• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

1ste x polieren voor iemand anders

Davekee

Detailing rookie
12 feb 2020
3
15
Hallo allemaal, ik ben nieuw dus stel me even voor. Dave 26jaar. En al enkele jaren bezig met het extreem onderhouden van mijn golf 6. Vorige zomer heb ik een opleiding gevolgd van chemical guys, en nu is de stap gekomen om auto's voor andere te gaan detailen. Mij vraag is Hoe lang doe je normaal over een auto volledig te detailen met interieur en 1staps polijsten?

Grtjs
 
Dat hangt toch van teveel factoren af.
Wat doe je allemaal ter voorbereiding
Hoeveel hits doe je met een pad.
Hoeveel pads heb je.
Waar maak je ze tussen door schoon.
De ene werkt veel efficiënter als een ander.
Wat voor auto moet je doen. Ik denk niet dat hier een makkelijk antwoord voor is.
 
Ben vooral benieuwd hoeveel het ongeveer is. Cd golf ben ik 2.5 dagen mee bezig geweest zonder interieur. Bedoeling is om in 1stap het beste resultaat te bereiken.
 
Het beste resultaat bereik je niet met 1-staps polijsten, wat dat betreft moet je de claims van fabrikanten van dergelijke polijstproducten vergelijken met de reclames voor wasmiddelen: al 100 jaar komen er steeds produkten die witter/schoner wassen, en nog steeds zie je niet dat de schone was witter/schoner is dan vroeger.
 
Laatst bewerkt:
+1 voor de eerdere reacties.

Om erachter te komen hoeveel tijd je nodig hebt, zal je het simpelweg moeten gaan doen. ;) (En vaak)

Een gemiddelde geven is nogal lastig omdat iedereen andere stappen onderneemt (of moet nemen) en hierin ook nog eens zijn of haar eigen tempo hanteert.


Om je toch een idee te geven;

Als ik al mijn spullen klaar had staan en alles verder ook bij de hand, dan was ik met een exterieur zo'n 20+ uur bezig, bij een kleinere auto of grotere auto die zich makkelijker liet kietelen.

* Wassen & Reinigen
- Sterke voorwas.
- Velgen en banden.
- Handwas.
- Naden/kieren/logo's/trims/rubbers.
- De-ironiser.
- Kleien
- ...
Dan was ik al makkelijk een paar uur bezig. Dan nog de zooi opruimen en dan aan het polijsten gaan beginnen.

Polijstwerk neemt het merendeel van de tijd in beslag. Hier reken ik toch altijd wel een lange dag voor, minimaal. En dat is als alles soepeltjes verloopt en de lak zich prima laat corrigeren. (2-3 staps) Dus als je het Wassen & Reinigen van hierboven neemt en een start kan maken aan het polijsten, dan reken ik de volgende dag minimaal nog als ''polijst-dag''.

Wil je goed Reinigen en Wassen + de gehele auto 1-stap polijsten, dan zou ik ook minimaal 2 dagen aanhouden. Tenzij je met 1-staps ook bedoeld ''alles één keer even polijsten''. :p
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, Dave.

Misschien kan een moderator je helpen om je voorsteltopic en vraag in een juist subforum te plaatsen i.p.v. in de forumregels.

Zoals je al aan de bovenstaande reacties kan zien, is het lastig om aantal uren te noemen wat nodig is voor een "full detail" (wat dat dan ook mag zijn).
Het hangt er aan de ene kant natuurlijk helemaal vanaf hoe het interieur en de lak eraan toe zijn. Voor beide kan het vele uren schelen of deze in een goede of in een slechte staat verkeren. Dat is dus maal twee in de plus of in de min.
Dan zal het zaak zijn dat je met de klant afspreekt wat de bedoeling is. Dus welk resultaat de klant en jij voor ogen hebben en wat voor stappen er voor nodig zijn om dit te bereiken.
Elke auto die je onder handen gaat nemen, zul je vantevoren (samen met de klant) goed moeten bekijken en beoordelen wat de aanwezige defecten zijn, in hoeverre die om te beginnen te corrigeren zijn (of niet) en wat daarvoor nodig is en hoe lang je daarvoor nodig zal hebben. Ik neem aan dat je daar wel een idee over moet hebben als je ondertussen al ervaring hebt met je eigen auto(s) te detailen. Bedenk je wel dat je veel ergere dingen aan kan treffen als je auto's van anderen aan gaat pakken. Waar je nu zelf denkt dat je het interieur wel op een uurtje of 2 doet, kan dat bij een andere auto ineens vele malen langer in beslag nemen.

Als je er op voorhand al vanuit gaat dat je alleen een 1-staps correctie gaat doen, zal je er rekening mee moeten houden dat het resultaat daar ook naar zal zijn. Een verbetering in glans en wellicht de meeste swirls gecorrigeerd, maar ernstigere defecten zul je niet kunnen corrigeren.
Maar bedenk goed wat je een klant gaat beloven en wat je waar kan maken. Dit om teleurstellingen te voorkomen - bij jou of bij de klant.

Een concreet antwoord op je vraag hoe lang je "normaal" over een full detail doet: reken op 2 dagen, maar het kan er ook 1 zijn, maar ook 4 of 5... o_O

Tot slot denk ik, dat als je zo'n vraag moet stellen aan anderen, dat wellicht het moment nog niet gekomen is om auto's van anderen te gaan detailen. Misschien eerst met een wat andere insteek aan andere auto's beginnen. Goed afspraken maken wat de "klant" wil en afhankelijk daarvan hoe lang je daarvoor nodig zou kunnen hebben. Bijvoorbeeld eerst een zacht prijsje maken en in het geval dat je meer uren werk nodig hebt, dit "verlies" zelf als leergeld nemen...
 
  • Leuk
Reactions: Dibbuz en Jansen
Hoe lang doe ik over een full detail ? Nou, ik denk als je deze auto zou moeten doen dat je dan wel een week de tijd zou moeten nemen,
maar het zou voor mij een geweldige uitdaging zijn om deze auto te mogen doen. Dit zal echter niet het geval zijn.Het betreft een Volvo 244 DL uit
1978. Het onkruid komt de motorkap !! Staat al een jaar geparkeerd in een straat, wordt gewoon verzekering betaald en zelfs APK schijnt nog
steeds in orde te zijn, eigenaar duikt echter nooit op !!
 

Bijlagen

  • P1030266.JPG
    P1030266.JPG
    312,6 KB · Weergaven: 100
Bedankt allemaal voor de reactie. Conclusie gewoon doen en zien wat het zegt ikzelf heb er meer dan 20u over gedaan over mijn golf 1 stap. Dus ik neem aan dat mijn tempo gewoon omhoog moet