Vandaag was het tijd om de nieuwe Astra eens goed onder handen te nemen. We wisten van te voren al dat er nogal wat werk aanzat en daarom hebben we ook 3 dagen ervoor uit getrokken.
De Astra bij aanvang :
Eerst geprobeerd om de lakdefecten vast te leggen op beeld :
Maandag 8.30uur : tijd om te gaan wassen
Het wassen hebben we gedaan met een flinke concentratie Mequiars hyper wash icm het welbekende 2 emmer systeem en een Mequiars wash-mitt.
De emmer na afloop (Astra was vrijdag ook al even snel gewassen met Dodo born to be Mild)
Na het afspoelen met kwam er weer genoeg reflectie naar boven. Je ziet aan de grote watervlekken duidelijk dat er nu geen wax meer te bekennen is :
Op zich een heel net en strak plaatje, maar nu vanuit een andere invals hoek :
Genoeg werk dus. Eerst maar eens de grove vervuiling verwijderen met Iron-X :
Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dat mondkapje draag : IronX moet je niet in de volle zon gebruiken. Het stofkapje hielp om het ergste deel tegen te houden.
Nadat het product een minuutje had ingetrokken heb ik het er weer afgespoeld. Normaliter laat ik het 3 minuten zitten, maar door de warmte (was toen al 27 graden) durfde ik dat niet aan.
Na het afspoelen en afdrogen kwamen er allemaal teerspetters naar boven. Ik had vrijdag al wat zien zitten maar het leek wel of het overal zat.
Hierop de Mequiars Body Solvent erbij gepakt (nogmaals ontzettend bedankt Bartezzz ). Dit erop gesprayed en een minuutje laten intrekken. Hierna met een doek de Body Solvent afgenomen en lokaal nog wat aangebracht om de laatste teerspetters te verwijderen.
Inmiddels was het 11.00uur en kon ik de auto weer opnieuw afspoelen om de Body Solvent te verwijderen.
Nu was het dan eindelijk tijd om te clayen. Hiervoor heb ik Poorboys Elastic Clay gepakt icm Dodo Born Slippery. Dit omdat de Poorboys clay wat agressiever is dan de Dodo Supernatural en de Born Slippery heeft een reinigende werking, iets wat bijv. last touch of spray & wipe weer niet heeft. Door alle voorgaande stappen kwam er trouwens zo goed als niks meer van de lak af.
Na het clayen kon ik de auto weer afspoelen (dit maal voor de laatste keer) omdat er nogal wat schuim van de Born Slippery aanwezig was.
Na 2 glazen koud drinken was het om 12.00 uur dan eindelijk zover... we konden gaan beginnen met polijsten !
Natuurlijk eerst een testspot met de DAP900 gedaan en begonnen met mezzo op oranje. Helaas bleek dit niet de combi te wezen omdat er nog heel veel achter bleef. Hierop Inizio Forza met oranje en zelfs geel geprobeerd maar ook dat werkte niet.
Daarop de DAP900 ingeruild voor de PRO900 en nogmaals met oranje en inizio geprobeerd. Dit bleek de gouden keuze. Na deze stap nogmaals nabewerkt maar ditmaal met de DAP900, eerst oranje met mezzo en daarna finale met licht groen.
Rechts wel gedaan, links nog onbehandeld
Door de grote warmte ging het afnemen met IPA niet. Zodra ik het op de auto nevelde droogde de alcohol direct op en was er van afnemen geen sprake meer.
Daarom maar overgestapt op een detailer spray in dit geval Mequiars Last touch welke ik 1:1 had aangelengd met water.
Om 16.00uur hadden Wilma en ik de gehele auto gehad. Inmiddels is er ook al een sealant aangebracht (Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant). Door de drukte icm de warmte hebben we nog geen foto's kunnen maken, maar die komen morgen.
Voor morgenmiddag staat het waxen en het interieur op het programma. Vrijdag wordt de laatste dag en staat het behandelen van het kunstof en de velgen op het programma.
Alle zwarte kunstof delen komen in de trim sealant van Dodo te staan.
Gr. Arjan & Wilma
De Astra bij aanvang :
Eerst geprobeerd om de lakdefecten vast te leggen op beeld :
Maandag 8.30uur : tijd om te gaan wassen
Het wassen hebben we gedaan met een flinke concentratie Mequiars hyper wash icm het welbekende 2 emmer systeem en een Mequiars wash-mitt.
De emmer na afloop (Astra was vrijdag ook al even snel gewassen met Dodo born to be Mild)
Na het afspoelen met kwam er weer genoeg reflectie naar boven. Je ziet aan de grote watervlekken duidelijk dat er nu geen wax meer te bekennen is :
Op zich een heel net en strak plaatje, maar nu vanuit een andere invals hoek :
Genoeg werk dus. Eerst maar eens de grove vervuiling verwijderen met Iron-X :
Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dat mondkapje draag : IronX moet je niet in de volle zon gebruiken. Het stofkapje hielp om het ergste deel tegen te houden.
Nadat het product een minuutje had ingetrokken heb ik het er weer afgespoeld. Normaliter laat ik het 3 minuten zitten, maar door de warmte (was toen al 27 graden) durfde ik dat niet aan.
Na het afspoelen en afdrogen kwamen er allemaal teerspetters naar boven. Ik had vrijdag al wat zien zitten maar het leek wel of het overal zat.
Hierop de Mequiars Body Solvent erbij gepakt (nogmaals ontzettend bedankt Bartezzz ). Dit erop gesprayed en een minuutje laten intrekken. Hierna met een doek de Body Solvent afgenomen en lokaal nog wat aangebracht om de laatste teerspetters te verwijderen.
Inmiddels was het 11.00uur en kon ik de auto weer opnieuw afspoelen om de Body Solvent te verwijderen.
Nu was het dan eindelijk tijd om te clayen. Hiervoor heb ik Poorboys Elastic Clay gepakt icm Dodo Born Slippery. Dit omdat de Poorboys clay wat agressiever is dan de Dodo Supernatural en de Born Slippery heeft een reinigende werking, iets wat bijv. last touch of spray & wipe weer niet heeft. Door alle voorgaande stappen kwam er trouwens zo goed als niks meer van de lak af.
Na het clayen kon ik de auto weer afspoelen (dit maal voor de laatste keer) omdat er nogal wat schuim van de Born Slippery aanwezig was.
Na 2 glazen koud drinken was het om 12.00 uur dan eindelijk zover... we konden gaan beginnen met polijsten !
Natuurlijk eerst een testspot met de DAP900 gedaan en begonnen met mezzo op oranje. Helaas bleek dit niet de combi te wezen omdat er nog heel veel achter bleef. Hierop Inizio Forza met oranje en zelfs geel geprobeerd maar ook dat werkte niet.
Daarop de DAP900 ingeruild voor de PRO900 en nogmaals met oranje en inizio geprobeerd. Dit bleek de gouden keuze. Na deze stap nogmaals nabewerkt maar ditmaal met de DAP900, eerst oranje met mezzo en daarna finale met licht groen.
Rechts wel gedaan, links nog onbehandeld
Door de grote warmte ging het afnemen met IPA niet. Zodra ik het op de auto nevelde droogde de alcohol direct op en was er van afnemen geen sprake meer.
Daarom maar overgestapt op een detailer spray in dit geval Mequiars Last touch welke ik 1:1 had aangelengd met water.
Om 16.00uur hadden Wilma en ik de gehele auto gehad. Inmiddels is er ook al een sealant aangebracht (Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant). Door de drukte icm de warmte hebben we nog geen foto's kunnen maken, maar die komen morgen.
Voor morgenmiddag staat het waxen en het interieur op het programma. Vrijdag wordt de laatste dag en staat het behandelen van het kunstof en de velgen op het programma.
Alle zwarte kunstof delen komen in de trim sealant van Dodo te staan.
Gr. Arjan & Wilma