• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Problemen met monello klei

@Jasper

Detailing guru
20 jan 2017
302
123
32
Provincie Groningen
Vraagje over monello klei

Vandaag heb ik het gebruikt op de twingo ( in combinatie met Gyeon clay lube)
Maar ik was er niet echt over te spreken

Klei is hard en korrelig en glijdt niet makkelijk over de lak.

Iemand een idee hoe dit kan ?

Pa de auto was niet heel smerig en er kwam ook niet veel troep af
 
Waarschijnlijk is je klei te koud geweest. Even in warm water laten liggen helpt al heel erg veel. Het slecht glijden over de lak veroorzaakt de klei niet maar het glijmiddel. Waarschijnlijk heb je te weinig glijmiddel gebruikt.
 
Misschien een te groot stuk, neem 40-50 gram max. Dat is makkelijker te kneden.
Daarnaast een schaalt goed warm water, 2 stukjes in doen en warm laten worden. Dan even flink kneden en lekker aan de gang gaan.

Het korrelige hoort bij deze klei, de ene klei is wat elastischer dan de ander. Het glijden heeft inderdaad meer te maken met de lube (of te weinig lube gebruiken) en niet zozeer met de klei zoals @Istnogferarie al aangeeft.
 
@Nick1407 - Lees het nog even een keer. :p Arie gaf 2 opties, Dibbuz bevestigde dat. ;)

@Jasper - Een klein pannenkoekje kunnen maken is voldoende. (Kwa hoeveelheid klei die je pakt) Als hij té stug voelt, dan kan je inderdaad het stukje opwarmen. (Tussen je handen, warm water, met beleid in de zon, AirFryer. ... OK, niet in de AirFryer) :p
 
  • Leuk
Reactions: Rémon en Rowen93
Ik maak de klei altijd formaat rondje gelijk aan drie (wijs-, middel-, ring-) vingers breed
Kan je het met duim en pink bij de drie vingers houden

Ik spoel de klei af en maak hem droog voor ik ga kneden
Plakt hij lekkerder dicht naar mijn idee
 
Niet elke klei werkt even lekker met elke clay lube. Die van Meguiar's lost zelfs op van sommige lubes. Ik gebruik de monello zelf met Dodo born slippy en dat werkt super.
 
Niet elke klei werkt even lekker met elke clay lube. Die van Meguiar's lost zelfs op van sommige lubes. Ik gebruik de monello zelf met Dodo born slippy en dat werkt super.
Dat is zeker zo, je kunt niet altijd alles combineren. Nu is de Monello klei wel beter bestand tegen echte claylubes dan bijvoorbeeld Mothers of Meguiars. Zelf gebruik ik altijd Spray & Wipe van Poorboy's. Vind ik voor mij het fijnste werken.
 
Mijn eerste idee was ook dat het mogelijk aan de lube zou liggen, ik gebruik ook altijd de Spray&Wipe en bij voorkeur in combinatie met de Monello Verde klei (ik heb meerdere merken klei).
 
Laten we wel voorop stellen dat er ook zeker niks mis is met de lube van Gyeon.

Ik vind dat echt een heerlijke lube om mee te werken!
 
Thnxx voor de reacties heren,

Ik denk dat het idd aan de temperatuur ligt.

Ik zal eens even proberen om een stukje eerst wat op te warmen ( in de airfryer @Quantoxx :p:p)

Qua lube heb ik idd de Gyeon verdund 50& water 50 & lube en ben niet te zuinig geweest met opspryen.

Eerder gebruikte ik de meguiars claybar en dat ging prima samen.
Misschien in de monello icm Gyeon niet zon goede optie.

Spray and wipe heb ik ook nog wel staan, voor de volgende keer ;):pensive: