De Introductie
Begin mei maakte Poorboy's World een aankondiging dat ze de SSR serie hebben vernieuwd. De nieuwe SSR's zouden een nieuwe maar vooral verbeterde inhoud hebben in de vorm van "micro en nano polishing poeders". Dat klinkt misschien als hogere wiskunde, maar het komt erop neer dat er -volgens Poorboy's World- nu ook op zeer harde lakken goed gefinisht kan worden en tevens een prachtige glans achterlaat. Veel belovend of mooie verkooppraat? Tijd voor de ultieme test!.
Fysische eigenschappen
Dat Poorboy's nog steeds het "no nonsense" merk is blijkt wel weer uit het uiterlijk vertoon van de nieuwe SSR's. Dezelfde flesjes, dezelfde tekst, en alleen de kleur is anders. Dit is gedaan om geen verwarring te zaaien tussen de 'oude' formule en de 'nieuwe' formule. De nieuwe kleuren vallen het best te omschrijven als gifgeel en mintgroen. Handig, want als het op geur aankomt matcht de nieuwe SSR1 het meest naar een fris citroen geurtje, en lijkt de SSR2 wel wat van guave weg te hebben. Een fruitige bedoeling dus nog steeds bij Poorboy's World
De viscositeit van de nieuwe broer en zus is vergelijkbaar met hun oudere familieleden. Ik heb hier op het forum wel is iets gelezen dat de SSR vrij waterig was, maar dat is bij deze SSR's absoluut niet het geval. Ik kan op m'n werk dankbaar gebruik maken van alles wat ook maar een beetje te maken heeft op het gebied van het testen van fysische- en chemische-eigenschappen in ons lab.
Zodoende dus 2 samples meegenomen en tot de conclusie gekomen dat de viscositiet van beide SSR's schommelt tussen de 12.400 en 15.000 Pa.s (even ter vergelijking: water heeft een viscositeit van slechts 0,001 Pa.s)
De voorbereidingen
Omdat het hier om een vergelijkende test moest gaan tussen de oude en de nieuwe SSR's wilde ik in eerste instantie 2 testspots maken naast elkaar. Later zat ik me te bedenken dat het misschien wel logisch was om ook de Menzerna's er naast te zetten (Super Finish naast SSR 2 en de Final Finish naast de SSR 1) om zo ook het verschil in finish aan te kunnen tonen. Na wat pas en meetwerk op de testobjecten uiteindelijk 6 testspots ingericht. Om het voor mezelf enigzins overzichtelijk te houden en de before & after pics goed te kunnen onderscheiden, gelijk maar ff aan de knutsel geweest om wat labeltjes te maken.
Aangezien deze review/test zo objectief mogelijk moest worden om te kijken wat de nieuwe SSR's op verschillende lakken/merken deed heb ik 3 auto's naast elkaar gezet:
- Auto 1 - Opel Astra station, bouwjaar '98, bordeauxrood, 2K mettaliclak
- Auto 2 - Volkswagen Golf Cabriolet, bouwjaar '86, havannabruin, singlestage lak
- Auto 3 - Fiat Punto, bouwjaar '97, zilver/grijs, 2K mettaliclak
Hoewel de cabrio al meerdere malen als testobject was gebruikt en er de laatste tijd bijna geen swirls meer te bekennen waren, wilde ik deze toch gebruiken vanwege het fenomeen "VAG-lak".
De Astra en de Punto daarentegen konden nog wel een opfrisbeurt gebruiken:
De motorkappen van de 3 auto's eerst maar is flink gewassen met Meguiar's Shampoo Plus en de Bone van Cobra. Vervolgens alles gedroogd met de Watermagnet en alle 3 de kappen gekleid met de Dodo Gentle Grey icm de Meguiar's Last Touch.
Toen dat voor mekaar was de 6 testspots opgezet en alle voorzien van de labeltjes. De SSR's in het midden en links daarvan de Menzerna's.
Aan de slag
Om de test helemaal eerlijk te laten verlopen gebruik gemaakt van nieuwe pads en doeken. Dit om enige vorm van "kruisbesmetting" te voorkomen. De beide SSR 2's zijn verwerkt met een Cobra Cross Groove Light Cutting pad (oranje), de SSR 1 met een witte Lake Country Polishing pad. De Menzerna's heb ik verwerkt met resp. een witte Lake Country Polishing pad en een zwarte Cobra Finishing pad.
Begonnen met de Astra en de oude SSR1. Dit was natuurlijk een bekend verhaal, 3 kleine drupjes op de pad, iets verdelen, inwerken op stand 2, uitwerken op 5,5. Vervolgens de pad in de padwasher weer blinkend schoongedraaid en doorgelopen naar de Golf. Zelfde verhaal voor de Punto.
Nadat alle 3 de auto's hun oude SSR1 hit hadden gekregen een nieuwe pad gepakt en aan de slag gegaan met de nieuwe SSR 1.
Wederom 3 kleine drupjes van het product, verdelen, inwerken, en uitwerken. De nieuwe SSR1 werkt bijna exact hetzelfde als z'n voorganger, is te verwerken in de zon, gumt niet, en breekt mooi af. Het lijkt erop dat je met deze SSR1 iets langer kunt doorwerken, de oude SSR1 stoft soms een beetje. Ik zeg met name lijkt, want ben er niet 100% zeker van.
Na alle 3 de auto's te hebben bewerkt met de nieuwe SSR1 was het tijd voor de oude SSR2. Een nieuwe oranje Cobra pad op de DAP geplakt en wederom 3 apllicaties SSR 2 aangebracht op de 3 testauto's.
Logischer wijze was de volgende stap dus de nieuwe SSR2. Nadat ook dit was gebeurd aan de gang gegaan met de Menzerna Super Finish, en tenslotte op de laatste testspot de Final Finish verwerkt. Om er zeker van te zijn dat er stiekum geen fillers in de swirls zaten verstopt, op alle 3 de kappen een IPA-wipe down gemaakt. Net op tijd dus, want Nederland zou Nederland niet zijn als er tussen het schamele beetje zon van vandaag natuurlijk weer is een dikke plensbui naar beneden moest komen. Als de sodemieter de schuur in gerend en alles weer opgeruimd. En toen was het wachten op de zon.....
De resultaten
Na ruim een uur, toen er eindelijk weer blauwe lucht aan de horizon verscheen, en er volgens buienradar over precies 30 minuten een volgende wolkbreuk zou naderen, gauw de camera gepakt en naar buiten gesjeesd. Omdat de zon inmiddels verder naar het westen was gedraaid heb ik 1 voor 1 de auto in de zon gereden en gauw wat foto's gekiekt.
Here we go!
Auto 1 - de Astra.
Voor wat betreft de SSR1 helaas geen noemenswaardige verschillen op het eerste oog. Het lijkt of de nieuwe SSR 1 een iets zachtere finish geeft dan z'n oudere broer, maar als het op het verwijderen van swirls aankomt scoren ze absoluut gelijk
Ik merk niks van de verbeterde nano of micro toevoegingen, de finish blijft gelijk aan die van de oude SSR1.
Dan de SSR2. Jawel....resultaat! Daar waar de oude SSR2 misschien niet direct overweg
kon met hardnekkige swirls, doet z'n jongere zusje hier heel goed d'r best. De swirls zijn voor 95% verdwenen. Ik miste alleen in dit geval het nieuwe nano/micro verhaaltje, want van een "smooth-finish" is hier geen sprake. Deze jongedame bijt zo hardhandig van zich af dat je -mits je met je neus erboven op gaat staan loeren- diverse miniscule krasjes ziet oftwel de bekende marring. Nabehandelen met een fijnere combi is in dit geval dus absoluut noodzakelijk wil je voor die super-strakke-gladde-finish gaan.
Tenslotte de Menzerna's ter vergelijking. En ja...dat moet toch echt gezegd worden, ze finishen echt mooier dan de SSR's.
De Superfinish naast de nieuwe SSR2 is een wereld van verschil, vergelijk zelf even de foto's.
Mezerna is strakker, gladder, en heeft totaal geen last van enige marring.
Auto 2 - de Golf.
Op de Golf lijkt de nieuwe SSR1 beter z'n werk te doen dan op de Astra. Zeg me alsjeblieft dat het verschil 'm zit in de singlestage lak of 2K lak, want een andere reden zou ik je niet kunnen geven op dit moment. Oké, een geoefend oog zou misschien zien dat de nieuwe SSR1 eigenlijk nog wel een tikkie strakker had gekunt, maar in vergelijking met de oude SSR1 is er toch echt wel een kleine verbetering te zien.
Ditzelfde geldt voor de nieuwe SSR2. Het verwijderen van de swirls is voor 80% gelukt, nabewerken met een lichtere combi is wederom noodzakelijk.
Auto 3 - de Punto.
De SSR1 geeft net als bij de Astra een minimaal verschil weer, de swirls zijn voor 50% verwijderd, maar mooi is anders. De SSR2 doet ook hier weer flink z'n best. Swirls zijn voor 95% verdwenen, wat achter blijft is de marring die er met alle gemak is uit halen met een lichtere combi.
Conclusie
Zo eens in de zoveel tijd moet een merk/product zich vernieuwen om zichzelf weer een beetje in de kijker te zetten.
"I could not resist the temptation to upgrade the products" werd er bij Poorboy's World gezegd, en dat valt natuurlijk best te verklaren. Iedereen is opzoek naar dat kleine beetje meer, het ultieme product om swirls te verwijderen, de eeuwige uitdaging om uiteindelijk te kunnen zeggen: Jaaaaaaa, dit is 'm !!!!
De vraag die ik nu dus moet beantwoorden: Is dit 'm echt? :weetniet
Het antwoord is tweeledig. In de zoektocht naar vernieuwing en verbetering in de grote wereld van het detailen is het verdomd moeilijk om jezelf te onderscheiden van de rest. Toegeven: Poorboys weet zich bizar goed te onderscheiden door hun succesformule Not Much Money, But What a Shine! flink uit te buiten met allerlei middelen voor in en rondom je heilige koe. Dat de Poorboy's SSR serie één van hun paradepaardjes is staat wel vast, bijna iedereen hier gebruikt het of heeft het wel is gebruikt.
De nieuwe SSR's passen voor wat dat betreft dus heel goed in dit rijtje thuis. Goed verwerkbaar, vriendelijk in gebruik, voorzien van de laatste technieken en dingetjes, helemaal weer up 2 date dus.
Feitelijk gezien is het natuurlijk een beetje een ander verhaal. Ik ben over de nieuwe SSR1 minder te spreken dan over de SSR2. De nieuwe 1 doet misschien wel voorkomen alsof hij compleet vernieuwd is, maar afgezien van de kleur heeft ie op mij geen overweldigende indruk achter gelaten. Oh ja, ten op zichte van de oude SSR1 constateer ik een minimale vooruitgang, maar in vergelijking met de Menzerna Final Finish heeft de nieuwe SSR1 nog een lange weg te gaan. Gelukkig dat ze bij Poorboy's ook nog een Proffsional Polish hebben, die zou i.c.m. de licht groene Lake's pad uitkomst kunnen bieden.
De SSR2 daarentegen heeft meer m'n intresse gekregen. Niet zo zeer dat ie perfect afwerkt en finisht, dat moet sowieso wel met een lichtere combi, maar het lijkt erop also de cutting van de nieuwe SSR2 drastisch is verbeterd. Ik zou bijna willen beweren dat ie gelijk staat aan de SSR2,5 zo goed als ie de swirls weg weet te werken. Wegwerken van de swirls, en dan ook nog is geen lichte haze achterlaten (wat we bij de 2,5 wel is hebben gezien). Ook de vergelijking in finish met de Menzerna Super Finish is lang zo gek nog niet, als je de marring van de nieuwe SSR2 ff achterwege laat doet ie bijna niet onder aan de Super Finish.
Tot zover deze
Bedankt voor het lezen, graag tot een volgende keer!
Greetings,
P@rick