• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Aanbrengen Wheel Sealant op nieuwe velgen

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.399
193
Utrecht
Dag allemaal,

Een goede vriend van mij heeft een nieuw setje wintervelgen en banden gekocht en ik heb aangeboden om ze te voorzien van de nodige bescherming. Ik heb besloten om 3 lagen Poorboy's Wheel Sealant aan te brengen. De vraag is natuurlijk: hoe ga ik dat aanpakken? Bij nieuwe auto's zit er altijd wel wat vervuiling op waardoor kleien, ontijzeren en polijsten gewenst is, maar is dat met nieuwe velgen ook het geval? Ik denk van niet omdat ze niet in de open lucht vervoerd worden en er dus geen kans is dat ze vervuild raken, maar misschien is er sprake van andere vervuiling door bijvoorbeeld het productieproces. Het gaat om ongebruikte velgen die nog geen meter hebben gereden, maar thuis liggen te wachten totdat ik tijd heb.

De stappen die ik in mijn hoofd had zijn:

1. Banden reinigen met Tuf Shine Tire cleaner.
2. Velgen wassen met een shampoo.
3. Aanbrengen Tuf Shine Tire Clear coat.
4. Aanbrengen Poorboy's Wheel Sealant (3 lagen)

Zou dit voldoende moeten zijn, of is het aan te raden om ook te ontijzeren, kleien en licht te polijsten/cleanen/ontvetten, met bijvoorbeeld Finale/Prof. Polish/Prep?

Jan
 
Dat begrijp ik, maar op een gegeven moment is schoon ook schoon en weegt het marginale effect van nog een stap verder gaan niet op tegen de kosten, dus ik zoek een beetje het beste punt. En dat beste punt zou in mijn geval zijn waarop de sealant er tot begin maart op blijft zitten. Hoe ver zou ik moeten gaan om dat voor elkaar te moeten krijgen? Als dat al mogelijk is. De auto en dus ook de velgen worden ongeveer eens in de 2-3 weken door mij gewassen.
 
Tot maart lijkt mij wat aan de lange kant. Ik zelf wax de wielen om de 2 maanden met een waxje NXT,,. En was ze gewoon mee met de auto,
 
Als de velgen nieuw nieuw zijn, gewoon goed ontvetten. en de wax erop knallen.
Zit geen vervuiling op, alleen vettigheid wat ze erop spuiten als de velgen klaar zijn in de fabriek.
En velgen worden meestal verstuurd in een doos met piepschuim.
 
Tjeerd Oke, dan ga ik meemaken tot wanneer de sealant het volhoudt. Mocht 'ie het niet redden tot maart, dan kan ik altijd Cure o.i.d. gebruiken om de boel een beetje netjes te houden.

Bikkel Dankje! De banden zijn er bij de dealer al wel omgelegd, dus er zal nog wel meer viezigheid van vieze handen enzo aanzitten, maar dan weet ik genoeg.

Dank voor jullie advies beiden!
 
Ik heb ook een nieuwe set voor deze winter gekocht.

Ik vroeg me het zelfde af als jij en heb de non ferro geprobeerd... Ik kreeg 0.0 reactie.
ik heb de velge nog wel licht gepolijst met mezzo... Ik vind het nog een mooie glans toevoegen.
 
Ik ben net langs geweest om ze even te bekijken en er zat niet veel vuil op, maar wel wat vettigheid. Er waren wel al heel veel krasjes aanwezig (geen idee hoe dat kan), dus misschien dat ik ze ook nog even polijst. Punt is dat ik het met de hand moet doen, omdat de spaken heel smal zijn en daar heb ik geen gereedschap voor.
 
Ik heb ook de PB nog staan maar raak deze niet meer aan:). Heb 50ml Autobahn en deze gaat erg lang mee. De wax hoeft ook niet te curen, opbrengen en afnemen en de geur is verslavend. Kortom je zal echt geen spijt van hebben.
 
  • Leuk
Reactions: Pietaah en ivo's
Ik ben vandaag begonnen met het schoonmaken. De volgende stappen heb ik doorlopen:

- Banden twee keer schoonmaken met Tuf Shine Tire Cleaner. De eerste keer kwam er al nauwelijks vuil vanaf, maar voor de zekerheid heb ik het toch twee keer gedaan. Hierna de banden alleen met water nageborsteld.
- Velgen schoongemaakt met Bilberry Wheel Cleaner en een emmer met Valet Pro Snow Foam combo. Ook bij deze fase heb ik de banden nog een keer meegenomen en geborsteld.

De banden en velgen leken schoon, maar bij het opdrogen bleek er een wit laagje op sommige delen van de banden te zitten. Deze kon ik met een vinger eraf poetsen. Het leek een beetje op verbrande huid die aan het vervellen is.

Wat ik me afvraag is of dit normaal is (ik ben het nog nooit eerder tegengekomen) en of ik het eerst moet verwijderen voordat ik Tuf Shine bandencoat aanbreng.

conv_3098.jpg

conv_3097.jpg
 
Apart: de wheel cleaner of de snow foam die op het (schone) rubber is opgedroogd??

Ik zou persoonlijk eerst de velgen schoonmaken (en de banden eventueel met hetzelfde) en daarna pas de Tuf shine tire cleaner gebruiken.
 
Ik heb even met CC geappt en die zeiden dat dit wel vaker voorkomt bij nieuwe banden. Dat witte moet er in ieder geval af voordat er iets op kan.

En ja, de volgorde die jij hier noemt is misschien wat effectiever. Omdat het hier om nagelnieuwe wielen gaat had ik de velgrand afgetaped zodat ik met de harde borstel geen krasjes zou maken. Als ik eerst de velgen had schoongemaakt dan was de boel nog nat geweest en had ik het eerst moeten drogen voordat ik de boel kon tapen. Dat is waarom ik voor deze volgorde heb gekozen.

Anyhow, van CC kreeg ik het advies om het met een vochtige doek af te nemen, maar dat werkt eigeniljk niet. Met de vinger kan het wel, maar ik heb geen zin om 4 banden met mn vinger te doen. Dus er zit alsnog niks anders op dan de boel weer opnieuw wassen denk ik.
 
Goed advies moet je niet negeren :confused:

Heb je niet ergens een oude handschoen
Die laag is mogelijk van de productie (mal)
Te hard ontvetten is niet goed voor je rubber.
 
Een oude rubberen of nitril handschoen bedoel je? Zodat ik het daarmee eraf kan poetsen?

En nee, ik was niet van plan het advies te negeren, maar een vochtige doek werkt gewoon niet. Dus ik dacht: misschien gaat het beter met wat meer water en eventueel een lichte APC oplossing.
 
Doek => handschoen, in die zin
Dus een van MicroFiber of andere stof
Het is namelijk vettigheid die zich met wat wrijving weg laat werken
Oud T-shirt om je hand kan misschien ook

Houd de doek maar droog, is de wrijving hoger