• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Cabriokap

carolienv82

Detailing trainee
29 apr 2022
27
35
Hallo allemaal,

Ik ben Carolien en sinds een maand trotse eigenaar van een mini cabrio uit 2007.

Sinds gisteren ben ik bezig om mijn kap schoon te krijgen en helaas ben ik nog niet helemaal tevreden.

Een paar weken geleden heb ik de kap eerst geprobeerd schoon te maken met lauw/warm water en groene zeep. Dit had geen effect.

Nu had ik bij Stipt polish (ik weet eigenlijk niet of ik dit mag benoemen zo niet dan hoor ik het graag dan verwijder ik het ) een product besteld waar ik goede review van had gelezen en gisteren aan begonnen. Vandaag nog een keer de behandeling van het schoonmaken gedaan maar helaas ik blijf van die rare kringen/vlekken zien. De kleur is wel heel mooi geworden, lekker diep zwart. Maar de vlekken blijven, ze zijn zeker minder geworden maar dus niet weg. Voor ik het dak ga impregneren wil ik het liefst die vlekken minder/weg hebben. Hebben jullie advies hoe ik dit weg ga krijgen?

Groetjes Carolien

Onderstaande foto is van voor de behandeling
20220428_152002.jpg
 
Zo, die is goed vies, zeg maar.
Je ziet al donkere banen waar het vuil wat meer weg is
De grijze delen krijg je nog verder schoon, liefst met een extractor (stofzuiger die tegen water kan en ook kan sproeien)
Die kan je bijv bij Boels huren, of misschien bij een van de forumleden langs ...

De vlekjes zijn denk ik vogelpoep, het kan dat de vezels daar wat van zijn aangetast.
Persoonlijk ben ik fan van een lauwwarm sopje Biotex, inwerken met een paardenharen borstel
Biotex moet je wel goed uitspoelen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: carolienv82
Ik zou een reiniger nemen van Carclean die in de shop te koop is en dan met een borstel goed de kap schrobben niet te veel kracht zetten maar wel lekker boenen. Dan de kap goed naspoelen.

Of even aan Rick vragen hoe je zijn product moet gebruiken;););) (geintje)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: carolienv82
Ik las hier al verschillende verhalen, dat maakt het eigenlijk best lastig hahaha. De één zweert bij groene zeep de ander bij biotex weer een ander bij een product uit de shop. Pff maar wat werkt nou goed voor als mijn dak er zo uit ziet?
 
Ik zou een reiniger nemen van Carclean die in de shop te koop is en dan met een borrel goed de kap schrobben niet te veel kracht zetten maar wel lekker boenen. Dan de kap goed naspoelen.

Of even aan Rick vragen hoe je zijn product moet gebruiken;););) (geintje)
Hahahaha die zegt dan waarschijnlijk nog een keer dat ik hem nog een keer moet behandelen maar die spuitbussen zijn niet heel goedkoop en vraag me af als ik het nog een keer doe of het helpt....

En welk product adviseer jij uit de shop?
 
Los van de tips hier boven, kun je uit de shop Bilt-Hamber Surfex nemen. Is een veelzijdig product en heb je gelijk een allesreiniger (APC) in huis. Je hoeft voor de kap niet hoger te gaan dan 5% verdunning, dat gaat je kap wel schoon krijgen gok ik. Ook hier geldt: goed spoelen, spoelen, spoelen.
 
  • Leuk
Reactions: carolienv82
Vooropgesteld. Er is niet een goed product, maar er zijn meerdere producten waarmee je een goed resultaat kunt behalen. Zoals biotex, een speciale cabriodak reiniger (bijvoorbeeld van 303) of een apc.

En, om het dak mooi te houden is het belangrijk om het hierna te beschermen. hiervoor kun je bijvoorbeeld 303 fabric guard gebruiken (wel de rest goed afplakken, zodat er niets op de lak en ruiten komt).
 
Zo'n heftig vervuild dak krijg je bijna niet schoon in één keer. De aanhouder wint, gewoon nog een (paar) keer doen.
Groene zeep zou ik maar gewoon in het gootsteenkastje laten, dat is echt zo'n verjaardagsborrelpraat dingetje. Iedereen zegt het dus zal het wel waar zijn :)
Biotex helpt tegen alg, dat is zeker. Liefst met wat lauwwarm water zodat de enzymen goed hun werk kunnen doen. En, zoals al gezegd, goed uitspoelen.
En verder staan er in de webwinkel verschillende reinigingsmiddelen die specifiek voor cabrio daken bestemd zijn, daar kun je je geen buil aan vallen.
Aanvulling op het advies van dennis hierboven: 303 Fabric Guard kun je misschien wel beter met een kwast aanbrengen, dat is althans mijn ervaring. Je hebt dan geen nevel die alle kanten uit waait behalve de goede. Gewoon de inhoud over gieten in een schaaltje en van daaruit met die kwast verdelen over de kap en inborstelen. Maar alléén impregneren als je dak echt goed schoon in.
 
Surfex is veel te heftig, ook verdund. Groene zeep laat restjes achter, nooit (meer) doen !!
Spuitnevel kan je prima tegenhouden met een stukje karton. 303 is inderdaad prima spul
Het gaat juist om dun aanbrengen, inwerken met een borstel en dan (met een fohn) drogen
 
Ik heb afgelopen week een cabriodak gereinigd met soortgelijke vlekken, al waren die wel kleiner. Ik heb het dak droog ingespoten met een bekleding reiniger (Koch chemie POL Star). Vervolgens ingeborsteld met een zachte borstel van Monello, (met de bruine haren, even de naam kwijt). Daarna met de tuinslang alles uitgespoeld en in de zon laten drogen. Geen plek meer te zien en vervolgens behandeld met 303 fabric guard.
 
  • Leuk
Reactions: carolienv82
@RedCat ik hoor je steeds met zoveel waarschuwing praten over deze koudontvetter maar ik heb er werkelijk nog geen nare ervaring mee gehad. Niet in het interieur, niet op hemelbekledingen, niet op cabriodaken, niet op velgen (gestraald, gespoten, beschadigd, van alles), niet bij motorruimtes, niet bij klassiekers, niet als pre-wash, gewoon niet. Nu is mijn ervarig snel in een hoek te parkeren, maar daarbij is er een hele gemeenschap binnen en buiten dit forum die het spul gebruikt naar grote tevredenheid.

Als kers op de taart reinigt WhiteDetails de aan hem geleverde cabriodaken ook met dit spul en die heeft toch wel een naam hoog te houden.

En zo heeft de angst bij mij geen grip en heb ik vooralsnog louter profijt. Niet drinken, niet puur gebruiken, maar wel gebruiken met plezier.

Met louter zeggen dat het veel te grof en gevaarlijk is, vind ik dat je deze APC te snel in een hoek parkeert. Maar nogmaals, dat is mijn mening en dat is n=1.
 
Kan iemand mij vertellen wat die 303 is? Is dat een merk of wat is dit? En dit is dit beter dan biotex? Of maakt dat niet veel verschil? Of..... kun je het niet met elkaar vergelijken?

Apc heb ik begrepen dat die een multicleaner is, welk merk is hier het beste van? Of maak dat niet veel verschil?
 
Zo'n heftig vervuild dak krijg je bijna niet schoon in één keer. De aanhouder wint, gewoon nog een (paar) keer doen.
Groene zeep zou ik maar gewoon in het gootsteenkastje laten, dat is echt zo'n verjaardagsborrelpraat dingetje. Iedereen zegt het dus zal het wel waar zijn :)
Biotex helpt tegen alg, dat is zeker. Liefst met wat lauwwarm water zodat de enzymen goed hun werk kunnen doen. En, zoals al gezegd, goed uitspoelen.
En verder staan er in de webwinkel verschillende reinigingsmiddelen die specifiek voor cabrio daken bestemd zijn, daar kun je je geen buil aan vallen.
Aanvulling op het advies van dennis hierboven: 303 Fabric Guard kun je misschien wel beter met een kwast aanbrengen, dat is althans mijn ervaring. Je hebt dan geen nevel die alle kanten uit waait behalve de goede. Gewoon de inhoud over gieten in een schaaltje en van daaruit met die kwast verdelen over de kap en inborstelen. Maar alléén impregneren als je dak echt goed schoon in.
Ik heb dus gisteren het dak een keer gereinigd en vandaag weer. Ben alleen bang dat ik het dak kapot maak. En dat wil ik natuurlijk ook weer niet. Kan ik er het beste een bepaalde tijd tussen laten zitten of maakt dat niet uit?
 
Surfex is veel te heftig, ook verdund. Groene zeep laat restjes achter, nooit (meer) doen !!
Spuitnevel kan je prima tegenhouden met een stukje karton. 303 is inderdaad prima spul
Het gaat juist om dun aanbrengen, inwerken met een borstel en dan (met een fohn) drogen
En hoe vaak zou jij de behandeling met 303 herhalen?
 
Ik heb afgelopen week een cabriodak gereinigd met soortgelijke vlekken, al waren die wel kleiner. Ik heb het dak droog ingespoten met een bekleding reiniger (Koch chemie POL Star). Vervolgens ingeborsteld met een zachte borstel van Monello, (met de bruine haren, even de naam kwijt). Daarna met de tuinslang alles uitgespoeld en in de zon laten drogen. Geen plek meer te zien en vervolgens behandeld met 303 fabric guard.
Heb je hier toevallig voor en na foto's van? Ben nieuwsgierig
 
Fabric Guard van het merk 303 vind je hier laagje of twee / drie
Op een grote kap (Saab bijv) gebruik ik de grote versie en die gaat dan op.
Eens in het jaar herhalen in geval van een buitenslaper, staat ie binnen kan je langer wachten

De reden waarom er producten zijn voor speciale toepassingen ..... geen idee ;)
Surfex is geen normale APC en daarom adviseer ik het ook niet alszodanig
Zeker op stof die je niet volledig uit kan spoelen denk ik er niet aan om het te gebruiken

Maar vind wat je bevalt en gebruik dat naar tevredenheid

Van schoonmaken met beleid gaat niets stuk.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Zelf reinig ik een cabrioletkap met een verdunde (1:20) APC oplossing. Met een zachte doch stevige (paarden haren) borstel de kap voorzichtig schoon schrobben, al naar gelang de vervuiling een paar keer herhalen.

Daarna de kap goed laten drogen, desnoods met een extractor (o.a. te huur bij Boels of Gamma, zij noemen het een tapijtreiniger) nog droger zuigen.

Dan is het belangrijk om alles af te plakken zodat het niet onder de spuitnevel zit. Het is even wat werk, maar scheelt je naderhand een hoop schoonmaken.

Gebruik een voor een cabrioletkap geschikt middel zoals Gyeon Fabric Guard, 303 Fabric Guard of RagTopp Fabric Protectant.

f6f4bb14-bd89-435a-ae0b-5fcebda386c2.jpg


e265da4b-7306-4080-b621-81989936f98c.jpg


af4d4b0a-8089-4c76-83ea-b1d9fd01bd6c.jpg