• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Auto foam of touch less.

Drifter

Detailing guru
5 mrt 2023
572
115
Aangezien mijn foam bijna op is en ik niet verschrikkelijk tevreden ben over mijn huidige Cartec foam, ben ik aan het kijken naar een andere foam.

Nu lees ik een hoop positieve verhalen over Bilt-Hamber auto foam en touch less snow foam, maar nergens een echt vergelijk.

Zo ver ik kon terugvinden reinigen ze allebei goed. Is de touch less milieuvriendelijker en zonder residu af te spoelen.
En is deauto foam is iets sterker qua reiniging en iets minder vriendelijkvoor sommige waxen.

Welke van de twee gebruiken jullie? Waarom die? En voor welke toepassing?
 
  • Leuk
Reactions: Josie
Heb ze allebei. Pak vaker de touch-less, maar autofoam is ook super!

Geen idee of dit ergens op slaat, maar naar mijn gevoel is de touch-less iets beter in het verwijderen van vuil als pollen, saharazand, stof en dat soort zaken (vooral zichtbaar op de liggende delen). De autofoam iets beter voor 'wegvuil' dat op de auto komt door het rijden (in de regen) en dat op de lagere delen zit.
 
  • Leuk
Reactions: Josie en Drifter
Over beide ben ik tevreden. Auto-foam is frisser van geur (zeep achtig) en Touch-less ruikt naar iets medicinaals en kom er maar niet achter waar ik het van herken. Touch-less spoelt makkelijker af (plakt minder) maar reinigt evengoed als een dolle. Na beide kannen opgebruikt te hebben heb ik toch een Touch-Less gekozen.
 
  • Leuk
Reactions: Josie en Drifter
Bij een erg vuile auto spuit ik de auto eerst in (dorpels, voorkant en achterkant) met Surfex. Eventjes in laten trekken, dan de touchless eroverheen foamen. Zijn werk laten doen, afspuiten met hogedruk en dan hoef ik nauwelijks nog te wassen. Insecten, drek van de weg etc…..alles is eraf.
Gebruik je de Surfex dan puur of 1:?? verdund?
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Al eens uitgezocht nav diverse filmpjes:
  • Beide even dik schuim en zijn biologisch afbreekbaar.
  • Touchless heeft PH 12, autofoam 13.
  • Tochless minimaal 2%, autofoam kan ook op 1% (maar doet weinig beter op 2%)
  • Touchless droogt minder snel op (voordeel in de zomer
  • Belangrijk: Door de hogere pH-graad zal autofoam keramische coatings en waxen beter opfrissen (weer tot leven brengen) dan bij de Touchless. Bij lak die werd behandeld met een SiO2-detailer was er een hogere degradatie van de bescherming op te merken met touch-less. Autofoam tastte deze LSP's niet zo sterk aan en hielp ook bij het opfrissen van lak waarop een keramische laag of wax was aangebracht.
  • Touchless een lichte voorsprong heeft op auto-foam, vooral in de winter. Touch-less werkt net iets beter als het gaat om wintervervuiling en verkeersfilms. Bilt Hamber heeft dat zelf getest en kwam tot dezelfde conclusie dat touchless beter werkt bij het verwijderen van bepaalde verkeersfilms. (Erg klein verschil)
  • Touch-less kan worden afgespoeld met een lage druk zoals een tuinslang, terwijl auto-foam hoge druk nodig heeft om strepen te voorkomen.
  • Touchless kan ook als alleen gebruikt worden om alleen af te spuiten zonder voorwas, bij Autofoam moet handwas worden gedaan om waas weg te krijgen.

Zie ook dit filmpje:

Of info op deze site:
https://washme.ie/blogs/news/whats-better-bilt-hamber-touch-less-or-auto-foam
 
Laatst bewerkt:
Aangezien mijn foam bijna op is en ik niet verschrikkelijk tevreden ben over mijn huidige Cartec foam, ben ik aan het kijken naar een andere foam.

Nu lees ik een hoop positieve verhalen over Bilt-Hamber auto foam en touch less snow foam, maar nergens een echt vergelijk.

Zo ver ik kon terugvinden reinigen ze allebei goed. Is de touch less milieuvriendelijker en zonder residu af te spoelen.
En is deauto foam is iets sterker qua reiniging en iets minder vriendelijkvoor sommige waxen.

Welke van de twee gebruiken jullie? Waarom die? En voor welke toepassing?
Ondanks hogere ph waarde van autofoam, is deze iets waxsafer dan Touchless (heeft met inhoudsstoffen te maken). Al is verschil klein, zie gepost youtube filmpje waar dit getest is.
 
  • Leuk
Reactions: Josie en Drifter
Belangrijkste verschil is volgens mij dat Touchless (tov Autofoam) krachtiger is in verwijderen van roadfilm en met lage druk afgespoeld kan worden en geen residu achterlaat, dus niet door wassen opgevolgd hoeft te worden. (vooral handig in bij snel afspoelen in winter).
Autofoam frist door hogere ph waarde waxen iets beter op.

Maar beide toppers!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Josie en Drifter
Wat een top reactie Redhouse!

Dus als ik het goed begrijp:
Voor even snel een opfrisbeurtje tussendoor is touch less het beste.
Ga je voor een wat uitgebreidere "touch" wasbeurt dan is auto foam weer iets beter geschikt mbt het beschermen van het behoud van je LSP.
Heb je een coating dan is auto foam wat beter geschikt.
Ga je voor een volledige detail, dan maakt het mekaar niet veel uit.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Ik heb de AutoFoam, omdat de Touchless toen even niet leverbaar was. Reinigt als een malle! Zou niet weten waarom je ook nog een "sterkere" shampoo nodig zou hebben.
M'n eigen auto doe ik met Gyeon Foam, en BH AF voor klusjes, en vriendinliefs auto. 2de keer foamen voor smering bij de handwas is ook erg fijn.
 
  • Leuk
Reactions: Drifter
Voor mijn wekelijkse was voldoet Gyeon bij opperbest! Ik gebruik het als pre-wash, en voor de handwas op voor de smering, in combinatie met Bathe.
Reinigt niet zo als de BH, maar voor wekelijks in de winter dikke prima. Heb niet het idee dat Gyeon Foam seal of wax aantast.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
De Bilt Hamber producten zijn wel echt een van de betere reinigers, daar heb ik zelf nog niet echt een vergelijkbaar product (zeker niet in die prijsklasse voor de 5L en de hoeveelheid product wat je nodig hebt) voor gevonden.
Gebruik hier momenteel zelf de autofoam ook omdat Touchless niet beschikbaar was. Volgende bestelling maar eens weer touchless nemen.
Qua reining lijkt Touchless iets beter te werken, maar echt een klein verschil wat mij betreft.

Autofoam lijkt wel wat zeepiger te ruiken, dat vind ik zelf ook wel prettig :)
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Ik heb Touch-Less en Autofoam en ik heb een Ava P60 Evolution met Monello Lancia 2.0 foamer. Ik dacht dat ik een PIR heb van 11 liter. Dan zou ik volgens Bilt-Hamber bij een 5 % pir 11.000x0,05=550ml per liter of 275ml per 0,5 liter Touch-Less moeten gebruiken...Dat is toch wel heel veel? Bij Kenotek Snow Foam welke ik fantastisch vind btw gebruik ik amper 50ml per 500ml water en die doet het evenwel fantastisch en ruikt nog eens heerlijk ook.

Dus doe ik iets verkeerd bij de Pir?
 
Ik heb met de AVA p55 go en de AVA premium snowcannon met een pir van 4% ongeveer 50% snow foam en 50% water. Per 9 liter is dat dan net geen 300ml. Ik gebruik hem ook vaak met een pir van 2% waarbij hij nog prima reinigt wanneer de auto niet extreem vuil is. Ik heb wanneer ik een auto heb gefoamed vaak nog de helft in het reservoir over. Je hoeft de auto geen 3 maal in te spuiten, de laag moet dekkend zijn.

Voor wat betreft de kenotec, daar heb ik geen ervaring mee. Je pir is met 50ml nog geen 1 procent. Dus van alles wat je over je auto spuit is maar 1% daadwerkelijk shampoo. Dat zou goed kunnen werken wanneer deze goede foam geeft en even goed reinigt door een zwaardere concentratie van het product zelf. Maar nogmaals, daar heb ik geen ervaring mee. Wat doet de BH snowfoam met 50ml per 500ml? Dan heb je een mooi vergelijk.
 
Je hebt een PIR van 11 liter..? Je bedoeld dat je wateropbrengst 11L per minuut is?

De PIR bij TouchLess is 2-4%. Dus dan kan het inderdaad zo zijn dat je in de buurt komt van 50/50 mengsels, zoals @Drifter aangeeft.

Als de Kenotec in jouw ervaring jet zo goed werkt, maar veel zuiniger is (en ik neem aan dan dus ook voordeliger?) , dan zou ik de Kenotec blijvrn gebruiken.