• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Welke (goedkope) goede producten om te starten

@Hean wat is mis met een MF spons? Of hoe je het noemt? Is het MF 'beter' als je je hand erin kunt stoppen ipv vastgrijpen?

Er zijn mooie emmers te koop en ook gritguards zullen vast iets toevoegen, maar ik gebruik gewoon 2 Praxis emmers
 
B603A3F6-F585-4A63-9741-1EBCF2390F7B.jpeg


@PizzaPieter een spons klinkt zoals bovenstaande en dat is nou net niet wat je op de Autolak wil gebruiken. Deze neemt het vuil niet op zoals een washmitt wel doet. Een spons verplaatst het vuil waardoor je krassen krijgt. Dit kan voor een minder ervaren poetser klinken als “hey ik heb nog een spons in het gootsteenkastje liggen, dan kan ik die mooi gebruiken”

@Erik1985, ja dat kan inderdaad, maar wanneer jij bijv de combinatie monello klei en dodo juiche claylube gebruikt (en genoeg sprayen met de ddj) dan is de kans wel klein. Dit is hier op het forum al wel bewezen als een goede combinatie.
 
Ik heb onlangs voor het eerst de Bilt Hamber soft klei gebruikt (https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-auto-clay-soft-180g.html) en als glijmiddel gewoon water uit een sprayer. Kun je lekker rijk sprayen, kost zo goed als niets dus flink nat houden is geen probleem en als de sprayer leeg is, is hij ook zo weer gevuld. Met marring heb ik in elk geval geen problemen gehad op deze manier.

Deze klei is wel redelijk hard (harder dan je van soft zou verwachten), dus voordat je begint kun je deze een aantal minuten in een bak warm water leggen zodat hij gemakkelijker kneedt.
PS, je gebruikt niet het hele blok klei ineens, maar een klein stukje dat je als een soort pannenkoekje plat maakt en steeds het vuil dat hij van de auto oppikt weer naar binnen vouwt en opnieuw een pannenkoekje ervan maakt.
 
Nee een gewone spons zou ik ook niet gepakt hebben hoor, zover was ik al wel...
Zijn er nog verschillen in de monello klei? Ik heb een rode fiat grande punto uit 2007 geen idee of dit harde of zachte lak is en wat ik dan t beste zou kunnen pakken...
 
Ik las trouwens dat je met kleien 9 van de 10 keer last van maring krijgt?? Klopt dit??
Is dit echt niet te voorkomen?
Voordat je gaat clayen is kan ontijzeren,teer verwijderen en sterke prewash wel helpen maar marring zul je altijd in meer of mindere mate hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Ik heb onderstaande in het mandje liggen, de kosten lopen toch al zeer snel op...
Wat ik nog dacht te missen zijn dan emmers.
Wat raden jullie aan als aplicatorpad voor de collonite 845?
En waarmee poets je die uit?
Screenshot_2021-11-04-19-34-29-839_com.android.chrome.jpg
 
Heb je al een hogedrukreiniger? Dat is onmisbaar in mijn optiek.

Ik raad kleien af voor echte beginners. Zo weinig mogelijk de lak aanraken is bij detailen het uitgangspunt en zeker als je hiervoor nog gevoel moet ontwikkelen. Kleien biedt in mijn optiek pas meerwaarde als je de logische stappen die aan het kleien vooraf gaan goed onder de knie hebt. Dwz voorwassen > wassen > chemische reiniging (ontijzer, teer- en harsverwijdering) en dan pas aan kleien gaan denken. (De volgende stap is polijsten).

De voorwas is in mijn ogen het allerbelangrijkst, want hoe vuiler de lak tijdens de contactwas, hoe meer swirls je maakt door het wassen. Een foamlans met een goede alkalische reiniger gaat hierbij helpen, maar je kunt ook een pompsprayer/foamsprayer gebruiken. Bijv. Bilt Hamber Autofoam reinigt dan nog steeds prima. Foamen met een ph-neutrale shampoo is minder zinvol, tenzij je auto een goede bescherming heeft én je de auto regelmatig kunt wassen.

Ik zou verder een lichtgekleurde droogdoek nemen. Deze moet schoon blijven bij het drogen, anders heb je iets niet goed gedaan in het (voorwas)proces (been there done that, dat kwam dan meestal door de raam-/deurrubbers of hardnekkig vuil bij de dorpels).

Zelf heb ik in het verleden best wel wat marring veroorzaakt door te kleien, vooral met een kleihandschoen en omdat ik toen nog geen ontijzerproducten in mijn arsenaal had zitten. Ik probeerde bijvoorbeeld hars-, teer en ijzerdeeltjes weg te kleien. Ik gebruikte veiige en zachte klei en grote hoeveelheden clay lube, daar lag het niet aan.

Ook zonder de stappen voorwas, ontijzeren en kleien kun je natuurlijk al een bescherming aanbrengen. Ik zou dan voor een eenvoudige spraywax of een wetcoat-achtig product kiezen.
 
@Tornante
Dus ook met gewoon wassen en waxen zeg je...
Pak een voorwas, dit voorkomt met je gewone was de swirls?
Hoe behandel je een auto met een voorwas?
Eerst met water afspoelen, dan de voorwas erop, wachten en afspoelen, of moet je deze ook echt wasseb met de handschoen? (Of is eerst afspoelen niet nodig?)
 
Ik moet mij excuseren dat ik niet het hele topic heb gelezen maar ik vind kleien als starter eigenlijk geen meerwaarde hebben.
Ieder heeft zijn eigen mening, maar volgens mij lees je vaak dat je kleien gaat doen voor het polijsten.

Als je de klei wil gebruiken om de lak echt schoon te maken zonder polijsten kan TS dan niet beter een klei doek of met gebruiken omdat de kans op marring kleiner is ? (is een vraag aan de rest geen opmerking, ik heb hier geen ervaring mee)
Dit zou ook een absoluut lager bedrag in het winkelmandje betekenen.

Als je minimale kosten toch wat serieuzer wil wassen en ook kan onderzoeken of je het lukt vindt.
2x emmer (bij voorkeur met gridguard maar anders van de gamma voor 10 euro)
goede shampoo
wasmit
droogdoek
spraywax (zelf gebruik ik pootboys quickdetailer+ met een beetje wax omdat dit simpel in gebruik is)
microvezel doeken bv 3 set van monello doe je nooit verkeerd mee.
 
Laatst bewerkt:
hahaha.... ik denk dat t best aanstekelijk kan zijn, maar eigenlijk wil ik gewoon de auto wat meer liefde geven, en zorgen dat ze er mooi bijstaat...
De kleur rood is in mijn inziens altijd een mooie kleur als ze er mooi bijstaat.
Helaas is dat nu denk ik niet het geval. Als ik er naar kijk en ik ben geen detailler zou ik haar een 6,5 geven en ondanks dat ze al wat op leeftijd is en dus hier en daar een plekje heeft zou ik haar toch wel naar een 8,5 willen tillen.
(het gebeurt al......van 'basis wassen' naar meer meer meer meer)
 
Begin dan eens met uitgebreid wassen met goeie spullen.

Zorgen dat je goed voorspoelt met je HD (dus zoveel mogelijk zand en viezigheid eraf).

Deuren/achterklep open en de plaatsen schoonmaken die je normaliter niet raakt, maar wel ziet (niet met HD, maar met sop/doek/MF iets). A stijl, B stijl, dorpel, etc. Hier zit vaak veel smerigheid. Ik gebruik hier zelf een gewone spons voor (ooooj foei, noooob!) want heb nog geen 'oude' MF spons/washmitt over.

Hetzelfde geldt voor de randen bij je ramen, dakrails, embleem etc. Plekken waar vuil zich kan opstapelen. Die soort plekken kun je ook vaak al grof schoonmaken met de HD, zolang je afstand houdt.

Een velgenreiniger zou ik dan eerder nemen dan kleispul, zoals bijv Monello NonFerro.

En als wasmiddel Dojo BTBM.

Paar MICROFIBER sponzen en doeken en je ben al een heel eind. Kijk eens of je ook leuk vindt. En je eer van je werk hebt. Kopen kopen kan altijd nog (ik heb ook al meer spullen dan ik gebruikt heb...allemaal plannen...)

Op die manier doe je t al veel 'beter' dan de gemiddelde.

Ik krijg er rust van in mn hoofd, ben weer bij met nieuwe muziek en kan glimlachen als ik mn auto in stap.
 
  • Leuk
Reactions: Divided en Erik1985
@PizzaPieter

Oke nu ga ik vloeken in de kerk... toen ik de auto door de krasstraat haalde, had ik ook altijd een handdoek mee waarbij ik de dorpels en stylen en het deel als je de achterklep opent mee af nam, aangezien ik t geen gezicht vindt dat als je een net gewassen auto de deur open trekt hij daar nog vies is.

Als velgen reiniger heb ik al de bilt hamber autowheel, welke best goed werkt naar mijn inziens maar goed wat weet ik er nu van ;)

alleen nu twijfel ik weer over alle stappen...

Is afspoelen, wassen met BTBM en afspoelen, drogen en waxen met collinte voldoende?

Of moet daar toch eerst een pre wash en een ontijzer en teer verwijderaar bij toegevoegd worden zodat de wax ook echt goed zijn werk kan doen.....?