• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zonnepanelen wassen

Idua78

Detailing guru
22 aug 2020
216
128
Boskoop
Binnenkort ook de zonnepanelen weer eens reinigen voor maximale opbrengst straks.

Doe dat normaal alleen met water en een zachte doek en geen zeep.

Zou een Gyeon glass bijvoorbeeld ook kunnen of zou dat iets aan kunnen tasten?
 
Mijn installateur vertelde mij dat dit niet nodig was omdat er een film op zit die vuil afstoot en door de helling er niets blijft liggen. Meer nog, je zou er meer kwaad mee doen dan goed omdat je die laag aantast met de producten die je gebruikt om ze schoon te maken. Ik heb nog steeds geen verlies dus zal het wel waar zijn zeker. En zie mij geen drie etages hoog klauteren om dit te doen.
 
  • Leuk
Reactions: Stefan O en Pter
De kwaliteit van het glas verschilt, en de opbouw ook.
ik heb panelen liggen uit de eerste generatie, feitelijk een doos met achterwand
Inmiddels zijn er ook panelen die geen achterwand hebben, die flexen meer.
Als je ze wilt wassen, dan eerst nat maken en een poosje met rust laten
Een zachte borstel werkt perfect. Ik doe ze van onder (liggen 7m hoog) met een Unger Masterpole
Daar zit een shampoo unit bij en daar gaat gewoon foamshampoo in.

Ze zijn nu meer dan 15 jaar oud en er is nauwelijks opbrengstverlies (<1%)
Je kan ook TE voorzichtig zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
Hier in de straat hebben we collectief een raamwisser van 12 mtr gekocht. Daarmee kunnen de dakkapel ramen worden gewassen. Voor de zonnepaneel hebbers hebben we een zachte borstel en een soort milde zeepoplossing. Daarmee doen we het op redcat zijn manier. Zeep aanbrengen, elk paneel, als je bij de laatste bent geweest weer naar de eerste en met heel veel water en een zachte borstel reinigen.
 
  • Leuk
Reactions: Idua78
Wat je kunt doen om zonnepanelen te reinigen is ook afhankelijk van het soort panelen (de opbouw van de zonnecellen zelf). Als je onderin zand hebt liggen dat er voor zorgt dat één of meer cellen in het 'halfdonker' liggen, kan dat de productie van het complete paneel behoorlijk blokkeren, alleen als de structuur zo is dat er in dergelijke gevallen een 'omleidingsroute' is voor de opgewekte stroom buiten zo'n verduisterde cel om, heb je daar bijna geen last van.

Via naadjes kunnen schoonmaakmiddelen vaak toch bij de actieve lagen en de stroomgeleidende lagen komen, ik zou adviseren om gewoon water te gebruiken, en ook niet met borstels en dergelijke te wassen (net als bij autolak ter voorkoming van waskrassen, waardoor je de lichtinval (licht) verstoord.
 
  • Leuk
Reactions: Idua78
Het regent de komende dagen flink dus zonder middeltjes moet dat ook lukken.

917A2857-4C07-4CA9-8EEC-3DBA4C7674CC.jpeg
 
@Idua Dat ligt ook aan de bevestigingsconstructie. In jouw geval lijkt dat goed te gaan, maar ik heb ook gevallen gezien waarbij er een metalen frame om de panelen zit, en het zand (uit de regendruppels) dus voor het frame blijft liggen, omdat daar een soort drempeltje van het frame zit.
 
@Cordoba klopt onderin hoopt het langzaam op. Heb wel optimizers bij elk paneel dus heel veel verlies zal er niet zijn. Maar in een jaar zit er vaak al mosgroei in die onderste randjes. Niet schoonmaken is dan ook geen optie. Ze zijn hiernaast ook een nieuwbouwwijk aan het bouwen dus veel zand ook.
1BAB7632-C27A-4794-8215-4E8C0746A1F8.jpeg
 
Dream on @Idua78 Zo'n optimizer optimaliseert spanning en voltage per paneel om optimale opbrengst te krijgen onder de gegeven omstandigheden. Probleem is dat er een stel cellen in serie geschakeld zitten in zo'n paneel, en als er in zo'n serie één cel zit waar de stroom sterk beperkt wordt doordat die cel in de schaduw ligt, kan de hele streng die in die serie ligt minder stroom leveren. Nu lijkt het bij jouw paneel niet zo'n probleem: als ik het goed inschat heb je onderaan het paneel de aluminium stroomgeleider en wat daaronder zit lijkt geen aangesloten cel, maar puur een rand die bij het maken is ontstaan en voor de bevestigingsconstructie wordt gebruikt. Het onderste strookje onder de onderste stroomgeleider en de constructierand ligt wel aardig vol met zand, maar lijkt geen probleem, het strookje tussen de 2 onderste stroomgeleiders is wel iets meer vervuild dan de hogere cellen, maar dit is verwaarloosbaar in je opbrengst.
Mijn inschatting is ook dat 1 of 2 keer schoonmaken per jaar genoeg moet zijn.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Zelf heb ik inmiddels alweer 5 jaar zonnepanelen op een schuin dak (35 graden) liggen.
Heb er nog nooit wat aan gedaan en heb eigenlijk nog geen opbrengst verlies, is ook lastig te meten, want het ene jaar schijnt de zon vaker dan een ander jaar.
Als ik ze zou wassen, zou ik het alleen met water doen en iets met een semi hoge druk (dus geen 100bar, maar wel iets meer druk dan alleen vanuit de waterkraan).
Of gewoon foamen in laten trekken.. en dan met een zachte borstel alles wegspoelen.

Maargoed, ik ken ook mensen die het al 15 jaar op hun dak hebben en nog nooit er iets aan gedaan hebben.. En ook die panelen werken nog prima..
 
Ik heb een bedrijfje die jaarlijks mijn dakgoten leeghaalt + reinigt, neemt sinds dit jaar ook de paneeltjes even mee, zijn de meerkosten ook niet (en ik ga niet op een ladder hannessen) Maar ook begint mijn zadeldak pas vanaf de 2e verdieping, dus je komt er zo lekker ongemakkelijk bij. En heb wel een raamwisser op stok (zoek maar op High-Clean) van heel wat meters, maar het werkt super ongemakkelijk bij de panelen, rest van de ramen aan het bovenste gedeelte gaat er prima mee :yum
 
... heb eigenlijk nog geen opbrengst verlies, is ook lastig te meten, ...
Het gaat om het Wattage (op enig moment) en niet om KWh (over een periode)
De panelen hebben samen vaak meer theoretisch vermogen dan de bovengrens van de inverter
Dan zie je de eerste vermindering in opbrengst dus niet zomaar.
De wat luxere sets hebben wel de mogelijkheid, om vóór de inverter te meten.
 
Laatst bewerkt:
Word een hele studie zo joh. Hahaha was alleen benieuwd of Gyeon glass kwaad zou kunnen aangezien advies was of niks doen of alleen met demi water.
Als je die dingen net hebt kijk je regelmatig op je app wat de opbrengsten zijn en merk je op als er een paneel ineens iets minder geeft dan de rest. Vandaar dat ik toen mijn platte dak op was gegaan om te kijken, grote meeuwenflats en onderin veel zand en mosgroei. Vandaar toen ook schoongemaakt met enkel een zachte doek en enkel water. Heb ze in de 2 jaar dat ze nu liggen ook maar 1x wat gedaan met puur water.
 
Schaduw over een (deel van een) paneel kan ook zorgen dat dat paneel een lagere opbrengst heeft op een bepaald moment. De invloed van schaduw en vuil is ook afhankelijk van het type zonnecel: heb je amorfe, kristallijne, of microcristallijne cellen, zijn het enkelvoudige cellen, of heb je gestapelde zonnecellen enz.
Bij een gestapelde zonnecel, zet de bovenste zonnecel het meest energetische deel van het zonlicht om in stroom, daaronder zit dan weer een zonnecel die laagenergetisch licht omzet in stroom, soms wel tot 3 zonnecellen op elkaar waarbij soms onder de onderste zonnecel nog weer een reflectielaag zit om licht dat er nog over is, weer naar boven te reflecteren waar het mogelijk alsnog omgezet kan worden in energie. Zulke gestapelde zonnecellen zijn (ongeveer) even dik als een enkele zonnecel: de laagjes in een gestapelde zonnecel zijn vaak iets dunner, omdat er onder nog een cel komt die licht om kan zetten in stroom, en die laagjes zijn maar een fractie van een millimeter. Bijvoorbeeld de transparante geleidende laag bovenop de zonnecellen en tussen de gestapelde zonnecellen zijn typisch minder dan 0,1 mm.
 
  • Leuk
Reactions: Idua78