• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte velgen heeft na poetsen waas/vlekken?? Help!!

CleanShadow

Detailing rookie
31 okt 2022
12
15
Hoi allemaal,

Vandaag ging ik mijn auto wassen en zoals gewoonlijk begon ik eerst met de velgen. Bij het wassen van de velgen gebruik de-ironozer (PH NEUTRAAL) en een Wheel Woolie.

Ik spuit eerst de velg nat en vervolgens spuit ik een de-ironozer erop en laat het rond de 1 minuut inwerken zodat het paars aanslaat.

Nu komt het probleem.. Bij was het wassen van de velgen slaat de velg op sommige plekken een witte waas achter en glimt deze niet zoals de achterste velg.. (zie fotos). Ik ben zelf zeer voorzichtig met mijn spullen en naar mijn weten heb ik ook niet hard geborsteld maar zachtjes gewreven.

Het probleem doet zich alleen voor op de twee voorste velgen. De auto heb ik nu ongeveer 30 dagen in bezit en daarbij heeft de BMW dealer de voorste twee velgen laten herstellen voor aflevering (had daarvoor stoeprand schade).

Nu denk ik zelf dat de velgen verkeerd zijn hersteld of niet nauwkeurig (kosten besparen?) Want bij de achterste velgen speelt dit probleem niet en toevallig alleen bij de voorste velgen die zijn hersteld door de BMW dealer.

Ik heb enkele fotos en een video in de bijlage gedaan ter verduidelijking.

Ik zou graag jullie meningen willen horen wat jullie denken hoe dit zo is gekomen?
Kan ik de dit bij de BMW dealer neerleggen of is dit gewoon pech..?

Met vriendelijke groet,
Shadow
 

Bijlagen

  • E26792EC-1897-41D7-869D-E4ED01440DA5.jpeg
    E26792EC-1897-41D7-869D-E4ED01440DA5.jpeg
    195 KB · Weergaven: 271
  • 0B110C1C-45C9-4C0F-A579-00E642792A29.jpeg
    0B110C1C-45C9-4C0F-A579-00E642792A29.jpeg
    150,6 KB · Weergaven: 270
  • IMG_1911.MOV
    4,5 MB
Laatst bewerkt:
Wow die zijn er begaaid uit!
Jouw velgen zijn deels zwart en deels alu, dus zonder kleurlak als ik het goed zie?

Zoals ik het kan inschatten, zijn de velgen niet goed hersteld en zijn ze gespoten terwijl die voorbereiding slecht was.
Maar ik krijg de indruk dat je deze plekken pas ziet NA het wassen en dus niet altijd??
Ik zou sowieso eens terug gaan naar de dealer en hem hiermee confronteren, dit krijg je in ieder geval niet "weggepoetst".
 
@AndyVR De velgen zijn vanuit fabriek Jet Black, het betreft de 719M Dubbelspaak 18 inch.

De waas werd steeds meer zichtbaarder na het wassen inderdaad. Maar als je goed kijk met het licht dan is de waas ook goed te zien.

Zou u mij kunnen uitleggen wat er nu met de beide velgen is gebeurt? Is bijvoorbeeld de lak niet goed gehecht en dat deze nu is losgegaan?

En wat denk u dat er eventueel is misgegaan met de voorbereiding? Dat er iets mis is gegaan dat staat helaas vast..
 
Ik vermoed dat de grondlaag of zelfs onder de grondlaag onvoldoende is voorbereid, daarmee wil ik zeggen dat er te grof werd geëindigd met het schuren en nu na het uitdampen van de lak, de lak zakt waardoor die defecten zichtbaar worden.

Alleen lijk ik nu te begrijpen dat het beter wordt door te poetsen?? Daar kan ik geen verklaring voor geven, mocht dit het geval zijn.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@AndyVR bedankt voor uw uitgebreide uitleg.

Helaas wordt de waas niet beter door het poetsen, jammer genoeg..

Wat zijn de opties met betrekking tot het herstellen? Moet de velg helemaal opnieuw worden gespoten of zijn er ook nog andere opties mogelijk?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Wellicht ten overvloede, maar ik heb wel eens gezien dat men in zo'n geval alleen de voorkant van de velg spuit, waarbij het velgbed er niet uit ziet. Zeker met zulke mooie open velgen zou ik erop aandringen om de héle velg te laten herstellen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@Jansen Ja z’n gevoel heb ik nu ook bij deze velgen. Want de witte doffe waas doet zich alleen voor aan de voorzijde van de velg wat is behandeld.

Daarnaast wat ook erg opmerkelijk is, dat er ook nog wat zwarte laag/verf op de buitenzijde van de banden zat. Volgens mij is de band nog niet eens van het velg gedemonteerd geweest..

Aan de binnenzijde van de velgen is er niks aan de hand en glanst de velg zoals het moet na een wasbeurt. Zelfde geldt voor de achterste twee velgen.
 
Laatst bewerkt:
Korte update:

De BMW dealer gaf aan dat het komt doordat de detailer iets van een slechte wheel coating heeft opgesmeerd?

In mijn optiek is dit niet mogelijk omdat de velgen enkel zijn gereinigd met PH neutrale shampoo en vervolgens zijn ontvet alvorens is begonnen met het coaten. Althans, dit was de planning. (De velgen zijn dus op heden niet gecoat omdat het dof uitsloeg, er is dus nog niks van een coating opgesmeerd!)

Mijn vraag is gezien de foto’s en video, wat denken jullie dat meer aannemelijk is.
Kan dit überhaupt komen door de slechte coating (stel dat dit wel was opgesmeerd en het geval was)?

Of is dit echt te wijten door de slechte voorbereiding en spuitwerk?


Ik hoor graag jullie meningen @AndyVR @Jansen en natuurlijk ook van andere
 
Laatst bewerkt:
Dus er is na het herstel van de BMW-dealer ook nog een detailer aan te pas gekomen?

Deze detailer heeft gereinigd met een shampoo, ontvet en toen gecoat, maar de velgen zijn niet eens gecoat..? (Vage zin)

- Twee velgen hersteld. (Voorste)
- Alleen deze twee velgen vertonen gebreken op de voorzijde.
- Op de wang van de band zat een zwarte laag, misschien lak. ("Is band wel gedemonteerd geweest?")

- Als er een SiO2-coating zou zijn aangebracht en deze hecht niet goed, dan zijn de mankementen vaak optisch anders. Denk dan aan een meer egale witte laag, vergelijkbaar met een blanke lak die loslaat.
- Bij een slechte hechting van een coating zal je ook niet duidelijk harde lijnen zien en voelen.
(Hoe voelt de lak bij jou eigenlijk?)
 
@Quantoxx Nee de velgen zijn enkel gereinigd, dus niet gecoat! Maar dit beweert de BMW dealer van wel..
Dus vandaar dat ik dit graag wil uitsluiten, want het blijft nu een welles en nietes spelletje.. Volgens de dealer zou de schade veroorzaakt zijn door de detailer?? Maar er is helemaal niks aangebracht op de velg, alleen enkel PH neutrale shampoo en ontvetter.

Verder hebben de twee achterste velgen geen mankementen alleen de twee voorste die gerepareerd moesten worden voor aflevering.

Daarnaast zijn de banden op de velgen niet gedemonteerd geweest volgens de dealer en is spot repair toegepast?

Dus als ik het goed begrijp ziet een beschadiging door een coating anders eruit vergeleken met een slechte voorbehandeling/voorbereiding wat nu op de fotos en video te zien is?

De lak op de voorste velgen voelt beetje een dof aan vergeleken met de achterste velgen.
 

Bijlagen

  • IMG_1911.MOV
    4,5 MB
Laatst bewerkt:
Dus de dealer wijst eigenlijk naar jou, "want jij of een detailer heeft er iets opgesmeerd en dat is wat je nu ziet op de velgen''.
Als jij de velgen niet hebt behandeld of hebt laten behandelen, dan is dit simpelweg niet gebeurt, toch? ;)

Voor zover het vanaf foto's te beoordelen is, zou ik de bovenstaande meningen volgen en ook denken dat de velgen niet correct gespoten zijn.

Ik kan mij niets bedenken waardoor je dit soort fratsen op de velgen ziet. Niet bij wax, sealant of vergelijkbaar, niet bij het gebruik van SiO2-coatings. Dus ook al zou het wél zijn toegepast, zou ik niet weten waarom je dan ineens dit soort defecten zou veroorzaken. Shampoo of pH-neutrale reinigers verwacht ik dit ook zeker niet bij.
Zou een product wél voor defecten hebben gezorgd, dan zou ik een heel ander beeld verwachten.

Dus ik zou de dealer benaderen en aangeven dat er niets met de velgen is gebeurt qua behandeling of verkeerd onderhoud, maar dat je nu wel met twee gehavende velgen zit.

@AndyVR - Als de volledige velgrand + een deel van alle spraken gespoten is, moet je dit dan uitwaaieren richting het hart van de velg? En valt dit dan nog onder 'spotrepair'?
Als alleen de voorzijde van de velg gespoten is, dus het velgbed afgeplakt, zou je dan het hart niet meespuiten? (Aangezien het hart geen defecten lijkt te hebben)
 
De velgen zijn hersteld bij de dealer, dit is een feit. Volgens hem zijn de velgen plaatselijk en dus niet compleet gespoten? (spot repair).

Kunnen zij bewijzen dat er een detailer/coating aan te pas is gekomen? Kunnen zij dit niet hard maken, is dit van geen waarde en dus niet van belang.

De mogelijkheid bestaat dat ze inderdaad gedeeltelijk gedaan zijn, daar zal het resultaat dan ook naar zijn. Maar zelfs met een spot repair kan en mag je zo'n resultaat niet krijgen, hoogstens zou je wat structuurverschil (sinaas) of spuitnevel "mogen" zien, geen schade achtige toestanden of lak dat loslaat/reageert ect.

Ik blijf bij mijn eerdere gedachtegang en dat is dat ze niet helemaal goed hersteld zijn, zeker nu ze toegeven er een spot repair op gedaan te hebben. Het is mogelijk maar er komen meer risico's bij kijken (zoals nu blijkt).
Dat je zelfs lak op de band tegenkwam, getuigt van weinig kunde, waardoor ik dus ook over de rest durf twijfelen.
 
@Quantoxx Klopt!! Maar het vreemdste vind ik nog dat de dealer inderdaad denkt er met de verkeerde coating is gewerkt. Terwijl de velgen enkel zijn gereinigd met PH neutrale shampoo en ontvetter, dus helemaal niet zijn behandeld met welke coating dan ook.

Misschien dat ik weer in herhaling val, maar de twee achterste velgen hebben precies dezelfde proces ondergaan (PH neutrale shampoo en ontvetter), echter bij deze twee kwamen geen mankementen naar boven. Deze waren overigens ook niet gerepareerd omdat de velgen achter gewoon prima waren.

Ja morgen krijg ik een terugkoppeling van de BMW dealer, ze zeiden mocht het komen door de slechte voorbehandeling/voorbereiding dan zullen ze de schade van de velgen op zich nemen.

Zoals ik nu al deze berichten lees kan het niet anders dan het ligt aan een slechte voorbereiding van het spuitwerk..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: AndyVR
De velgen zijn hersteld bij de dealer, dit is een feit. Volgens hem zijn de velgen plaatselijk en dus niet compleet gespoten? (spot repair).

Kunnen zij bewijzen dat er een detailer/coating aan te pas is gekomen? Kunnen zij dit niet hard maken, is dit van geen waarde en dus niet van belang.

De mogelijkheid bestaat dat ze inderdaad gedeeltelijk gedaan zijn, daar zal het resultaat dan ook naar zijn. Maar zelfs met een spot repair kan en mag je zo'n resultaat niet krijgen, hoogstens zou je wat structuurverschil (sinaas) of spuitnevel "mogen" zien, geen schade achtige toestanden of lak dat loslaat/reageert ect.

Ik blijf bij mijn eerdere gedachtegang en dat is dat ze niet helemaal goed hersteld zijn, zeker nu ze toegeven er een spot repair op gedaan te hebben. Het is mogelijk maar er komen meer risico's bij kijken (zoals nu blijkt).
Dat je zelfs lak op de band tegenkwam, getuigt van weinig kunde, waardoor ik dus ook over de rest durf twijfelen.
@AndyVR Nu ik beter naar de oude fotos kijk zie ik wel soort van niet egale afwerking? Bedoelt u daarmee de spuitnevel (sinas)?
 

Bijlagen

  • B5E55CBB-F081-4B2D-AF74-C1E49B79A055.jpeg
    B5E55CBB-F081-4B2D-AF74-C1E49B79A055.jpeg
    233,3 KB · Weergaven: 90
  • 00F5B5DB-CD53-4D74-9C6C-AAA0EE010718.jpeg
    00F5B5DB-CD53-4D74-9C6C-AAA0EE010718.jpeg
    398,9 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Ik kan het helaas op de foto's niet goed zien.

Nu ik de complete velg zie, ben ik overtuigd dat de spaken gedeeltelijk zijn gedaan, het ontwerp van de velg is normaal gezien goed te herstellen als zijnde "spot repair", maar dan wel volgens de regels van de kunst.

Er kan vanalles zijn misgegaan.
Door de primer geschuurd en alsnog lak erover gespoten waardoor de blote plaat onder lak zich laat zien. Een loper die onstaan is en niet volledig werd verwijderd. Blanke lak die te dik werd gespoten en na het bakken zo'n rare vlek toont (solventen die moeilijk weggeraken,...)
Alles wijst erop dat het tijdens de herstelling niet helemaal goed is gelopen.
 
  • Leuk
Reactions: CleanShadow
Nu denk ik er net aan...

Ik heb jaren terug, een tijdje met UV blanke lak gewerkt, toen dit pas op de markt kwam. UV werd namelijk in het leven geroepen voor de "SMART" repairs, kleine, snelle herstellingen.

Het zou kunnen dat die firma daar ook mee werkt. UV blanke lak is erg gevoelig aan een te dikke laag omdat het UV licht van de UV-drooglamp niet helemaal erdoor kan en zo enkel de oppervlakte droogt maar niet de kern, dan kreeg je ook zo'n witte vlekken herinner ik mij...
 
  • Leuk
Reactions: CleanShadow