• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen opknap project

Erik1985

Detailing addict
5 apr 2021
154
60
Hardenberg
Beste allemaal,
Ik heb winter velgen met best wat schade en ik wil een andere 'look'. Ik heb me bedacht om ze eens proberen op te knappen en ze een ander kleurtje te geven.
Ik wil ze wit hebben.
Nu heb ik het volgende stappenplan bedacht.
1. Sprayen met velgen reiniger.
2. Wassen en meeste vuil eraf
3. De stoeprand schade schuren (waarmee evt. Vullen?)
4. De achtergebleven remstof schuren
5. Hele velg met lichte korrel schuren?
6. Nogmaals velg wassen
7. Ontvetten (waarmee?)
8. Afplakken
9. 2 lagen primer
10. 4 of meer lagen kleur lak
11. 2 of meer lagen 2k high gloss lak
Zou dit een goed stappenplan zijn?

Hoeveel bussen heb ik van alles nodig?
2 bussen primer
4 kleur lak
2 high gloss 2k transparante lak
Heeft er iemand nog tips voor het beste resultaat?
Groet,. Erik
 

Bijlagen

  • IMG_20220505_121640.jpg
    IMG_20220505_121640.jpg
    200,3 KB · Weergaven: 111
  • IMG_20220505_121635.jpg
    IMG_20220505_121635.jpg
    200,8 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20220505_121625.jpg
    IMG_20220505_121625.jpg
    207,7 KB · Weergaven: 130
Stap 2 is ook gezet, een filler gekocht en wat primer... Handschoenen voor als ik met de velgen reiniger ga poetsen, en een soort schuur pad om in de ronde hoeken te kunnen werken... Het minder grove schuurpapier moet nog worden aangeschaft...
IMG_20220505_161344.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Succes, het is een heel werk maar ook erg dankbaar.
Voor het ontvetten gebruikte ik remmenreiniger, vraag het anders gewoon even in de gespecialiseerde verfwinkel. Niet bij de Gamma of Karwei, daar weten ze er niets van. En gebruik geen terpentine als ontvetter, dat werkt niet.
 
Ik bestel spuitverf en dergelijke altijd bij CROP (ff googlen) die kunnen je ook goed helpen met advies is mijn ervaring.
Heb al verschillende sets velgen opgeknapt, en ben nu ook bezig met mijn zomervelgen.
 
stappenplan klopt wel zo ongeveer met wat ik tot nu toe gedaan heb. Belangrijkste blijft het afplakken en schoonmaken.
Ik zou misschien wat minder kleur lagen en meer blanke lak lagen doen, maar dat merk je vanzelf als je bezig bent.
Uit t hoofd doe ik normaal 1 bus 2k blanke lak per velg en 2 a 3 bussen kleur per set.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
@ed-oorklep
Wow 1 bus van 400ml blanke lak per velg???
Dat is veel haha dacht eerder anders om haha ik ging van 1 a 2 bussen kleur per velg en 1 a 2 bussen lak voor de hele set. .
Iemand toevallig ervaringen met de hoogglans lak van de action? Is dit goed genoeg??
 
Het mooiste resultaat krijg je als de banden gedemonteerd kunnen worden, natuurlijk is dit niet haalbaar voor iedereen en dan kan het ook met de banden op de velgen.

1. Erg goed reinigen, desnoods ga je 3x of vaker erover. Hoe netter de ondergrond, hoe minder kans op ellende.
2. Plak de band af met duct tape of iets vergelijkbaars, om onnodige schade aan het rubber te voorkomen.
3. De plekken met schade schuren met P150-240, alles daartussen is goed. Ga niet grover dan P150 want je gaat erg vloeken om die diepe krassen van bv. P80 eruit te krijgen, zeker als je met de hand gaat schuren!
4. Tussentijds inspecteren en kijken als de schade voldoende is weggehaald, je gaat niet alles eruit krijgen met enkel schuren.
5. Je kan best zoals @Jamme1981 al aangaf, een ALU plamuur gebruiken gezien dit veel sterker is dan gewone filler/plamuur. Denk eraan dat ALU filler (Debrasel en consorten) EXTREEM hard en dus ook moeilijk schuurbaar zijn, laat dit geen halve dag liggen want je kan de slijpschijf erbij halen. Na een half uurtje ongeveer is dit zeker te schuren (als de filler niet meer plakkerig voelt aan de vinger, dan kan je beginnen)
6. Filler schuren met P150-240 en geleidelijk aan verfijnen tot P320-400, rest van de velg zet je mat met P800, iets fijner mag ook.
7. je zorgt dat alles ontdaan is van stof en viezigheid, alles HEEL GRONDIG ontvetten, dit kan met Gyeon prep onder andere, gewone kuisthinner of wasbenzine werken ook. ( met kuisthinner oppassen dat je het rubber niet raakt want dit kan strepen veroorzaken!)
8. het rubber afplakken met goede tape, zorg dat deze niet loslaat van het rubber, desnoods nogmaals het rubber nogmaals goed ontvetten.
9. Als alles goed ontvet is en de hele velg is geschuurd, dan kan je de primer gaan spuiten. Doe eerst even een test spotje op een stukje karton ofzo. Zorg dat je een mooi, even spuitbeeld hebt. Spuit niet te dichtbij of te traag want je krijgt lopers!
10. Laat de primer drogen, wanneer deze helemaal mat getrokken is, kan je een 2de laag primer spuiten, ga met je 2de laag iets verder dan waar je bent gestopt met je 1ste laag. Als de filler/schades goed gedekt zijn, kan je stoppen na 2 lagen of je legt er nog een 3de laagje primer boven.
11. Als de laatste laag primer gespoten is, kan je het droogproces wat hulp bieden door met een föhn voorzichtig over de primer te gaan. Ga zeker niet te haastig schuren over de primer en respecteer het droogproces. De primer NIET ontvetten met kuisthinner want dit lost primer op!
12. Nu kan je de primer schuren met P500-600, zorg dat je alle spuitnevel van de primer ook meepakt tijdens het schuren.
13. Nogmaals grondig ontstoffen en ontvetten, je kan dit niet teveel of te goed doen.
14. Nu ben je klaar om met de lak te starten, zoals met alle spuitbussen grondig schudden, testspotje op wat karton ofzo. Zorg dat je de feeling er wat in krijgt.
15. Lak spuit je in regel enkel daar waar de schade was. Omdat je met spuitbus spuit en er kans is dat je een plek krijgt met kleurverschil, kan je best de hele velg voorzien van een nieuwe laag kleur.
16. Laat de lak goed drogen, zodra deze mat trekt, kan je een 2de laag aanbrengen. Een laag of 2-3 zou voldoende moeten zijn, tenzij je de lagen te haastig hebt gelegd en deze onvoldoende dekkend zijn.
17. Als de lak helemaal droog is en mat, kan je de blanke lak gaan spuiten.
18. Heel goed schudden. Met blanke lak nog voorzichtiger zijn dan met lak of primer. Blanke lak lijkt bij het net aanbrengen vaak wat sinaasachtig of niet helemaal goed, geef de blanke lak even de tijd om ''zich te leggen''. Na een minuutje of 10, kan je de 2de laag blanke lak erover spuiten. Je kan beter 1 laag extra spuiten dan te snel, te veel te spuiten en met een slecht resultaat zitten.

Wat de hoeveelheid spuitbussen aangaat hangt van veel factoren af (hoe spuit je, kwaliteit verf/bus,...). Begin met enkele bussen en haal bij wanneer nodig zou ik zeggen.

Succes ermee!!
 
Laatst bewerkt:
@AndyVR
Top, je bedoeld met stap 1 gewoon velgen reiniger gebruiken en alle remstof en andere viezigheid eraf wassen?
De lak ga ik inderdaad nadat ik de velgen heb opgeknapt volledig in een andere kleur spuiten...
Ik heb de onderstaande filler gekocht..
2573281_8711113908368-111.png

Hopelijk gaat het daar ook mee lukken...
Bedankt voor de korrels welke ik t beste kan pakken...
Als je de kleurlak of de transparante lak te dun spuit, krijg je dan geen sinaasappel op je lak?
Er zijn voldoende kansen om het te verpesten....
 
De plamuur welke jij toont kan ook. Voordeel is dat deze makkelijker te schuren is en misschien net iets makkelijker is als ''amateur''.

Met spuitbus ga je sowieso meer sinaashuid krijgen, je krijgt het gewoonweg niet zo strak als met een spuitpistool.
Al kan je dit beperken en zelfs met een spuitbus redelijk strak krijgen. De eerste laag leg je best aan de dunnere kant, bij de 2de laag zorg je dat het hele oppervlakte gedekt is en dan bij de 3de laag kan je hem wat dikker/strakker leggen eventueel. Maar wees voorzichtig, het kan heel snel misgaan.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Erik1985
Dus de eerste kleur lak laag echt een neveltje... Dunner dan je denkt dat goed is... En de 2e laag dekkend en dan 1 laag iets dikker...
Geldt dit ook voor de transparante lak?
 
Kan de ingebrande remstof met een velgen reiniger en schuursponsje worden weggehaald, of is dit te grof?
Inwerken met een tandenborstel heeft wel wat geholpen maar nog niet echt veel...
 
Ik zou liever geen remmenreiniger gebruiken, gebruik liever producten die werkelijk dienen voor de juiste toepassingen/ondergronden.

Je kan een velgen reiniger gebruiken met een (fijn) schuursponsje, als je nadien zeker alles mooi egaal geschuurd hebt/krijgt.
Hoe properder de ondergrond, hoe beter en makkelijker het hele proces zal verlopen. Eens je aan het spuiten bent, is het te laat en zal je opnieuw moeten beginnen.

De kleur of lak mag je inderdaad opbouwen zoals je zegt. Bij de blanke lak mag de eerste laag ook iets minder strak zijn maar wel overal gedekt, de 2de laag moet strak liggen.
Voor de kleur moet je in acht houden dat dit dekkend moet zijn, je wilt niet achteraf rare plekken of kleurverschillen zien, de blanke lak zorgt voor de glans en de strakheid/ hoeveelheid sinaashuid.
 
@AndyVR
Ik zei ook velgen reiniger, deze is speciaal bedoeld voor ingebrand remsrof en om de velgen te reinigen... Ik wil ze hiermee juist zo net mogelijk krijgen alvorens beginnen te lakken.
Met welke korrel kun je t beste de velgen schuren, of van de nette stukken het liefste niet aanraken?
Wat is de tip om de 2e laag zo mooi mogelijk te krijgen van de blanke lak?
 
@Erik1985 zoals ik eerder al zei, P800 of iets fijner bv. P1000 volstaan om de velg te schuren, daar waar geen schade is en je de velg enkel dient mat te zetten zodat de lak en blanke lak hechting hebben.

Als je ergens niet schuurt of niet grondig genoeg, daar zal de lak op termijn loslaten.

De 2de laag blanke lak leg je iets dikker, je maakt iets tragere bewegingen maar overdrijf hier niet mee.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Met mijn setjes velgen deed ik altijd 3 lagen. 1 fijne nevel laag, om te zorgen dat de 2 lagen er op beter blijven plakken. Pas op dat je met de lagen aanbrengen niet te veel wilt doen, anders krijg je snel druipers. Liever 1 laag extra dan te lang doorgaan met 1 laag. Laatste laag mag wel iets dikker, maar pas dus op dat je niet te dik er op spuit. Blanke lak ook iets meer tijd tussen de lagen door, dit om de lak laag iets beter te kunnen laten drogen.

Doe je spuitbussen vooraf ook even in een beker heet water, daar wordt de verf wat dunner van en vernevelt deze makkelijker/beter. Wel voor je gaat beginnen dan de spuitbus even afdrogen, om te voorkomen dat er water druppels op je velg vallen. Ook na elke laag even de spuitbus op zn kop houden en het nippeltje schoon spuiten, anders heb je kans dat bij de volgende laag de verf het nippeltje dicht heeft laten slippen en je spetters spuit ipv nevel.

De Spectrum plamuur heb ik ook altijd gebruikt, werkt prima. Veel plezier en succes met je klus.

Greetz Emiel