• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kan ik zonder veel problemen Veloce gebruiken als Mezzo niks doet ?

witalik

Detailing addict
8 apr 2010
32
55
Goedeavond,

Tijd terug had ik heel mijn auto eens vertroeteld met de DAP500. Ik gebruik monello Mezzo en Finale. Maar toen ik klaar was en op het laatst een laag wax erop had gedaan. Was de zon weg en zag er allemaal pico bello uit.

Maar de volgende dag leek het wel alsof ik er niks aan had gedaan qua polish ! Heel minimaal wat Swirls weg maar eigenlijk was het zonde van de tijd geweest. De spullen zijn al wat ouder, denk toch 5+ jaar oud. Kan dat invloed hebben ? Of moet ik gewoon de Veloce gebruiken ? Omdat mijn lak te hard is.

Ik heb een Audi A6 uit 2013 - Zwart optiek. Met een Unizwarte lak. Geen mettalic. Briljant zwart. En hoeveel mensen polijsten gewoon op straat. Zelf heb ik geen ruimte oid maar als er niet teveel wind waait bijvoorbeeld moet het wel kunnen toch ? En moet ik nog opassen met welke pads ik moet hebben. Volgens mij deed ik nu Mezzo met cutting factor 1.5 kan dat ?
 
Heb je met deze polijstmiddelen eerder wél resultaat behaalt op je lak? Zo ja, dan zou je kunnen denken dat ze niet meer werken naar behoren.

Zo nee, dan is mijn vooroordeel dat Audi veelal harde lak heeft en je simpelweg niet echt gecorrigeerd hebt, ook niet gechecked hebt of je klaar was em vervolgens de defecten "dichtsmeerd" hebt met wax. (Slechte belichting)
 
Allereerst een duidelijk antwoord op je vraag in de titel van dit topic: Ja, je kan gerust veloce gebruiken als mezzo niks doet.

Verder sluit ik me aan bij Q:
Ten eerste is een Audi lak waarschijnlijk bikkelhard.

Ten tweede dat het zeer de vraag is of je helemaal op de juiste manier gepolijst hebt (met alles erop en eraan). Dat wil zeggen dat je wellicht niet de juiste techniek hebt gebruikt - bijvoorbeeld te veel druk hebt gezet tijdens het polijsten waardoor de backingplate stil zou kunnen blijven staan en veel correctiekracht verloren gaat. Dan is het dus de vraag of je goede verlichting hebt gebruikt waardoor je wellicht in de veronderstelling bent geweest dat je goed resultaat boekte terwijl je dit misschien domweg niet kon beoordelen. Dan nog de vraag of je wel goed afgenomen / ontvet hebt tussen en na de polijstrondes. Dus dat je dacht dat de boel lekker strak was maar ondertussen gewoon dichtgesmeerd zat met residu van polijstmiddel. Zou kunnen.

En uiteraard maakt het zeker veel uit welke pads je gebruikt met welk polijstmiddel.

115229


Als je polijstmiddelen vorstvrij bewaard zijn dan zouden ze vele jaren hun werking moeten behouden.

Misschien nog eens wat uitgebreider inlezen hier over polijsten en een volgende keer eerst een testspot maken en er zeker van zijn dat je daar voldoende correctie behaalt voordat je verder gaat met de rest van de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Tijd terug had ik heel mijn auto eens vertroeteld met de DAP500. Ik gebruik monello Mezzo en Finale. Maar toen ik klaar was en op het laatst een laag wax erop had gedaan. Was de zon weg en zag er allemaal pico bello uit.

Maar de volgende dag leek het wel alsof ik er niks aan had gedaan qua polish ! Heel minimaal wat Swirls weg maar eigenlijk was het zonde van de tijd geweest. De spullen zijn al wat ouder, denk toch 5+ jaar oud. Kan dat invloed hebben ? Of moet ik gewoon de Veloce gebruiken ? Omdat mijn lak te hard is.

Ik heb een Audi A6 uit 2013 - Zwart optiek. Met een Unizwarte lak. Geen mettalic. Briljant zwart. En hoeveel mensen polijsten gewoon op straat. Zelf heb ik geen ruimte oid maar als er niet teveel wind waait bijvoorbeeld moet het wel kunnen toch ? En moet ik nog opassen met welke pads ik moet hebben. Volgens mij deed ik nu Mezzo met cutting factor 1.5 kan dat ?
De lak van jouw Audi zou zomaar eens keihard kunnen zijn wellicht met net zulke harde lak als mij BMW.
-kijk niks is onmogelijk maar mijn eerste machine was een DAP900 (al een tikkie zwaarder als jouw dap500) en na 2x polijsten was er in mijn geval nog geen swirl verdwenen..
- Veloce is niet mijn eerste keus qua polijstmiddel maar moet zeker wel wat uit kunnen halen hoor. Flessen polijstmiddel wel regelmatig ff schudden.
-experimenteer ook eens met zwaardere type pads zoals bv een sandwich spiderpad of een mf cutting pad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de spullen hiervoor gebruikt op mijn Seat Leon Cupra R. Dit was ook een Uni zwarte lak en werkte hier toch heel fijn op.
Ik heb het basis stappenplan gedaan.

Wassen 2 emmers
kleien
schoonmaken
Polijst pad cutting factor 1,5 of 2 met Mezzo
pad cutting factor 0 met finale
Gechecked zonder lamp/zon, zag er toen lekker uit. En nee ik heb niet zo'b deftige schijnwerper etc.
pad zonder cutting met wax er op hele lage stand ingezet.

En ik druk niet te hard op de machine , ik laat hem het werk doen. De extra beugel heb ik er ook niet op. ik druk eerst paar drupjes kruislings op de pad. Dan druk ik hem op het paneel wat ik behandel. En daarna zet ik de machine aan net 2 of 3 tandjes voor max en ga hem uitsmeren totdat deze van vorm veranderd. Afnemen met microfiber.

Dacht dat ik redelijk goed te werk was gegaan eigenlijk. Maar ik denk dat mijn lak gewoon kneiter hard is, omdat ik met de leon zwart uni lak wel resultaat had. Maar daarom ook mijn vraag of het spul na de jaren gewoon niet meer werkt bijvoorbeeld. Ik schud wel alles flink van tevoren en ook tussendoor nog.
 
Mogelijk was de lak van de Leon toch niet zo hard, maar ik denk dat je mogelijk ook niet de juiste combinatie(s) hebt gebruikt. Een pad met slijpgraad 0 en finale als polijstmiddel is leuk voor een zachte lak, maar met een harde lak toch minimaal een witte pad met polijstgraad 1. En pak voor de Mezzo een oranje pad met cutting factor 3. Ik denk dat je dan al serieus verschil gaat zien met wat je nu hebt gedaan (er van uit gaand dat de polijsttechniek min of meer in orde is).
 
Dat een aanpak op de ene auto goed werkt wil niet zeggen dat je op een andere auto door klakkeloos hetzelfde stappenplan te herhalen ook hetzelfde resultaat haalt.

Daarom (op een andere auto) altijd eerst een testspot maken en eerst zeker weten dat je voldoende correctie behaalt (qua pad en polijstmiddel en eventueel zelfs aantal hits) en dit recept toepassen op de hele auto.

Wat heb je aan polijstmiddelen en pads in huis? Over het algemeen zou je op een Audi lak wel verwachten dat je bij een gele of sandwich pad en veloce uit zou komen om een goede correctie te behalen.

Een "deftige" schijnwerper is geen noodzaak. Iedere (LED) zaklamp is al bruikbaar om (overgebleven) swirls en krasjes te spotten. Maar wel even voor wat extra licht zorgen tijdens het polijsten (en afnemen). Anders kun je inderdaad later in bijvoorbeeld zonlicht (of onder TL's in een benzinepomp) nog wel eens voor verrassingen komen te staan. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de spullen hiervoor gebruikt op mijn Seat Leon Cupra R. Dit was ook een Uni zwarte lak en werkte hier toch heel fijn op.
Als dat een 1M was dan klopt dat want die lakken waren bij lange na niet zo hard als de Audi die je nu hebt. Zelf een 1M Topsport gehad en heel wat Seat's gedaan over de jaren.
 
Mogelijk was de lak van de Leon toch niet zo hard, maar ik denk dat je mogelijk ook niet de juiste combinatie(s) hebt gebruikt. Een pad met slijpgraad 0 en finale als polijstmiddel is leuk voor een zachte lak, maar met een harde lak toch minimaal een witte pad met polijstgraad 1. En pak voor de Mezzo een oranje pad met cutting factor 3. Ik denk dat je dan al serieus verschil gaat zien met wat je nu hebt gedaan (er van uit gaand dat de polijsttechniek min of meer in orde is).

Nee ik moet meer deftige spullen hebben denk ik. Voor de Leon werkte dit wat ik nu heb liggen. Ik dacht gewoon ik probeer het op de Audi, en eerste instantie leek het wel wat maar in de volle zon waren alle swirls nog aanwezig.

Dat een aanpak op de ene auto goed werkt wil niet zeggen dat je op een andere auto door klakkeloos hetzelfde stappenplan te herhalen ook hetzelfde resultaat haalt.

Daarom (op een andere auto) altijd eerst een testspot maken en eerst zeker weten dat je voldoende correctie behaalt (qua pad en polijstmiddel en eventueel zelfs aantal hits) en dit recept toepassen op de hele auto.

Wat heb je aan polijstmiddelen en pads in huis? Over het algemeen zou je op een Audi lak wel verwachten dat je bij een gele of sandwich pad en veloce uit zou komen om een goede correctie te behalen.

Een "deftige" schijnwerper is geen noodzaak. Iedere (LED) zaklamp is al bruikbaar om (overgebleven) swirls en krasjes te spotten. Maar wel even voor wat extra licht zorgen tijdens het polijsten (en afnemen). Anders kun je inderdaad later in bijvoorbeeld zonlicht (of onder TL's in een benzinepomp) nog wel eens voor verrassingen komen te staan. ;)

Nee ik begrijp het maar ik had dit spul liggen, en wat ik al vroeg, misschien is de leeftijd ook van belang. Maar ik begrijp dat dat wel mee valt als je het goed schud voor gebruik en normaal opslaat. Ik zie nu dat ik het DAP500 V2 Raffini starters pakket in 2009 had aangeschaft ;) Dat is wel effe langer geleden. Maar dat dus en nog wat extra microfiber towels en SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad

Als dat een 1M was dan klopt dat want die lakken waren bij lange na niet zo hard als de Audi die je nu hebt. Zelf een 1M Topsport gehad en heel wat Seat's gedaan over de jaren.

Ja was een 1M , jij had nog uitleg gegeven toen op mijn auto met de DAP500 :) . Resultaat was toen zo goed dat ik dat V2 starters pakket had aangeschaft.




Aan de hand van het plaatje van The Joy of detailing kan ik denk een mooi boodschappen lijstje maken denk ik :

Monello Raffini Veloce Premium Compound - 250ml
Monello Raffini 4" Foam Cutting Pad - Yellow
Monello Raffini 4" Foam Heavy Polishing Pad - Green
Monello Raffini 4" Foam Finessing Pad - Black


Hiermee maar eens proberen denk ik. Maar aan de andere kant vraag ik me af. Als ik met die Mezzo en cutting al niks uithaal. Heeft het dan wel nut om die Groene pad te halen en te gebruiken met Mezzo ?
 
Ik zou (ook) de 5.5'' pads nemen. De kleinere pads dan voor lastigere plekken.

Mezzo --> Oranje // Volgende grote stap is dan Voloce --> Geel. Dat zou ik minimaal pakken als de medium-combi niets voor je deed.
 
Een tip die ik mee kan geven is na de zwaarste stap (waarschijnlijk straks Veloce op geel) het deel goed te ontvetten en goed te controleren met een inspectie lamp.

Dit word vaak vergeten en het feit dat je dat je de hele auto met Mezzo heb gedaan en daarna nog met Finale zegt mij dat jij dit ook niet heb gedaan.

Dus het gepolijste deel goed uit verschillende hoeken controleren, en als je niet tevreden ben doe je of nog een hit, of je gaat voor een groffere combinatie.

Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij zelfde voor komt dat ik tevreden ben na 1 hit.

Er is niks mis met buiten werken, ik heb het jaren gedaan met goed resultaat. Maar een A6 in 1 dag volledig te corrigeren lijkt mij een onmogelijke opdracht.
Mij zal het niet lukken tenminste.

Misschien is het een idee om de Audi in delen aan te pakken. Dus bijvoorbeeld in 1 dag de motorkap, voorschermen en voor bumper. En voor deze delen echt de tijd nemen.

Het feit dat je de Leon wel strak kreeg met een medium polish ondanks dat het een zachtere lak was, zegt mij dat hij met de techniek wel snor zit.
 
  • Leuk
Reactions: Sebastiaan
Ja , ik had eigenlijk deze gepakt omdat ik bij de 3,5 inch de tekst zag staan dat de 4inch beter passen op de kleine steunplaat. Maar 5.5 is nog beter dan denk ik, die sluit goed aan erop. thanks.

Let op: deze pad past niet op de kleine steunplaat die met de DAP500/900 geleverd wordt. Voor die steunplaat zijn 4" pads van Monello geschikt.

Maar beter dus :
Veloce > Geel
Mezzo > Oranje
ipv
Veloce > Geel
Mezzo > Groen
 
Een tip die ik mee kan geven is na de zwaarste stap (waarschijnlijk straks Veloce op geel) het deel goed te ontvetten en goed te controleren met een inspectie lamp.

Dit word vaak vergeten en het feit dat je dat je de hele auto met Mezzo heb gedaan en daarna nog met Finale zegt mij dat jij dit ook niet heb gedaan.

Dus het gepolijste deel goed uit verschillende hoeken controleren, en als je niet tevreden ben doe je of nog een hit, of je gaat voor een groffere combinatie.

Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij zelfde voor komt dat ik tevreden ben na 1 hit.

Er is niks mis met buiten werken, ik heb het jaren gedaan met goed resultaat. Maar een A6 in 1 dag volledig te corrigeren lijkt mij een onmogelijke opdracht.
Mij zal het niet lukken tenminste.

Misschien is het een idee om de Audi in delen aan te pakken. Dus bijvoorbeeld in 1 dag de motorkap, voorschermen en voor bumper. En voor deze delen echt de tijd nemen.

Het feit dat je de Leon wel strak kreeg met een medium polish ondanks dat het een zachtere lak was, zegt mij dat hij met de techniek wel snor zit.


Ontvetten heb ik eigenlijk nooit gedaan. Wat kan ik daar voor gebruiken ? En ik ga zeker nu controleren met een lamp of iets dergelijks om goed te beoordelen of en hoeveel het uithaalt. Ja ik vind het ook gek, toen ik buiten bezig was zag het er netjes uit weiliswaar zonder lamp dus ik kon het eigenlijk niet goed beoordelen. Moet ook weer kleien trouwens dus ik moet dat niet vergeten mee te bestellen.
 
Lak inspectie/ontvetten kun je doen met bv Gyeon prep of Nanolex ex.
Als ik klaar ben met het polijsten/afnemen van het polijstmiddel dan was ik vaak de auto nog een keer met heet water/shampoo dan ben je al een heel eind. Daarna een rondje Prep en dan de Lsp.
 
De DAP wordt geleverd met 2 steunplaten, voor 4” pads en voor 5 1/2”.

Voor het ontvetten tijdens het polijsten werkt voor mij Nanolex EX het beste.

Zo gek is het niet.. de zon staat niet constant kei hard de schijnen... maar als het dat wel doet... dan zie je ALLES.
 
Ik kan me eigenlijk niet herrineren dat ik dat roterende stuk eraf kon halen of dat ik daar iets bij heb van een ander formaat. Er zit alleen zo'n extra beugel bij.
 
Maar trouwens heeft het nu nog nut om na de Veloce de Mezzo te gebruiken die eerste instantie niks deed ? Of beter gewoon goed ontvetten na gewenst resultaat en de Finale met zwarte pad gebruiken ?
 
In mijn mening wel.

Je moet het een beetje zien als schuren.

Als je een stuk hout in een bepaalde vorm wil schuren begin je eerst met heel grof schuur papier. (Veloce)

Daarnaast je het hout afwerken. Als je in 1x naar het mildste papier gaat, kan je nog wel eens moeite hebben om het het helemaal glad te krijgen. Dus pak je eerst een schuurpapier wat er tussen in zit. (mezzo)

Daarna werk je het af met je fijnste schuurpapier. (Finale)
 
DAP500 wordt standaard alleen met de grote steunplaat geleverd, maar je kan de kleine steunplaat er ook los bijkopen (of een goed alternatief daarvoor).

Zoals aangegeven bij zonnig weer zie je eigenlijk alles, en heeft een lamp geen meerwaarde. Als het wat minder zonnig is, is een lamp een prima hulpmiddel om goed te kijken hoe de lak nu echt is.