• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

(P)review: Polishing Power Pro900 rotary by Carclean.com

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Disclaimer: ik ben geen werknemer van Carclean.com, laat staan bevriend met/familie van een vd werknemers, en ik ondervind geen enkel voordeel in financieel, voorkeursrecht of sexueel oogpunt. Ik ben een klant van Carclean.com, net zoals ik klant ben bij nog vele andere bedrijven actief in het detailing, en ben onafhankelijk actief op meerdere fora. Ik verkondig mijn mening zoals ik dat voel, prijs een dienst/product/bedrijf aan zoals ik dat ervaar, en ben niet bang kritische vragen te stellen bij wat dan ook op dit gebied. Ik heb ervaring met diverse rotary's, waaronder de Festool RAP, AEG PE150 en de Flex 3403.

Dat Carclean.com mij vroeg hun pre-productiemodel van de Pro900 rotary te testen houdt een risico in, en Tim ging hiermee akkoord. May god have mercy on their souls :grinning:

Toncoronel had er al een stukje over geschreven: KLIK

Dus... Daar waar wij allemaal voor zijn gekomen is de komende Pro900 rotary van Carclean.com.
Een compacte rotary met het gewicht en omvang van de Dap500/Das6/G220, met een 900watt (goh...) motor. 4 meter snoer, 5" backingplate, circa 2 kilo gewicht, soft-start systeem (erg fijn), D-beugel aan de voorkant, snelheidsversteller aan de achterkant.
IMG_8589.jpg


Eerst maar eens een achterklep van een Audi a6 ernstig mishandelen met een sleutel, en we gaan er 'boter, kaas en eieren' op spelen.
IMG_8580.jpg


Met een Kompressor 6" gele cuttingpad en Monello Inizio de 1e hit:
IMG_8584.jpg


Het verstellen van de snelheid gaat niet HEEL eenvoudig op eerste oogopslag, maar dat heeft allemaal met techniek te maken. Gewoon proberen Tinus, niet zeiken :grinning:. Geluid is aangenaam laag; net als de Dap/das/g220
IMG_8585.jpg


Opschakelen naar stand 4 (denk 1500 toeren?), en vol erop drukken:
IMG_8586.jpg

Ja, de snelheid zakt iets in maar dat valt me reuze mee. Ik had niet de behoefte om een stapje hoger te gaan. Geluid blijft aangenaam laag; ik heb een hekel aan hard of snerpend geluid. De machine werd wat onrustig omdat ik m'n balans in de machine nog niet had gevonden. Dat is een debet aan het korte model; een lange rotary vind ik eenvoudiger in balans te houden.

De krassen waren zoals verwacht nog niet weg; even een schaapje erbij
IMG_8603.jpg

IMG_8589.jpg

IMG_8599.jpg

Direct een mooie gelegenheid om te spelen met de D-beugel aan de voorkant door hem wat hoger te zetten. Dat beviel al een stuk beter, en meer controle. Op deze manier lukte me het eenvoudig om de snelheid makkelijker te verstellen tijdens het polijsten; ene hand op de D-beugel en met de andere hand de machine loslaten en de snelheid aanpassen.
IMG_8611.jpg

IMG_8612-1.jpg


Daarna een Kompressor 6" oranje lightcut met Monello Mezzo met stand 4-3:
IMG_8601.jpg

IMG_8597.jpg

Ah, al een stuk beter! Machine is lekker licht, en zeker vanaf stand 3 eenvoudig te controleren, zelfs met 1 hand (niet dat je dat ooit doet voor de grap...). Je hebt snel de neiging om met je hand over de koelsleuvel te gaan, maar ook dat is een kwestie van techniek en je handen iets anders plaatsen. Na 2 minuten was ik er al aan gewend. De machine werd nooit heet, zelfs niet toen ik expres een paar minuten met m'n hand de koelsleuvel afdekte.

Als laatste de groene light polishing Kompressor 6" pad met Monello Finale
IMG_8609.jpg


Sommigen kunnen het nog steeds niet geloven wat Tinus allemaal voor elkaar krijgt :grinning:
IMG_8608.jpg


Eindoordeel:
Ondanks dat het een pre-productiemodel is, heb ik geen gekke dingen aan de machine zelf kunnen ontdekken. Prima afgewerkt, geen slecht passende delen, of wat dan ook.
De machine ervaar je als een Dap500 die cocaine heeft gesnoven, en een jaar op de sportschool heeft gezeten... Net zo groot, net zo zwaar als de Dap500, maar dan met veel meer power en soms lijkt het net een rotary....

Want het is een rotary, maar dan compact en licht! Wel de cuttingpower van een ronddraaiende pad ipv zigzaggend zoals een dualaction, toch warmte kunnen genereren in je polijstproces, en alle mogelijkheden van een rotary boven een dualaction.
Hij is veel goedkoper dan welk A-merk rotary, in veel gevallen een stuk lichter en compacter, gewenning gaat sneller omdat je de Dap al gewend bent.

Als ik het afzet tegen de machines die ik gewend ben valt de Pro900 echt mee. Ik was een beetje sceptisch, maar je moet de prijs/kwaliteitverhouding nooit vergeten bij deze machine. Wel moet je je techniek qua houding en balans aanpassen aan deze machine gezien de lengte van de machine en de snelheidsversteller op de achterkant; kwestie van een half uur oefenen en dan kan je het net als bij een a-merk. Qua prijs en prestaties vult de Pro900 exact het gat tussen de budgetrotary's en de AEG's/Festools/Flexen/etc; precies de markt van de meeste detailers in Nederland. Toch goede prestaties (ok, niet de allerbeste misschien), en voor "Jan Detailert met de pet" die eens per maand de rotary pakt toch even wat beter dan de budgetrotary van de bouwmarkt.

+ goede resultaten
+ laag gewicht
+ prijs
+ wie de Dap kent, gaat dit ding bevallen
- techniek aanpassen; combinatie power/compact model betekent je balans vinden en vasthouden.
- waarom nog niet verkrijgbaar verdorie?

Tip van Tinus:
IMG_8610.jpg


Mag ik nou die gay outfit weer uit? :grinning:
 
Mooie review! Later zelf nog bezig geweest met de juiste techniek om hem vast te houden. Heb je die eenmaal gevonden dan heb je totaal geen problemen met de balans meer.
 
Leuke review :)

Maar heb je daar nou heel goed over nagedacht vantevoren? Je witte overhemd aantrekken als je met de machine aan de slag gaat ;)
 
Lekker Tinus, mooie (p)review en extra aanvulling op hetgeen TonCoronel had gemaakt.
Ik denk dat iedereen zelf is moet ervaren hoe de Pro900 voelt en werkt in vergelijking met een ander merk.
Een houding/balans is nl. moeilijk te omschrijven, beter zelf te voelen.
Je hebt het over de prijs, maar is die al bekend gemaakt? Ergens tussen de budgets en de A-merken in, dat vind ik een ruim gat ;) Kan hier concreet iets over gezegd worden?
 
Vernieuwen? In de zin van... ?

De rotary is een testmodel ;)

Ik neem aan dat de definitieve versie ook de CC kleuren krijgt zoals de DAP.

De pre DAP was ook geheel zwart ;)
 
Duidelijk verhaal Tinus.

De andere manier van vastpakken zal de meeste van ons waarschijnlijk niet eens opvallen, daar velen hier - waaronder ik zelf - geen rotary hebben en dus geen verschil kunnen vaststellen

Draait deze rotary langzamer dan een normale rotary (Flex, Festool, etc), met andere woorden: is deze wat meer idiot proof dan de bekende apparaten? (uiteraard niet zo fool proof als de DAP ;) )
 
Een lagere snelheid heeft niet perse te maken of zo'n machine veiliger zou werken dan een andere; het gaat met name om de draaiende beweging die warmte genereerd en elke rotary heeft dezelfde beweging (in een circeltje).

Wel vind ik dat sommige rotary's erg hard kunnen (> 1800 toeren), en dat gebruik ik in de praktijk eigenlijk nooit. Een lage snelheid (
 
Okay, bedankt. Het ging mij inderdaad om de snelheid en daarmee dus de warmte-ontwikkeling en de kans op mogelijke lakschades. Ik kan me nog herinneren van de detail job van mijn auto vorig jaar met Dennis, dat de rotary wel erg gemakkelijk gaat en daar schuilt juist het gevaar voor diegenen die gaan beginnen met een rotary.
 
Geweldige (p)review.
Dit gaat ook een hardlopertje worden zodra de definitieve versie klaar is.
Wanneer staat dat in de planning eigenlijk???
 
Zeer duidelijke review.:)^ Ik ben toch nog niet over de streep getrokken betreft het kopen van een betere rotary. Ik heb al een rotary (ferm) maar wil in het voorjaar toch een betere kopen ivm het terug lopen in toeren. Nu is het wel duidelijk wat de ervaren detailer bedoeld met het behouden van je toerental. Het is natuurlijk wel zo dat je toch voor het zekere een lakmeter bij de hand wil houden ivm de power van de rotary. Misschien een aanbiedings kit maken icm een lakmeter:grinning: . Waarom word er eigenlijk niet gekozen om een paar merk toestellen (meest gangbare ) op voorraad te nemen ?
 
@chost

Een (betaalbare) lakdiktemeter zegt weinig, behalve dat je ermee schades kunt opsporen, maar wat betreft detailing kun je hiermee niet zien wat de verhouding is tussen plamuur,grondlak, kleurlak en blanke lak...

De waarde moet wel heel laag zijn wanneer hier alarmbellen mee kunnen gaan rinkelen.:roll

Of zie ik dat als onervaren DAPper verkeerd?:weetniet