Voor de wasstraat kiezen is natuurlijk helemaal prima als je je daar prettig bij voelt. En aangezien je het zelf over vloeken in de kerk hebt, snap je waarschijnlijk in grote lijnen ook waarom dat voor je auto wellicht niet de beste optie is. Klagen over de korte standtijd van de wax die daar gebruikt mag natuurlijk ook altijd. Maar als je het gemak van de wasstraat wilt heb je te dealen met de voors (gemak) en tegens (korte standtijd wax) die daarbij horen. (Als ik naar de McDonalds ga heb ik ook snel resultaat, maar een uur later weer honger ... Misschien flauw, maar wel een vergelijking die opgaat in deze)
Laat ik het zo zeggen, ik begrijp het heel goed dat er mensen zijn die wat betreft het poetsen van hun auto voor de >99% willen gaan. En daar dan ook de nodige moeite, tijd, en geld in steken. Zelf ga ik meer voor een 80/20 benadering. Als ik met 20% van de moeite ongeveer 80% van het resultaat behaal, dan ben ik eigenlijk al heel tevreden. Voor mij is autopoetsen dan ook geen hobby maar gewoon een klusje dat gedaan moet worden om de auto een beetje in goede staat te houden. Hopelijk is dat niet tegen het zere been van deze en gene.
Een programma kiezen zonder wax kan. Maar dan zul je wat op gemak moeten inleveren. Dat wilt zeggen dat je dan bij de makkelijkste optie (een wetcoat, eender welk merk) alsnog je auto opnieuw nat moet maken, in moet sprayen, af moet spoelen en moet drogen. Je kunt ook een traditionele (vaste of vloeibare) wax op gaan brengen. Maar dan ben je na de wasstraat je hele auto alsnog in aan het boenen en uit aan het boenen. Wax op de ramen gaat niet goed, dus deze moet je dan eerst nog voorbereiden en met een ander goedje (Glaco Dx, RainX of whatever) bewerken. 2 maanden standtijd is dan alsnog wel veel gevraagd met deze voorbereiding naar mijn mening.
Ik zou zeggen: Óf wat vaker door de wasstraat, óf zelf aan de gang (in welke mate dan ook).
Ja, langzamerhand trek ik nu ook de conclusie dat dat eigenlijk mijn enige twee realistische opties zijn.
De wet coat oplossing is dan misschien toch zo gek nog niet. Maar mijn praktische probleem is dat ik afhankelijk ben van een wasbox. En omdat je paneel na paneel moet werken (met de
Gyeon Wet Coat althans) moet je ook nog eens behoorlijk opschieten want de timer op de spoellans loopt natuurlijk door. En die wasboxen bij mijn wasstraat zijn dikwijls allemaal bezet op de populaire tijden, dus moet daar ook nog eens mee rekening houden.
Enige alternatief dat ik heb kunnen vinden is de Koch Chemie ProtectorWax die je gewoon rustig kunt opbrengen op de hele (natte) auto, en daarna in z'n geheel kan afspoelen. Maar ja, dan moet ik alsnog wel aan de slag met een pompverstuiver (die ook weer schoongemaakt moet worden). Meh.
Mijn hoop was dat er een product en bijpassende methode zou zijn die ik bijvoorbeeld wel op een droge auto kon opspuiten en dan met minimale inspanning weer had kunnen afnemen. Maar dat lijkt niet te bestaan. Alle soorten spray waxen of sealants die ik tegenkom vragen toch de nodige aandacht bij in- en/of uitwerken van het product om goede dekking te borgen dan wel strepen en vegen te voorkomen.
Dat is een werkbare uitgangssituatie, hoewel ik je nog steeds zou aanraden om ook een voorbereiding van de lak te doen (kleien om 'vaste' vervuiling te verwijderen, en ontvetten voor maximale standtijd). Ik ben geen fan van wetcoats en dus ook weinig ervaring, dus niet de juiste persoon om dat advies te geven.
Persoonlijk zou ik dan kiezen voor het aanbrengen van een vloeibare wax zoals Collinite 845. Op een schone auto breng je dat makkelijk aan binnen een uur en inclusief uitbuffen, standtijd daarvan is afhankelijk van de voorbereiding (en het aantal wasstraat bezoeken) maar kan makkelijk oplopen naar 3-4 maanden.
Mensen willen vaak een wondermiddel waar je geen moeite voor hoeft te doen, wat niets kost, er perfect uitziet en eeuwig meegaat. De praktijk is dat je er toch geld en moeite in moet steken en dan nog geen perfect resultaat hebt met een beperkte levensduur. De kunst is om uit te vinden welke combinatie bij je past.
Bedankt voor je suggestie, maar dit soort uitgebreide behaneling is voor mij simpelweg geen haalbare kaart.
En wat betreft dat laatste, wie wil dat nou niet?

Ik hoef echt geen wondermiddel hoor, alleen iets wat gewoon net wat langer blijft zitten dan het goedje wat erop gespoten wordt vanuit de wasstraat. Blijkbaar is dat goedje (gezien de inspanning die het kost) zo gek nog niet, behalve dan dat het maar 2 of 3 weken blijft zitten gemiddeld. Als ik daar een verdubbeling zou kunnen halen (met minimale inspanning) dan zou het al prachtig zijn...