Van het weekend heb ik mijn eerste Full Detail gedaan op de auto van mijn vader.
Staat van de auto bij aankomst:
En het eindresultaat:
Mijn aanpak was als volgt:
Zaterdag
Auto met Nanolex Professional Prewash Concentrat gefoamed. Ik heb hier gebruik gemaakt van een handfoamer. Schuim was niet super dik. Ik lees hier en daar dat het afhankelijk is van de verhouding product en water, dus dat word nog een beetje uitproberen.
Prewash laten intrekken en onder tussen spullen klaar gezet.
Reinigen van de velgen: Eerste keer met Non Ferro, laten reageren en afgespoeld. Nog een keer met Non Ferro ingespoten en met de borstel velgen gereinigd. Hier en daar en bleven nog zwarte plekjes over dus weer ingespoten en geborsteld. Voorkant was goed schoon alleen achterkant was slecht schoon te krijgen. Besloten hier nog een keer terug op te komen.
Kunstof in APC gezet en uitgesmeerd met kwast. Dorpels, binnenkant benzine klep en gelakte delen aan de binnenkant van de deur ingespoten met APC en uitgesmeerd met de kwast.
Alles weer afgespoeld.
Auto gewassen met Monello Lavare en afgespoeld.
Auto gekleid met Monello Dolce Verde. Ondertussen rees bij mij de vraag: Kan je kunstof ook kleien? Ik heb het voor de zekerheid maar niet gedaan.
Auto weer afgespoeld en droog getrokken met de Dry Me Crazy Towel. Deze had ik nieuw aangeschaft op aanraden van verschillende Forum leden en hij stelde zeker niet te leur.
Verchroomde delen met de hand gepolijst met de All Metal Polish van Voodoo Ride (deze had ik nog liggen). De dakrails zat onder de kalk vlekken. Deze kreeg ik er niet af. Ik begon mijzelf ook af te vragen of dit ook wel chroom is, of dat ik hiervoor een ander middel nodig heb. Tips zijn uiteraard welkom.
Interieur vlugjes gereinigd en uitgezogen. Ik wilde hier niet te veel tijd aan besteden want ik kwam vooral voor het exterieur.
Toen ben ik voor de eerste keer in mijn leven met de DAP begonnen. Ik startte met de Mezzo op oranje om rustig aan te beginnen. Best een spannende ervaring. Zeker vanwege de herrie kreeg ik een beetje vraagtekens of dit nou echt wel zo goed was voor de lak. Na de eerste hit afgenomen met Prep van Geyon. En een glanzende motorkap kwam tevoorschijn. In deze lak was het heel moeilijk te zien of er nou swirls inzaten. Ik heb vanuit verschillende hoeken met de lamp geschenen maar kon niks ontdekken. Vervolgens heel de motorkap gedaan. Daarna met de finish op wit de motorkap afgewerkt. De glans was dieper dan ik tot nu toe ooit had gezien. En dat gaf wel een kick.
Vervolgens heb ik de auto in de zon gezet. Onder een bepaalde hoek kon heel licht wat swirls waarnemen maar het was haast niet te zien. Daarom had besloten om de volgende dag te beginnen met Voloce op geel.
Zondag
Auto afgespoeld en droog getrokken.
Ik besloot om met de achterdeur aan de bestuurderszijde te beginnen omdat daar een klein krassen feestje zat:
Na 1 hit met de Voloce op geel en afgenomen met Prep:
Hier en daar nog een enkele kras, maar toch besloten om het hier bij te laten en af te maken met finish op wit. Ik wist dat het veel tijd zou kosten. Maar nu ik daadwerkelijk mee bezig was koste het nog meer tijd dan gedacht. Niet erg, maar gezien de tijd, besloten genoegen te nemen met minder resultaat. Dus op dezelfde manier heel de auto gedaan. Glimmen deed hij zeker maar hier en daar zat nog een lichte kras. Toch is ook het 1 en ander verdwenen dus daar was ik al heel blij mee, en mijn vader nog meer. Zodoende de auto in de wax gezet met collinite 915. Hierbij heb ik een hele grote fout gemaakt. Ik had mijzelf nog nooit verdiept in waxen. Ik dacht dat het een kwestie was van opsmeren en afnemen. Maar vandaag kwam ik erachter dat de wax eerst moest curen en dan pas afgenomen worden. Kortom er zit weinig wax op de auto denk ik zo. Erg dom maar dat doe ik dus nooit meer fout. Vervolgens de kunstofdelen afgenomen met Prep en behandeld met Q2 Trim. Een verschil van dag en nacht. Ik ben benieuwd naar de standtijd want die zou dus best flink moeten zijn als ik het goed heb gedaan.
Hierna was de tijd om. Ik was al met al niet ontevreden met het resultaat. Het was mijn beste resultaat tot nu toe. Ik baal wel van de wax en ga dan binnenkort terug om hem van de wax te strippen en opnieuw te waxen.
Als jullie tips of andere feedback hebben hoor ik het graag. Ik heb al erg veel van jullie kunnen leren en dat vind ik echt tof.
Gr. Martijn
Staat van de auto bij aankomst:
En het eindresultaat:
Mijn aanpak was als volgt:
Zaterdag
Auto met Nanolex Professional Prewash Concentrat gefoamed. Ik heb hier gebruik gemaakt van een handfoamer. Schuim was niet super dik. Ik lees hier en daar dat het afhankelijk is van de verhouding product en water, dus dat word nog een beetje uitproberen.
Prewash laten intrekken en onder tussen spullen klaar gezet.
Reinigen van de velgen: Eerste keer met Non Ferro, laten reageren en afgespoeld. Nog een keer met Non Ferro ingespoten en met de borstel velgen gereinigd. Hier en daar en bleven nog zwarte plekjes over dus weer ingespoten en geborsteld. Voorkant was goed schoon alleen achterkant was slecht schoon te krijgen. Besloten hier nog een keer terug op te komen.
Kunstof in APC gezet en uitgesmeerd met kwast. Dorpels, binnenkant benzine klep en gelakte delen aan de binnenkant van de deur ingespoten met APC en uitgesmeerd met de kwast.
Alles weer afgespoeld.
Auto gewassen met Monello Lavare en afgespoeld.
Auto gekleid met Monello Dolce Verde. Ondertussen rees bij mij de vraag: Kan je kunstof ook kleien? Ik heb het voor de zekerheid maar niet gedaan.
Auto weer afgespoeld en droog getrokken met de Dry Me Crazy Towel. Deze had ik nieuw aangeschaft op aanraden van verschillende Forum leden en hij stelde zeker niet te leur.
Verchroomde delen met de hand gepolijst met de All Metal Polish van Voodoo Ride (deze had ik nog liggen). De dakrails zat onder de kalk vlekken. Deze kreeg ik er niet af. Ik begon mijzelf ook af te vragen of dit ook wel chroom is, of dat ik hiervoor een ander middel nodig heb. Tips zijn uiteraard welkom.
Interieur vlugjes gereinigd en uitgezogen. Ik wilde hier niet te veel tijd aan besteden want ik kwam vooral voor het exterieur.
Toen ben ik voor de eerste keer in mijn leven met de DAP begonnen. Ik startte met de Mezzo op oranje om rustig aan te beginnen. Best een spannende ervaring. Zeker vanwege de herrie kreeg ik een beetje vraagtekens of dit nou echt wel zo goed was voor de lak. Na de eerste hit afgenomen met Prep van Geyon. En een glanzende motorkap kwam tevoorschijn. In deze lak was het heel moeilijk te zien of er nou swirls inzaten. Ik heb vanuit verschillende hoeken met de lamp geschenen maar kon niks ontdekken. Vervolgens heel de motorkap gedaan. Daarna met de finish op wit de motorkap afgewerkt. De glans was dieper dan ik tot nu toe ooit had gezien. En dat gaf wel een kick.
Vervolgens heb ik de auto in de zon gezet. Onder een bepaalde hoek kon heel licht wat swirls waarnemen maar het was haast niet te zien. Daarom had besloten om de volgende dag te beginnen met Voloce op geel.
Zondag
Auto afgespoeld en droog getrokken.
Ik besloot om met de achterdeur aan de bestuurderszijde te beginnen omdat daar een klein krassen feestje zat:
Na 1 hit met de Voloce op geel en afgenomen met Prep:
Hier en daar nog een enkele kras, maar toch besloten om het hier bij te laten en af te maken met finish op wit. Ik wist dat het veel tijd zou kosten. Maar nu ik daadwerkelijk mee bezig was koste het nog meer tijd dan gedacht. Niet erg, maar gezien de tijd, besloten genoegen te nemen met minder resultaat. Dus op dezelfde manier heel de auto gedaan. Glimmen deed hij zeker maar hier en daar zat nog een lichte kras. Toch is ook het 1 en ander verdwenen dus daar was ik al heel blij mee, en mijn vader nog meer. Zodoende de auto in de wax gezet met collinite 915. Hierbij heb ik een hele grote fout gemaakt. Ik had mijzelf nog nooit verdiept in waxen. Ik dacht dat het een kwestie was van opsmeren en afnemen. Maar vandaag kwam ik erachter dat de wax eerst moest curen en dan pas afgenomen worden. Kortom er zit weinig wax op de auto denk ik zo. Erg dom maar dat doe ik dus nooit meer fout. Vervolgens de kunstofdelen afgenomen met Prep en behandeld met Q2 Trim. Een verschil van dag en nacht. Ik ben benieuwd naar de standtijd want die zou dus best flink moeten zijn als ik het goed heb gedaan.
Hierna was de tijd om. Ik was al met al niet ontevreden met het resultaat. Het was mijn beste resultaat tot nu toe. Ik baal wel van de wax en ga dan binnenkort terug om hem van de wax te strippen en opnieuw te waxen.
Als jullie tips of andere feedback hebben hoor ik het graag. Ik heb al erg veel van jullie kunnen leren en dat vind ik echt tof.
Gr. Martijn