk) en de Tunap 996 (reinigen van het interieurfilterhuis en omgeving). Dealer vraagt voor deze combo 140 euro incl. materiaal en arbeidsloon.

Ga nog even rondvragen of het ergens goedkoper kan. Of dat er misschien nog een alternatief bestaat. Liqui Moly heeft ook iets vergelijkbaars zag ik. Het idee van een stoomreiniger klinkt overigens ook niet gek.

Verdamper laten vervangen (heb al een nieuwe gezien vanaf 91 euro) of desnoods afkoppelen zal waarschijnlijk nog de beste oplossing zijn. Maar dan zal het dashboard gedemonteerd moeten worden. En dat loopt dan weer in de papieren (wat het niet waard is bij een auto van 18 jaar oud).

Weet nu in ieder geval wel dat het bij een eventuele volgende occasion geen airco meer zal worden. Als je er wat aan hebt pakt het vaak duur uit (zoals ook mooi verwoord in dit artikel).
 
Filter houd geen bacteriën en schimmels tegen die gaan wonen op de natte verdamper, filter zit ook voor de verdamper dus de stank komt gewoon uit je roosters. Ik zou de green XL airco cleaner eens proberen of gewoon de verdamper laten vervangen als je er echt goed ziek van wordt.

Sterker bij veel airco's (zowel in gebouwen als in de auto) is juist de filter de oorzaak: bij een airco die regelmatig stilstaat worden de filters vochtig, en vormen zo een perfecte voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Als je dan de airco weer inschakelt, worden er eerst heel veel ziekteverwekkers rondgeblazen door de airco. Als de airco dan weer een poosje draait, worden de filters weer droger doordat de lucht die er doorgaat vocht mee neemt. (en dan neemt ook de stank langzaam af).
 
Sterker bij veel airco's (zowel in gebouwen als in de auto) is juist de filter de oorzaak: bij een airco die regelmatig stilstaat worden de filters vochtig, en vormen zo een perfecte voedingsbodem voor bacteriën en schimmels. Als je dan de airco weer inschakelt, worden er eerst heel veel ziekteverwekkers rondgeblazen door de airco. Als de airco dan weer een poosje draait, worden de filters weer droger doordat de lucht die er doorgaat vocht mee neemt. (en dan neemt ook de stank langzaam af).

Dan zou ik eerst de filters vervangen en als dat niet werkt de verdamper schoonmaken. Of gewoon de filters eruit laten.