• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat voor ná de wasstraat

edje_

Detailing rookie
27 sep 2025
5
2
Even vloeken in de kerk, maar ik ben een lui mens en kies voor het gemak van de wasstraat. De wasstraat waar ik al jaren kom lijkt vooralsnog redelijk zacht voor mijn lak, want mijn (ongetrainde) oog ziet geen noemenswaardige lakdefecten of swirls.

Waar ik wel minder tevreden mee ben is de toegepaste 'spray wax' en dan met name de standtijd daarvan, meestal maar een een week of 2 max. Dat terwijl ik misschien maar eens in de twee maanden mijn auto was (beetje afhankelijk van het seizoen.)

Ik zoek daarom een product:
  • dat ik gewoon bovenop de bestaande 'wasstraat spray wax' net kan aanbrengen;
  • met minimaal 2 maanden standtijd;
  • wat eenvoudig en snel op te brengen en af te nemen is op een droge auto (wil niet nog eens langs de wasbox moeten rijden);
  • bij voorkeur ook op ramen of plastics gebruikt kan worden zodat ik niet al te voorzichtig hoef te zijn.
Nu zit ik te kijken naar (spray) wax, sealants, quick detailers, waterless producten, etc. maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft voor mij de beste suggesties?

@edje_ Gezien je eisen zie ik eigenlijk maar 2 opties:
123.webp
of
?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%2Fid%2FOIP.webp

Dat lijkt misschien wat grof, maar de werkelijkheid is niet altijd even lief.

Een laag aanbrengen op een waxlaag met een standtijd van 2 weken en dan 2 maanden standtijd vragen werkt niet: als de onderliggende laag het opgeeft, verdwijnt ook de laag erboven. Een aantal producten vraagt niet voor niets om dat aan te brengen op een natte lak, dat heeft ook met de verdeling van het product te maken tijdens het uitbuffen. Overigens kun je gewoon met een fles met sprayer, of een pompsprayer de auto nat maken, daarvoor hoef je niet naar de wasstraat. Je kunt kiezen voor een product dat je overal op aan kunt brengen, maar dat heeft altijd nadelige effecten (bijvoorbeeld waas op de ramen bij regen), anders waren specifieke producten totaal overbodig.

• Leuk
Reacties: edje_
@edje_
Een laag aanbrengen op een waxlaag met een standtijd van 2 weken en dan 2 maanden standtijd vragen werkt niet: als de onderliggende laag het opgeeft, verdwijnt ook de laag erboven. Een aantal producten vraagt niet voor niets om dat aan te brengen op een natte lak, dat heeft ook met de verdeling van het product te maken tijdens het uitbuffen. Overigens kun je gewoon met een fles met sprayer, of een pompsprayer de auto nat maken, daarvoor hoef je niet naar de wasstraat. Je kunt kiezen voor een product dat je overal op aan kunt brengen, maar dat heeft altijd nadelige effecten (bijvoorbeeld waas op de ramen bij regen), anders waren specifieke producten totaal overbodig.

Helder. Stel ik pas wat parameters aan:
  • Ik kies voortaan een wasprogramma zonder 'spray wax'. Er is dan dus geen sprake meer van een wax op een andere wax.
  • Het product hoeft alleen maar te werken op het gelakt plaatwerk. Niet op de ruiten of plastics.
Wat zou dan je aanbeveling zijn?

Welk resultaat wil je bereiken met een "spray wax" als je maar eens in de 2 maanden door de wasstraat gaat?
Na 2 maanden rondrijden heb je sowieso een hele vuile auto, daat gaat een wax, sealant ed niets aan veranderen.

• Leuk
Misschien was ik iets te snel met mijn antwoord. Ik zal wat duidelijker proberen te zijn.

Voor de wasstraat kiezen is natuurlijk helemaal prima als je je daar prettig bij voelt. En aangezien je het zelf over vloeken in de kerk hebt, snap je waarschijnlijk in grote lijnen ook waarom dat voor je auto wellicht niet de beste optie is. Klagen over de korte standtijd van de wax die daar gebruikt mag natuurlijk ook altijd. Maar als je het gemak van de wasstraat wilt heb je te dealen met de voors (gemak) en tegens (korte standtijd wax) die daarbij horen. (Als ik naar de McDonalds ga heb ik ook snel resultaat, maar een uur later weer honger ... Misschien flauw, maar wel een vergelijking die opgaat in deze)

Een programma kiezen zonder wax kan. Maar dan zul je wat op gemak moeten inleveren. Dat wilt zeggen dat je dan bij de makkelijkste optie (een wetcoat, eender welk merk) alsnog je auto opnieuw nat moet maken, in moet sprayen, af moet spoelen en moet drogen. Je kunt ook een traditionele (vaste of vloeibare) wax op gaan brengen. Maar dan ben je na de wasstraat je hele auto alsnog in aan het boenen en uit aan het boenen. Wax op de ramen gaat niet goed, dus deze moet je dan eerst nog voorbereiden en met een ander goedje (Glaco Dx, RainX of whatever) bewerken. 2 maanden standtijd is dan alsnog wel veel gevraagd met deze voorbereiding naar mijn mening.

Ik zou zeggen: Óf wat vaker door de wasstraat, óf zelf aan de gang (in welke mate dan ook).

• Leuk
Welk resultaat wil je bereiken met een "spray wax" als je maar eens in de 2 maanden door de wasstraat gaat?
Na 2 maanden rondrijden heb je sowieso een hele vuile auto, daat gaat een wax, sealant ed niets aan veranderen.

Zoveel rij ik niet, dus mijn auto wordt nooit echt heel vies. In de wintermaanden zoek ik tevens vaker de wasstraat op.

Wat ik probeer te bereiken is een bescherming/verzegeling van mijn lak die langer duurt dan van het spul van de wasstraat wat er na twee weken al van af is, zodat ik dus een bescherming heb van wasbeurt tot wasbeurt.

Dat is een werkbare uitgangssituatie, hoewel ik je nog steeds zou aanraden om ook een voorbereiding van de lak te doen (kleien om 'vaste' vervuiling te verwijderen, en ontvetten voor maximale standtijd). Ik ben geen fan van wetcoats en dus ook weinig ervaring, dus niet de juiste persoon om dat advies te geven.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor het aanbrengen van een vloeibare wax zoals Collinite 845. Op een schone auto breng je dat makkelijk aan binnen een uur en inclusief uitbuffen, standtijd daarvan is afhankelijk van de voorbereiding (en het aantal wasstraat bezoeken) maar kan makkelijk oplopen naar 3-4 maanden.

Mensen willen vaak een wondermiddel waar je geen moeite voor hoeft te doen, wat niets kost, er perfect uitziet en eeuwig meegaat. De praktijk is dat je er toch geld en moeite in moet steken en dan nog geen perfect resultaat hebt met een beperkte levensduur. De kunst is om uit te vinden welke combinatie bij je past.

• Leuk