• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Gyeon Pure op nieuwe auto - wat heb ik fout gedaan?

Misplaced

Detailing rookie
31 okt 2019
3
12
Hallo!
Ik lees hier al jaren mee, maar tot nu toe heb ik altijd alles wat ik wilde weten in bestaande threads kunnen vinden. Nu helaas niet meer.
Sinds drie weken ben ik de trotse bestuurder van een gloednieuwe, Portimao blauwe, BMW G20 (320d).
Ook al is het een lease, wil ik natuurlijk graag dat hij er mooier dan nieuw uit blijft zien en dus voor het eerst besloten een coating aan te brengen.
Omdat het een lease is en hij letterlijk 200 kilometer op de teller had toen ik ermee begon, heb ik het polijsten wel overgeslagen, maar verder alles gedaan zoals het hoort.
Na 2 dagen zwoegen was het dan klaar.

Wat ik heb gedaan;
Foam
Wassen
Drogen
Paar vlekjes eruit gekleid met Poorboys Spray & Wipe
Wassen met afwasmiddel
Drogen (echt helemaal droog)
Gyeon Prep
Gyeon Pure
Gyeon Cancoat
Gyeon Cure

Leek allemaal OK te zijn gegaan. Tussen Pure en Cancoat zat ongeveer 18 uur. Tussen Cancoat en Cure nog 1-2 uur. Toen nog ongeveer 16 uur gewacht voor ik er toch echt mee moest rijden (moest toch weer naar werk na het weekend...).

Wat is het probleem? De motorkap, dak, kofferbak en de bovenste helft van de zijkanten lijkt best goed te zijn gelukt. De onderste helft van de deuren en de spatborden? Absoluut verschrikkelijk! Het stoot nog minder water af dan toen ik hem geleverd kreeg! Ik heb een filmpje op YouTube gezet waar ik hem met gedemineraliseerd water afspuit na een week, het is slecht gefilmd maar ik denk dat wel duidelijk is waar ik het over heb. Hier ook een foto.

Ik vraag me nu erg af wat ik verkeerd kan hebben gedaan? Ik heb alle aanwijzingen gevolgd, de coating in stukken van ongeveer 50x50 gedaan, overal dezelfde routine. Toch is de onderkant echt fout gegaan.

Belangrijker dan dat: heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan 'repareren'?Ik heb wel een idee, maar ik zou niet graag nog een heel weekend verspillen als het geen resultaten oplevert! Dus hier volgt nu wat ik van plan ben, ik zou het super op prijs stellen als iemand een paar tips heeft hoe ik dit zinvol fix.

Weer foam, wassen, drogen (de coat zit er nu 3 weken op dus ik mag weer wassen met shampoo, toch? Poorboys Super Slick & Suds wash heb ik daarvoor staan.
Dan de onderste helft (of beter helemaal?) weer wassen met afwasmiddel.
Gyeon Prep, is dat nog nodig? Of kan de laag over de oude? Voor zover die er überhaupt nog op zit?
Pure - 12 uur wachten
Cancoat - 2 uur wachten
Cure - 12 uur wachten

Is er nog hoop voor de lak van deze mooie nieuwe auto?

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt als iemand me hier kan helpen!
 

Bijlagen

  • 20191019_155408.jpg
    20191019_155408.jpg
    293,4 KB · Weergaven: 485
Welkom op het forum, Misplaced! :D

200 kilometer op de teller... heb ik het poetsen wel overgeslagen...

Oei, zonder de rest gelezen te hebben kan ik je hier al verklappen dat dit niet een goede voorbereiding is. ;) Een nieuwe auto is in mijn opinie alles behalve nieuw. Als ik een nieuwe auto moest doen waarbij er een duurzaam product zoals een coating op moest, dan liep ik dezelfde stappen af als bij een gebruikte auto.

* Foamen / prewash met sterke verhouding.
* Handwas.
* Reinigen met specifieke producten, zoals hars-en-teer verwijderaars, ijzerverwijderaars, etc.
* Kleien.
* Fijn polijstmiddel als dit ook voldoende was om defecten te verwijderen, zoals swirls. (Polijsten om lak te reinigen/voor te bereiden)
* Ontvetten.

Als de coating slechte eigenschappen laat zien, dan zal de hechting niet lekker zijn en kan het dus niet goed werken. Wat de hechting in de weg staat? ... Een slechte voorbereiding. ;) Het is lastig te zien in het filmpje. Wat er te zien is, dat lijkt op prima beading en sheeting, maar de onderzijde van de deuren kan ik eigenlijk niet zien.
Wat in theorie ook beading/sheeting kan verstoren is als er iets OP de coating zit. Dat zou op onderzijden van deuren juist heel goed kunnen, zoals duidelijk zichtbaar op de foto. Heb je deze panelen alleen afgespoten of ook gewassen?


Als de coating niet lekker gepakt heeft
, dan zit er niets anders op dan deze te verwijderen. Ik meen te herinneren dat dit met een paint cleaner kan, maar een fijn polijstmiddel is sowieso voldoende.

1) Foamen als voorwas.
2) Handwas met pH-neutrale shampoo.
3) ... Ik zou zelf misschien zelfs gewoon kleien en dergelijk...
4) Fijn polijsten om coating te verwijderen.
5) Ontvetten.
6) Opnieuw coaten.

Wassen met afwasmiddel zou ik skippen. En als je dit zou gebruiken, wanneer dan ook, dan liever de goedkoopste die je kan vinden i.v.m. met glans-spoelmiddelen in de duurdere varianten.

De curetijden die je aanhield lijken mij prima. Echter hoef je geen 12 uur te wachten na het aanbrengen van Cure.
 
AJe auto is waarschijnlijk afgeleverd met een Waxoyl of ander merk sealant. Dit zat erop voordat je begon met wassen, drogen en prep. Helaas haalt Prep er geen wax of sealant vanaf. Dit kan alleen doormiddel van klei-en en het liefst polijsten met een mild polijstmiddel.
 
De onderste helft van de deuren en de spatborden? Absoluut verschrikkelijk! Het stoot nog minder water af dan toen ik hem geleverd kreeg! Ik heb een filmpje op YouTube gezet waar ik hem met gedemineraliseerd water afspuit na een week
Ik vermoed dat de zijkanten onder roadgrime zit en hierdoor de beading en sheeting eigenschappen een stuk minder is dan op de liggende delen.

Overigens is de voorbereiding maar half half gedaan, dit komt eigenlijk niet ten goede voor de coating.
 
Ik vermoed dat de zijkanten onder roadgrime zit en hierdoor de beading en sheeting eigenschappen een stuk minder is dan op de liggende delen.

Dacht ik ook aan. Ik zou kijken hoe de beading en sheeting is als je de auto een keer goed wast. Als het daarna nog steeds ruk is (op de video lijkt het prima op alle 'hogere' delen), dan zit er denk ik niks anders op dan de hele riedel opnieuw volgen, maar ditmaal zonder het polijsten over te slaan.
 
Hey, dat ging snel, super bedankt voor de reacties en het welkom! Mee eens en bedankt voor de tips!

Inderdaad, half half voorbereiding, maar het was een bewuste beslissing om dat niet te doen... Hopen maar dat het 'roadgrime' is!

Gewassen had ik de auto nog niet, want dit filmpje is van een week na het aanbrengen en ik had begrepen dat je het beste 2 weken niets kon doen. Vorig weekend had ik geen tijd. Het is nu 3 weken geleden dus ik zal hem eerst direct normaal wassen, en zien! Fijn dat er nog hoop is, ik ben erg benieuwd! Dan ook eventueel nog een keer Cure eroverheen? Mooi trouwens dat je na Cure niet zo lang hoeft te wachten, dat komt goed uit.

Als het toch nog steeds nergens op lijkt zal ik eens vragen of ze er een sealant op hadden gedaan, en dan zien we wel weer...

Ik heb er op dit moment niet de tijd voor over om te gaan polijsten, niet in het minste omdat het een lease auto is maar vooral ook omdat ik nooit een polijstmachine heb gebruikt! Wel wil ik het al tijden eens gaan proberen, dus wie weet is deze auto wel een goed 'slachtoffer' voor een eerste poging, juist omdat hij niet 'echt' van mij is.. :)
 
Wat in theorie ook beading/sheeting kan verstoren is als er iets OP de coating zit. Dat zou op onderzijden van deuren juist heel goed kunnen, zoals duidelijk zichtbaar op de foto. Heb je deze panelen alleen afgespoten of ook gewassen?
Gewassen had ik de auto nog niet
Ik had al een vermoeden. ;)


niet de tijd voor over om te gaan polijsten

Mochten de andere panelen geen problemen vertonen, dan zou je handmatig de onderzijdes van de deur kunnen polijsten met een fijn polijstmiddel en een handpad. Vereiste is dan wel een ontvetter nadien.
 
...met een fijn polijstmiddel en een handpad. Vereiste is dan wel een ontvetter nadien.

Ja perfect, bedankt voor de tip! Dat klinkt als een goed plan B.

Is in jouw mening Super Resin Polish en dan met Prep eroverheen acceptabel? En evtl van tevoren kleien indien/waar nodig?