• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Velgen opknap project

IMG_20220505_121640.jpg

Inmiddels de velgen aardig aan het schoonkrijgen, echter 1 velg moet echt denk ik geschuurd worden om de remstof te kunnen verwijderen...
IMG_20220505_121635.jpg
 
Ik zou eerst zoveel mogelijk proberen weg te krijgen met een "iron remover". Hoe meer je weg krijgt voor het schuren, hoe minder rotzooi je in de lak gaat forceren middels schuren.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985 en RoyR
Het mooiste resultaat krijg je als de banden gedemonteerd kunnen worden, natuurlijk is dit niet haalbaar voor iedereen en dan kan het ook met de banden op de velgen.

1. Erg goed reinigen, desnoods ga je 3x of vaker erover. Hoe netter de ondergrond, hoe minder kans op ellende.
2. Plak de band af met duct tape of iets vergelijkbaars, om onnodige schade aan het rubber te voorkomen.
3. De plekken met schade schuren met P150-240, alles daartussen is goed. Ga niet grover dan P150 want je gaat erg vloeken om die diepe krassen van bv. P80 eruit te krijgen, zeker als je met de hand gaat schuren!
4. Tussentijds inspecteren en kijken als de schade voldoende is weggehaald, je gaat niet alles eruit krijgen met enkel schuren.
5. Je kan best zoals @Jamme1981 al aangaf, een ALU plamuur gebruiken gezien dit veel sterker is dan gewone filler/plamuur. Denk eraan dat ALU filler (Debrasel en consorten) EXTREEM hard en dus ook moeilijk schuurbaar zijn, laat dit geen halve dag liggen want je kan de slijpschijf erbij halen. Na een half uurtje ongeveer is dit zeker te schuren (als de filler niet meer plakkerig voelt aan de vinger, dan kan je beginnen)
6. Filler schuren met P150-240 en geleidelijk aan verfijnen tot P320-400, rest van de velg zet je mat met P800, iets fijner mag ook.
7. je zorgt dat alles ontdaan is van stof en viezigheid, alles HEEL GRONDIG ontvetten, dit kan met Gyeon prep onder andere, gewone kuisthinner of wasbenzine werken ook. ( met kuisthinner oppassen dat je het rubber niet raakt want dit kan strepen veroorzaken!)
8. het rubber afplakken met goede tape, zorg dat deze niet loslaat van het rubber, desnoods nogmaals het rubber nogmaals goed ontvetten.
9. Als alles goed ontvet is en de hele velg is geschuurd, dan kan je de primer gaan spuiten. Doe eerst even een test spotje op een stukje karton ofzo. Zorg dat je een mooi, even spuitbeeld hebt. Spuit niet te dichtbij of te traag want je krijgt lopers!
10. Laat de primer drogen, wanneer deze helemaal mat getrokken is, kan je een 2de laag primer spuiten, ga met je 2de laag iets verder dan waar je bent gestopt met je 1ste laag. Als de filler/schades goed gedekt zijn, kan je stoppen na 2 lagen of je legt er nog een 3de laagje primer boven.
11. Als de laatste laag primer gespoten is, kan je het droogproces wat hulp bieden door met een föhn voorzichtig over de primer te gaan. Ga zeker niet te haastig schuren over de primer en respecteer het droogproces. De primer NIET ontvetten met kuisthinner want dit lost primer op!
12. Nu kan je de primer schuren met P500-600, zorg dat je alle spuitnevel van de primer ook meepakt tijdens het schuren.
13. Nogmaals grondig ontstoffen en ontvetten, je kan dit niet teveel of te goed doen.
14. Nu ben je klaar om met de lak te starten, zoals met alle spuitbussen grondig schudden, testspotje op wat karton ofzo. Zorg dat je de feeling er wat in krijgt.
15. Lak spuit je in regel enkel daar waar de schade was. Omdat je met spuitbus spuit en er kans is dat je een plek krijgt met kleurverschil, kan je best de hele velg voorzien van een nieuwe laag kleur.
16. Laat de lak goed drogen, zodra deze mat trekt, kan je een 2de laag aanbrengen. Een laag of 2-3 zou voldoende moeten zijn, tenzij je de lagen te haastig hebt gelegd en deze onvoldoende dekkend zijn.
17. Als de lak helemaal droog is en mat, kan je de blanke lak gaan spuiten.
18. Heel goed schudden. Met blanke lak nog voorzichtiger zijn dan met lak of primer. Blanke lak lijkt bij het net aanbrengen vaak wat sinaasachtig of niet helemaal goed, geef de blanke lak even de tijd om ''zich te leggen''. Na een minuutje of 10, kan je de 2de laag blanke lak erover spuiten. Je kan beter 1 laag extra spuiten dan te snel, te veel te spuiten en met een slecht resultaat zitten.

Wat de hoeveelheid spuitbussen aangaat hangt van veel factoren af (hoe spuit je, kwaliteit verf/bus,...). Begin met enkele bussen en haal bij wanneer nodig zou ik zeggen.

Succes ermee!!
Punt 11 kan wel met was benzine... Kan je iedere ontvet stap met wasbenzine doen?
 
Dat zou normaal wel moeten lukken, controleer altijd op een klein stukje. Uit voorzorg zou ik ook na het ontvetten met was benzine, er nog eens over gaan met IPA of een water ontvetten, deze zijn veel minder agressief en nemen het over gebleven résidu van de wasbenzine nog eens mee weg.
 
  • Leuk
Reactions: Erik1985
Sorry dat ik even kom binnen vallen..

Mijn vraag is echter wel velg gerelateerd..
Heb nu zilverkleurige wielen onder de vRS zitten.. die ik gewoon hoogglans zwart wil laten spuiten.. dus dat zal wel goed komen.

De vraag betreft de dopjes van de wielmoeren. VW heeft mooie hoogglans dopjes te koop, maar niet voor de slotbouten, die zijn er alleen mat of zilver. Nu wil ik die zelf even spuiten met spul van motip wat ik nog staan heb.. primer lak en blank.. maar de vraag is: weet iemand wat nou het verschil is tussen motip regulier zwart en hun velgenspray..?

edit;
Oja: ik wil ook mijn “uitlaat tips” zwart spuiten.. maar die dingen zijn nep: de demper zit er voor gemonteerd namelijk.. nijg een beetje naar de velgen spray omdat ik daar het idee bij heb dat dat wat “steviger” is.., maarja.. is dat ook zo..?
 
Laatst bewerkt:
@Disaster-Master
De velgenspray zal volgens mij mindere hechtingeigenschappen hebben voor plastic. De gewone zwarte lak kan je voor meerdere ondergronden gebruiken lees ik.
Wil je je dopjes lakken, dan zou ik eerst een plastic hechting spuiten voor je de primer spuit. 1 dun nevellaagje van de hechtingspray is voldoende, spuit dit zeker niet in een dekkende laag!
 
Ja, reguliere 6 kant is er gewoon in hoogglans zwart. De slotboutdoppen voor het huidige type alleen in mat zwart en zilver. Voor het oude type slotbout (andere diameter kop) zijn ze er wel in hoogglans zwart maar dat type heb ik niet en het zou geloof ik ook niet passen : unamused:

Dus moet tzt even een paar spuitbussen bestellen..

@AndyVR ; bedankt voor de tip. Zal een kunststof primer mee bestellen, degene die ik heb is daar idd niet voor geschikt (dacht aanvankelijk van wel: maar nee) :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: tamer en AndyVR