• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuze machineset

Machine en Producten/accessoires


  • Totaal aantal stemmers
    18

TiePie

Detailing addict
20 jan 2013
44
50
Berghem, Noord Brabant
Hallo,

Al een geruime tijd maak ik met plezier gebruik van de DAP900 met Monello pads en polijstmiddel maar wil toch graag overstappen naar een Rupes nadat ik er op dit forum een aantal dingen over gelezen heb.

Ik heb echter nog niet mijn keuze kunnen maken omdat ik nog twijfel over het type apparaat. En ik vroeg mij iets af over polijstmiddelen maar dat heb ik niet kunnen vinden op het forum. Misschien dat de keuze door input van jullie makkelijker gemaakt kan worden. Ik zou graag jullie mening willen over de volgende zaken:

Wat is een slimmere keuze: de LHR15 MKII of de LHR21 MKII?
Geeft de extra uitslag zoveel voordeel dat het de meerprijs waard is?

Ik heb nergens op dit forum iets kunnen vinden over de polijstmiddelen die bij de (Deluxe) Kits erbij zitten. (Kan aan mijn zoekkunsten liggen ;) ) vandaar mijn volgende vraag:
Zijn de Rupes polijstmiddelen en pads fijn om mee te werken of adviseren jullie om liever alleen het apparaat te bestellen en los erbij de pads / producten van Scholl of Monello?

Gezien het om een flinke smak geld gaat wil een weloverwogen beslissing maken alvorens te bestellen.

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn over de gestelde vragen!

Alvast bedankt voor de reacties!

Mvg Tibo
 
Als je het als enige apparaat gebruikt zou ik voor de 15 gaan. De 21 is dan voor het mooie te groot om hele auto's te doen. Hij is makkelijk voor de motorkap dak en andere vlakke delen, maar op een bumper kan hij (vind ik) vrij onhandig zijn. Tevens kan je naar mijn mening ook minder goed bij randjes komen met de grotere uitslag.
De polijstpasta van rupes is goed en heb ik niks op aan te merken. Toch vind ik de Scholl serie toch net iets beter. Stoft naar mijn mening ook iets minder. Maar de bijbehorende pads en polijstpasta zijn zeker goed om het begin mee vooruit te kunnen en als dat op begint te raken te gaan kijken welke andere producten je fijn vind.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: TiePie
Ik zat met hetzelfde dilemma (alleen toen de mk1 versies). Ik heb beide bij CC in de winkel getest en ben uiteindelijk voor de 15 gegaan, omdat deze net wat hanteerbaarder is en net wat mooier loopt. Bij grote vlakken zou een 21 fijner zijn, maar bij alles met een beetje bolling en ronding is de 15 weer fijner. De 21 is geweldig om meters te maken op een dak, motorkap of zijkant, de 15 is net wat flexibeler te gebruiken.

De 21 zou een nog iets betere finish geven op bepaalde donkere uni lakken, maar ik heb de 15 nog nooit op foutjes kunnen betrappen wat dat betreft. Zelfs een uni zwarte werd echt ongeloofelijk mooi. Tevens gaan pads iets langer mee op de 15.

De compounds van Rupes zijn heel fijn, de zachte pads ook. De blauwe is iets minder (slijt heel hard), maar voor de grove correctie ben ik inmiddels over op Meguiar's Microvezel, maar wel met rupes compound. De corrigeren veel beter en geven ook nog een mooiere afwerking. Enige nadeel is dat ze iets meer spetteren dan foam. De witte en gele pad van rupes zijn echt geweldig. Net als de finishing compounds. Grote voordeel is dat ze op waterbasis zijn. Na het polijsten even wassen met een lauw/warm sopje en alles is eraf.

De complete kit vind ik zeker een aanrader, vooral ook door de prachtige en handige tas. Pak daar een setje MF pads voor de grove correctie bij en je hebt alles wat je nodig kunt hebben.
 
  • Leuk
Reactions: TiePie
Hij is makkelijk voor de motorkap dak en andere vlakke delen, maar op een bumper kan hij (vind ik) vrij onhandig zijn. Tevens kan je naar mijn mening ook minder goed bij randjes komen met de grotere uitslag.

ik heb een kleinere plate op de 21" gezet en die draait prima op bumpers hoor (mits wat oefening en voorzichtig zijn ;) )
Voor de smallere delen op bumpers enzo heb ik een Rupes Mini.

Qua pads kan ik de Microvezel pads en bijhorende compounds van Meguiars aanraden.
Bestaan in 5" en 6" (cutting en finnishing)
Compounds zijn dan D300, M105 en M205, finnishing wax is de D301.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Iedereen alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.

@m@rio : het is zeker niet alleen voor mijn eigen auto. Ik heb nog een ouder type DAP900 en wil graag iets hebben met wat meer ergonomie.
bedankt voor de tip van de pads!

@EJ2NH503P : Thanks voor deze beschrijving en jouw ervaring. Dit maakt het al een stuk makkelijker om een keuze te maken ook wat betreft extra accessoires.

Vooralsnog gaat mijn voorkeur dan uit naar de 15.

Ik zat daarnaast ook te denken dat ik evt. wel voor de 21 ga en dan op mijn DAP900 een kleinere plate zet voor de moeilijkere stukken van bumpers en dergelijke. Zou dit een logische keuze zijn of is de "veilige allround keuze" de 15?

Nogmaals bedankt!
 
Bij Carclean in de winkel kun je beide machines inderdaad testen. Dat heb ik ook gedaan en zodoende bij de LHR 15 uitgekomen.
 
Hey TiePie,

Een tijdje terug heb ik ook met het dilemma gezeten; ''Een andere machiene''

Mijn keus is inmiddels gevallen voor de Rupes 21 (MarkII). De reden hiervoor was dat ik mijn in een jaar tijd prima heb kunnen redden met de DAP900 V3 die ik als eerste had en deze zelfs niet met de kleinere plate heb gecombineerd. Alles ging prima met de standaard backingplate.

Ook ik heb bij CC in de showroom wat geprobeerd met de Rupes machines om een beter beeld te krijgen.

Zonder er weer een typisch lang verhaal van te maken, kan ik je in het kort mijn visie meegeven;


Ik zat daarnaast ook te denken dat ik evt. wel voor de 21 ga en dan op mijn DAP900 een kleinere plate zet voor de moeilijkere stukken van bumpers en dergelijke. Zou dit een logische keuze zijn of is de "veilige allround keuze" de 15?

* In jouw geval; De ergonomie is van de oudere DAP-modellen niet echt wenselijke, dus als je jouw DAP helemaal wilt vervangen voor een andere machine, dan zou ik kiezen voor de Rupes 15. Deze loopt simpelweg lekkerder/voelt solider als een DAP en daarnaast natuurlijk de hogere uitslag.
De Rupes 15 zal dan, enigszins, jouw enigste machine zijn en dan kan de Rupes 21 nét wat tekort schieten qua gebruiksgemak. Ikzelf combineer hem dus met de DAP900 V3 en die combinatie is genoeg om alles aan te kunnen.

* De Rupes 15 is meer all-round in te zetten. Echter kan ik mij ook prima redden met de 21 op panelen die al snel ''te klein'' of ''te rond'' worden bestempeld.

* Mijn huidige setup is een DAP900 V3 met Raffini Foam Pads (2 plates) + een Rupes 21 met Lake Country Orbital Foam pads. (2 plates)
De Rupes 21 draai ik zelfs met 7'' pads en dat is GROOT, maar kan mij dus prima redden en als het tóch makkelijker is op bepaalde momenten, dan pak ik de DAP erbij met eventueel de kleine plate.
Zo heb ik recent nog een Porsche vrijwel geheel met de Rupes 21 gedaan, ondanks de vele ronde vormen. Alléén daken en andere vlakke panelen kunnen doen, dat is niet helemaal aan de orde, maar zit een kern van waarheid in. Zo kun je met een standaard 5,5'' pad op een DAP bumpers/stijlen prima doen, maar het zou logischer zijn en lekkerder werken als je de kleine plate er effe op zet, bijvoorbeeld.

Met de Rupes 21 een de bovenrand van een bumper doen, dat is niet altijd even lekker. Echter heeft de MarkII 30% meer koppel en kun je aardig druk zetten, of lomp doen, voordat de rotatie word gestopt/geremd. Het is dus wel mogelijk, maar ikzelf pak dan mijn oud vertrouwde DAP erbij die 9/10 keer de kleine late erop heeft zitten.

* Qua pads/product heb ik gekozen voor Lake Country Orbital Foam pads (grofweg; Blauw corrigeren, Oranje Finishen) i.c.m. met de Scholl-producten S3 en S30. Scholl gebruikte ik ook al met de DAP + Foam en als back-up de Monello-producten.
De LC pads hebben een trapezevorm om de uitslag aan te kunnen en inderdaad een koelgat. In mijn geval gaan ze voorlopig wel even mee, ondanks de grotere uitslag waar ze meer klappen van te verduren krijgen, zeg maar. (Ik vervang en was mijn pads tijdens het polijsten regelmatig om de werking te behouden en slijtage te beperken)

Inmiddels heb ik van een Forumlid een kleinere backingplate mogen overnemen die op de Rupes 21 past. Deze plate heeft dezelfde maat als de standaard DAP-plate en ik wil deze gaan gebruiken om eens de MF-pads uit te proberen.

Zelfde maat backingplate als ik gewend was, maar wel de grotere uitslag en is de Rupes 21 ook weer breder inzetbaar.



Greetz
 
Edit; Ik heb mij laten vertellen dat machines met een grote uitslag, misschien geldt dit alleen voor de 21, de voorkeur hebben om met polijstmiddelen te werken op waterbasis. De Monello-lijn is bijv. op oliebasis.

Recent heb ik een lastig Audi S4 gedaan en toen heb ik om problemen op te kunnen lossen juist weer wél gewerkt met Monello op de Rupes 21, waar de Scholl zoals altijd uitstekend zijn werk deed, bij de betreffende lak flink kon corrigeren, maar ook voor witte vegen/wazen/etc zorgde.
 
MF paus werken prima. Ik heb zelf de 15, heb hier voor gekozen omdat je hiermee makkelijker bijvoorbeeld tegen stootlijsten kan polijsten.
 
@TiePie Jij hebt het type wat op een DAP500 lijkt? Is dat de V1 toevallig?

Het is wat @EJ2NH503P zegt, de LHR15 is heel goed hanteerbaar, die machine is zó uitgebalanceerd, je merkt een wezenlijk verschil met de DAP die je nu gebruikt.
De LHR21 heeft standaard een 150mm backinplate, dus je zou een kleinere op de DAP kunnen zetten ja. Misschien woont er iemand bij jou in de regio met een 21? Je kan vragen of je die eventjes kan testen. Bij CC kan dat wellicht ook wel.

Succes met het maken van een keuze;)

Klopt helemaal ik heb het type dat lijkt op de huidige DAP500. Doet prima dienst maar inderdaad niet heel makkelijk hanteerbaar zeker nu ik meerdere auto's per week/maand doe.


Hey TiePie,

Een tijdje terug heb ik ook met het dilemma gezeten; ''Een andere machiene''

Mijn keus is inmiddels gevallen voor de Rupes 21 (MarkII). De reden hiervoor was dat ik mijn in een jaar tijd prima heb kunnen redden met de DAP900 V3 die ik als eerste had en deze zelfs niet met de kleinere plate heb gecombineerd. Alles ging prima met de standaard backingplate.

Ook ik heb bij CC in de showroom wat geprobeerd met de Rupes machines om een beter beeld te krijgen.

Zonder er weer een typisch lang verhaal van te maken, kan ik je in het kort mijn visie meegeven;




* In jouw geval; De ergonomie is van de oudere DAP-modellen niet echt wenselijke, dus als je jouw DAP helemaal wilt vervangen voor een andere machine, dan zou ik kiezen voor de Rupes 15. Deze loopt simpelweg lekkerder/voelt solider als een DAP en daarnaast natuurlijk de hogere uitslag.
De Rupes 15 zal dan, enigszins, jouw enigste machine zijn en dan kan de Rupes 21 nét wat tekort schieten qua gebruiksgemak. Ikzelf combineer hem dus met de DAP900 V3 en die combinatie is genoeg om alles aan te kunnen.

* De Rupes 15 is meer all-round in te zetten. Echter kan ik mij ook prima redden met de 21 op panelen die al snel ''te klein'' of ''te rond'' worden bestempeld.

* Mijn huidige setup is een DAP900 V3 met Raffini Foam Pads (2 plates) + een Rupes 21 met Lake Country Orbital Foam pads. (2 plates)
De Rupes 21 draai ik zelfs met 7'' pads en dat is GROOT, maar kan mij dus prima redden en als het tóch makkelijker is op bepaalde momenten, dan pak ik de DAP erbij met eventueel de kleine plate.
Zo heb ik recent nog een Porsche vrijwel geheel met de Rupes 21 gedaan, ondanks de vele ronde vormen. Alléén daken en andere vlakke panelen kunnen doen, dat is niet helemaal aan de orde, maar zit een kern van waarheid in. Zo kun je met een standaard 5,5'' pad op een DAP bumpers/stijlen prima doen, maar het zou logischer zijn en lekkerder werken als je de kleine plate er effe op zet, bijvoorbeeld.

Met de Rupes 21 een de bovenrand van een bumper doen, dat is niet altijd even lekker. Echter heeft de MarkII 30% meer koppel en kun je aardig druk zetten, of lomp doen, voordat de rotatie word gestopt/geremd. Het is dus wel mogelijk, maar ikzelf pak dan mijn oud vertrouwde DAP erbij die 9/10 keer de kleine late erop heeft zitten.

* Qua pads/product heb ik gekozen voor Lake Country Orbital Foam pads (grofweg; Blauw corrigeren, Oranje Finishen) i.c.m. met de Scholl-producten S3 en S30. Scholl gebruikte ik ook al met de DAP + Foam en als back-up de Monello-producten.
De LC pads hebben een trapezevorm om de uitslag aan te kunnen en inderdaad een koelgat. In mijn geval gaan ze voorlopig wel even mee, ondanks de grotere uitslag waar ze meer klappen van te verduren krijgen, zeg maar. (Ik vervang en was mijn pads tijdens het polijsten regelmatig om de werking te behouden en slijtage te beperken)

Inmiddels heb ik van een Forumlid een kleinere backingplate mogen overnemen die op de Rupes 21 past. Deze plate heeft dezelfde maat als de standaard DAP-plate en ik wil deze gaan gebruiken om eens de MF-pads uit te proberen.

Zelfde maat backingplate als ik gewend was, maar wel de grotere uitslag en is de Rupes 21 ook weer breder inzetbaar.



Greetz

Toch nog een flink verhaal geworden maar zeker nuttig! Thanks!

De poll geeft momenteel aan dat de voorkeur bij de 15 ligt maar ik zie in de reacties dat men ook zeer content is met de 21 ondanks dat deze als "te groot voor rondingen etc. wordt bestempeld.
Echter lees ik dus ook terug dat de 15 lekker hanteerbaar is en wat rustiger loopt op de lage standen ten opzichte van een 21, een eigenschap die ik ook belangrijk vind. Misschien wel meer dan een groter oppervlakte in een keer behandelen.

Makkelijk is de keuze nog altijd niet haha. :laughing:

Mijn gevoel zegt voor een 15 MKII te gaan en alsnog een kleinere plate en pads voor de DAP900.
Dit lijkt de beste keuze voor mij op dit moment gezien dat deze het meest allround inzetbaar is vanwege zijn formaat. En de DAP is dan prima voor de moelijkere plekken.

Ik kan altijd nog als ik geld teveel heb :yum een 21 MKII kopen.


Bedankt voor jullie uitstekende reacties en begeleiding. Precies daarom ben ik zo blij met Carclean en hun aanhang! :D

P.s.
Mocht iemand nog zijn of haar mening en of ervaring willen delen graag. De aanschaf is toch nog niet van vandaag op morgen!
 
Echter lees ik dus ook terug dat de 15 lekker hanteerbaar is en wat rustiger loopt op de lage standen ten opzichte van een 21, een eigenschap die ik ook belangrijk vind. Misschien wel meer dan een groter oppervlakte in een keer behandelen.

Ik heb beide machines geprobeerd en dat ''rustiger lopen'' is volledig verwaarloosbaar als je; (1) een DAP gewend bent (2) lage standen loopt de Rupes 21 ook als een zonnetje.

Ik gebruik standje 2 om polijstmiddel te verspreiden en dat gaat zonder hokken en stoten. :p
ALS ik een glaze/cleaner/wax aanbreng met de machine, lage stand, dan pak ik meestal de DAP. Uitslag is dan toch niet belangrijk.


Nogmaals wil ik aangeven dat in mijn toenmalige lange zoektocht én inmiddels mijn ervaringen jou ook de Rupes 15 zou adviseren. Ikzelf heb dus nog de DAP900 V3 erbij en de combinatie van de 2 is voor mij ideaal. Zou ik de DAP niet hebben gehad, was ik voor de Rupes 15 gegaan omdat ik anders geen tweede machine had om elkaar aan te vullen.

Ja, de Rupes 21 is goed in te zetten ondanks de vele ervaringen/inlevingen dat dit lastig kan worden op bepaalde panelen.
Ja, de Rupes 21 corrigeert en finisht als een malle, maar soms is de pad + uitslag te groot. (Mijn 7'' pads)
Ja, ik kan dit simpelweg opvangen met de DAP900 die ik erbij heb.

Ja, ik heb inmiddels een kleinere backingplate (DAP formaat) en is dit nadeel grotendeels weg te werken.
Ja, je zal dan nog meer kosten moeten maken; Backingplate, ander formaat pads.

Ja, de Rupes 15 + geschikte pads kopen en je zonder extra kosten ook prima kunnen redden met iets minder uitslag - correctie/finish.



Heb je de kleinere backingplate al uitgeprobeerd, al dan met of zonder mf pads?
Nee, nog niet. Helaas heb ik een aantal details moeten cancelen vanwege een sterfgeval in de familie. Financiën en tijd zijn wat schaars hierdoor.

Eén van deze details wilde perse dat ik de detail zou doen omdat hij heilig overtuigd was van het verschil tussen detailen en autopoetsen, maar kon niet wachten en heeft zijn auto bij een poetsbedrijf gebracht. Ik zag hem van de week rijden en het zag er goed uit. (Donkere kleur). Echter ga ik morgen deze auto opnieuw behandelen omdat de WonderGlaze of All-in-One Wax die ene regenbui niet leuk vond en de auto onder de polijstbanen en hologrammen zit...

Zodra de financiën het weer toelaten, wil ik de 125mm plate gaan proberen en daarbij ook MF-pads. Ik verwacht een aardige correctie.




Greetz
 
  • Leuk
Reactions: TiePie
@Quantoxx , hoe lang gaan de Lake Country HD pads mee op de Rupes 21, vergeleken met Monello pads op de DAP900? Zijn ze eerder versleten door de grote uitslag?
 
hoe lang gaan de Lake Country HD pads mee op de Rupes 21, vergeleken met Monello pads op de DAP900? Zijn ze eerder versleten door de grote uitslag?
Ik heb ze nog niet zo lang, maar tot op heden verwacht ik dat ze voorlopig nog wel goed zijn. De Monello - Raffini Foam pads, daar heb ik van de grofste (geel) een stuk of 4, Oranje en Wit zo'n 2, en de eerste Gele Pad heb ik nog steeds na een jaar. Na elk groot paneel c.q. vervuiling pak ik simpelweg een nieuwe en maak ze ook goed schoon. Dan doe je er wel lang mee, denk ik.

De LC pads zijn na enkele auto's en vele hits ook nog prima.


Dat is zwaar klote man. Sterkte met het verlies.
Dank je wel, Mario. Thanx voor het medeleven.