• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gevraagd bij keuze produkten voor ernstige lakconditie/ swirls.

Max Wax

Detailing rookie
14 feb 2017
26
5
Eindhoven
Hallo, op het gebied van detaillering ben ik een absolute leek. Ik heb pas geleden een citroen C5 uit 2002 gekocht en ondanks dat het geweldig rijdt is de metallic lak erg slecht onderhouden, heeft veel swirls en heeft dringend een grondige behandeling nodig. Aangezien ik een beginner ben leek het mij beter en aantal foto's te plaatsen en raad te vragen alvorens ik aan de slag ga met wellicht te groffe klei/ polijstproducten etc...

Ondanks dat het veel werk zal zijn ben ik benieuwd naar evt reakties hoe dit het best aan te pakken!

KhZOyCDD.jpg


lbHlXfjM.jpg


XrQwNdy6.jpg


wwqTR24O.jpg


4Ne0TS4s.jpg


Bij voorbaat dank....
 
Zo! Die is inderdaad lekker mishandeld!

Begin met het goed wassen van de auto.
Daarna klei je de hele lak + ruiten.
Dan maak je hem droog.
En dan ga je polijsten.
Citroen heeft meestal niet zo harde lak. Maar, hier kom je gewoon achter dmv een testspot.
Je begint met een lichte polijst combinatie. En vervolgens schaal je deze verder op naar wat grover, tot je het gewenste resultaat hebt geboekt.

Persoonlijk zou ik wel machinaal aan het werk gaan. Vooral omdat het een nog best grote auto is. En je kunt met machinaal makkelijker werken en meer correctie behalen.

Zelf heb ik een dap 900 v3 monello pakket. En dat bevalt me prima.

Wellicht dat er iemand bij jou in de buurt ook wel je auto kan behandelen. Dan hoef je ook niet alles aan te schaffen. Maar dat is persoonlijk.
 
  • Leuk
Reactions: Max Wax
Ik heb al meerdere tutorials doorgelezen maar weet niet of ik er verstandig aan doe groffe clay te nemen en tevens het grofste polijstprodukt.
Het liefst zo budget mogelijk. Is het mogelijk met sample produkten een hele auto onder handen te nemen?
 
Zo! Die is inderdaad lekker mishandeld!

Begin met het goed wassen van de auto.
Daarna klei je de hele lak + ruiten.
Dan maak je hem droog.
En dan ga je polijsten.
Citroen heeft meestal niet zo harde lak. Maar, hier kom je gewoon achter dmv een testspot.
Je begint met een lichte polijst combinatie. En vervolgens schaal je deze verder op naar wat grover, tot je het gewenste resultaat hebt geboekt.

Persoonlijk zou ik wel machinaal aan het werk gaan. Vooral omdat het een nog best grote auto is. En je kunt met machinaal makkelijker werken en meer correctie behalen.

Zelf heb ik een dap 900 v3 monello pakket. En dat bevalt me prima.

Wellicht dat er iemand bij jou in de buurt ook wel je auto kan behandelen. Dan hoef je ook niet alles aan te schaffen. Maar dat is persoonlijk.

Bedankt voor de reaktie. Het lijkt me zeer kostbaar met diverse polijstproducten af te wisselen en dacht zelf aan heavy polijst.
Ik heb het geprobeerd met Speed Shine van Valma maar dit lijkt wel milder dan mild polijstmiddel met als enig resultaat wat meer glans.
 
Enkele weken geleden heb ik ook een C5 gedaan (donker blauw tegen het zwarte aan).
Deze heb ik geclayed met Spray & Wipe icm medium Dodo Juice Supernatural clay.

Clay zou ik zeker niet te grof pakken, helemaal niet als je daarna niet (machinaal) gaat polijsten.

Na het wassen en claimen heb ik de auto gepolijst met een DAP900v3 en Monello Veloce op een oranje kompressor pad, een witte compressor pad en Monello Finale met een licht groene kompressor pad.
Alleen het polijsten was al een hele dag werk en dit is echt niet de eerste auto die ik heb gedaan. Als je dit met de hand moet gaan doen behaal je mijn inziens nooit het gewenste resultaat en ik schat in dat je zeker een dag of 3 bezig bent met alleen polijsten.
 
Enkele weken geleden heb ik ook een C5 gedaan (donker blauw tegen het zwarte aan).
Deze heb ik geclayed met Spray & Wipe icm medium Dodo Juice Supernatural clay.

Clay zou ik zeker niet te grof pakken, helemaal niet als je daarna niet (machinaal) gaat polijsten.

Na het wassen en claimen heb ik de auto gepolijst met een DAP900v3 en Monello Veloce op een oranje kompressor pad, een witte compressor pad en Monello Finale met een licht groene kompressor pad.
Alleen het polijsten was al een hele dag werk en dit is echt niet de eerste auto die ik heb gedaan. Als je dit met de hand moet gaan doen behaal je mijn inziens nooit het gewenste resultaat en ik schat in dat je zeker een dag of 3 bezig bent met alleen polijsten.

Bedankt voor de tip. Eerst was ik van plan het helemaal handmatig te doen omdat voor mij de aanschaf van een machine of het uitbesteden momenteel niet haalbaar is. Wellicht kan ik proberen ergens een polijstmachine te huren? 3 dagen is nog niet zozeer het probleem maar wel het mindere resultaat vooral omdat ik net begin.
 
Misschien een idee om aan te geven in welk deel van Nederland je woont ?

Wellicht is er een mede detailer die je hierbij kan helpen ?
 
Misschien een idee om aan te geven in welk deel van Nederland je woont ?

Wellicht is er een mede detailer die je hierbij kan helpen ?
Ik heb mijn locatie net aangepast. Omgeving Eindhoven. Heb even gekeken naar verhuur maar bouwmarkten en bo-rent verhuren geen polijstmachines voor auto's.
 
Welkom een beetje inlezen en je komt een heel eind.
Volg het stappenplan en je kent je auto niet meer terug
 
Mijn bescheiden mening: Handmatig polijsten is VEEL werk en dat maakt het er zeker niet leuker op. Dus, dan blijft er een alternatief over en dat is gebruik maken van een paintcleaner. Dit spul reinigt je lak, maar zal krasjes en dergelijken niet verwijderen. Het zal optisch al wel een verbetering zijn.

Nadat je de lak gereinigd heb, kan je de natuurlijke oliën die de lak heeft verloren tijdens zijn levensduur weer aanvullen met een Glaze. Dit product bevat veel olien en daarmee voed je de lak én kan je krasjes enigszins verhullen.

Na het voeden van de lak MOET je een wax aanbrengen, anders regent/was/etc. je deze glaze er simpelweg weer af.


Uiteraard vóór deze stappen deauto wassen en kleien.



Greetz
 
Mijn keuze tot dusver:

Monello - Dolce Verde Klei Set + 100 gram extra clay.
Monello - Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello - Raffini Finale Finishing Polish - 250ml
Monello -
Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad white

totaal: 62,95 euro incl.

Dodo Juice - Blue Velvet wax panel pot - 30ml







 
Laatst bewerkt:
Mijn bescheiden mening: Handmatig polijsten is VEEL werk en dat maakt het er zeker niet leuker op. Dus, dan blijft er een alternatief over en dat is gebruik maken van een paintcleaner. Dit spul reinigt je lak, maar zal krasjes en dergelijken niet verwijderen. Het zal optisch al wel een verbetering zijn.

Nadat je de lak gereinigd heb, kan je de natuurlijke oliën die de lak heeft verloren tijdens zijn levensduur weer aanvullen met een Glaze. Dit product bevat veel olien en daarmee voed je de lak én kan je krasjes enigszins verhullen.

Na het voeden van de lak MOET je een wax aanbrengen, anders regent/was/etc. je deze glaze er simpelweg weer af.


Uiteraard vóór deze stappen deauto wassen en kleien.



Greetz

Bedankt voor het alternatief maar als je de foto's ziet blijf je toch teveel zien van de schade die de lak opgelopen heeft. Liever wat langer bezig
dan de ergenis van de krassen etc....ik ken mezelf op dat gebied.
Ik heb nog wel geprobeerd wat krassen weg te werken maar verminderen is het enige wat me tot dusver gelukt is. Dit alles zonder kleien en achteraf gezien heeft het helemaal geen enkele zin iets te ondernemen zonder te kleien!
 
Wat je ook kunt doen, is niet in één keer de hele auto gaan polijsten, maar dat in delen doen. Franse auto's hebben over het algemeen een zachte lak, veel zachter dan bijv. mijn Skoda, maar die heb ik in eerste instantie ook met de hand gepolijst.

Mijn advies: begin allereerst met de juiste spullen om de auto te wassen (2 emmer methode, met een gritt in de emmers, washmitt, droogdoeken en een tuinslang om de auto af te spoelen). Anders maak je de auto netjes, en krijg je weer nieuwe krassen door verkeerd wassen. Vervolgens schaf je een kleiset aan (in zou of de Monelle verde klei nemen, of de Mothers Gold Clay, setje inclusief lube kost 20-30 euro). Dit zijn ook redelijk zachte kleisoorten waardoor je geen marring (soort 'schaafplekken') krijgt van het kleien, die je dan later weer weg moet polijsten. Als je met samples wil gaan werken zou ik de Poorboy's 4-step aanschaffen. Als je dan ook nog een middelgrof polijstmiddel pakt en een oranje handpad, moet je op een zachte lak behoorlijk wat kunnen corrigeren (desnoods kijk je eerst wat een witte handpad en Poorboys Professional Polish doen aan correctie). Samen met de nodige doeken moet je dan voor een bedrag onder de 100 euro een aanzienlijke verbetering van het uiterlijk van je C5 kunnen bereiken. Wat je ook absoluut nodig hebt is goede afplaktape (Colad aqua of 3M) om zwarte kunststof af te plakken omdat die anders wit wordt door wax of polijstmiddel en moeilijk weer netjes te krijgen zijn.

Als beginnende (onervaren) detailer zou ik je adviseren om de motorkap als eerste te doen: dat is een paneel dat makkelijk te doen is, goed zicht op je werk, geen lastige werkhoogte en resultaat is direct zichtbaar. Normaal zou ik zeggen als je de auto in delen doet, begin met het dak en bijv. de kofferklep, de keer erna de zijkanten enz. zodat je van boven naar beneden werkt. Als je dan een volgende deel van de auto gaat doen, de auto eerst opnieuw wassen, en de delen die je gaat detailen eerst kleien en dan pas de verbeter-stappen.
 
  • Leuk
Reactions: Max Wax en Kees-sw
Wat je ook kunt doen, is niet in één keer de hele auto gaan polijsten, maar dat in delen doen. Franse auto's hebben over het algemeen een zachte lak, veel zachter dan bijv. mijn Skoda, maar die heb ik in eerste instantie ook met de hand gepolijst.

Mijn advies: begin allereerst met de juiste spullen om de auto te wassen (2 emmer methode, met een gritt in de emmers, washmitt, droogdoeken en een tuinslang om de auto af te spoelen). Anders maak je de auto netjes, en krijg je weer nieuwe krassen door verkeerd wassen. Vervolgens schaf je een kleiset aan (in zou of de Monelle verde klei nemen, of de Mothers Gold Clay, setje inclusief lube kost 20-30 euro). Dit zijn ook redelijk zachte kleisoorten waardoor je geen marring (soort 'schaafplekken') krijgt van het kleien, die je dan later weer weg moet polijsten. Als je met samples wil gaan werken zou ik de Poorboy's 4-step aanschaffen. Als je dan ook nog een middelgrof polijstmiddel pakt en een oranje handpad, moet je op een zachte lak behoorlijk wat kunnen corrigeren (desnoods kijk je eerst wat een witte handpad en Poorboys Professional Polish doen aan correctie). Samen met de nodige doeken moet je dan voor een bedrag onder de 100 euro een aanzienlijke verbetering van het uiterlijk van je C5 kunnen bereiken. Wat je ook absoluut nodig hebt is goede afplaktape (Colad aqua of 3M) om zwarte kunststof af te plakken omdat die anders wit wordt door wax of polijstmiddel en moeilijk weer netjes te krijgen zijn.

Als beginnende (onervaren) detailer zou ik je adviseren om de motorkap als eerste te doen: dat is een paneel dat makkelijk te doen is, goed zicht op je werk, geen lastige werkhoogte en resultaat is direct zichtbaar. Normaal zou ik zeggen als je de auto in delen doet, begin met het dak en bijv. de kofferklep, de keer erna de zijkanten enz. zodat je van boven naar beneden werkt. Als je dan een volgende deel van de auto gaat doen, de auto eerst opnieuw wassen, en de delen die je gaat detailen eerst kleien en dan pas de verbeter-stappen.

Het leek mij zelf ook verstandig te beginnen met het voorzichtig bewerken van een onderdeel van het exterieur. Dit zal wel de kofferklep worden.
Bedankt voor het meedenken! Denk je dat de modo juice supernatural medium te grof is? Gezien de staat van de lak lijkt het me redelijk noodzakelijk om goed resultaat te bereiken.
 
Ik heb geen ervaring met Dodo polijstmiddelen, ik heb wel de ervaring dat iets wat op een middelharde lak nauwelijkst iets doet, op een zachte lak heel veel resultaat geeft, vandaar ook mijn advies om eerst met een fijn polijstmiddel te beginnen (en PB Professional Polish is een middel dat voor een beginner vaak al veel resultaat geeft).
 
mijn advies om eerst met een fijn polijstmiddel te beginnen (en PB Professional Polish is een middel dat voor een beginner vaak al veel resultaat geeft).

Alleen ter aanvulling; Poorboys World - Professional Polish is een paintcleaner en deze reinigt alleen de lak. Dit zal dus NIET een slijpende werking hebben om krasjes en dergelijke te verwijderen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Klopt, tenzij je de Professional Polish 2 neemt. Citaat uit de beschrijving in de webshop:
Professional Polish 2 is de 'heavy duty' variant van de bekroonde Professional Polish. Extra krachtig door de toegevoegde afbrekende schuurkorrel.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx