• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Bmw probleem

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
36
Aangezien ik al reeds 4 uur met een motorkap bezig ben en er niet aan uit kom.
Oude BMW, zwart. Auto om en nabij uit 2001. Saphir Schwarz is de lakkleur. Type 540i.
Dramatische lak.

Rotary erbij gepakt. 2 hits Scholl S3XXL op paars wolletje.... prima! Grootste defecten eruit.
Daarna begint het gezeik.
Afbouwen met S3 op witte spider (rotary), geen verschil. Dus.... S17+ op oranje Scholl pad (dap900). Resultaat.... een soort van vettige vegen overal die ik er echt niet uit dan wel af krijg. Monello Mezzo erbij gepakt, ook op oranje Scholl pad.(dap900) Zelfde probleem. Gekeken of S30 op Neo spider (dap900) een verschil maakt, zelfde probleem. Langzamerhand begon ik te denken aan sticky paint (achterlijk als je je bedenkt hoe hard deze lak is), dus Prof Polish op een zwarte Raffini pad gepakt. Ook geen enkel resultaat! Als die vegen tenslotte veroorzaakt zouden worden door stickypaint had het nu weg moeten zijn.
De vegen zijn enkel te zien wanneer je met een led lenser of andere zaklamp krijgt. Inmiddels word ik aardig krankjorum van die auto.

Waar ga ik nu mis? Ga ik wellicht fout na het wolletje? Zijn de stappen te groot? Ik denk zelf nu dat de witte spider na wol onzin is en ik beter S3 op paars kan doen om daarna af te bouwen met S30 op oranje. Kan iemand aub even meedenken. Uiteraard heb ik ook de paarse, navy en blauwe pad van Scholl. Ik zie het ff niet meer
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: BMW F11
Heb je foto's? Vult het misschien een beetje aan.

De rotary -S3 - Spiderpad is geen afbouwen inderdaad. De DAP Oranje pad met S30 wel. Dan begint het dus. Ik zou zeggen stickypaint.

Stickypaint komt niet alleen voor op zachte lakken. Maar alles wijst erop dat na het verwijderen de waas achterlaat? Prep oid geprobeerd neem ik aan?

Doeken schoon? 100% vrij van de oude polish?
 
Heb je de mogelijkheid om de lak te meten?
Is de lak overgespoten geweest?
Zijn alle defecten eruit?
Na S17 wil je neem ik aan nog een finish doen?
Vaak doet Scholl het eigenlijk wel goed op moeilijkere lakken maar goed elke lak is anders.

Voor mijn gevoel is de Oranje (finishing ) pad van Scholl te licht voor S17 zelf zou ik eerder aan paars/blauw denken.
Een ander punt zijn de doeken wellicht is je combo wel goed maar geven je doeken marring/vegen op de lak.
Edgeless Monello of waxaddict doeken zouden een oplossing kunnen zijn.

Ik probeer slechts wat opties aan te dragen en wellicht helpt het je.
 
Helder.
Prep... uiteraard.
Doeken... allen schoon. Recent gewassen met dodo Juice wasmiddel. Zelfs de Nanolex Edgeless doeken erbij gepakt. Geen verschil.
Ben een simpele hobbiest.... geen lakdiktemeter. Overgespoten... onbekend.... volgens eigenaar zeker niet. Lak... overal een soort kraaienpootjes in de lak. Alsof de lak geschuurd is op bepaalde plekken met een afwasborstel. Krijg er hoofdpijn van. Auto heeft random heel veel diepe krassen (wellicht een kat of iets die er ooit op gezeten heeft) dus nee... niet alle defecten zijn er uit en dat gaat ook zeker niet lukken.
Ik kan niet eindeloos blijven polijsten, zeker niet aangezien ik met een rotary doende ben en niet de lakdikte kan meten.

Die gekke waas krijg ik met geen mogelijkheid op de foto. In de zon zijn de vegen niet te zien. In TL licht ook niet. Led lenser er recht op, ook niet. Ledlenser schuin en onder bepaalde hoek bekeken resulteert in doffe en wazige ellende. De gehele auto is overigens dof en lijkt wel grijs. Wordt wekelijks gewassen met een emmer en spons. Gedroogd en geboend met katoenen shirts etc. Als ik het morgen niet beter krijg, dan kap ik met deze klus. Om te janken....

Mijn idee voor morgen:
Rotary en wol + S3 overige panelen.
Daarna afwerken met de DAP:
Scholl paars S3
Scholl blauw (lichtblauw) S17
Scholl oranje S3


Bijgevoegd wat foto's van de beginstaat.
 

Bijlagen

  • IMG_4271.JPG
    IMG_4271.JPG
    165,6 KB · Weergaven: 308
  • IMG_4272.JPG
    IMG_4272.JPG
    211 KB · Weergaven: 263
Laatst bewerkt:
Nb: een close up van het soort krassen die ik bedoel. Met kraaienpootjes bedoel ik overigens dat het lijkt of iemand heel vaak met een sleutel of iets anders scherps op de lak gekrast heeft, maar dat het enkel in de lak gestempeld lijkt te staan. Lastig uitleggen dit....
 

Bijlagen

  • IMG_4275.JPG
    IMG_4275.JPG
    150,4 KB · Weergaven: 251
[QUOTE="Maaike, post: 338783, member: 1657]
Doeken... allen schoon. Recent gewassen met dodo Juice wasmiddel. Zelfs de Nanolex Edgeless doeken erbij gepakt. Geen verschil.
Ben een simpele hobbiest.... geen lakdiktemeter. Overgespoten... onbekend.... volgens eigenaar zeker niet.
Die gekke waas krijg ik met geen mogelijkheid op de foto. In de zon zijn de vegen niet te zien. In TL licht ook niet. Led lenser er recht op, ook niet. Ledlenser schuin en onder bepaalde hoek bekeken resulteert in doffe en wazige ellende. De gehele auto is overigens dof en lijkt wel grijs. Wordt wekelijks gewassen met een emmer en spons. Gedroogd en geboend met katoenen shirts etc. Als ik het morgen niet beter krijg, dan kap ik met deze klus. Om te janken....
Mijn idee voor morgen:
Rotary en wol + S3 overige panelen.
Daarna afwerken met de DAP:
Scholl paars S3
Scholl blauw (lichtblauw) S17
Scholl oranje S3
.[/QUOTE]
Hieronder mijn visie:
-Corrigeer wat je kan met Rotary en bv wol (als dat je ding is...)
-S3 werkt super met bv de (wat hardere) Sandwich spiderpad imo=paars veelal te zacht voor S3
-S17 met paars (auto zit toch vol defecten dus kan ie wel gebruiken denk ik) =optionele stap wat mij betreft.
-Scholl Oranje met S30 (bedoelde je denk ik toch?)

Gebruik veel doeken en bij alleen al de gedachte dat ze vollopen gelijk wisselen.
Laatste stap/finish afnemen met edgeless doeken.
 
  • Leuk
Reactions: BMW F11
Welk paars wolletjes heb je? bij mij is wol meestal wit, heb nog nooit een paars schaap gezien.

Wol S3 op rotary, S3 op paars, S17 oranje en dan Rupes geel of wit
met deze combi moet het echt strak te krijgen zijn.
 
  • Leuk
Reactions: Maaike
Die sandwich spider pads zijn niet mijn favoriet.
De S17 met paars gewoon op de Dap neem ik dan aan?
Klopt van Scholl met oranje pad en S30.
 
Laatst bewerkt:
Welk paars wolletjes heb je? bij mij is wol meestal wit, heb nog nooit een paars schaap gezien.

Wol S3 op rotary, S3 op paars, S17 oranje en dan Rupes geel of wit
met deze combi moet het echt strak te krijgen zijn.
Van Lake country een paars wolletje. Foamed wool wel te verstaan. Heb ook nog een echt wit wolletje van Scholl.
Van Rupes heb ik niets.
 
@Bikkel
Je advies zou dus zijn gewoon met een neppe of echt wolletje S3 op de rotary.
S3 paars en S17 oranje, DAP? Of S3 paars ook nog rotary?

Iedereen bedankt voor de snelle reacties
 
S17/paars rotary of dap hangt af wat je wil bereiken.
Wil je correctiekracht pak de rotary en anders de dap.
In principe kun je alles met rotary doen behalve de finish die zou ik excentrisch doen (S30/oranje)
 
  • Leuk
Reactions: Maaike
Alleen de rotary met wol, rest gewoon op een Dual action machine.
Ik zou wol van Scholl pakken, als ik de LC omschrijving lees is het geen echte wol pad. Ze hebben er ook voordelen van foam pad ingestopt.
 
  • Leuk
Reactions: Maaike
Ik lees eerst over sticky paint-achtige taferelen en vervolgens over meer correctie willen behalen. :p

Ik heb gelukkig nog maar 1x sticky paint meegemaakt en dat in combinatie met een hele gevoelige lak. (Harde Audi lak, sticky paint én Edgeless doeken trokken de marring er weer in en dus gevoelig)

In mijn geval kon ik met de Rupes/DAP900 en een compound-combi de boel prima corrigeren, maar de boel gumde soms en de volgende dag een overal witte wazen. Na een hoop dingen proberen, zoals warm water + Dreft, polijstmiddel op water-en-oliebasis proberen te finishen, Pro Polish, enzovoorts, kwam het er op neer dat ik na de corrigerende stap;

  1. Anemen met Edgeless doeken en hele kleine cirkels draaien i.p.v lange halen. (Polijstresidu kan dan minder goed ophopen en voor defecten zorgen)
  2. Finishen met Rupes 21 - HD Orbital Oranje - S30.
  3. Nalopen met DAP - Raffini Wit - Mezzo/Finale (Waas weg kunnen krijgen, dit was dé enige oplossing)
  4. Opnieuw Anemen met Edgeless doeken en hele kleine cirkels draaien i.p.v lange halen. (Hééél voorzichtig)
De defecten die je laat zien zij wel flinke, zeg! Ik moet er niet aan denken om dit te moeten doen met mijn D/A's. (Kom net thuis van een VW GTI detail waar ik flink heb moeten beulen met de D/A's)
 
@Quantoxx dat is aanname die je doet.
De lak is zo slecht en dof, lijkt op bepaalde punten zelfs verkrijt, dat het me niet specifiek gaat om spectaculaire correctie betreffende die krassen, maar juist om de diepte in die lak weer terug te krijgen.

Feit is dat ik koos voor foamed wool op de pro900, hierna de sandwich spider op de pro900 om vervolgens S17+ op de oranje Scholl pad te pakken middels de dap900. Daar begon het gebitch. Het klopt dat ik aangeef dat de stap tussen foamed wool/ sandwich naar Scholl oranje waarschijnlijk te groot is en dat er een stap moet worden ingebouwd. Scholl paars in dit geval. Niet zo zeer qua correctiekracht aangaande alle defecten, maar om te zorgen dat in ieder geval de diepte in de lak terug komt.

Heb vaker te doen gehad met stickypaint en dat was prima op te lossen altijd. Nu lukt het zelfs niet na een rondje prof polish. Ik weet simpelweg niet wat er met deze lak gaande is. Ik moet straks verder. Wordt een heel lange dag. Zal kijken of ik er wat detail foto's van kan maken, evenals van de delen die wel verkrijt lijken. Persoonlijk denk ik dat de lak daar gewoon dof geboend is met katoen en ander slechts. De eigenaar wil een coating, maar daar brand ik me niet aan. Ik ga geen coating opzetten als ik al heel veel moeite heb om enigszins strak te finishen.

Ik lees over Rupes en Lc pads. Ik heb de luxe niet dat mijn tas vol zit met 80 verschillende soorten polijstmiddelen. Menzerna, Monello en Scholl, daar moet ik het mee doen.
 
Je hebt nu meerdere (tegenstrijdige) reacties gekregen: ik zeg Testspot!
- Rotary met S3, want S3 is het grofste polijstmiddel wat je hebt (tenzij je nog "kuch" Comm*ndant ergens hebt staan)
- neem diverse grove pads om te kijken waarmee je de beste correctie krijgt.
- 1e afschaal (dus nogmaals een testspot): S17 met diverse pads, zowel op rotary als DAP.
- 2e afschaal: lekker finishen met S30 / finishing pad (whatever welke) op de DAP.

Ikzelf heb (helaas nog?) geen ervaring met sticky paint (als het dit is op de BMW).....

Veel succes gewenst @Maaike !
 
@Kees-sw gisteren ben ik gewoon 4 uur aan het testspotten geweest op de motorkap. Ongelooflijk. Kreeg het niet voor elkaar.
Anyway, om 08:30 ga ik van start. Ben net de schuur nog in gedoken en heb ook maar alvast Black Hole in mijn tas gestopt. Mocht het echt niet lukken, dan behelp ik me maar op die manier. Zal dadelijk nog eens wat detailfoto's proberen te schieten en dan als een malle aan het werk. Wordt nog wat vandaag....
 
Update...
Twee foto's van de vegen...
Foto van een doffe spiegel (zo is grotendeels de hele lak)
Foto van de doffe zijkant.
Laatste foto's, als je goed kijkt zie je in de tl bak een soort van kronkels. Dat zijn die kraaienpootjes zoals ik ze noem. Tevens boven mijn vinger.
 

Bijlagen

  • IMG_4281.JPG
    IMG_4281.JPG
    161,1 KB · Weergaven: 265
  • IMG_4282.JPG
    IMG_4282.JPG
    161,8 KB · Weergaven: 233
  • IMG_4283.JPG
    IMG_4283.JPG
    410,4 KB · Weergaven: 243
  • IMG_4284.JPG
    IMG_4284.JPG
    349,9 KB · Weergaven: 260
  • IMG_4288.JPG
    IMG_4288.JPG
    324 KB · Weergaven: 272
  • IMG_4289.JPG
    IMG_4289.JPG
    225,8 KB · Weergaven: 246