• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Blanke lak laat los op lastige plek

MOlivier

Detailing rookie
17 mrt 2018
3
2
36
Hallo allemaal,

Momenteel rij ik een Honda Jazz uit 2007 (I know... maar toch zeer tevreden er mee). Tot op heden heb ik deze auto echt gebruikt en weinig 'liefde' gegeven qua uiterlijk. Mijn goede voornemen is om dat toch meer te doen, waardoor ik ook verscheidene producten bij Carclean heb aangekocht om dat te bewerkstelligen.

Echter heb ik op mijn achterklep op zeer lastige plekken stukken waar de blanke lak loslaat. Dit wil ik natuurlijk wel enigszins weg kunnen werken, zodat dadelijk mijn glimmende ''bolide'' niet een verpauperde achterkant heeft.
Het loslaten lijkt namelijk te beginnen op de bovenranden tussen de metalen klep en het afdichtingsrubber tussen de achterruit. Het is al een hele tijd zoals dat het nu is, het wordt dus niet erger, maar het zal zeer zeker ernstig gaat opvallen als de rest van de auto 100% schoon is en uiteindelijk in de wax staat (+ Black Hole van PB's nog als glaze ervoor).

Nu heb ik wel hulp gevonden via een website die autolakken in spuitbussen op maat maakt, maar die geeft aan dat het hele paneel gespoten moet worden (het gaat om het paneel waar 'Jazz' op staat, niet het Honda - logo) en die biedt voor een totaal van €53 schuurpapier, primer, ontvetter, 1k kleurlak en 2k blanke lak aan (allemaal 400ml elk).
Haal ik het hiermee om het te repareren?
Daarnaast geven ze aan dat ik het beste het rubber kan afplakken, maar mijn inziens moet ik er ook voor zorgen dat er onder dat rubber een laklaagje komt, aangezien het vanaf daar ook is begonnen met afbladeren... Hoe krijg ik dat voor elkaar? De hele achterruit wordt namelijk, zoals ik het zie, op zijn plaats gehouden door die rubberrand (deze loopt 2cm terug door achter de achterruit).
Aan de onderkant van de klep is de lak helaas ook helemaal afgeschaafd en zal ik ook iets moeten repareren, al valt dit buiten het zicht en is dit veel minder ernstig qua aanzicht.

Ik werk zelf in een bouwmarkt en heb de basisstappen al ingelezen wat te doen, maar ik twijfel of ik het probleem zo kan oplossen voor langere tijd. Gezien de leeftijd van de auto vind ik laten spuiten niet echt een optie. Kofferbakklep laten vervangen (had de vorige eigenaar laten doen en daarmee is de ellende begonnen denk ik) is ook geen optie, de sloop heeft hem ook niet (zwart is alleen uitgekomen in 2007-2008). Of de kofferbakklep zover uit elkaar kan, dat ik een los paneel overhoud, zonder het rubber te beschadigen, weet ik niet... Optie?

Het gaat mij vooral om het behoud van de auto en het esthetische, dat het in ieder geval van 1 a 2 meter al niet meer opvalt (zwart schijnt de lastigste kleur te zijn).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Maarten

PS Ik heb de vorige topic over de Astra net gelezen, maar deze was mijn inziens 'gemakkelijker' omdat de blanke lak niet losliet langs een rand van een paneel.

PS PS Uiteraard ben ik wel van plan om in het voorjaar de auto goed onder handen te nemen en voor en na foto's te posten hier!
 

Bijlagen

  • Autoklep schade 1(1).jpg
    Autoklep schade 1(1).jpg
    319,8 KB · Weergaven: 482
  • Autoklep schade 2.jpg
    Autoklep schade 2.jpg
    196,8 KB · Weergaven: 442
  • 20180317_114531.jpg
    20180317_114531.jpg
    106,3 KB · Weergaven: 476
blanke lak loslaat. Dit wil ik natuurlijk wel enigszins weg kunnen werken, zodat dadelijk mijn glimmende ''bolide'' niet een verpauperde achterkant heeft.

Dat zal wel het geval worden, vrees ik. :p Zoals @Zluytr al aangaf is het verstandiger om naar een spuiter te gaan of wederom een andere klep op de kop te tikken. Als je het zelf spuit en hier niet alles van weet, betwijfel ik of dit goed gaat. Je wilt niet dat het er alsnog verpauperd uit zien én je wil dit ook bij gaan houden middels een keer polijsten of wat dan ook. :D
 
Eens met bovenstaande reacties.
Je zit hier op een detail forum dus er wordt nauw gekeken. Zelf spuiten is echt heel lastig. Met de spuitbussen van SprayMax heb ik (en andere hier) redelijk mooie resultaten behaald op velgen (auto en motor) maar een paneel op de auto en wat aansluit bij originele lak gaat zeker weten meer opvallen dan de nu afgebladderde stukjes. Zoals eerder aangegeven door anderen...laten spuiten is je beste optie, wellicht kunnen hun de ruit er vakkundig uithalen zodat alles meegespoten is en je hebt garantie (mits je het wit wil laten doen)
 
Ok, 3x de reactie die ik eigenlijk niet wilde lezen, maar wellicht wel het beste advies is.
Andere vraag dan; wat is ongeveer een realistische prijs om dat stuk te laten spuiten?
Het is een standaard metallic lak, geen werkje of 'chip' erin verwerkt.
 
Prijzen verschillen natuurlijk best wel wat. De enige echte ervaring die ik heb is mijn oude motorkap waarbij er ook enorm veel blanke lak losliet. Mijn garage stuurde mij naar een bekende spuiter en deze kon, als ik het mij goed herinner, voor zo'n €375,- de motorkap spuiten en voor meerkosten ook uitwaaieren naar de zijpanelen.

Dit ging natuurlijk wel over een heel paneel. :D

Of je ook delen van een paneel (netjes) kunt spuiten, dat weet ik niet.
 
Ik heb zelf mijn achterbumper gespoten met spuitbussen. Kostte mij 2 spuitbussen voor de kleur, dus zo’n 40,-
Maar pas bij de 3e poging was ik enigszins tevreden. Dus 120,-
Daarna nog 2 spuitbussen 2k blanke lak. Alles van spraymax, die kan ik je echt aanbevelen. Koop ook wat extra spraykoppen, je moet even proberen welke je fijn vindt werken.
Ik zou bijna evenveel kwijt zijn geweest als ik hem naar de spuiter had gebracht. (Ik dacht rond 250,-)
Toch zou ik het zo weer doen, want ik vind het leuk om dit soort dingen te leren. De volgende keer zal het misschien in 2x al lukken
afd5c510e818c53412cfa6368175f111.jpg


5a8f02cd57219caf639f0bb77474a95a.jpg


37dd3235864b06814cbd0e1cb38516d7.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Mooie auto. Probleem voor mij is dat ik hem wel 'netjes' wil hebben, maar waarschijnlijk niet 'detail-netjes'. Het is mijn daily drive naar werk (snelweg, industrieterrein, plattelandsweg, ik kom dagelijks alles tegen); het gaat mij er meer om dat het esthetisch gecamoufleerd kan worden, plus rekening houdend met de waarde van de auto die nauwelijks boven de 3000 zal liggen. Als er iets bestaat dat ik hem bijvoorbeeld met een stuk rubber kan dichtplakken/fohnen/whatever, aan beide kanten, dat het in ieder geval waterdicht is, het probleem zich niet meer toont en zeer lang houdbaar is (en geen ducttape is...), dan zou ik ook al tevreden zijn :)
 
Blanke lak die los is en de blootliggende verf die ook al aangetast wordt, dat gaat vanzelf een keer roesten... dan ben je nóg verder van huis. ;)
 
250 ex btw is een realistisch bedrag per deel.

Behalve dat een spuiten het veel knapper krijgt, zal de kleur ook beter overheen komen.

Ook al word de spuitbus op kleur besteld, is de kleur vam de auto niet meer het zelfde als toen deze net gespoten was. Een beetje een goede spuiten meet de kleur op, waardoor het verschil veel kleiner word.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Ik was voor de schade aan de voorbumper nog geen 400 euro all in kwijt bij de schadehersteller. En super strak.

ABS den Elzen hier in Den Haag.

20171210_094918.jpg

20180212_161612.jpg


Overigens géén spotrepair maar een groot gedeelte van de bumper gespoten.
20180318_083642.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thuis kan je het natuurlijk netjes krijgen.
Vloer bevochtigen ivm stof wat opwaait.
Bussen in kokend water leggen en die frantsen maar goed.
Goeie verf is duur, veel gepriegel, makkelijker foutjes en stof.

Plaatwerker/schade hersteller doet zoiets met twee vingers in zn neus.
Kleur meter in huis en gaan, zou dat doen.