• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1st time Dappie (Ibiza 6L) Update 26-10

Eelco

Detailing rookie
29 jul 2009
1.610
0
Gisteren maar eens de stoute schoenen aangedaan, het weer was lekker s'ochtends, dus toch de Ibiza maar aangepakt.

Auto heeft qua schade bij de vorige eigenaar al een en ander beleefd, volgens mij bijna geheel overgespoten.

Vooral uiteraard netjes gewassen en gekleid.
Had gelukkig niet heel veel echte swirls, wel veel steenslag en lichte gebruikersschades.
Voor de zekerheid op ieder paneel iedere keer toch maar voorzichtig geprobeerd. Het was niet echt lekker zonnig, samen met de kleur (schaduwgrijs- grijs/bruin) maakte dat het niet echt makkelijk om swirls etc goed te beoordelen, gelukkig af en toe toch nog lekker een straaltje zon gezien in de middag zodat ik toch het resultaat goed kon bekijken.

Uiteindelijk heel de wagen gedaan met SSR1 op de witte LC pad.

Na iedere 3-4 keer SSR aanbrengen en verwerken de pad losgemaakt en zo goed het lukte uitgespoeld in een emmer lauw-warm water.
Voor mijn gevoel werkte de pad fijner wanneer hij heel licht vochtig was (uitgespoeld en op stand 1 vrij laten draaien op de DAP), vooral tijdens het verdelen op lage snelheid.

Enkele diepere krasjes bleven ook na een 2-3 en derde keer met SSR1 op wit ook, die gaan we later maar eens met een iets zwaardere combi proberen te lijf te gaan.

Hierna Meg's step 2 gedaan op de zwarte pad, en vervolgens nog de NXT 2.0 met de rode pad ingewerkt, beide op standje 1-2. Dat beviel me echt goed, en scheelt me veel last van mn pols. Step 2 in kleine stukjes gedaan, en op stand 1, bij meer toeren werd hij voor mijn gevoel veel lastiger uit te poetsen.



Vanochtend bij wat zon maar ff foto's van het resultaat gemaakt. Daarbij trof ik op 1 paneel iets aan wat er bij mijn weten eerst niet zat, het leek wel een klein waasje, maar dan in een machinespoor als het ware (beetje lastig uit te leggen.) Zie midden op foto:

IMG_2106.jpg


Wat zou dit kunnen veroorzaken? Te weinig product, teveel/te weinig toeren? Te snel bewegen?

Is dit evt. weg te krijgen door als laatste stap na SSR1+wit LC nog een keer dit product op LC zwart te gerbuiken? Of is daar een fijnere polish oid voor nodig?

Voor de rest, best tevreden, maar kijk toch stiekem wel uit naar de Workshop, denk dat daar nog genoeg te leren valt.

Foto's vooraf heb ik helaas niet gemaakt...

IMG_2100.jpg


IMG_2101.jpg


IMG_2102.jpg


IMG_2104.jpg


IMG_2108.jpg
 
het midden van het achterraampje en dan recht naar beneden...

kun je die 'veeg' niet met de hand ofzo uitpoetsen?
 
Janus zei:
het midden van het achterraampje en dan recht naar beneden...

kun je die 'veeg' niet met de hand ofzo uitpoetsen?

Helaas, uiteraard geprobeerd weg te poetsen met een groene PB MF doek, maar geen resultaat...
Kan de DAP er van de week nog wel ff op loslaten.
Wat is raadzaam? Eerst nog een keer met de witte pad met SSR1, en daarna zwarte pad met SSR1?
Iets fijners heb ik niet, of zou step 1 van Meg's het proberen waard zijn?

Bedankt voor de snelle reacties tot zover!
 
Volgens mij is Step 1 lichter dan de SSR1, dus in dat geval zou ik het eerst met de Step 1 proberen. Mocht het niet werken, dan alsnog de SSR1.
 
Netjes Eelco! Als je het moet doen met wat je hebt sluit ik mij aan bij mijn voorganger. Andere finishing polishis die je op een zwarte LC kunt gebruiken zijn oa:
- dodo lime prime --> glaze met mild abrassives
- pinnacle advanced finishing polish
 
DKBM zei:
Volgens mij is Step 1 lichter dan de SSR1, dus in dat geval zou ik het eerst met de Step 1 proberen. Mocht het niet werken, dan alsnog de SSR1.

Ok, dan ga ik dat proberen.
Ik ga denk ik maar proberen om het eerst op zwart te doen.

Snitser ==> Ik ga het eerst ff proberen met de spullen die ik heb, lukt dat niet, dan moet ik maar eens ff verder kijken hoe ik eea ga oplossen.
Zitten er eigenlijk veel mensen uit t noorden hier?

Dannydehert ==> Prof. polish heb ik helaas niet, maar ik zou tzt nog wel iets willen hebben wat ik evt. nog NA de SSR1 kan gebruiken om te finishen.
In de prof polish zitten verder geen fillers?
Backing plate heeft de lak niet geraakt nee, daar heb ik goed op gelet.
 
in principe zou je gewoon op een dap 500 prima kunnen finishen met ssr1 op wit (en eventueel op zwart

anders menzerna FF proberen (is alleen vervelend als het weer niet meezit)
 
He Ronald,

Ja, las hier al een tijd mee, en in de vakantie toch maar ff geregistreerd,en wat topics geopend en een DAP en wat andere zaken aangeschaft.

Maarja, as usual, je denkt dat je al redelijk compleet bent, maar toch mis je spullen..:-" Je kent het vast wel...

Moet ff kijken of ik jou kant van de week nog op kom, anders in of na t weekend maar ff kijken.. Klopt je telnr. nog met 8638 op het einde?
 
nee heb nu 1346 op het einde:D

ja komt me bekend voor :grinning:

maandag net weer een bestelling gedaan.
hoop dat het vandaag komt.
 
Weer ff een topic omhoog trekken.

Tijdje terug als eens (achteraf bekeken te licht) aangepakt met de Dap, maar destijds toch niet geheel tevreden met het resultaat.
Onder de bouwlamp waren toch nog wat swirls te zien, dus toch maar eens weer aan de bak gegaan.

Op het dak begonnen met de dap en witte kompressor pad icm Monello Mezzo.
Dat gaf iets te weinig correctie dus maar de oranje kompressor er op.
uiteindelijk het hele dak gedaan met die combinatie, en nabewerkt met Mezzo op de witte kompressor, en Finale op de zwarte pad.

De rotary van Franky stond ook bij ons, en na enkele sloopdelen als oefening gebruikt te hebben, heb ik toch die ook maar eens geprobeerd.
Dat is echt ff wat anders dan een dap, enkele oefendelen bewerken, en met lichte combi's oefenen om er wat gevoel bij te krijgen is wel aan te raden.

In het begin was het echt even wennen om hier mee te werken, je voelt meteen wanneer je de machine niet vlak ligt, dan staat hij echt als een gek te trekken, en heb je na een halve motorkap lekker lamme armen.:D

Maar oefening baart kunst, als je hem eenmaal een beetje onder controle hebt gaat het best goed, je kunt met redelijk lichte combi's nog best veel correctie doen. Het is nog een beetje expirimenteren met snelheden, beweegsnelheid, hoeveelheid product en hoe lang je door kunt werken, maar wederom, oefening baart kunst.

De betreffende rotary is een vrij compact ding, hij is maar net iets groter dan een Dap, lekker handzaam en niet te zwaar.
Hij zal niet enorm veel power hebben, maar dit is voor ons eerst echt meer dan genoeg.
De backingplate is iets groter dan die van de dap, maar past nog netjes op de 5,5" pads, en helemaal mooi op de 6" kompressors.

Nadat ik zaterdagavond het dak van de Ibiza had gedaan, heb ik vanmiddag de c-stijlen en de alles boven de zijstrips bewerkt met de rotary.
Ik heb een en ander dus nu gedaan met de witte kompressor, en Monello Mezzo. Er waren delen bij die nog net ff dieper bewerkt moesten worden, en aangezien ik liever nog niet met de oranje pad aan de slag wilde, heb ik deze met nog een extra hit Mezzo op wit gedaan, en iets langzamer bewogen en een fractie meer druk gegeven. Dit ging best goed, alleen als je langzamer beweegt en/of iets harder druk stoft/gumt het wel wat sneller, en moest ik dus iets minder lang doorgaan.

Op de eerste paar delen had ik na bovenstaande bewerking toch ff de bouwlamp gezet (halve meter afstand), en zag ik toch wat hologrammen.
Op de delen die daarop volgden, en waar ik steeds meer gevoel bij de machine kreeg had ik ze nagenoeg niet meer.
Daarna heb ik alle delen nog nabewerkt met de zwarte pad en Monello Finale.
Hiermee per pass begonnen op gemiddelde snelheid, met weinig druk, en niet te snel bewogen. daarna steeds de snelheid van de machine iets zachter gezet.

Al met al een nette finish, dus alle gepolijste delen afgenomen met de Spruzzo.
Daarna de Dap uit de tas, Concorso pad er op, en alle gepolijste delen in de Collinite 845 gezet. Wat werkt die toch lekker op de dap, paar drupjes voor de hele motorkap is al voldoende, en mooi egaal verdeeld met de Dap, dus afnemen is een eitje.:ja

Al met al weer lekker bezig geweest, en toch stiekem door te proberen best wel weer wat geleerd. Leuk dagje en tot zover best tevreden met het resultaat.
Hopen dat er van de week nog wat zon komt, dan kan ik hem nog ff een keer goed checken op hologrammen, maar ik verwacht dat het wel meevalt.

Volgende keer verder met de onderste stukken van de deuren, bumpers en achterklep.

Weinig vooraf foto's helaas, als ik het niet vergeet maak ik er volgende keer ff een aantal.

Close upje motorkap en een foto van de neus:

IMG_2747.jpg


IMG_2748.jpg
 
Mooie beschrijving Eelco! Mooi uitgebreid hoor... Zo maakt de rotary toch wat draaiuurtjes he!:)^

Ik heb wel een advies voor je lamme armen, minder hagelslag eten en wat meer spinazie!:D

Ik heb zaterdag ook een leuke auto mee, dat is echt een Detail uitdagaging! Het is een Vw Passat van 15 jaar oud ofzo, in het wit...tenminste dat was hij ooit! Hij is nu wat grijs/wit en heel dof:party:
 
op de rotary gebruik ik alleen witte en zwarte pad..
als dat niet genoeg heb, heb ik inizio en een wolle pad..

zwaarder als een witte foampad ga ik liever niet,
ik wil ook niet snel naar een zwaardere foam pad, dan neem ik liever een wolle (die is aggresief op een andere manier)

rotary is indd een hele andere tak van sport, hij loopt veel meer, en je moet veel meer uitkijken voor spiegeltjes/trims e.d. (helemaal als je net als ik, te beroerd bent om veel af te plakken)

rotary werkt vooral veel sneller dan een dap, maar het is oppassen voor hologrammen!

de ibiza ziet er weer prima uit! en die concorso pads (goude) wil ik ook ooooit eens hebben
 
@ Franky==> ja gewoon proberen komen we een heel eind mee denk ik.
Spinazie kom ik niet aan, ben allergisch voor vitamines remember?:grinning:
Ben beniewd naar de Passat, altijd wel leuke zulke uitdagingen.


@ Aron ==> We hebben idd laatst ook nog de heavy green 5,5 pad gebruikt op een sloopdeel, maar daar word het idd niet mooier van. Corrigeert redelijk, maar hele grove sporen laat 'ie wel na.

Kun je wit eigenlijk gebruiken met Inizio, of is dit het zelfde verhaal als met de dap (pad te licht om de grove korrel af te breken)?
Die foamed wool hebben we met de workshop idd een demootje van gehad, apart padje, stoft ook lekker, maar corrigeert wel flink.

Randen van de trims plak ik wel altijd af, is even werk, maar werkt wel prettig.
Spiegels en greepjes is idd oppassen, maar ga het noodlot niet tarten.
 
tsjah, je KAN inizio op wit gebruiken.. maar inizio houdt van zwaardere pad's

als je echt gaat rotary-en, dan zou ik een light cut wool aanschaffen.

meg's gele so1o woolpad, is bijvoorbeeld een hele goede..
of je moet het niet erg vinden een maatje groter te gaan, dan kan je de lc light cut wool pad pakken

de laatste is in mijn bezit, is ERG groot, heb hem 3x gebruikt (1x op de CC kap, 1 keer op een schuurspons dak, 1 keer op mijn wetsandsporen)

op de rotary is wit met mezzo gewoon al redelijk grof.. als je ECHT inizio nodig heb, heb je ook een zwaardere pad nodig, en dan wil ik op de rotary een light of heavy cut wool hebben..

is trouwens wel verschrikkelijke hoeveel hologrammen inizio en wool achterlaten:D
heb hier nog wel ergens een foto van