• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Arjan en Wilma's Astra H

Juffer1

Detailing guru
Tester of Bling
27 okt 2008
3.010
193
45
Vandaag was het tijd om de nieuwe Astra eens goed onder handen te nemen. We wisten van te voren al dat er nogal wat werk aanzat en daarom hebben we ook 3 dagen ervoor uit getrokken.

De Astra bij aanvang :
P1130059.jpg


P1130060.jpg



Eerst geprobeerd om de lakdefecten vast te leggen op beeld :
P1130061.jpg


P1130062.jpg


P1130063.jpg


P1130064.jpg


P1130065.jpg


P1130096.jpg


P1130099.jpg


P1130100.jpg



Maandag 8.30uur : tijd om te gaan wassen

Het wassen hebben we gedaan met een flinke concentratie Mequiars hyper wash icm het welbekende 2 emmer systeem en een Mequiars wash-mitt.

De emmer na afloop (Astra was vrijdag ook al even snel gewassen met Dodo born to be Mild)
P1130068.jpg



Na het afspoelen met kwam er weer genoeg reflectie naar boven. Je ziet aan de grote watervlekken duidelijk dat er nu geen wax meer te bekennen is :
P1130069.jpg


P1130070.jpg


Op zich een heel net en strak plaatje, maar nu vanuit een andere invals hoek :
P1130071.jpg


P1130072.jpg



Genoeg werk dus. Eerst maar eens de grove vervuiling verwijderen met Iron-X :
P1130074.jpg


Voor de mensen die zich afvragen waarom ik dat mondkapje draag : IronX moet je niet in de volle zon gebruiken. Het stofkapje hielp om het ergste deel tegen te houden.


P1130076.jpg


P1130078.jpg


P1130079.jpg


P1130080.jpg


P1130081.jpg


P1130082.jpg


P1130083.jpg


Nadat het product een minuutje had ingetrokken heb ik het er weer afgespoeld. Normaliter laat ik het 3 minuten zitten, maar door de warmte (was toen al 27 graden) durfde ik dat niet aan.

P1130084.jpg



Na het afspoelen en afdrogen kwamen er allemaal teerspetters naar boven. Ik had vrijdag al wat zien zitten maar het leek wel of het overal zat.

Hierop de Mequiars Body Solvent erbij gepakt (nogmaals ontzettend bedankt Bartezzz :cool: ). Dit erop gesprayed en een minuutje laten intrekken. Hierna met een doek de Body Solvent afgenomen en lokaal nog wat aangebracht om de laatste teerspetters te verwijderen.

P1130089.jpg


P1130090.jpg



Inmiddels was het 11.00uur en kon ik de auto weer opnieuw afspoelen om de Body Solvent te verwijderen.
Nu was het dan eindelijk tijd om te clayen. Hiervoor heb ik Poorboys Elastic Clay gepakt icm Dodo Born Slippery. Dit omdat de Poorboys clay wat agressiever is dan de Dodo Supernatural en de Born Slippery heeft een reinigende werking, iets wat bijv. last touch of spray & wipe weer niet heeft. Door alle voorgaande stappen kwam er trouwens zo goed als niks meer van de lak af.


Na het clayen kon ik de auto weer afspoelen (dit maal voor de laatste keer) omdat er nogal wat schuim van de Born Slippery aanwezig was.

P1130085.jpg



Na 2 glazen koud drinken was het om 12.00 uur dan eindelijk zover... we konden gaan beginnen met polijsten !
Natuurlijk eerst een testspot met de DAP900 gedaan en begonnen met mezzo op oranje. Helaas bleek dit niet de combi te wezen omdat er nog heel veel achter bleef. Hierop Inizio Forza met oranje en zelfs geel geprobeerd maar ook dat werkte niet.
Daarop de DAP900 ingeruild voor de PRO900 en nogmaals met oranje en inizio geprobeerd. Dit bleek de gouden keuze. Na deze stap nogmaals nabewerkt maar ditmaal met de DAP900, eerst oranje met mezzo en daarna finale met licht groen.

P1130103.jpg


P1130104.jpg


P1130105.jpg

Rechts wel gedaan, links nog onbehandeld

Door de grote warmte ging het afnemen met IPA niet. Zodra ik het op de auto nevelde droogde de alcohol direct op en was er van afnemen geen sprake meer.
Daarom maar overgestapt op een detailer spray in dit geval Mequiars Last touch welke ik 1:1 had aangelengd met water.


Om 16.00uur hadden Wilma en ik de gehele auto gehad. Inmiddels is er ook al een sealant aangebracht (Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant). Door de drukte icm de warmte hebben we nog geen foto's kunnen maken, maar die komen morgen.

Voor morgenmiddag staat het waxen en het interieur op het programma. Vrijdag wordt de laatste dag en staat het behandelen van het kunstof en de velgen op het programma.
Alle zwarte kunstof delen komen in de trim sealant van Dodo te staan.

Gr. Arjan & Wilma
 
Wacht vol spanning af op het eindresultaat met het fotomateriaal !
Tot op heden .... well done !

Wat betreft de IPA, liep hier ook tegenaan gezien ik altijd buiten in de zon moet klooien: kleine stukjes aanpakken en ( bij wijze van ) hele motorkap met IPA inspuiten en afnemen, dit werkt dan idd meteen tegen je
gezien de alcohol meteen verdampt op de warme lak en je staat te bikken met 3x niks
Als je er vanuit zou gaan dat je een stuk polijst a 50x50 dan het IPA gebruiken op 1/4 hier van. ( tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring en werkwijze om de IPA wel te gebruiken, hopelijk werkt het ook zo bij jou/jullie )
 
Juffer1 zei:

Het STOFmasker heeft totaal geen zin aangezien het alleen voor STOF is en niet voor organische dampen.

Wil je een masker tegen dampen, neem dan een halfmasker kool-/fijnstof.
239474.jpg


Mijn nekharen gaan altijd recht overeind staan als mensen een masker verkeerd gebruiken.

Gelukkig gebruik je nog iets van adembescherming :)^
 
Mooie auto, proficiat :)^ Jullie kennende komt ie er zeker wel helemaal tip top bij te staan. Wel heftige combo PRO900 met Inizio op oranje. Was het de Inizio "oud" of de Forza?
 
@ MK-US : Ik heb ook kleine gedeeltes geprobeerd, heb de auto ook al in de garage gehad maar het hielp allemaal niks.

@ Patrick :
nicknameless zei:
Mijn nekharen gaan altijd recht overeind staan als mensen een masker verkeerd gebruiken.

Er staat ook : Het stofkapje hielp om het ergste deel tegen te houden.
Ik ben er van op de hoogte dat het een stofmasker is (heb ook VCA-VOL) maar het is of dit of niks. Voor die anderhalve minuut ga ik geen perslucht laten aanrukken.

Nogmaals : dit is niet de manier en Patrick heeft 100% gelijk omtrent de bescherming maar dit soort "gevaren" moet je bij de bron aanpakken dus eigenlijk moet je IronX niet in de volle zon bij deze temperaturen gebruiken.

@ AudiA3
Stond zelf ook te kijken over de zwaarte van de combi, normaliter is mezzo op oranje bij dit type Astra wel voldoende, soms moet ik naar Inizo grijpen icm een oranje of gele pad dus dit was voor mij ook erg verrassend aangezien dit zeker niet de eerste Astra is die ik onder de DAP krijg.
Nou zaten er met name op het dak ook wel serieuse krassen (trekken van een zeem ?) en na 1 hit met de rotary waren die toch wel voor 90% verdwenen.
 
Mooi dat je de rotary dan toch onder de knie hebt nadar je er een tijdje nog niet echt aan wilde :)^ (Zoiets staat me bij in ieder geval) Ik heb hem ook sinds de kortingsactie maar is eigenlijk alleen nog maar uit de tas geweest toen die net geleverd was, om te kijken of die het doet. Heb ook nog wel enige aarzeling om die zomaar op m'n auto te zetten..
 
Dit is nu al een mooie detail, mooi uitgevoerd met alle stappen en gebruikte producten! Benieuwd naar het eindresultaat. Nette wagen trouwens, mijn collega heeft een Vectra GTS in deze kleur.
 
Dat belooft, ik heb zelf een Astra H. Als ik daar al met een rotary moet aan gaan om de wirls weg te krijgen. Ik heb nu zelfs nog geen DAP. Lol.
 
Erasmo zei:
Dat belooft, ik heb zelf een Astra H. Als ik daar al met een rotary moet aan gaan om de swirls weg te krijgen.

Zoals Arjan al aangaf doen we regelmatig Astra's voornamelijk G en H serie.
Op de OPC versie's na hebben we nog nooit zulke harde lak op een Astra gezien. Eerst dachten we dat de auto was overgespoten maar de lakdiktemeter gaf over de gehele auto normale waardes aan (138 tot 122 micron).

Normaliter valt het op de Astra's nog wel mee ;)
 
Wilma zei:
Zoals Arjan al aangaf doen we regelmatig Astra's voornamelijk G en H serie.
Op de OPC versie's na hebben we nog nooit zulke harde lak op een Astra gezien. Eerst dachten we dat de auto was overgespoten maar de lakdiktemeter gaf over de gehele auto normale waardes aan (138 tot 122 micron).

Normaliter valt het op de Astra's nog wel mee ;)

Gelukkig maar. Ik ben benieuwd, maar dat zal nog wel even duren. Aankoop van DAP staat op mijn wenslijstje van volgend jaar.
 
Wilma, nog een vraagje:

Reinigen jullie ook de motorruimte van de Astra's?

Ik heb de mijne gisteren proberen wat te peotsen zonder deze af te spuiten (durfe niet). Maar het vuil is echt te veel, gaat er niet af met alleen APC en MF+borstel. Afspuiten is dus een must.
 
Normaliter doe ik dat gewoon met APC en een kwastje waarna ik met een kleine waterstraal (bijv een plantengieter) de apc weer wegspoel.
De huidige Astra moet op dat gebied nog gedaan worden, morgen krijgt de Astra eerst een grote beurt waarna ik gelijk bij de monteurs even ga navragen wat ik wel en wat ik zeker niet mag natmaken.
 
Vervolg dag 2 : Dinsdag 13:00 uur

Vandaag zijn we verder gegaan met de Astra. Ik zag gisteren nog een heel klein krasje op de achterklep dus deze als eerste nog even lokaal bewerkt.
Na het bewerken de DGPS aangebracht en de padwasher maar eens schoongemaakt :

P1130114.jpg


P1130115.jpg



Wilma heeft de Astra vandaag meegehad naar haar werk dus de auto gewassen :

P1130116.jpg



De velgen had ik gisteren expres nog niet schoongemaakt omdat Wilma en gisteravond en vandaag nog met de Astra wegmoest.

Als eerste de velgen natgespoten. Hierna Mequiars Wheel Brightener 1:4 opgespoten en dit met een Swissvax Wheel brush ingewerkt :

P1130117.jpg


P1130120.jpg


P1130122.jpg


P1130123.jpg



Nadat alle velgen voor het oog weer schoon waren (weet het, de achterkant moet nog) de auto afgespoeld en helemaal gewassen :

P1130124.jpg



Wat een beading geeft die DGPS3 zeg !

P1130127.jpg


P1130128.jpg



Na het droog afspoelen de auto heel licht afgenomen met een Miracle dryer en de auto in de garage gezet :

P1130129.jpg


Ondertussen de DAP900 omgebouw naar een kleine backingplate en met een rode pad machinaal de Fuzion (wax) aangebracht. In de tijd dat deze wax moest kuren vast alle plastic delen en het hemeltje afgenomen met IPA 1:20 om alle cockpitspray en plastic shine achtige zaken te verwijderen.

Na het uitbuffen van de Fuzion werdt het tijd voor de binnenkant.
De leren delen heb ik eerst gereinigd met Swissvax Leather Cleaner en bijbehorend borsteltje.
Na het zachtjes inborstelen met een katoenen Swissvax doek de leren delen afgenomen en deze voorzien van Swissvax Leather Milk. Dit is opgebracht met een badstoffen Swissvax sponsje.

Ondertussen had Wilma de auto uitgezogen en alle kunstof delen in de Natural Look gezet.

P1130131.jpg


P1130135.jpg


P1130136.jpg


P1130137.jpg


P1130138.jpg



Na 2 uur mochten we de delen die behandeld waren met Swissvax Leather Milk weer gebruiken en konden we even wat foto's van de Astra schieten. Helaas bleek de Brinkmann niet meer aanwezig (is gisteren met de eerste spullen weer richting loods gegaan).
We hebben geprobeerd om het in de volle zon te doen maar de camera werdt steeds overbelicht (was inmiddels 17:00uur). Ik zal proberen om morgenavond wat foto's met de Brinkmann erbij te schieten.

P1130140.jpg


P1130142.jpg


P1130143.jpg


P1130144.jpg


P1130145.jpg


P1130150.jpg


P1130151.jpg


P1130152.jpg



Dit zijn de delen waar de schades opzitten / zaten:

P1130146.jpg


P1130147.jpg


P1130148.jpg


P1130149.jpg



Morgen krijgt de Astra een motorische detailbeurt in de vorm van groot onderhoud, vrijdag wordt de laatste hand gelegd aan bepaalde delen waaronder de voorbumper en de chromen grille. Deze wil ik verwijderen en eens machinaal met de DAP onder handen nemen ivm de krasjes die ik handmatig nog niet helemaal weg krijg.
 
Juffer1 zei:
morgen krijgt de Astra eerst een grote beurt waarna ik gelijk bij de monteurs even ga navragen wat ik wel en wat ik zeker niet mag natmaken.

Hoi, heb je met de monteurs gesproken?