• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

mengen maatbekers en flessen

DavidB

Detailing rookie
13 mrt 2020
9
15
Dag allemaal,

gezien ik nieuw ben en niet precies weet waar ik de vraag moet stellen doe ik dat hier.
Voel vrij om mij te wijzen op topics met bepaalde trefwoorden die mij verder kunnen helpen.
ook directe links naar de webshop met artikelen stel ik zeer op prijs.

Ik heb sinds gisteren een Kärcher se 4001 extractor om het interieur van mijn auto ( en tapijten en meubels in mijn huis ) goed aan te pakken.
Nu lees ik veel dat men een APC+ gebruikt en echt een must is voor iedere detailer, ook wordt er geschreven dat je die in bepaalde verhoudingen moet gebruiken.

Zodoende wil ik de Meguiars APC+ aanschaffen. Wat moet ik hierbij nog meer aanschaffen ?
Welke spuitflessen en maatbekers etc ? Of kan ik de APC+ in de extractor doen maar hoe meet ik en weet ik hoeveel ik ervan in kan doen in verhouding met water.

Lege spuitflessen heb ik nog niet ( ik ben een prille beginner ! ) wel de kant en klare Meguiars producten die je zo in de winkel en online koopt.
Dus ervaring heb ik nog niet, met mengen en verhoudingen. Er is online veel te vinden en snap nu eindelijk wat men bedoeld wanneer 4:1 en 10:1 wordt geschreven.
Ik zoek daarom jullie hulp op om mijn kennis te vergroten.

Alvast bedankt!
 
Top bedankt! Ik zag ook dat iemand een klein programma had gemaakt.
(https://forum.carclean.com/threads/programma-berekenen-mengverhoudingen.1709/ )


Dus als ik het goed lees en begrijp :
In de waterreservoir van de extractor kan 4 liter in totaal.
Stel ik doe de APC in de extractor ( weet dat ik beter kan borstellen en dan zou moeten sprayen en daarna met schoonwater alleen opzuigen.. i know )
Ik gebruik een APC met 1:10 verhouding
de link geeft aan dat ik per 1 liter 100 ml APC moet gebruiken.
dus 4 Liter = 400 ml APC in de waterreservoir doen ?
 
Mijn manier, effe snel met een rekenmachine/telefoon erbij:

1:10 = 11 delen in totaal.
4000ml in de tank.

4000 : 11 = 363,63. ml in de tank doen, aanvullen met water tot 4L. (365 is prima in dit geval)

Oh, en even voor de goede orde, mochten anderen op dit topic terecht komen:

1:10 is in de meeste gevallen: ''1 deel product op 10 delen water''. (Dus 11 delen totaal)

Bij bijv. het merk Dodo Juice is het net even anders:
1:10 is in hun geval dan: ''1 van de 10 delen is product, andere delen water''. (Dus 10 delen totaal)


Het lijkt maar een klein verschil en bij grote hoeveelheden is het dat ook wel. (Dan maakt een paar ml over vele ml's niet veel verschil, zoals in het voorbeeld)
Bij kleinere hoeveelheden, zoals bijv. ''1:2'' en je wilt een flesje van 300ml eindproduct aanmaken, dan kan het verschil wel groot zijn. Dan bestaat je eindproduct niet uit 33% water, maar ineens 50% water. (Zal niet elk product even leuk vinden)