Op de een of andere manier trek ik ze aan... Wederom stond een Ford Focus op de planning. Dit keer een MK2 (2005-2008) 2.0 TDCI in Moondust Silver.
In eerste instantie zou het een 1 daags klusje worden, maar uiteindelijk afgestemd dat het makkelijker was als ik de auto het hele weekend had. Mijn OCD deed een vreugdedansje... 2 dagen betekent geen haastwerk, geen afkortingen en gewoon echt alles heel goed aanpakken. Ik had er meteen zin in!
Zaterdag ochtend vroeg begonnen met de volgende "before":
Op het eerste oog een niet al te onderkomen Focus. Niet super clean, maar ook geen auto die nooit aandacht krijgt.
Om echt te zien wat voor vlees we in de kuip hadden maar eens begonnen met een wasbeurtje.
-Foam pre-wash met Kwazar Venus handsprayer en Monello Artico
-Onderste helft van de auto nog even behandeld met Dodo Juice Crudzilla
-Gewassen met Dodo Juice Born To Be Mild shampoo, uiteraard de 2 bucket methode, Monello Thick Mitt's etc.
-Gedroogd met de Gyeon Silk Dryer
-Sluitkanten en naden schoongemaakt met Poorboys APC+D 1:10, Valet Pro kwastje en een Meguiar's Versa Angle Brush
-Velgen met Monello Non-Ferro en Autofinesse Revolution Wheel Soap
-Banden met Poorboys APC+D 1:10 en een Mothers Tire Brush
Na het wassen zie je uiteraard pas duidelijk hoe de lak er echt aan toe is.
De meest in het oog springende defecten waren het gevolg van een tweetal intieme momenten met een paaltje:
That won't buff out... Die verwachting was er gelukkig ook niet, maar wel de uitdaging om het zo netjes mogelijk te maken. Dit tevens om verdere schade door roestvorming te voorkomen.
Wat er misschien wel uit te polijsten viel waren de ruime hoeveelheid krassen, vermoedelijk door de ringen van de eigenaresse veroorzaakt.
Ook het viervoetige vriendje wat af en toe achter in de kofferbak zit had zijn spoortjes nagelaten op de laaddrempel en de achterbumper.
Verder viel me op dat het hele dak vol met zwarte puntjes zat:
Met dat laatste maar eens begonnen. Ik wist niet zeker wat het was, maar iets zei me dat een kuurtje Non-Ferro geen kwaad kon. Dat bleek niks teveel gezegd:
Gelukkig gingen hiermee de puntjes op het dak ook zo goed als volledig weg. Een kleibeurtje met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy deed de rest. Dat haalde ook meteen de behoorlijke teer aanslag op de dorpels weg. Bij elke auto komt daar wel wat vanaf, maar bij deze was de klei elke paar centimeter pikzwart. Of het de kwaliteit van het wegennet in deze Ford's thuisland is of het koppel van de TDCI, feit is dat deze de straatstenen opraapt (en tegen zijn dorpels smeert)...
Omdat ik bang was dat ik de diepere krassen en de schades rechts niet zomaar weg zou krijgen besloten om toch maar eerst lokaal te wetsanden. Probleem is alleen als je daaraan begint (en redelijk de tijd hebt) dat je elke kras wilt aanpakken... Voordat je het goed en wel in de gaten hebt is de halve auto mat geschuurd...
Uiteindelijk 18 plekken gewetsand (!) met oplopend korrel 2000, 3000 en 4000. Voor de grotere oppervlaktes gebruik gemaakt van 3inch pads met een soort denim structuur, van bij de lokale autolak specialist. Ik had dit niet eerder machinaal gedaan (pads gebruikt op de Rupes BF 75 Mini), maar dat werkt echt fijn! Schuurbeeld was veel egaler en gladder dan met de hand. Dat zal voor een deel ook komen omdat ik tot korrel 4000 afgewerkt heb, waar ik normaal met de hand niet verder zou gaan dan 2500.
Vervolgens begonnen met polijsten. Gebruik werd gemaakt van de Rupes Bigfoot 15 5inch, Rupes Bigfoot 75 Mini 3 inch en de Rupes Ibrid Nano met 30mm pads
-De gewetsande plekken eerst uitgepolijst met Rupes Blauw pads en Meguiar's M101 Foam Cut Compound
-Vervolgens de gehele auto gepolijst met de grijze Nanolex Ultra Thin Cutting Pads op de BF15 en Rupes Groen op de andere machines. Dit allemaal met Meguiar's M105
-Afgewerkt met Rupes Geel en Meguiar's M205
Dag 2 begonnen met het interieur. Dit kon ook wel wat liefde gebruiken...
Hondje had vermoedelijk besloten om zijn wintervacht achter te laten in de auto en de boswandelingen vulde dat aan met stro en zand.
-Begonnen met een uitgebreide stofzuigbeurt
-Dashboard en plastic delen schoongemaakt met Autofinesse Total Interior Cleaner
-Ramen schoongemaakt met Nanolex Glass Cleaner en een Autofinesse wafeldoek
-Alu instaplijsten gepolijst met Belgom Alu
-Deursponningen lichtjes gepolijst met de Rupes Ibrid Nano en Rupes Geel/Meg's M205
Met het interieur schoon begonnen met het afwerken van de Focus. Gezien dat zilver niet de meest spectaculaire glimmende kleur is besloten voor een spectaculaire wax: Waxaddict Candy-Gloss. Deze verrichtte lichte magie op mijn zilveren Alfa 156 SW, dus waarom zou het op een Ford Focus niet werken? Bleek het dus ook gewoon wel te doen...
Om de puntjes op de i te zetten de trims behandeld met Autofinesse Revive, de banden voorzien van een laagje Gyeon Tire en de voorruit gecoat met Turtle Clearvue.
Dat brengt het volgende resultaat:
Dan de beschadigde plekken "after":
En tot slot het interieur
In eerste instantie zou het een 1 daags klusje worden, maar uiteindelijk afgestemd dat het makkelijker was als ik de auto het hele weekend had. Mijn OCD deed een vreugdedansje... 2 dagen betekent geen haastwerk, geen afkortingen en gewoon echt alles heel goed aanpakken. Ik had er meteen zin in!
Zaterdag ochtend vroeg begonnen met de volgende "before":
Op het eerste oog een niet al te onderkomen Focus. Niet super clean, maar ook geen auto die nooit aandacht krijgt.
Om echt te zien wat voor vlees we in de kuip hadden maar eens begonnen met een wasbeurtje.
-Foam pre-wash met Kwazar Venus handsprayer en Monello Artico
-Onderste helft van de auto nog even behandeld met Dodo Juice Crudzilla
-Gewassen met Dodo Juice Born To Be Mild shampoo, uiteraard de 2 bucket methode, Monello Thick Mitt's etc.
-Gedroogd met de Gyeon Silk Dryer
-Sluitkanten en naden schoongemaakt met Poorboys APC+D 1:10, Valet Pro kwastje en een Meguiar's Versa Angle Brush
-Velgen met Monello Non-Ferro en Autofinesse Revolution Wheel Soap
-Banden met Poorboys APC+D 1:10 en een Mothers Tire Brush
Na het wassen zie je uiteraard pas duidelijk hoe de lak er echt aan toe is.
De meest in het oog springende defecten waren het gevolg van een tweetal intieme momenten met een paaltje:
That won't buff out... Die verwachting was er gelukkig ook niet, maar wel de uitdaging om het zo netjes mogelijk te maken. Dit tevens om verdere schade door roestvorming te voorkomen.
Wat er misschien wel uit te polijsten viel waren de ruime hoeveelheid krassen, vermoedelijk door de ringen van de eigenaresse veroorzaakt.
Ook het viervoetige vriendje wat af en toe achter in de kofferbak zit had zijn spoortjes nagelaten op de laaddrempel en de achterbumper.
Verder viel me op dat het hele dak vol met zwarte puntjes zat:
Met dat laatste maar eens begonnen. Ik wist niet zeker wat het was, maar iets zei me dat een kuurtje Non-Ferro geen kwaad kon. Dat bleek niks teveel gezegd:
Gelukkig gingen hiermee de puntjes op het dak ook zo goed als volledig weg. Een kleibeurtje met Monello Dolce Verde en Dodo Juice Born Slippy deed de rest. Dat haalde ook meteen de behoorlijke teer aanslag op de dorpels weg. Bij elke auto komt daar wel wat vanaf, maar bij deze was de klei elke paar centimeter pikzwart. Of het de kwaliteit van het wegennet in deze Ford's thuisland is of het koppel van de TDCI, feit is dat deze de straatstenen opraapt (en tegen zijn dorpels smeert)...
Omdat ik bang was dat ik de diepere krassen en de schades rechts niet zomaar weg zou krijgen besloten om toch maar eerst lokaal te wetsanden. Probleem is alleen als je daaraan begint (en redelijk de tijd hebt) dat je elke kras wilt aanpakken... Voordat je het goed en wel in de gaten hebt is de halve auto mat geschuurd...
Uiteindelijk 18 plekken gewetsand (!) met oplopend korrel 2000, 3000 en 4000. Voor de grotere oppervlaktes gebruik gemaakt van 3inch pads met een soort denim structuur, van bij de lokale autolak specialist. Ik had dit niet eerder machinaal gedaan (pads gebruikt op de Rupes BF 75 Mini), maar dat werkt echt fijn! Schuurbeeld was veel egaler en gladder dan met de hand. Dat zal voor een deel ook komen omdat ik tot korrel 4000 afgewerkt heb, waar ik normaal met de hand niet verder zou gaan dan 2500.
Vervolgens begonnen met polijsten. Gebruik werd gemaakt van de Rupes Bigfoot 15 5inch, Rupes Bigfoot 75 Mini 3 inch en de Rupes Ibrid Nano met 30mm pads
-De gewetsande plekken eerst uitgepolijst met Rupes Blauw pads en Meguiar's M101 Foam Cut Compound
-Vervolgens de gehele auto gepolijst met de grijze Nanolex Ultra Thin Cutting Pads op de BF15 en Rupes Groen op de andere machines. Dit allemaal met Meguiar's M105
-Afgewerkt met Rupes Geel en Meguiar's M205
Dag 2 begonnen met het interieur. Dit kon ook wel wat liefde gebruiken...
Hondje had vermoedelijk besloten om zijn wintervacht achter te laten in de auto en de boswandelingen vulde dat aan met stro en zand.
-Begonnen met een uitgebreide stofzuigbeurt
-Dashboard en plastic delen schoongemaakt met Autofinesse Total Interior Cleaner
-Ramen schoongemaakt met Nanolex Glass Cleaner en een Autofinesse wafeldoek
-Alu instaplijsten gepolijst met Belgom Alu
-Deursponningen lichtjes gepolijst met de Rupes Ibrid Nano en Rupes Geel/Meg's M205
Met het interieur schoon begonnen met het afwerken van de Focus. Gezien dat zilver niet de meest spectaculaire glimmende kleur is besloten voor een spectaculaire wax: Waxaddict Candy-Gloss. Deze verrichtte lichte magie op mijn zilveren Alfa 156 SW, dus waarom zou het op een Ford Focus niet werken? Bleek het dus ook gewoon wel te doen...
Om de puntjes op de i te zetten de trims behandeld met Autofinesse Revive, de banden voorzien van een laagje Gyeon Tire en de voorruit gecoat met Turtle Clearvue.
Dat brengt het volgende resultaat:
Dan de beschadigde plekken "after":
En tot slot het interieur