• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hulp gevraagd bij keuze produkten voor ernstige lakconditie/ swirls.

Omgeving eindhoven... zuiden er van ?

Ik woon zelf in Hapert (onder eindhoven). Mss kan ik iets voor je betekenen. heb al het materiaal thuis.
 
Omgeving eindhoven... zuiden er van ?

Ik woon zelf in Hapert (onder eindhoven). Mss kan ik iets voor je betekenen. heb al het materiaal thuis.

Dat is aardig. Ik heb op het moment voldoende tijd de klus evt zelf te doen en de kosten v'd materialen zullen rond de 70 euro zijn.
Ik heb alleen nog geen adres gevonden waar ik een polijstmachine kan huren en heb dus oranje en witte handpads van monello in gedachten
om handmatig te gaan polijsten. Mss ga ik nog via aanbod pagina's van facebook proberen een machine te lenen of huren.
In hoeverre zou je iets kunnen betekenen?
 
Ik kwam deze video tegen en vroeg mij af of ik niet beter de schuurmethode kan gebruiken voor diepere krassen voordat ik ga polijsten?

 
Ik kwam deze video tegen en vroeg mij af of ik niet beter de schuurmethode kan gebruiken voor diepere krassen voordat ik ga polijsten?

Hallo, op het gebied van detaillering ben ik een absolute leek.

De meeste van ons doen er jaren over voordat wij ons durven te wagen aan wetsanden, dus ik zou het eerst even bij het polijsten laten.
Diepere krassen blijf je dan wel zien, maar een grote schuurwaas en missende lak valt nog veel meer op.
 
Voordat je aan schuren gaat denken zou ik eerst eens een lakdiktemeter gaan regelen.
Je poetst lak er sneller vanaf dan dat je het eraan poetst...

Het lijkt allemaal zo ontzettend makkelijk dat wetsanden maar als je het niet goed doet of niet goed genoeg weet waar je mee bezig bent dan kan je dat in zware problemen brengen. Op zo'n youtube filmpje lijkt het allemaal zo ontzettend makkelijk maar de keren dat het (goed) misging zie je niet terug.
Sowieso is het maar de vraag of jij handmatig op jou lak de schuurkrassen eruit kan polijsten.
Iedereen zegt wel dat franse lakken erg zacht zijn maar op de laatste C5 had ik toch echt een DAP900 met Veloce en een oranje pad nodig om de swirls te kunnen corrigeren.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Iedereen zegt wel dat franse lakken erg zacht zijn maar op de laatste C5 had ik toch echt een DAP900 met Veloce en een oranje pad nodig om de swirls te kunnen corrigeren.
Jup, dat zal ook de gedachte zijn bij elke detailer. Bij mij ook, toen ik een C1 wilde corrigeren. Dit was lokaal wat marring/krasjes van vermoedelijk een winkelkarretje ofso en het leek vrij oppervlakkig. Daarbij de gedachte dat de lak niet bikkelhard zou zijn...

Jammer joh! Rupes 21 + S3 + Orange Orbital had aan één hit niet genoeg. :p
 
Als beginner ben ik blij met dit forum. Het lijkt idd op zo'n filmpje redelijk goed zelf te doen maar polijsten is al uitdagend genoeg zo te horen.
 
Als beginner ben ik blij met dit forum. Het lijkt idd op zo'n filmpje redelijk goed zelf te doen maar polijsten is al uitdagend genoeg zo te horen.

Stapje voor stapje, dat werkt het beste om een goede basis te krijgen. :D

Ik merk dat je het budget klein wilt houden, maar toch geïnteresseerd bent in het opknappen van jouw C5. Dit zal te doen zijn middels samples en écht alleen de benodigdheden. Ik hoop dat je iemand in jouw omgeving, of misschien wat verder, kan vinden met een machine en dan kan ondervinden hoe leuk het is om de boel op te knappen.

Ik denk dat je dan wel bereid bent om het budget op te rekken, haha! :p




Greetz
 
Stapje voor stapje, dat werkt het beste om een goede basis te krijgen. :D

Ik merk dat je het budget klein wilt houden, maar toch geïnteresseerd bent in het opknappen van jouw C5. Dit zal te doen zijn middels samples en écht alleen de benodigdheden. Ik hoop dat je iemand in jouw omgeving, of misschien wat verder, kan vinden met een machine en dan kan ondervinden hoe leuk het is om de boel op te knappen.

Ik denk dat je dan wel bereid bent om het budget op te rekken, haha! :p




Greetz

Ik geloof je meteen. Vroeger een tweede hands Peugeot 205 gekocht en opgeknapt met commandant. Dit was een niet metallic lak maar degene van wie ik de auto gekocht had herkende de auto nauwelijks terug. Ik kan er ook niet goed tegen een mooite auto te zien die slecht onderhouden wordt laat staan de carwash wordt ingereden.

Wie weet schaf ik later diverse materialen aan maar ik vind een excentrische polijstmachine toch te duur nu....
 
Alleen ter aanvulling; Poorboys World - Professional Polish is een paintcleaner en deze reinigt alleen de lak. Dit zal dus NIET een slijpende werking hebben om krasjes en dergelijke te verwijderen.

Volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld. Toen ik begon met detailen ben ik (na een wasbeurt) met mijn auto langsgegaan bij Carclean voor advies (voor mij 20 minuten rijden). Na een gesprek met @Dibbuz over mijn wensen/budget, en het bekijken van mijn auto, kreeg ik als middelgrof polijstmiddel de Monello Mezzo mee, en als fijn polijstmiddel de Poorboys World Professional Polish (in 4-step sample kit) resp. met oranje en witte handpad om te verwerken.

Mogelijk dat Professional Polish bij een harde lak of in combinatie met een finishing pad meer als paint cleaner werkt. In elk geval heeft PP zowel een fijne korrel, als ook wat chemische polijstwerking.

@Kees-sw Ik wist niet dat PB-PP er tegenwoordig in 2 varianten is.:blush:

Hoe dan ook: als je een kras polijst, dan wordt die minder zichtbaar doordat je de ruwheid in kras weer glad maakt. Een ruw oppervlak (van welke kleur of welk materiaal dan ook) ziet in principe wit,
dus ook ruwe blanke lak of ruwe kleurlak. Door het polijsten maak je dat glad, en krijgt het weer de originele kleur, en valt de kras dus niet meer op. Het is niet zo als in de tellsell reclames dat lak die weg is, met een wondermiddel weer terugkomt: de kras blijft, alleen is ie bijna onzichtbaar na een goede polijstbeurt. Daarnaast moet je ook opletten dat je niet door de lak heen polijst zoals door enkelen al genoemd.
 
In elk geval heeft PP zowel een fijne korrel, als ook wat chemische polijstwerking.

Ik wist niet dat PB-PP er tegenwoordig in 2 varianten is.:blush:

Ik denk dat dit met elkaar te maken heeft. :p Misschien zat er in die kit de variant met korrel?

Ik weet ook niet wat ik mij moet voorstellen bij een ''chemische polijstwerking''. Slijpen, maar dan op een chemische manier? Dus je lak word opgevreten i.p.v. weggeslepen? :p
 
@Quantoxx chemische polijstwerking moet je inderdaad voorstellen als licht etsend. Gevolg is dat hetgeen je polijst gladder wordt, doordat scherpe puntjes chemisch ook iets aangepakt worden. Als je in polijsttechnieken (voor allerlei te polijsten voorwerpen/materialen) duikt, kom je het vaker tegen, meestal betekent dit dat de polijstkorrel is opgenomen in drager (pasta, gel enz.) die een zeer licht etsend middel bevat. Dat etsen is extreem licht, je moet niet denken als je zo'n polijstmiddel een dag op je lak laat zitten dat je lak ter plekke is weggevreten.
 
  • Leuk
Reactions: RG.
Het begin is gemaakt. Ik ben begonnen met het clayen van het dak en de kofferbak. Ongelooflijk hoe stroef zo'n dak aanvoelt voor het clayen.
Verbazingwekkend wat zo'n stukje klei doet al zie ik nog veel doffe plekjes in de lak zitten. De sproeifles gleed echter wel zo van mijn dak af.
Al met al een leuk klusje!

Auto aantal dagen geleden gewassen dus voordat ik vandaag iets gedaan heb.

MWJ3aUFo.jpg


gwohaJWs.jpg


TglhMRlU.jpg


Kofferbak voor het clayen:

TNJ6nDZt.jpg


Erna:

5fBjGAn1.jpg


HkhRHU4n.jpg


Het dak na het clayen, ook nog redelijk wat plekjes dofheid zoals bij de kofferbak.

15G4HQ2i.jpg


Meer zat er niet in vandaag!
 
Ik had eigenlijk verwacht iets meer doffe plekken te kunnen verwijderen/verminderen maar ik heb ook weinig druk gezet.
Ach, zoals ik al zei, het is een begin!
 
Verbazingwekkend wat zo'n stukje klei doet al zie ik nog veel doffe plekjes in de lak zitten. De sproeifles gleed echter wel zo van mijn dak af.
Al met al een leuk klusje!

Ook al ga je nog polijsten, nooit harde voorwerpen op een gelakt/gespoten deel zetten, en al helemaal niet laten glijden. Plastic flessen en potten hebben vaak een naad van het productieproces, en die kan erg scherp zijn en dus krassen maken.
 
Ook al ga je nog polijsten, nooit harde voorwerpen op een gelakt/gespoten deel zetten, en al helemaal niet laten glijden. Plastic flessen en potten hebben vaak een naad van het productieproces, en die kan erg scherp zijn en dus krassen maken.

Het gebeurde voordat ik het in de gaten had. Het was het flesje detailspray van Monello.
 
Laatst bewerkt:
Ik had eigenlijk verwacht iets meer doffe plekken te kunnen verwijderen/verminderen maar ik heb ook weinig druk gezet.
Ach, zoals ik al zei, het is een begin!

Met een klei verwijder je geen doffe plekken. :p Sterker nog, als je lomp doet, maak je ze alleen maar. :p


Het begin is er, inderdaad. Nu maar wachten tot je steeds beter en beter wilt, hahaa!
 
Als je nog gaat polijsten is het niet echt een probleem, maar het is altijd beter om er een doek onder te leggen, of om de fles op de voorruit te leggen aangezien glas veel minder snel krast.