• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat is hier gebeurd of aan de hand ? (Koplampen)

Guest007

Detailing chief
16 mei 2009
262
85
Goeiemiddag iedereen,

Krijg hier net een foto binnen van een koplamp (maar het is op beide koplampen wel te verstaan) maar weet niet goed wat hiervan te denken.
Het verhaal erachter (het is van een kennis van mijn collega)
De wagen is tweedehands gekocht. Het betreft een Renault (Laguna coupe, Monaco uitvoering). De wagen wordt zeer goed verzorgd blijkbaar. Deze verwering/vlekken zijn er redelijk snel gekomen.
Als je inzoomt op de foto zie ik ook heel wat krassen (zouden er al ingezeten hebben van de vorige eigenaar)
Ik heb de schade ook nog niet zelf kunnen zien, maar wou toch eens jullie mening hierover hebben (afgaande op de foto) en of jullie eventueel enkele tips kunnen aanbrengen om dit in mate van het mogelijke goed te krijgen.
IMG-20200826-WA0004.jpg
IMG-20200826-WA0005.jpg

/edit : foto linkerkoplamp bijgezet
 
Laatst bewerkt:
Hmm Het lijkt mij een combi van 2 zaken?
De "Vlekken" Zitten zo te zien vooral bovenop dus ik vermoed dat die ontstaan zijn door blootstelling aan uv/de zon en dat dit de Blanke lak is dit aan het stuk gaan is. Daarnaast zitten er "rechte krassen" in die mogelijk door iets anders zijn veroorzaakt (Wasstraat?) Maar ze ogen stevig..
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i en Guest007
Nooit gedaan, maar volgens mij kun je het prima schuren, polijsten en opnieuw lakken of beschermen met een coating bedoelt voor kunststof. Bij die laatste optie zal de verwering weer optreden nadat de coating "op" is. Wellicht dat ik mij natuurlijk vergis op basis van de bovenstaande foto maar ik laat mij graag corrigeren door de andere forumleden! ;)
 
Ziet er heftig uit, maar lijkt op "reguliere" verwering. Zie hier de verwering op de koplamp van mijn V60:
20200527_191706.jpg

Die krassen zijn wel heftig, maar het blijft kunststof dus ik vermoed dat je ze met de "how-to" wel weer strak moet krijgen.

Maar zoals hier al vaak bij gesteld: het verval is ingezet en dit zal je bij moeten gaan houden.
 
  • Leuk
Reactions: Guest007
Dit lijkt mij inderdaad een clear coat die niet meer hecht. (Lijkt bijna craquelé zelfs)

Dit zal aankomen op schuren om de laag te verwijderen, uiteraard netjes afschalen met je grit tot je kan gaan polijsten tot hoogglans c.q. transparantie. Vervolgens een nieuwe laag clear coat aanbrengen of andere vorm van bescherming zoals coatings o.i.d.
 
  • Leuk
Reactions: Guest007 en Farson
Allemaal al bedankt voor de info. Mijn vermoeden dat er meer werk aan gaat zijn wordt hiebij bevestigd.

@Farson heel net resultaat. Die Mothers kit lijkt me wel wat. Enig idee hoelang de bescherming zou meegaan ?

Ik speel alle info door, kan hij nog beslissen wat hij ermee wilt doen.
 
De verwering komt waarschijnlijk door (uv) zonlicht en je kan dat laagje ervanaf schuren/polijsten en dan zou ik de koplampen een coatinglaagje geven. Nanolex heeft headlight coating maar Gyeon Trim kan ook bv.
 
  • Leuk
Reactions: Guest007
Allemaal al bedankt voor de info. Mijn vermoeden dat er meer werk aan gaat zijn wordt hiebij bevestigd.

@Farson heel net resultaat. Die Mothers kit lijkt me wel wat. Enig idee hoelang de bescherming zou meegaan ?

Ik speel alle info door, kan hij nog beslissen wat hij ermee wilt doen.

Een coating blijf langer beschermen dan een wax of sealant.
Ik had zelf niet mogelijkheid om een coating binnen te laten uitharden, dus vandaar de wax of sealant optie. Met regelmatig smeren moeten ze ook lang netje kunnen blijven :)
 
  • Leuk
Reactions: Guest007
De kans bestaat dat er in het verleden wat krasjes op de koplampen hebben gezeten en deze zijn gepolijst, met als gevolg dat de UV-beschermingslaag die op de koplampen zit OEM, weggepolijst is. Dit zie je niet na het polijsten, dit komt pas na verloop van tijd tevoorschijn bij bv. blootstelling aan zonlicht e.d.

Mocht dit niet weggaan met reinigen of een lichte polish, dan zou ik deze (laten) schuren en een nieuwe laag vernis erover zetten. Zo ben je altijd zeker dat je koplampen weer goed zijn en een degelijke bescherming hebben. Wax of sealant is maar een tijdelijke oplossing.

Wil je dit zelf doen, mag je mij altijd even een berichtje sturen. Ik wil je graag de stappen uitleggen.

Het is in ieder geval niets ernstigs en relatief simpel op te lossen.
 
  • Leuk
Reactions: Guest007
Ik heb zelf naar alle tevredenheid de autoglym set gebruikt toen ik het voor het eerst deed. Moet je wel een boormachine hebben die het kan natuurlijk.

Mocht hij in midden brabant wonen/komen dan is hij welkom en wil ik hem best uit de brand helpen. Met de PXE, bakje koffie en max twee uurtjes werk is het wel weer knap.
 
Ik heb zelf naar alle tevredenheid de autoglym set gebruikt toen ik het voor het eerst deed. Moet je wel een boormachine hebben die het kan natuurlijk.

Mocht hij in midden brabant wonen/komen dan is hij welkom en wil ik hem best uit de brand helpen. Met de PXE, bakje koffie en max twee uurtjes werk is het wel weer knap.

Hij woont dacht ik kanten van Zele (Oost-vlaanderen). Ik speel gewoon alle info die ik hier krijg door naar mijn collega. Zien dan wel wat hij verder beslist.
 
Heb een tijdje geleden ook eens koplampen hersteld die verweerd waren en had één kant geprobeerd met blanke lak. Als je blanke lak wilt gebruiken, zou ik toch eerst eventjes oefenen op een oude lamp van de sloop, aangezien je het nogal snel kan verprutsen als je het niet goed opspuit. (Als je toch niet goed geschuurd hebt, heb je allemaal krasjes die zichtbaarder worden of als je te snel of te dik spuit, krijg je een wazig beeld op je lamp!)
 
  • Leuk
Reactions: Guest007