• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Een foam die wax en coating veilig is.

Lexy

Detailing addict
2 nov 2022
114
68
68
Utrechtse Heuvelrug
Op mijn nieuwe Lexus heb nu al meerdere keren een dikke laag stuifmeel moeten verwijderen. Ik spoel de auto af. Spuit daarna shampoo met een handspuit(plantenspuit), spoel weer af, dan wash and wax met een mitt en weer afspoelen. Er blijft , zeker in kieren, stuifmeel achter.
Nu wil ik eigenlijk een foam gaan gebruiken. Zeker straks voor de winter cleaning. Ik lees hier dat er foams zijn die ook de waxlaag en/of coating aantasten. Nu zou ik graag advies willen over een foam die ik met een nieuw aan te schaffen foamspuit opbreng en die wax en coating veilig is. Zo kan ik mijn zoektermen wat beperken.
 
Klinkt misschien een beetje dom, maar gebruik je een hogedrukreiniger? Want stuifmeel moet met bijna elke foam wel weggespoeld zijn, helemaal met een contact wash.
 
Ik gebruik geen hogedruk reiniger. En ook (nog) geen foam. Het is shampoo meguiars nxt generation, dat ik nu nog met een plantenspuit er op spuit en wat laat inwerken. Op de vlakke stukken werkt dit wel, maar in de kieren en naden niet echt. Daar ga ik naderhand nog met een kwastje langs. En dan is de auto helemaal klaar en bedroogd, denk ik, zie je daarna toch nog een naad waar nog stuimeel ed zit.
NB. Ik ben een beetje huiverig om een hogedruk spuit te gebruiken bij een auto die behangen is met cameraatjes en sensoren. Ter vermaak! Mijn eerste auto in 1978 was een eend. Gloed nieuw. Ik dacht effe schoonspuiten met een hogedruk spuit. Ik spoot verdorie de lak van de spatborden. :joy:

 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik geen hogedruk reiniger. En ook (nog) geen foam. Het is shampoo meguiars nxt generation, dat ik nu nog met een plantenspuit er op spuit en wat laat inwerken. Op de vlakke stukken werkt dit wel, maar in de kieren en naden niet echt. Daar ga ik naderhand nog met een kwastje langs. En dan is de auto helemaal klaar en bedroogd, denk ik, zie je daarna toch nog een naad waar nog stuimeel ed zit.
NB. Ik ben een beetje huiverig om een hogedruk spuit te gebruiken bij een auto die behangen is met cameraatjes en sensoren. Ter vermaak! Mijn eerste auto in 1978 was een eend. Gloed nieuw. Ik dacht effe schoonspuiten met een hogedruk spuit. Ik spoot verdorie de lak van de spatborden. :joy:

Dan heb je het ook over een oldtimer, maar bij je lexus maakt dat 0,0 uit. Als het enig comfort is, ik heb altijd de lexus van mijn schoonvader onderhouden, met alle sensoren en cameras zonder enig probleem. Maar je hebt toch echt een hogedrukspuit of tuinslang nodig als je shampoo’s gebruikt.

Anders is misschien iets voor je om te verdiepen in rinseless washing? Dan hoef je hogedruk niet te doen als je dat niet fijn vind.
 
Ik zou even kijken naar p&s absolute of ONR. Kan je in een emmer verdunnen, met een stuk of 10-12 doekjes of een speciale spons. Dan een sprayfles met dezelfde 1:256 verhouding om in te weken. Per paneel werken, dus inspuiten, even laten zitten, doek/spons eroverheen, drogen met een droogdoek en dan kan je een wax of detailer aanbrengen. Ben je in een half uurtje klaar ongeveer. Komt geen drukspuit aan te pas.

Anders kan je altijd met een handfoamer even langs een wasbox voor een opfrisbeurt
 
  • Leuk
Reactions: Zrobb
Een tuinslang met brouse gebruik ik natuurlijk wel! Dat zal een paar bar zijn en geen 120 bar uit een hd spuit.
Je gebruikt ook geen 120 bar gelukkig.
Dit hebt je volgens mij alleen als je vuilfrees gebruikt. o_O. Dat is zo'n roterende straal die je op bestrating gebruikt (en ook niet alle bestrating).

Bij meeste hd reinigers kun je druk op pistool lager instellen of dmv mondstukje verlagen (hierbij wordt straal verbreed).

Twijfel je alsnog of straal niet te hard is, spuit dan in je handpalm.
Doet het zeer dan is de straal te hard voor de lak.
Sowieso altijd op veilige afstand (zeg 30-40 cm) en schuin / onder hoek op lak spuiten en niet recht op oppervlak.

Bijna iedereen hier gebruikt hd reiniger (thuis of in wasbox) vanwege gemak / effectiviteit tov tuinslang.

Bij weinig / maar licht vervuilde auto is rinseless ook mooi alternatief.
 
Laatst bewerkt:
Ok! Ik zal eens kijken hoever ik met mijn hogedrukspuit kan gaan.
Maar wat is dan hiervan de waarheid.
Het beste resultaat bij 130 bar? Dan spuit ik mijn buurman van zijn brommer! :p
42E274AC-F46F-4593-89CC-4D08B5F7E532.jpeg
:p
 
Ik zou die beschrijvingen niet perse als absoluut zien, neem sommige maar met een korreltje zout.
Wel is het een feit dat je vervuiling met een HD véél makkelijker en efficiënter verwijdert dan met een tuinslang, ZONDER dat je de lak moet beschadigen.

Ik zelf heb jaren met een 110 bar instap HD reiniger gewerkt en dit gaat prima hoor!
Een HD kan je ruim inzetten, je gebruikt deze voor de snow foam als voorreiniger en je hebt meer druk om de vervuiling van jouw lak af te blazen waardoor je ook nog eens minder kans hebt op krasjes tijdens het wassen.
 
Het is natuurlijk geen 1978 meer @Lexy (auto's en autolakken zijn alweer 45 jaar verder ontwikkeld) en je NX is natuurlijk bepaald geen eend ;)
Maak je geen zorgen om met eender welke hogedrukreiniger je auto te beschadigen. Ook alle sensoren en camera's zijn helemaal fool-proof voor wasstraten, zware regenstormen, hogedrukreinigers etc.

Ook ter vermaak: ik heb een tijdje geleden de gloednieuwe Tesla model Y van een collega een new car treatment gegeven. Hij zou een hogedrukreiniger hebben, Dit was maar zo'n klein Karcher koffer modelletje en de enige lans die hij er bij had bleek de vuilfrees te zijn. Het ding bleek zo weinig druk te geven dat we de auto gewoon met die vuilfrees gewassen hebben - geen probleem (al zou ik het met een serieuze HD reiniger en vuilfrees toch niet geriskeerd hebben)

Je kan met de normale spuitlans op de hogedrukreiniger in principe best je hand voor de straal houden. Niet heel prettig maar je spuit ook niet het vel van je handen af.

Ik heb in eerste instantie de aanschaf van een HD reiniger ook wat uitgesteld - vooral omdat ik het wat meer gedoe vond om nog wat extra's tevoorschijn te halen en weer op te ruimen. Nu kan ik me bijna niet meer voorstellen om een auto te wassen zonder - allereerst kun je natuurlijk een goede voorwas doen met foam en verder spuit het zoveel beter het vuil van de auto - met name op de velgen.