• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Advies gevraagd Coating

Altos

Detailing guru
13 jan 2015
2.612
193
44
Beste detailers,

ik heb binnenkort een fonkelnieuwe Harley-Davidson Road King Special op de oprit staan.
Deze is helemaal nieuw maar zoals we allemaal weten is dit meestal niet defect vrij.
Nu detail ik al een tijdje en heb wat ervaring met vele waxen en dergelijke echter...deze motor is Vivid Black en is niet metallic en ultra gevoelig.
Dit weet ik omdat mijn huidige HD dit ook is en deze lak er om bekend staat.

Welke coating is mij het beste aan te raden welke wat meer kraswerend kan werken voor de nodige wasjes, maar ook tegengekomen vliegenspul en dergelijke onderweg.

Ik heb ervaring met Nanolex Si3d, Gyeon Rim en Gyeon CanCoat maar weet niet of deze voldoende hard zijn om deze gevoelige lak te beschermen.

2e vraagstuk is de voorbereiding.
Ik ben in het bezit van diverse polijst pasta’s maar ik heb nog geen Gyeon Primer bijvoorbeeld.
De motor is helemaal nieuw dus wil enkel de defecten aanpakken, zo hoogglans mogelijk polijsten en dan beschermen.

Zou Gyeon Primer dezelfde werking hebben als Turtle Wax Hybrid Polish and Wax (met Si0) en na afnemen met Gyeon Prep een goede basis laag zijn?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn.

Plaatjes van de motor ter verduidelijking:
A8B39A57-DC92-4F9D-BDA7-BA7077396F4E.jpeg
569BED39-E3CD-4C1D-AA05-74706D7D7B05.jpeg
C5ECB113-1695-4E20-A0AD-C2F218A06261.jpeg
 
Over de hardheid van coatings en of dat voldoende zal zijn of niet durf ik niet zoveel te zeggen.

Wel vind ik Primer een heel fijn polijstmiddel en dat heb ik op een aantal auto's (waaronder mijn eigen auto) heel goed icm met Cancoat en ik verwacht dat dat ook met de andere coatings van Gyeon prima werkt.

Op een X5 heb ik laatste met @Jahe Primer gebruikt icm met Si3D, maar dat was geen succes. Of dat kwam doordat die producten niet goed samen gaan of dat we iets anders fout hebben gedaan durf ik niet te zeggen. Misschien dat CC of iemand anders daar uitsluitsel over kan geven.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Als de lak echt zo gevoelig is. Dan zou ik voor een ppf folie gaan.
Ik heb altijd mijn twijfels met de hardheid van een coating. Bij een gevoelige lak, komen er dan toch wel krassen in...
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Allereerst; Gefeliciteerd, kerel. :p

Ik heb wel vaker verschillende coatings aangebracht, maar ik kan eigenlijk maar één detail herinneren waarbij de Gyeon - Mohs (+booster) duidelijk voor meer krasbestendigheid zorgde. (Audi - S4 Quattro)

De eigenaar waste met een stoeptegel en wat sop, droogde met een trekker of met een oud t-shirt o.i.d. Ná het aanbrengen van de coating waren er zeker nog waskrassen ontstaan, maar vele malen minder.


Wat betreft de Primer; Ik heb deze (nog) niet zelf gebruikt, maar toen ik op het forum om adviezen vroeg, kwam duidelijk naar voren dat de Primer met name de boel gladder maakt en dat het coaten dus makkelijker gaat. Dit zal op een zachte en/of gevoelige lak wel eens een hoop gezeur kunnen voorkomen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
@Quantoxx precies, dat lees ik dus ook over Primer dus daar zie ik het nut wel van in. Ik zag alleen gisteren een filmpje van Apex Detail en deze detailer had het over Primer “en anderen” waaronder de TW polish and wax met het zelfde doel omdat daar ook al Sio in zit. Maar ik kan er verder niks over vinden.
zonde om Primer te kopen als ik de ander al heb tenzij Primer meer toevoegt natuurlijk.

@Jansen bedankt voor de tip, dan gebruik ik de Si3d alleen op delen welke niet met een primer worden voorbehandeld (zou even niet weten welke...alles is zwart!)

@RoyR heb ik ook aan gedacht maar gezien de ronde vormen van de tank en dergelijke lijkt me dit niet mooi en ik zie altijd if er folie op zit.
Ik vind wat swirls niet zo heel erg maar als ik het kan voorkomen is dat wel zo fijn.
Eens vaker polijsten in de winter is niet zo’n drama maar zoals de meeste hier wil ik liever beschermen wat mooi is ipv corrigeren wat minder mooi geworden is.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Gefeliciteerd met de dikke brommer, ook op een coating komen de waskrassen. Denk dat je daar niet onderuit komt. Er is wel een PPF folie, van Xpel waarbij als er krassen inkomen deze met warm water weer geheel wegtrekken.
 
  • Leuk
Reactions: Altos en RoyR
Gyeon Primer kun je op 2 manieren zien:
- als laatste finishing stap
- als voorbereiding op een coating.

In het laatste geval kun je de Primer weer op 2 manieren verwerken:

1 - verwerken op laag toerental, afnemen met mf doeken en na 15 minuten nogmaals afnemen met Gyeon Prep. Daarna kun je de coating aanbrengen.

2 - verwerken op laag toerental, afnemen met mf doeken zonder gebruik te maken van Prep en dan 24 uur met rust laten. Daarna kun je een coating aanbrengen.
 
24u extra wachten: detailers be like
 

Bijlagen

  • B437671E-8B4E-4CF8-B4AE-F7D28187F68D.jpeg
    B437671E-8B4E-4CF8-B4AE-F7D28187F68D.jpeg
    88 KB · Weergaven: 138
Hoi Altos, allereerst gefeliciteerd met je nieuwe detailobject. Ik heb ervaring met allerlei soorten coatings (vooral buiten de detailing), de hardheid en de bescherming van een coating is niet alleen afhankelijk van de coating zelf, maar ook van hoe zacht de onderliggende laag is. Een zelfde coating met eenzelfde laagdikte kan zich op een harde lak dus behoorlijk anders gedragen dan een op een zachte lak. Behalve hoe zacht de lak is, is ook de dikte van een zachte laklaag van invloed, zie het als een zacht bedmatras: als zo'n matras maar 1 cm dik is, zal ie niet zoveel inveren onder belasting (altijd minder dan 1 cm), eenzelfde matras van 20 cm dik, kan makkelijk een aantal cm's inveren. Dat inveren heeft ook invloed op de coating: als er veel invering (buiging) mogelijk is, zal de coating mechanisch ook flink op druk en trekspanning in de laag belast worden, met mogelijk barstjes/haarscheurtjes in de coating als gevolg. Een dunnere coating kan makkelijker meebuigen met de onderlaag, maar kan misschien ook een drukbelasting minder goed over de onderliggende laklaag verdelen.

Kortom, je hebt een logische vraag gesteld, maar wel één die niet makkelijk en éénduidig te beantwoorden is. In elk geval veel plezier gewenst met het vertroetelen van je nieuwe Harley.

Wat de Xpel folie betreft: van het Skodaforum herinner je waarschijnlijk Corné nog wel, die heeft die coating ook op zijn Kodiaq laten zetten, en heeft er dus een aantal jaren ervaring mee. Corné zijn forumnaam is trouwens gewijzigd in CDK.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Dank voor de berichten.

@Cordoba wat je zegt is idd logisch alleen geen idee hoe hierachter te komen mbt mijn lak. ik zie wel dat de lak anders is van deze 2021 motor dan mijn huidige 2003 motor. Die oude lak is echt een perfecte spiegel en dat is de nieuwe lak absoluut niet.
bij de nieuwe lak is veel meer structuur aanwezig maar dat vind ik niet erg.
Corné is absoluut autoliefhebber maar zie ik niet als detailer. ik kijk toch wel wat nauwer naar een lakstaat dan hem weet ik uit ervaring en ik vind een expel product geweldig op delen van een auto maar op een motor valt het me altijd op.

ik zie het niet als kunstobject maar als een fijne motor die gebruikt mag worden.
wel wil ik die motor uiteraard zo netjes mogelijk houden en ik accepteer dat er rond de tankdop, kofferdeksels en stuur wat swirls zullen ontstaan, dat zijn de aanraakplekken nu eenmaal.

ik hoop gewoon een coating te vinden die het vuil wat makkelijker afstoot en iets van de krasgevoeligheid weert door een laag toe te voegen. ik verwacht natuurlijk geen “krasvaste” laag of “pantser”.
wel heb ik ooit met een mede detailer een voating geprobeerd van Gyeon welke heel dik aanvoelde, ik meen One maar weet dit niet zeker. Na afnemen zag dit ook echt uit als een extra laag op de lak maar misschien was dit mijn perceptie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoyR en Altos
Duidelijk verhaal @Altos Mijn verwijzing naar Corné was vooral in het geval je meer ervaring met Xpel wilde weten, hij had trouwens een matte folie op zijn Kodiaq.

Een coating zal altijd zorgen dat vuil minder hecht, en door de kwartsdeeltjes de lak wat meer beschermen. De vraag is alleen hoe goed die bescherming is, en hoe lang de coating goed blijft functioneren. Ik heb geen pasklare antwoorden voor je. Wat de extra laag betreft: de Volvo 850 die eind vorig jaar heb gedaan, had een Cancoat gekregen, en daar zag je echt een glimmende extra laag op liggen.
 
  • Leuk
Reactions: Altos
Even een update:

vandaag de koffers er even vanaf gehaald om een tijdelijke was-standaard te maken voor de koffers.
1 koffer gebruikt als testcase voor de lak.
uni zwart dus wel gevoelig en idd, snelle correctie maar ook snelle marring.
Diverse Polish geprobeerd:
Turtle wax hybrid polish...fijn voor ff snel maar niet goed genoeg voor deze lak.
Gyeon Primer...mooi spul, 95% wat ik zoek.
Rupes wit...100% wat ik ga gebruiken. Lang doorwerken en op lage snelheid en afnemen met Gyeon Prep zorgde voor het mooiste resultaat:
09C13DBE-E0C9-4A37-9188-D6537B633CAD.jpeg
76B518CB-FEC6-4FED-BDEC-AD3397A3C579.jpeg

hierna afgewerkt met Mitchell&King Trossachs welke nog steeds heerlijk verwerkt, ruikt en de juiste look:
C021B853-9419-4CFA-A6CE-4053509BC890.jpeg
4CE1670B-6D94-4D20-84D3-DE0C770AC840.jpeg
73D12897-EE55-4A87-8DB3-AADDE794A931.jpeg
FCA9F825-BD12-43BA-9471-27E76D158CB0.jpeg
ABFB3D29-56DC-4E65-8719-3D8F599BD993.jpeg

onderste deel met Gyeon Cure nageveegd als test na een paar maanden.
nu eerst een paar maanden lekker rijden, in de winter waarschijnlijk een coating aanbrengen.
 
Vandaag weer een start gemaakt met het detailen van de motor als voorbereiding naar de maand Maart, dan mogen de onze weer de schuur uit!
Ik heb veel advies gekregen en gevraagd aan Johan van CC omdat de lak van mijn motor zich moeilijk laat finishen. De lak is zo zacht dat er snel micro marring en een lichte waas ontstaat na polijsten zelfs met producten als Rupes wit en Gyeon Primer.
We waren het eens geworden over de combinatie van een light polish pad ipv een finishing pad en Johan adviseerde me Sonax Profiline NP 03-06 te proberen omdat hij eerder met eenzelfde soort bijltje gehakt maar dan in de vorm van een zwarte Range Rover.
Dit vandaag geprobeerd, afgenomen met Gyeon Prep met onderstaande als resultaat.
FD006016-1574-4A8A-AAF4-BD27FA99D079.jpeg
D3961315-9196-46FA-8529-1E29FEAC8548.jpeg
EB0AF80A-7CD6-4C6B-82F9-493E2EA8C5EC.jpeg
9E9CE561-FFB6-4A62-B30B-78B18CDCDB1B.jpeg
88EE29D9-14FC-4291-B18E-F148A3BAEB4B.jpeg

excuses voor de rommelige garage, deze wordt hopelijk dit jaar wat netter afgewerkt door mijzelf na het plaatsen van een schuifpui en vloer storten.

over een week komt er Gyeon Pure Evo op en misschien nog een laagje CanCoat Evo…
 
Laatst bewerkt: