• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

3rd: van Saai naar Saab!

SMFLK

Detailing chief
22 aug 2011
139
103
Noord-Brabant
Met de juiste slag nog in de armen van de dag ervoor stond er voor vandaag al meteen een Saab 93 op het rooster.
De auto werd zondagavond gebracht en in het donker leek het een ware hel op wielen.
Er zat een complete groene waas over de wagen, harsvlekken all-over, om over het swirlhalla nog maar te zwijgen!
De auto staat standaard geparkeerd onder een dennenboom en word niet alle dagen van de week gebruikt.
Buiten dat, word hij normaliter wel vaak gewassen! Alleen de laatste keer was door een blessure toch al weer 6 weken geleden.
Ik heb snel wat plaatjes van de swirls proberen te schieten omdat dit volgens mij in het donker toch net wat beter lukt!

Enfin, de volgende morgen nog voor de zon opgestaan en half in het donker alvast richting de wasbox gereden.

In de wasbox de velgen gereinigd, trims ontvet en moeilijk bereikbare plaatsen met een kwast en 1:15 APC gereinigd.

De groene waas verdween wonder boven wonder vrij aardig na een wasbeurtje.
De harsvlekken zaten er echter nog steeds in.

Weer thuis aangekomen ben ik begonnen met kleien.
Met het kleien gingen er toch aardig wat harsvlekken en spots af.
De overige vlekken heb ik met valma harsverwijderaar verwijdert, aggressief goedje!
Als je het iets te lang laat zitten krijg je direct een doffe plek in de lak, die overigens met het polijsten wel als sneeuw voor de zon verdwijnt.
(wees hier dus voorzichtig mee als je geen polijstwerk wil doen!)

Hierna ben ik weer in 1 keer door gebuffeld, de schade was enorm dus het vroeg om een aardige correctie.
2 Hits met Inizio en een Gele pad waren voldoende om 90% van de swirls te verwijderen.
Hierna i.v.m. tijdsdruk afgemaakt met Finale op Wit.
De glans die terug is gekomen is echt bizar, ik heb het idee dat je bij non-metallic lakken het verschil net iets beter ziet.

Na het polijsten heb ik de lak weer voorzien van een laagje EX-P en 845.

De striping weer verwijderd, vond het toch niet mooi.
En helaas toch weer een hoop kunststof geraakt tijdens het polijsten.
(en dat terwijl ik 45 minuten aan het afplakken ben geweest! Grrr! Iemand tips?)
Dus met de melamine spons en water aan de gang gegaan.
Later PB Trim Restoren erop gesmeerd en hopen dat het zwart blijft!

Het was wederom al weer aan het schemeren, maar toch nog deze kiekjes kunnen maken.
Ik was hier nog niet helemaal klaar, ramen moesten nog en QD+.

Thx 4 reading! Reacties zijn welkom!
 
Ziet er 200% beter uit, vind alleen de stap tussen geel en wit wat groot, persoonlijk werk ik ook altijd met finale en groen of zwart (meestal groen)
 
Ben ik met je eens. Alleen 2 keer geel met inizio was echt noodzakelijk!
En om dan nog af te bouwe met bijv. een groen/mezzo naar wit/finale, daar had ik de tijd niet voor.
 
als je geen tijd hebt om af te bouweN,.moet je misschien niet aan zo'n klus beginnen? neem dat als je iets doet, je het goed wilt doen toch?
 
Ben ik het mee eens, van te voren goed afspreken hoeveel tijd je ongeveer nodig hebt en wat je gaat doen, dan kan degene waar je de auto van detailed daar ook rekening mee houden.. En in de ochtend optijd beginnen. Heb bijvoorbeeld een keer een A8L gehad (en dat is veel metaal) daar gewoon om 0800 begonnen en om 1800 klaar (en dan puur lakwerk geen velgen/wielkasten etc etc) en dan voornamelijk swirls en niet alle diepere krassen.
 
wat de voorgangers schrijven zit wel iets in.

wij zijn vaak met zijn tweeen een hele dag bezig....
haastige spoed...

neem de tijd, iets langer doorwerken met een pad en product, dan is wellicht een tweede hit niet nodig.

plak de tape net op de lak..
mocht de tape losraken neem dan de geraakte trims meteen af met APC 1:4
 
Ik moet zeggen dat ik ook niet altijd verschil merk met een tussenstap van Mezzo op oranje.

Voor de rest ben ik het eens met de stelling: Als je iets doet, doe het dan goed.
 
Keurig resultaat hoor!

je hebt er goed aangedaan om gewoon alles weg te werken dmv 2x geel! :cool:

Je had ook of, de tijd kunnen nemen, zoals al gezegt werd, of minder ver te gaan, dus dan maar wat minder lakcorrectie. :)

Des al niet te min, keurige detail!

Mag ik vragen wat je leeftijd is? je lijkt nog best jong op de foto :D :cool:
 
Mooie lakcorrectie, en zoals mijn voorgangers ook zeggen: stap tussen Inizio op geel en Finale op wit is wel groot/grof. Maar tijdsdruk is natuurlijk de grootste vijand van de detailer. Meeste mensen kunnen de auto nog geen middag missen. Ik begin er sowieso niet aan als ik de auto geen twee volle dagen kan krijgen. Kleine auto's willen wel in een dag.

In elk geval een heel mooi resultaat behaald, blijf zo doorgaan!
 
Keurig resultaat hoor!

SMFLK zei:
De overige vlekken heb ik met valma harsverwijderaar verwijdert, aggressief goedje!
Als je het iets te lang laat zitten krijg je direct een doffe plek in de lak, die overigens met het polijsten wel als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Heb je de harsverwijderaar direct vanuit het flesje op de hars/lak aangebracht? Deed ik de eerste keer ook, daarna de harsverwijderaar op een (oude) doek aangebracht en daarmee de hars verwijderd.. werkte nog steeds heel goed, zonder dat het vlekken achterlaat.
 
Ik ben het eens over de tijdsdruk maar het was nou eenmaal niet anders.
Ik ben voor zonsopkomst al begonnen en legde met zonsondergang de laatste hand.
Dus meer tijd als dit zat er echt niet in.
Ik heb gekozen voor meer lak correctie.

Wat betreft de harsverwijderaar, eerst op een doek, dan op de lak.

PS. 27, bedankt voor het compliment haha!
 
Ziet er op de foto's heel goed uit:cool:

Als ik lees dat je met afplakken 45 minuten bezig bent geweest ga ik bij mezelf denken dat je nog niet veel aan afplakken hebt gedaan, dit word met de tijd sneller als je er handiger in wordt.

Nogmaals de eigenaar zal super tevreden zijn met de auto en soms is dat ook even belangrijk, maar voor het detailers gevoel had het beter oftewel de stappen vollediger gekund;)
 
Keurige detail en mooie Saab. :cool:
Tijdsdruk, tja wat kan ik erover zeggen, bij mij kan de auto foamen/wassen/cleanen en waxen al 5 a 6 uurtjes in beslag nemen.
Wat betreft het polijsten: Ik heb een keertje het verschil bekeken van het afbouwen van het polijsten en bij mij viel het verschil niet op, als ik de tijd ervoor heb dan doe ik het ook op de correcte manier.