• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ontvetten

Joris94

Detailing rookie
22 jun 2017
6
15
29
Hey guys,

Aangezien ik een grote 'autofreak' ben en samen met mijn vader een aantal wagens heb die we koesteren, ben ik natuurlijk into detailen. Ik lees dan ook al een hele poos mee, maar ik deed voorlopig alles handmatig. Zonet heb ik dan toch echt de stap gezet heb om een echte polijstmachine te kopen (DAP900 Raffini power pack), en nu mijn examens voorbij zijn en ik tijd heb, wil ik hiermee graag aan de slag.

Als eerste job wil ik graag mijn eigen dagelijkse wagen (2015 VW Golf) onder handen nemen en ik ben nu bezig met hiervoor een stappenplan op te stellen. De bedoeling is om achteraf, wanneer ik machinaal polijsten wat meer onder de knie heb, wat meer waardevolle wagens te gaan behandelen. Voor mijn stappenplan heb ik mij voornamelijk gebaseerd op de handleidingen van dit forum.

Ik heb echter 1 vraag, en dat gaat over ontvetten. Is het nodig en belangrijk om te ontvetten na het polijsten (en voor het voeden en waxen)? Ik heb voorlopig geen ontvetter besteld omdat ik dat in veel stappenplannen niet zie staan, maar ik zie het gebruik van bijvoorbeeld Gyeon Prep overal opduiken. Ik vraag me ook af waarom dit gedaan wordt?

Alvast bedankt!
 
Welkom Joris, het zou fijn zijn als je jezelf even voorstelt op het topic daarvoor.
Ontvetten doe je vanwege twee redenen:
  1. Je kunt dan beter zien of je voldoende gepolijst hebt (sommige polijstmiddelen bevatten smeermiddelen die krasjes opvullen);
  2. Zodat de glaze een betere hechting heeft.
Ben zelf ook nog maar een beginner, dus als dit een onvolledig antwoord is, nodig ik anderen graag uit om het aan te vullen.
 
@Joris94 ,
Ontvetten doe je om het polijstwerk te inspecteren en om te zorgen dat je lak zo schoon mogelijk is alvorens je er een wax of Sealent opzet.
@Vrije Rijder ,ontvetten is vaak niet nodig om een glaze beter te laten hechten daar het merendeel van de glaze varianten een cleaner bevatten.
In mijn ogen is glaze trouwens erg overrated maar goed das ieder voor zich.
 
Zeker de eerste keren kan het ook nog wel eens gebeuren dat je je compound te lang door werkt (spreek uit ervaring). Dan helpt een spraytje Prep ook om het spul er nog af te krijgen.
 
Voor het afnemen zou ik eerder een middel als spray&wipe gebruiken.

Maar zoals aangegeven is het ontvetten het belangrijkste op de lak te inspecteren.

Voor een wax kan, maar moet niet. Je zou de auto ook nog een keer goed kunnen wassen.
 
Erg bedankt voor de heldere reacties! Ik denk dat het voor een beginner dus toch wel een belangrijke stap is om te ontvetten. Ik ga me dus nog een flesje ontvetter bestellen dan.
Hier en daar lees ik ook nog wat over ontvetten met iso-propylalcohol (IPA). Ik weet dat iso-propylalcohol ontvettende eigenschappen heeft, maar is dit aan te raden in de plaats van bv. Gyeon Prep, spray & wipe of dergelijke? Ik kan namelijk ook erg makkelijk aan IPA komen.

@Vrije Rijder: Was dat even vergeten, mijn excuses! Ondertussen al wel gebeurd :)
 
Stel je hebt gefinished met finale en je neemt het alleen gewoon af en laat dus de olien zitten dan heb je wel al een beetje een glaze op de lak zitten.
Dus je KAN ontvetten om na polijsten te inspecteren en je KAN het ook doen om op de zo kaal mogelijk lak je wax te doen voor zo een lang mogelijke standtijd van de wax, maar het hoeft dus niet ;)
 
Stel je hebt gefinished met finale en je neemt het alleen gewoon af en laat dus de olien zitten dan heb je wel al een beetje een glaze op de lak zitten.
Dus je KAN ontvetten om na polijsten te inspecteren en je KAN het ook doen om op de zo kaal mogelijk lak je wax te doen voor zo een lang mogelijke standtijd van de wax, maar het hoeft dus niet ;)

Inderdaad. Maar als ik dat doe (en dus niet ontvet), dan ben ik er niet 100% zeker van of alle swirls en waskrasjes weg zijn, aangezien deze opgevuld zijn door oliën. Dus ontvetten is voornamelijk ter inspectie. Ik denk dat ik het begrijp :cool:
 
Ik denk dat het voor een beginner dus toch wel een belangrijke stap is om te ontvetten.
Niet alleen voor een beginner, hoor. :p Héle fijne krasjes kunnen ietsjes dichtslibben met polijstmiddel. Dit moet ik zelf ooit nog eens hééél duidelijk zien, maar de logica begrijp ik wel.

Daarbij... Denk aan een schilder; Als hij jouw mooie kozijnen en deuren spekglad heeft geschuurd, zou hij kunnen gaan schilderen. Maar voor het fijne idee en een iets betere hechting van de verf, ontvet hij de boel nog effe. :D

In ons geval ontvet je TIJDENS het polijstwerk om te controleren of je zojuist genoeg hebt gepolijst en de defecten weg zijn + als het resultaat is behaald wil je de lak nog even ontvetten om de lak brandschoon te maken en de wax iets beter hecht.

Hier en daar lees ik ook nog wat over ontvetten met iso-propylalcohol (IPA). Ik weet dat iso-propylalcohol ontvettende eigenschappen heeft, maar is dit aan te raden in de plaats van bv. Gyeon Prep, spray & wipe of dergelijke? Ik kan namelijk ook erg makkelijk aan IPA komen.
Hier zijn de laatste tijd vaker discussies over. (Positief, dat zeker) In mijn opinie lijkt het erop dat je met een hele lichte verhouding van bijv. 10% al de ontvettende werking hebben die we zoeken. Ik wil dit zelf ook nog eens proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid. De middelen die de winkel aanbiedt lijken niet veel anders dan dit ''simpele'' mengseltje, op misschien de aanpassing aan kleur/geur/...? na.
 
Niet alleen voor een beginner, hoor. :p Héle fijne krasjes kunnen ietsjes dichtslibben met polijstmiddel. Dit moet ik zelf ooit nog eens hééél duidelijk zien, maar de logica begrijp ik wel.

Daarbij... Denk aan een schilder; Als hij jouw mooie kozijnen en deuren spekglad heeft geschuurd, zou hij kunnen gaan schilderen. Maar voor het fijne idee en een iets betere hechting van de verf, ontvet hij de boel nog effe. :D

In ons geval ontvet je TIJDENS het polijstwerk om te controleren of je zojuist genoeg hebt gepolijst en de defecten weg zijn + als het resultaat is behaald wil je de lak nog even ontvetten om de lak brandschoon te maken en de wax iets beter hecht.


Hier zijn de laatste tijd vaker discussies over. (Positief, dat zeker) In mijn opinie lijkt het erop dat je met een hele lichte verhouding van bijv. 10% al de ontvettende werking hebben die we zoeken. Ik wil dit zelf ook nog eens proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid. De middelen die de winkel aanbiedt lijken niet veel anders dan dit ''simpele'' mengseltje, op misschien de aanpassing aan kleur/geur/...? na.

Das een hele duidelijke post, waarvoor dank!
Nu ik deftig weet waarvoor hij dient, heb ik net Gyeon Prep besteld.
Aangezien ik erg makkelijk aan IPA kan komen, ga ik in de toekomst misschien wel eens zuivere IPA gebruiken om te vergelijken met de Gyeon Prep. Maar voorlopig lijkt het me verstandiger om gewoon met de Gyeon Prep te werken als beginner, en zien dat ik alles onder de knie krijg.
Bedankt voor de hulp heren, en dan in het bijzonder aan Quantoxx!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
No ProbleMo, Joris! :)

Gyeon - Prep of Nanolex - EX is inderdaad verstandig om te gebruiken en zo zonder teveel heisa de stappen onder de knie te kriigen.

Succes!
 
Met zuivere IPA bedoel je geen onverdunde toch? Want dat is wel érg sterk. Je kunt het het beste aanlengen met demiwater (naar het schijnt).

Zuivere IPA is inderdaad een veel te sterk solvent, waardoor het in de lak zelf kan dringen. Om oliën van polijstmiddelen te verwijderen is ook zo'n sterk solvent niet nodig, daarom wordt het meestal in een concentratie van 10 a 15 vol. % in water gebruikt.

Hier een interessant stukje daarover: https://www.autogeekonline.net/forum/auto-detailing-101/22821-isopropyl-alcohol-ipa.html
 
Hah, dat is het stukje van Mike Phillips, denk ik? Daarin stond ook dat hij 70% gebruikte en dat ging goed, maar het was ergens onder de tape gelopen en daaronder was de lak aangetast.



Greeetz
 
Ik gebruik bij het kleien de Born Slippy clay lube van Dodo Juice. Hierna ontvet ook ook altijd, omdat naar mijn idee tussen de lak en de finisher anders een laagje clay lube kan zitten (die je weliswaar afneemt na het kleien) wat weer invloed kan hebben op de hechting en standtijd van je finisher.

Misschien (deels) overbodig of doen anderen dit ook?
 
Ik gebruik bij het kleien de Born Slippy clay lube van Dodo Juice. Hierna ontvet ook ook altijd, omdat naar mijn idee tussen de lak en de finisher anders een laagje clay lube kan zitten (die je weliswaar afneemt na het kleien) wat weer invloed kan hebben op de hechting en standtijd van je finisher.

Misschien (deels) overbodig of doen anderen dit ook?

Ik denk dat Joris dit niet meer gaat lezen, hij had maar "1 vraag" en daarna is hij inderdaad nooit meer teruggeweest!

En na het kleien was ik de auto gewoon nog een keertje. Born Slippy is niet vettig, eerder zeepachtig, ik zou je ontvetter sparen en nog een keertje goed wassen en drogen.

Ik neem born slippy dan ook niet af tijdens het kleien.
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
Das een hele duidelijke post, waarvoor dank!
Nu ik deftig weet waarvoor hij dient, heb ik net Gyeon Prep besteld.
Aangezien ik erg makkelijk aan IPA kan komen, ga ik in de toekomst misschien wel eens zuivere IPA gebruiken om te vergelijken met de Gyeon Prep. Maar voorlopig lijkt het me verstandiger om gewoon met de Gyeon Prep te werken als beginner, en zien dat ik alles onder de knie krijg.
Bedankt voor de hulp heren, en dan in het bijzonder aan Quantoxx!

Zeker bij een Golf voorzichtig zijn met IPA (en ook prep bevat iets van 20% IPA als ik het goed heb): als je dat op de koplampen van recente VAG-auto's gebruikt, krijg je na verloop van tijd kleine barstjes in het 'koplampglas'. Ik heb daar al een stuk of 4-5 gevallen van gezien/gelezen, dus wees gewaarschuwd.
 
Over ontvetten met IPA zijn al talloze discussies geweest (google maar eens op IPA clearcoat swelling). Ben er dan ook maar van afgestapt (liever safe dan sorry) maar met als gevolg dat ik nog op zoek ben naar een waardige vervanger. Er is idd Gyeon Prep, Nanolex EX,....maar toch wel aan de prijzige kant aangezien je er toch redelijk wat van doorjaagt op 1 auto.
Om te ontvetten gebruik ik nu voorlopig PBW PP, vraagt iets meer werk maar je behaalt wel het gewenste resultaat = ontvetten.
Zoals op de foto's te zien is, is de beading en sheeting zo goed als verdwenen bij PBW PP.
IMG_20200505_102441447.jpg
,
IMG_20200505_103458111.jpg
 
Wat ik vaak lees wanneer men negatief spreekt over IPA om te ontvetten, is dat men veel te sterke verhoudingen gebruikt / puur gebruik / panelen zeiknat spuiten / zeiknatte doeken gebruikt / laten inwerken / etc.

"Zo goed als verdwenen" is natuurlijk ook niet voldoende. Vraag me ook af of je na PP niet alsnog wilt ontvetten om het residu te verwijderen. (Lijkt mij wel)

Prep/EX kost inderdaad wat, maar er veel van gebruiken is niet nodig.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon