• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1ste maal Flex 3401 VRG op vriendin haar nieuwe wagen

Wout_RS

Detailing rookie
29 jan 2013
222
0
Hoi allemaal,

Hier terug een show-off van m'n recente werk dit weekend. Zoals sommige mensen al hebben gelezen heeft m'n vriendin een ongeval gehad en hebben we dus een andere wagen aangeschaft. Het gaat hier om een Opel Astra Tourer van 2008. Er is heel wat werk nodig om hem perfect te krijgen, maar dit zal met verloop van tijd wel gebeuren. Nu was het belangrijk om hem toch wat meer toonbaar te maken.

De auto mocht normaal zaterdag opgehaald worden uit de garage, maar ik had gevraag aan de garagist om de wagen in de staat te laten zoals hij was en dat ik enkel eens zou langskomen om het interieur bij hem aan te pakken aangezien ik geen extractor en dergelijke accesoires heb om een interieur volledig diep te reinigen.

Zo de vrijdag, langsgegaan bij de garagist om het interieur aan te pakken:

Volledig gestofzuigd mbv een Numatic Henry (koddig apparaat),
alles eens uitgeblazen mbv een Tornador,
plastiek gereinigd met AG Interior Shampoo
Zetels en andere bekleding gereinigd met AG fabric stand en interior shampoo
Daarna alles nat gestofzuigd met een Numatic George
Daarna heb ik de wagen aangezet om de verwarming te laten draaien om te drogen
Tijdens het drogen heb ik alle plastiek gedressed met AG Vinyl en Rubber care en de ramen gereinigd met Autofinesse Crystal

Enkele foto's van het interieur (deze waren dan al van de zaterdag bij afhaling)

35he1py.webp


33d8cb8.webp


b80f8z.webp



Zo zaterdag de auto gaan afhalen en bij aankomst stond deze er zo bij,
niet slecht van ver, maar van dichtbij is het een ander verhaal

2vxm6ia.webp



Beginnen met de gewoonlijke routine
Wielen kuisen mbv Bilberry 1/10 verdunning, daarna behandeld met Iron-X en Tar-X
Lak werd gefoamed met Valet Pro ANSF, terwijl het wachten met een kwast en APC rondgegaan
Na afspoelen de auto gewassen met de 2EM met PB SS&S.
Dan was het tijd voor een goeie klei-sessie. Dit duurde toch een goed uur, ik had me toch wat mispakt aan de omvang van de wagen :)

ifd845.webp


30kgfeq.webp



Daarna werd de auto opnieuw gewassen met de 2EM en PB SS&S.
Na het drogen stond de auto er zo bij. Staat al veel beter zo, een diepere glans in mijn ogen toch.
Gelieve niet naar m'n auto te kijken. Deze is al een maand niet meer gewassen (een echte schande ]-0 )

2sanklx.webp


feh0t1.webp



Daarna de auto binnen gebracht en afgeplakt met 3M tape.
Dan was het tijd om m'n nieuwste aanwist uit te testen. M'n flex 3401 VRG.
Eerst de lichtste combinatie uitgeprobeerd namelijk Zwarte Hex-logic pad met Monello Finale.
Eerst aanbrengen op de lak, uitspreiden op stand 1 en dan polieren op stand 3. Hopelijk doe ik dit goed??

5cycz4.webp



Dit gaf een goed resultaat (na inspectie met de Monello Inspectievloeistof) en zo heb ik de volledige auto aangepakt (toch bijna)
Hier enkele voor, tijdens en na foto's, ...


Pilaar
351airs.webp


Koffer naar achterdeuren
9qbq4k.webp


Klaar
2vm65ad.webp

Motorkap

os6441.webp


Halfweg, vriendin komt toe en verteld dat ze de wagen binnen 2 uurtjes nodig zou hebben, dan maar wat extra spoed op gestoken en enkel de onderste delen (onder de stootranden), neus, onderste koffer en dak niet kunnen polieren. Deze stukken heb ik dan met de hand icm Dodo Juice need for speed een laagje gegeven.

Daarna alle delen met AF Tough Paint Prep gereinigd, kijk naar die motorkap (wat een reflectie, al zeg ik het zelf :jippie )

jqtbn4.webp


34ir4sj.webp



Tijdens het process werden de wielen gereinigd met AF Tough Paint Prep om de duurzaamheid van PB Wheel sealant ten goede te komen. Banden gezwart met AF Gloss Tyre,
trims gedresseerd met AF revive, glass gereinigd met AF Crystal, chroom delen sealen met PB Wheel Sealant

Daarna de auto in wax gezet met Dodo Blue Velvet Pro, dit ongeveer een half uur laten curen, na de swipe test proberen afnemen en op de motorkap en dak was deze moeilijk af te krijgen (ik weet niet wat ik mis heb gedaan). Na de auto volledig afgenomen te hebben nog eens nagegaan met AF Finale om zeker te zijn dat alle wax afgenomen was.

6za99f.webp


33loyl4.webp


9jol5g.webp


1zwc6ki.webp



Een grote vooruitgaan, al zeg ik hetzelf rofl . De plaatsen die ik niet hebben kunnen doen zie je direct in het zonlicht dat deze niet zo diep glanzen als de rest, maar deze delen worden in de toekomst ook nog onder handen genomen. Ook zijn er op vss plaatsen nog enkele krasjes en moet er wat steenslag opgevuld worden.
Mijn eerste ervaring met de Flex 3401 VRG was super! ik zou hem niet meer kunnen missen en het geeft direct vertrouwen in je werk! met de polijstmachine was ik vooral bang om iets mis te doen. Deze excenter heeft me vertrouwen en levert echt superstrak werk! Duidelijk een goede investering geweest!

Binnen 2 weken zou ik mijn schoonzus haar astra hatchbak onder handen nemen!
Dus alle tips en commentaar hier zijn welkom om m'n werk nog te verbeteren x-]
 
Hele verbetering zo! :cool De wax zou ik geen tijd aanhouden van curen, gewoon zo nu en dan de swipetst doen. Misschien heb je het op de verticale delen wat dikker aangebracht? Zelf merk ik dat ik daar altijd (onbewust) wat meet kracht op de waxpad zet waardoor er meer wax op de lak komt. Owja, en voor de volgende keer; even met een kwastje tussen de typeaanduiding. ;)
 
Netjes hoor , en dat enkel met finale ! (zachte lak ? )

Ik ga meestal "volle bak" met de flex hoor........heb je ook sneller gedaan :-d

Mooie kleur ook !
 
helemaal mooi weer!.. auto weer als nieuw: maar hoe is het met je din?? Ook weer een beetje in originele staat?
 
Bedankt allemaal!

@gsm: moet idd wel zachte lak zijn als ik die swirls zo gemakkelijk weg krijg. Idd misschien eens wat met hogere toeren gebruiken vond dat ik er nu wel iets langer over deed dan met de rotary maar wist niet of ik wel zo'n hoge snelheid mocht gebruiken!



@ solubel: DIN? bedoel je vriendin? ja die is terug in originele staat :D geen pijn meer, en rijdt weer zoals vroeger sinds ze de nieuwe wagen heeft, ze is er helemaal weg van :-d


@ IbizaSigno: misschien heb je gelijk van die delen, maar denk dat je horizontale delen bedoeld, zoals de motorkap en het dak daar plaatste ik wss meer druk zoals je zegt omdat je er gemakkelijk op kan leunen en er dus meer wax is aangebracht,
tov van de deuren enz. Nochtans heb ik altijd de swipetest gedaan en zag het er goed uit. Enkel afnemen was moeilijk :( maar uiteindelijk toch allemaal netjes afgekregen
 
Net resultaat zo te zien...!
Inderdaad wel vreemd dat je zoveel correctie kon behalen met alleen Finale en een zwarte pad... :O
Snelheid van de VRG mag best wat hoger, enkel het lawaai wat erbij vrij komt is dat dan dus ook... :(
 
Leuke machine he die flex. Ben er ook zeer tevreden van.

Al aan een kleinere backingplate gedacht nu na je eerste ervaring? Ik persoonlijk vind een kleinere backingplate veel veiliger dan die grote met 5,5 pads. :)
 
Bedankt Mannen,

idd vreemd dat het zo snel gecorrigeerd werd, heb nagegaan met Monello Inspectie om te kijken of ze niet gevuld werden, wat dus niet het geval was.
Is het dan ook zo als de lak zo zacht is dan, dat je gemakkelijker krassen maakt tijdens het wassen?

Idd NHKe nu heb ik al aan gedacht om de kleinere backingplate aan te schaffen, met die rand die nu uitsteekt vind ik het gevaarlijk om daar dan ergens mee te happeren en zo een kras te maken.
 
Net resultaat behaald! :-)^

Alleen de te grote kentekenplaathouder aan de achterzijde is geen gezicht ;) Is daar geen kleine variant voor?:o)
 
Mooi opgeknapt Wout !
@Soost (en @Wout_RS ): de nummerplaat die er op hangt is m.i. niet de correcte, maar die van een andere wagen... (niet langer dan 16 dagen !! - via webDIV heb je je nieuwe nummerplaat (met het Europese formaat) binnen max. 2 werkdagen)
 
Mooi zo, ik gebruik ook enkel de flex naar alle tevredenheid :)
Was je de wagen met water uit flessen??? Of er is geen betere raad als voorraad?
jqtbn4.webp
 
Merci mannen!

@ Soost & Ex-mooseman, die nrplaathouder met die kleine nr-plaat is idd geen zicht, maar was nog in afwachting tot de nieuwe nr-plaat binnen kwam, deze is vandaag binnen en is nu de perfecte maat hiervoor ;-)

@ denjos: volgens mijn ouders gaan betere raad of voorraad rechtstreeks uit de auchan. Een volledige Peugeot Partner gevuld met water :D
kon ik dat ook maar zeggen van m'n detailspullen :D